[Interessant] 1 UTP kabel als 2 gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 14:18

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Gisteravond vertelde een vriend van me over zijn plan om de ene UTP kabel die door zijn huis ligt te gebruiken als 2 UTP-kabels. Hij had het daarbij over dat een 10Mbit netwerk maar 4 van de 8 snoertjes in de UTP gebruikt.

Als dit waar is zou dat superhandig zijn, dit is de perfecte oplossing voor een probleem van mij :+

Dus, is dit waar? Zijn er dan ook schema's van welke kabels worden gebruikt etc?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zelfs 100Mbit gebruikt maar 4 van de 8 draadjes, dusseh...

Het kan, een (gekochte) crosscable heeft soms alleen de 4 gebruikte draden compleet doorlopen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Op zaterdag 19 januari 2002 13:39 schreef BackSlash32 het volgende:
Zelfs 100Mbit gebruikt maar 4 van de 8 draadjes, dusseh...

Het kan, een (gekochte) crosscable heeft soms alleen de 4 gebruikte draden compleet doorlopen.
Met de Googledoos kan ik niet echt wat vinden... Weet jij welke draadjes worden gebruikt?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Helaas niet uit m'n hoofd, en m'n crosscable waar ik dat op kan zien zit nu in een router in Lelystad :P daar kan ik niet bij dus |:(

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Van de 8 worden er in full-duplex maar 4 gebruikt, nl. 1,2,3 en 6. Dus de andere vier zitten er in theorie voor niets, tenzij die vier aan van de twee zijden geaard zijn. Dan schermen ze af tegen overspraak.
Tevens zijn er connectors in de handel (o.a. bij Conrad)met het volgende schema:

1a - 1
2a - 2
3a - 3
6a - 6

1b - 4
2b - 5
3b - 6
6b - 7

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Even kijken op http://hw.cz/docs/hwb/hwb.html en om precies te zijn op http://hw.cz/docs/hwb/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html
alwaar je ziet dat alleen 1,2,3 en 6 worden gebruikt. De andere vier draadjes zijn dus beschikbaar voor andere doeleinden waaronder een tweede netwerkaansluiting.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Thnx :) Als ik het goed begrijp, zou dit dus moeten werken:

links:
1 - rood/wit
2 - rood
3 - blauw
6 - blauw/wit

rechts:
1 - bruin/wit
2 - bruin
3 - groen
6 - groen/wit

slecht tekeningetje met paint:
Afbeeldingslocatie: http://www.clanmeeting.nl/utp.gif

En dat dan aan beide kanten.

:)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

dat werkt prima op 10mbit, op 100 kan het iets aan prestratie schelen (maar tis acceptabel). Bij 'n vriend thuis is door een prof. installatiebedrijf ISDN en netwerk door t huis doorgetrokken en da's ook gewoon door 1 kabel gedaan (ook ISDN gebruikt maar 4 van de 8 draadjes). Het is natuurlijk weer 2 gulden per meter goedkoper en het staat mooier aangezien UTP nogal dik is.

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Dan vraag ik me af waarom UTP dan überhaupt 8 draadjes heeft, als 9 van de 10x slechts 4 worden gebruikt? Scheelt enorm veel in het maken van het spul,

verkopen ze ook ergens UTP kabels die dus alleen 4 draadjes bevatten?

* Ed. is benieuwd

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
KPN, CAT-3 ISDN kabel :) ofwel ouderwetse ronde telefoon kabel. Prima voor tot 10Mbit.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Dat plaatje van Rancor1984 een aantal posts hierboven klopt op zich wel, alleen zou ik oranje en groen bij elkaar houden en het voor de tweede verbinding blauw en bruin nemen.
Oranje en groen zijn namelijk de kleuren, die normaal gesproken gebruikt worden. Als je te werk gaat zoals in de plaatjes dan wordt het wel erg willekeurig en onoverzichtelijk.

Zo gebruik ik zelf altijd :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
pin    verbinding A     verbinding B
 1     oranje/wit    bruin/wit
 2     oranje        bruin
 3     groen/wit      blauw/wit
 4
 5
 6     groen        blauw
 7
 8

Ik denk, dat ik in ons netwerk (school van ca 2000 lln) inmiddels ongeveer één op de vijf meter netwerkkabel op deze manier dubbel heb liggen. Reden: grillige ontwikkelingen in een lastig te bekabelen gebouw. Het 'dubbelgebruik' gaat in mijn geval zelfs ook niet van stekker tot stekker, maar ik sluit vaak gewoon ergens halverwege een kabel aan en 'lift' dan mee naar een andere gang, ofzo. En dat alles op 100Mbps.

Het zal best wat performance kosten, maar ik heb nog nooit aanleiding gezien om de boel eens door te laten meten.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 06:09
Hier zijn bij oa blackbox splitters voor te krijgen die duw je op een standaard utp kabel en daar kun je dan 2 utp kabels induwen voor naar je workstations als je dit doet bij je workstation en in de patchkast heb je op een utp 2 pc lopen. Ik werk er thuis ook mee om isdn en 100mbit utp van de meterkast naar me kamer te krijgen door een cat 5e utp kabel

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 11:48 schreef Refro het volgende:
Hier zijn bij oa blackbox splitters voor te krijgen die duw je op een standaard utp kabel en daar kun je dan 2 utp kabels induwen voor naar je workstations als je dit doet bij je workstation en in de patchkast heb je op een utp 2 pc lopen. Ik werk er thuis ook mee om isdn en 100mbit utp van de meterkast naar me kamer te krijgen door een cat 5e utp kabel
Maar op die manier heb je wel meer utp-kabels nodig toch?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
is het niet zo dat de WITTE (+ gekleurd lijntje) draden tegen overspraak zijn?

'k meende dat dat gewoon 0 draden zijn...
Net zoal;s IDE ata 100 ook een 0 draad heeft, dan signaal, weer 0 etc

't zou me niets verwonderen als er niet veel van die 100mbit overblijft...
Pagina: 1