p3 1ghz op p2 mobo?

Pagina: 1
Acties:

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
mn pa's computer is naar zn grootje.. blijkt processor te zijn. nou wil me pa dus een nieuwe proc kopen om zn kapote p3-500 te vervangen. de minste p3 die ze hebben liggen is een p3 1ghz maar die draait op een bus van 133 mhz zegt mn pa.

nou heeft mn pa volgens mij een p2 moederboord want er staat op p2xbl. vroeg me dus af of een p3 1ghz op een p2 moederboord kan. de multiplier is met dip swithces in te stellen en gaat nie verder dan 8x bij een fsb van 100 mhz, dus die proc gaat toch nooit op 1ghz lopen, maar minder hebben ze nie.

ken dit nou samen werken? ohja, dat mobo heeft een slot1 voor die procs maar mn pa heeft zon converter voor slot1 naar socket 370 (wat die ouwe p3 500 dus was).

edit:

euh.. effe vergeten maar het merk van dat mobo is niet te vinden. btw, misschien moet ik ook nog een bios update doen voor alstie aan komt met een 1ghz proc?

Ik heb echt een hele goeie PC.

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

wat voor een chipset heeft het mobo?

• brute51
geen ide eigenlijk.. en mn pa is nou ook weg met het boekje dus ik kan effe nie kijken. ja misschien nog effe op het mobo zelf. ik kan kiezen tussen lx en bx toch?

• joop3

joop3

Dat is wel het meest gangbare ja
Zijn nog wel andere chipsets maar goed.
Als het een bx is kun je er een celeron 1100Mhz middels een convertor erop zetten.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:05

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Als je mobo niet kan draaien op een 133Mhz fsb kun je er geen 133Mhz cpu op poten... er zijn wel PIII 1Ghzen @ 100Mhz fsb te krijgen, maar die zijn stukken duurder. (om de multiplier hoef je het niet te laten, ookal gaat je mobo maar tot 8, de cpu kan dat recht zetten geloof ik - zie faq-)

Het beste kun je er dan een Celeron 1000 of 1200 op zetten ofzow met een 100Mhz bus, snelheidswinst gegarandeerd (PIII 500 (katmai) is echt maar half zo snel als de "nieuwe" Celerons ivm cachegeheugen wat maar op halve speed liep (k'heb er zelf ook 1...)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• joop3

joop3

Cel 1200 gaat niet lukken is andere core. Of je moet een powerleap convertor nemen maar die zijn schandalig duur

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 13:19 schreef Scatman_II het volgende:
Als je mobo niet kan draaien op een 133Mhz fsb kun je er geen 133Mhz cpu op poten... er zijn wel PIII 1Ghzen @ 100Mhz fsb te krijgen, maar die zijn stukken duurder. (om de multiplier hoef je het niet te laten, ookal gaat je mobo maar tot 8, de cpu kan dat recht zetten geloof ik - zie faq-)

Het beste kun je er dan een Celeron 1000 of 1200 op zetten ofzow met een 100Mhz bus, snelheidswinst gegarandeerd (PIII 500 (katmai) is echt maar half zo snel als de "nieuwe" Celerons ivm cachegeheugen wat maar op halve speed liep (k'heb er zelf ook 1...)
je kan een celly met slocket erop zetten. Maar die celly mag TOT 1100, daarna zijn het tulatins, en werkt het niet meer. Dit is voor jou de beste oplossing

• joop3

joop3

Alleen zijn die FCPGA convertortjes best lastig te krijgen in NL. Als het een beetje een oud mobo is moeten er jumpertjes voor voltage instellingen aanwezig zijn op de convertor.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Eerst 2 dingen: FC-PGA - Slot 1 converters zijn goedkoop en niet zeldzaam
De multiplier instelling op het moederbord boeit niet. De processor kijkt daar niet naar en zal altijd zijn eigen (vastgelegde) multiplier aanhouden.

Het moederbord is een DFI met BX-chipset. Nu zijn er voor sommige oude moederborden BIOS-updates beschikbaar waardoor je FC-PGA (coppermine) Pentium III's kunt gebruiken die een lager voltage gebruiken (1,65 volt) dan de 2,0 volt die standaard was voor oudere Pentium III's. Zo heeft de PC van mijn pa nu een P3 700 aan boord in plaats van een P2 400 :) (Abit BH6 bord)
Volgens http://sj.dfi.com.tw/support1/CPU%20Support%20List/CPULstSlot1.htm worden de Coppermines ondersteund door dit bord (500E t/m 850E)

Via http://sj.dfi.com.tw/support1/download2.asp kun je de 'nieuwste' BIOS-updates vinden.
De 133 MHz FSB vormt wel een probleem. Hoewel ik denk dat het bord het wel trekt geldt dat waarschijnlijk niet voor geheugen en videokaart. Door de 133 MHz FSB worden immers ook geheugen, AGP en PCI overgeklokt.

Ik denk dat je geen andere keus hebt dat ook een ander moederbord aan te schaffen dat wel ondersteuning biedt voor een 133 MHz FSB. Wat ik echter zou doen is proberen tweedehands een wat langzamere Coppermine (700 of 800 MHz ofzo) op de kop te tikken.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:05

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Op zaterdag 19 januari 2002 13:23 schreef joop3 het volgende:
Cel 1200 gaat niet lukken is andere core. Of je moet een powerleap convertor nemen maar die zijn schandalig duur
Andere core? jah, dùh, anders was het geen celli :P
je bedoelt ander slot :)

Alsie er een PIII in kan doen kannie er toch ook een celli in doen? (desnoods de "oude") Ik heb hier ook een PIII mobootje, kan een PII, PIII, Celli en een socket 427 ofzow in... (of was socket 427 nou PIV? onthoud het ook nooit... :S )

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Het is een DFI mobo. Een 133 Mhz cpu zou moeten lukken. Zie link... http://www.hardwarezone.com/reviews/mb/p2xbl/DFI-P2XBL.htm

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Verwijderd

nou een maat van mij lukte het perfect...(moet je wel een BX chipset hebben)
maar je moet idd wel nieuw geheugen kopen + converter en je bios flashen... ik weet niet wat voor vid kaart je hebt maar de meeste trekken het wel... (bij hem een V3 2000)...

je kan het iig proberen... voor dat oude mobo hoef je het niet te laten... wanneer die het niet trekt moet je toch een nieuwe kopen... dus gwoon proberen zou ik zeggen

GL!

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 22:02
Op zaterdag 19 januari 2002 14:36 schreef Scatman_II het volgende:

[..]

Andere core? jah, dùh, anders was het geen celli :P
je bedoelt ander slot :)

Alsie er een PIII in kan doen kannie er toch ook een celli in doen? (desnoods de "oude") Ik heb hier ook een PIII mobootje, kan een PII, PIII, Celli en een socket 427 ofzow in... (of was socket 427 nou PIV? onthoud het ook nooit... :S )
Nee dat bedoelt die niet, de celeron 1200 heeft een tulatin core aanboord, dat is een compleet andere core die niet door alle mobo's ondersteunt wordt.

• joop3

joop3

Inderdaad andere core dus.

Maar die convertortjes kwam ik niet makkelijk aan. Ik had die van Asus nodig en die was in Nederland nergens meer te krijgen.

Maar daarom zou ik ook voor een celeron gaan die draait op 100 Mhz Fsb

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die converters is moeilijk meer aan te komen "de meeste winkels verkopen liever een nieuw moederbord". Hou wel in de gaten dat je een converter neemt waarbij ook het voltage kan worden ingesteld vermoedelijk heeft die converter die je nu hebt het niet. Een celly 1100 op een bxbord loopt heel erg mooi en is snel genoeg.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• brute51
wow whehe wat een reacties :) thnx

ik was dit topic alweer beetje vergeten eigenlijk. mn pa is naar zon winkel geweest en hij vond een p3 1ghz toch wel wat duur en hij wilde de gok nie wagen. ik kon m nie garanderen dat t zou gaan werken, daarom had ik ook dit gepost hiero.

ik denk dat ik me pa maar een celeron 1000 ofzo laat kopen, dat ken toch wel? tenminste als ik er een bios update overheen gooi want er zit nog de originele bios in. we gaan morgen naar de pc discount beurs in rijswijk, effe kijken of we daar iets moois op de kop kunnen tikken.

nogmaals thnxie he! :D

• brute51
daar ben ik weer, terug uit rijswijk.

we hebben maar een pentium 3-700 gekocht. ergens bij een duits tentje verkochten ze moederboorden en procs bij elkaar maar mn pa heeft daar toch een slot 1 p3-700 gekregen met koeler :)

dus toen we thuis kwamen effe dt ding dr in gezet en hij doet t perfect :) het was een proc die op een bus van 100 werkte dus dat ging pfekt allemaal. nou is pa ook weer blij.. :)

thnx he

• joop3

joop3

Das netjes, alleen heb je niet het maximale uit je bord gehaald.

Veel plezier ermee!

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:31

Jake Blues

AKA Jake

Op zaterdag 19 januari 2002 14:06 schreef Daniel Kegel het volgende:
De 133 MHz FSB vormt wel een probleem. Hoewel ik denk dat het bord het wel trekt geldt dat waarschijnlijk niet voor geheugen en videokaart. Door de 133 MHz FSB worden immers ook geheugen, AGP en PCI overgeklokt.
Even een veel voorkomende BX-misvatting uit de wereld helpen: de PCI-bus wordt bij een FSB van 133Mhz niet overklokt! Het blijft netjes volgens specs op 33Mhz (1/4) draaien.
Pagina: 1