Toon posts:

[webdesign] patent op idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit de laatste week met een (naar mijn inziens) zeer goed idee voor een zeer groot bedrijf (algemeen bekend in nederland en omstreken).

Nou wil ik dit idee voorleggen aan hun, maar ik ben bang dat ze zeggen dat het niks is, en dat ze mij dan weer naar huis sturen, en dat er dan een maand later iets gelijks uitkomt wat door hun zelf ontwikkeld is.

Kan ik hier patern op vragen? Ik kan het niet uit gaan leggen wat het is helaas zoals jullie begrijpen, maar ik nam eigenlijk aan dat patern op iets aanvragen wat met internet te maken heeft zeer moeilijk is... Of kan iemand het tegendeel uitleggen?

Het idee heeft te maken met een systeem waar gebruikers / klanten van dat bedrijf gebruik van kunnen maken en hierbij moet je denken aan een grote doelgroep (de consument).

Tnx.

PS ik ben vanmiddag om 5 uur pas weer thuis om verder hierover te discusieren...

Verwijderd

patent bedoel je..?

Verwijderd

Bedoel je niet patent op een idee. ?
Ik denk dat Cutter hier wel weer een goede uitleg voor heeft maar ik heb wel eens van een truukje gehoord om een brief naar jezelf te sturen met je idee. Zo kan je bewijzen dat het jouw idee is, en jij er het eerst mee was.
Ik weet alleen niet of de rechter dit ook goedkeurt.

Verwijderd

Tja.. dat is nog steeds lastig voor elkaar te krijgen, omdat een patent laten controleren en eventueel registreren veel geld kost. Als je echt denkt dat je er veel mee kunt verdienen, kun je eventueel een advocaat inhuren, maar dat zou ik alleen doen als je er vrij zeker van bent.

Advocaten hebben een zwijgplicht, dus die zal er niet gauw mee vandoor gaan :) Maar het belangrijkste is dat zij redelijk veel inzicht hebben in wat wel en niet mogelijk is.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:10

paQ

je kan dit toch ook bij een notaris neerleggen?
gedateerd bedoel ik dan...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 12:48 schreef paQ het volgende:
je kan dit toch ook bij een notaris neerleggen?
gedateerd bedoel ik dan...
jupz: kijk eens hier:
Door ivy - zaterdag 19 januari 2002 12:31
------------------------------------------------------------------------

Ik zit de laatste week met een (naar mijn inziens) zeer goed idee voor een zeer groot bedrijf (algemeen bekend in nederland en omstreken).

Nou wil ik dit idee voorleggen aan hun, maar ik ben bang dat ze zeggen dat het niks is, en dat ze mij dan weer naar huis sturen, en dat er dan een maand later iets gelijks uitkomt wat door hun zelf ontwikkeld is.

Kan ik hier patern op vragen? Ik kan het niet uit gaan leggen wat het is helaas zoals jullie begrijpen, maar ik nam eigenlijk aan dat patern op iets aanvragen wat met internet te maken heeft zeer moeilijk is... Of kan iemand het tegendeel uitleggen?

Het idee heeft te maken met een systeem waar gebruikers / klanten van dat bedrijf gebruik van kunnen maken en hierbij moet je denken aan een grote doelgroep (de consument).

Tnx.

PS ik ben vanmiddag om 5 uur pas weer thuis om verder hierover te discusieren...
now thats PROOF! en anders zijn wij wel getuigen :P

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18

Tim Schuhmacher

abasios

Wat leuk dat jij deze vraag stelt - Ik heb eigenlijk ook een goed idee, vind ik zelf (en mn vader ook :) ), maar zit met het zelfde probleem.
Ben benieuwd wat hier uit komt.

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je het kwa kosten beperkt wil houden zou ik je verhaal gedateerd laten vastleggen bij de notaris en je hele verhaal in een brief sturen die je ook op de éen of andere manier laat vastleggen/dateren als dat mogelijk is (en verzegelen anders gaat de secretaresse er mee vandoor :))

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43

Pelle

🚴‍♂️

Op zaterdag 19 januari 2002 12:55 schreef denki_akira het volgende:
now thats PROOF! en anders zijn wij wel getuigen :P
Nee, dat zegt dus helemaal niks. Zolang er geen document is waarin het in z'n geheel staat uitgewerkt en waar een datum op staat die aantoonbaar correct is, kun je denk ik weinig beginnen.

Het is misschien wel een idee om ze een soort van contract te laten ondertekenen, waarin ze -voordat ze jouw idee gehoord hebben- aangeven dat ze het niet zullen jatten. Dan kan het nog gebeuren dat ze het idee toch zelf ook wel gehad hebben of wellicht al aan het uitvoeren zijn, maar als dat zo is dan moeten ze dat best kunnen bewijzen.
Dit scheelt jou dure notaris- of advocaatkosten, en je bent er toch zeker van dat ze jouw idee niet zullen jatten, op straffe van de helft van de omzet die ze ermee draaien ofzo.

/edit
Hmm ik zit me nu te bedenken dat je natuurlijk nooit kunt aantonen welk idee je ze hebt verteld; dat zou je dan weer op moeten nemen met een voice-recorder ofzo... hmm

• ImPrEzA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51

ImPrEzA

</breezah> Impreza

Ik weet wel dat als je 'echt' patent aanvraagt bij een merkenbureau o.i.d., dat dat heel veel geld gaat kosten.

Misschien kun je naar een groot aantal mensen die je persoonlijk kent een brief sturen (per post) met daarin het uitgewerkte idee? (natuurlijk wel eerst overleggen :))

Dan staat er overal een poststempel op met een datum. Als dat bedrijf dan jouw idee kopieert kun je met die brieven vast wel wat beginnen.

Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly... all your life... you were only waiting for this moment to be free. ][ Wanna fight for human rights? www.amnesty.nl

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 14:11 schreef Pelle het volgende:

[..]

Nee, dat zegt dus helemaal niks. Zolang er geen document is waarin het in z'n geheel staat uitgewerkt en waar een datum op staat die aantoonbaar correct is, kun je denk ik weinig beginnen.

Het is misschien wel een idee om ze een soort van contract te laten ondertekenen, waarin ze -voordat ze jouw idee gehoord hebben- aangeven dat ze het niet zullen jatten. Dan kan het nog gebeuren dat ze het idee toch zelf ook wel gehad hebben of wellicht al aan het uitvoeren zijn, maar als dat zo is dan moeten ze dat best kunnen bewijzen.
Dit scheelt jou dure notaris- of advocaatkosten, en je bent er toch zeker van dat ze jouw idee niet zullen jatten, op straffe van de helft van de omzet die ze ermee draaien ofzo.

/edit
Hmm ik zit me nu te bedenken dat je natuurlijk nooit kunt aantonen welk idee je ze hebt verteld; dat zou je dan weer op moeten nemen met een voice-recorder ofzo... hmm
goh ( :P != serieus)
maar t wordt wel irritant dus....
lijkt me iig erg moeilijk..
er is altijd wat tegenin te brengen...
advocaat lijkt me t handigst.. die hebben n groot deel van hun leven zich met dat soort dingen beziggehouden
maar zo'n contract is denk ik ook niet echt de oplossing... denk niet dat dat werkt

Verwijderd

Als het echt baanbrekend is, kijk dan eerst eens in hoevere je het idee zelf kan uitwerken, en daar indien nodig is personeel voor aannemen. Dan kun je een kant en klaar product verkopen. It takes money to make money. :)

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Jij zit volgens mij helemaal niet in de hoek van het octrooirecht. Heb je een
1. een uitvinding gedaan
2. die nieuw is
3. die op uitvinderwerkzaamheid berust
4. vatbaar is voor toepassing

(Computerprogramma's zijn over het algemeen uitgesloten)
ad1. een vooruitgang op het gebied van de natuurwetenschappen
ad2. nog nooit eerder beschreven
ad3. technische oplossing die voor de normale gemiddelde vakman niet vooor de hand ligt
ad4. kan de vinding een praktisch toegepast worden

Wat jij moet doen is een non disclosure agreement (NDA)laten ondertekenen.
http://www.inventnet.com/nondisclosure.html zoiets dus.
Alleen als het een groot bedrijf is met het nodige juridische vernuft staat er ook nog wel iets in dat zij ook bezig zijn met waar jij een idee voor hebt en dat bestaande ideeen niet onder de NDA zullen vallen.

Auteursrechtelijke bescherming heb je alleen op de uitwerking van een idee niet op het idee an sich. Anders had de eerste die een forum verzon zich nu rijk gerekend.

Soieso is bescherming op ideeen eigenlijk niet te doen, want hoe bewijs jij dat ze zelf niet al het idee hebben gehad.

Als je verder wil zul je het idee, zoals Deneb zegt, eerst technisch toepasbaar moeten maken oftewel het systeem zelf moeten maken. Als ze echt geinteresseerd zijn in de toepassing kopen ze het idee wel.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17
Tja weet je hoeveel een patent kost ?? fl 10000,-

En op een idee kun je geen patent krijgen, alleen op het product zelf.

Maar lijkt me zobiezo al een slecht idee om op jou "product" patent op aan te vragen.

Aangezien als het een beetje succes is zo kan worden nagemaakt door een ander. Met een paar veranderingen zodat het niet onder jou patent valt, en jij tegen hem niks kan maken
dan verdient hij grof geld en jij moet dat product duur verkopen omdat jij je patent eruit moet halen

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 15:01 schreef -AuTnoR- het volgende:

En op een idee kun je geen patent krijgen, alleen op het product zelf.

Maar lijkt me zobiezo al een slecht idee om op jou "product" patent op aan te vragen.

Aangezien als het een beetje succes is zo kan worden nagemaakt door een ander. Met een paar veranderingen zodat het niet onder jou patent valt, en jij tegen hem niks kan maken
dan verdient hij grof geld en jij moet dat product duur verkopen omdat jij je patent eruit moet halen
type aldi :P
maar zo ist wel, al denk ik dat n patent registreren, mits je r geld voor heb, geen kwaad kan.

Verwijderd

Weet je hoeveel je mis loopt als je het niet doet?
Als jij een goed product op de markt zet verkoopt dat wel, waarom zou "de ander" er dan ineens wel grof geld mee verdienen? Omdat hij het voor 200 euro minder verkoopt?

Je moet er wel voor zorgen dat je een rotsvast product hebt en daar ook de bekendheid door krijgt. Dus niet door een soort Tell sell op de markt laten brengen.

Ripp off blijf je altijd houden, maar aan een goed product heeft geen aanpassingen nodig, voorbeelden genoeg.

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 09:11

klokop

swiekie swoeng

Wat is het idee precies? 8-)
(sorry)

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• wicher|IA
  • Laatst online: 10-04-2023
tijdje geleden dikke folder gekregen van het merken/octrooienbureau oid over deze dingen

was geloof ik dat je op een idee, een gedachte achter een website geen patent kunt aanvragen

de letterlijke website zelf is automatisch beschermd door het copyright
daarvoor is het misschien wel handig het in een brief aan jezelf te sturen als bewijs

en voor een patent/octrooi moet het echt een fysieke uitvinding zijn dacht ik
en sowieso moet je die echt officieel registreren, en dat kost €€€

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Allemaal leuk en aardig maar als een bedrijf echt wil dan doen ze gewoon lekker wat ze willen, en jij moet een behoorlijke reserve hebben om dat juridisch te kunnen bevechten en er bovendien nog eens van uit gaan dat je 10 jaar bezig bent om je gelijk te halen, in principe kan je gewoon naar dat bedrijf toe gaan, grote publieke bedrijven schuwen negatieve publiciteit dus ze zullen echt wel 2 keer denken om iets te jatten.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Overigens kan ik gewoon niet geloven dat het mogelijk is om patent te krijgen op een internet idee, en als dat wel zo is mag iemand mij hier een site/product noemen waar patent op zit.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt toch gewoon een open gesprek houden met die mensen, en over het idee op zich niks laten merken, totdat je een papiertje hebt waarin jij en het bedrijf allebij accoord zijn gegaan met de voorwaarden die kunnen lijken op:
Ondergetekende en het bedrijf X, hierna te noemen client en 'het bedrijf', verklaren middels een handtekening accoord te gaan met de opvolgende voorwaarden van een toekomstig uit te werken idee van client.

• Het Bedrijf zal het idee niet gebruiken, zonder schriftelijke toestemming van client
• Indien Het Bedrijf dit wel doet, zal er een boete volgen wegens contractbreuk
Ofzo, ik ben er niet goed in, maar zo zou ik het doen - je hebt altijd wat te laten zien aan de rechter.

Verwijderd

Je kunt inderdaad veel beter voor een NDA (Non Disclosure Agreement) gaan. Patenten zijn eigenlijk alleen voor de "gevestigde" orde - dit nog buiten het feit dat je in Europa (nog) geen patenten op software/idee-en kunt krijgen. Hetgeen in de VS wel kan.

Stel je vraagt er patent op aan en je krijgt het en het bedrijf maakt er toch inbreuk op. Als het werkelijk zo'n goed idee is als jij vermoedt dan loop je heel wat geld is en moet je een rechtzaak tegen ze aanspannen. Die rechtzaak gaat je echt te veel geld kosten. Het bedrijf kan meerdere malen in beroep gaan, vernietiging van het vonnis eisen etc. etc. Voordat je je gelijk krijgt ben je een heel eind verder.

Krijg je dan gelijk dan is de kans dat je patent ueberhaupt stand houdt voor de rechter ook nog marginaal. Ik bedoel hiermee: de rechter zegt dan dat er weliswaar inbreuk op je patent is, maar dat je patent niet vernieuwen genoeg was, sowieso niet verleend had mogen worden, o.i.d.. En dan zit je wel mooi met de proceskosten. Sony heeft zoiets al een keer geflikt bij de uitvinder van de koptelefoon.

Een patent betekent trouwens ook dat je idee openbaar wordt, dan kan iedereen het dus lezen/zien toepassen.

Een studie in Groot Britannie heeft uitgewezen dat het voor ondernemers in het MKB niet loont patenten aan te schaffen, maar ze beter gebruik kunnen maken van hun voorsprong als nog niemand anders het heeft uitgevonden.
Het lijkt me het dus het beste dat je alleeen met bedrijf in zee gaat als ze een NDA willen tekenen.

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 15:49 schreef raptorix het volgende:
Overigens kan ik gewoon niet geloven dat het mogelijk is om patent te krijgen op een internet idee, en als dat wel zo is mag iemand mij hier een site/product noemen waar patent op zit.
Dit kan dus wel in de VS. Amazon heeft het 1-click patent. Dit houdt in dat als je ooit al besteld hebt dat je gegevens in een cookie worden opgeslagen en dat als je dan alles in je winkelwagen hebt gesleept je maar op 1 knop hoeft te drukken en alles wordt verwerkt. Dit is dus een triviale toepassing van cookies en scripting. Echter, Barnes and Noble, de andere grote Internet boekhandel is dus door de rechter gedwongen de procedure zo te bouwen dat de klant minstens twee keer moet klikken om de bestelling af te handelen. Dat is, als je het mij vraagt toch wel een beetje om te |:(.

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Klopt, amerika gaat idd veel te ver in het doorvoeren van partenten.
http://www.freepatents.org/examples/
Hier staan ook nog een paar mooie: kerel met patent op database driven website of microsoft die w3c style sheets heeft gepatenteerd.
http://slashdot.org/articles/99/02/04/169219.shtml

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Maar als je nou een email - brief naar het berdrijf stuurt met daarin het probleem waarmee je zit, namelijk dat je denkt een goed idee voor hun hebt, maar dat je niet wil dat ze er mee aan de haal gaan (iets netter formuleren dan). En dan in die brief vragen of zij eerder mee zulke zaken te maken hebben, hoe het geregeld kan worden etc

Of zou zo'n bedrijf je gelijk voor gek verklaren, omdat ze 1000 en 1 van zulke brieven krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
dat laatste van tim schumacher vindt ik eigenlijk wel een sterke oplossing. Gewoon aan hun vragen wat hun mening is zonder daarbij iets uit te laten lekken van je idee.

/me gaat t weekend eens even goed nadenken

Ik moet helaas weer weg, ik zal morgen eens neerzetten wat ik tot dan bedacht heb. Ik denk dat ik inderdaad een nette brief ga sturen oid.

/me is ook wel een klein beetje bang dat die brief op een grote hoop verdwijnt...

Verwijderd

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het heel veel tijd kost om patent aan te vragen, ik ben al 7mnd. bezig om het rond te krijgen.

• Oefening
  • Niet online
Op zaterdag 19 januari 2002 16:41 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
Maar als je nou een email - brief naar het berdrijf stuurt met daarin het probleem waarmee je zit, namelijk dat je denkt een goed idee voor hun hebt, maar dat je niet wil dat ze er mee aan de haal gaan (iets netter formuleren dan). En dan in die brief vragen of zij eerder mee zulke zaken te maken hebben, hoe het geregeld kan worden etc

Of zou zo'n bedrijf je gelijk voor gek verklaren, omdat ze 1000 en 1 van zulke brieven krijgen?
Ik denk dat laatste. Maar niet zozeer om het feit dat ze wel vaker dit soort brieven krijgen maar meer om het feit dat jij aan hun vraagt hoe je dit moet regelen. Als je écht achter je idee zou staan (wat natuurlijk de bedoeling is anders belandt je idee idd op de 'grote stapel') had je dat namelijk allang uitgezocht in hun ogen.

Dat denk ik tenminste :)

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Op zaterdag 19 januari 2002 17:38 schreef ivy het volgende:

Ik moet helaas weer weg, ik zal morgen eens neerzetten wat ik tot dan bedacht heb. Ik denk dat ik inderdaad een nette brief ga sturen oid.
Mocht jij een brief opstellen, post je hem dan hier, of kan je het mij ook mailen?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als ik een groot bedrijf had dan zou ik dat idee direct willen weten, ik zou ook wel een papiertje willen ondertekenen daarvoor :) Dus imho: gewoon doen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het volgende bedacht wat ik op wil sturen:

Geachte heer/mevrouw,

Eerst een kleine introductie: wij zijn een design bureau, en onder onze werkzaamheden behoren ook het bedenken en uitwerken van concepten die betrekking hebben op het internet. Daarbij zijn wij puur gefocusd op grote bedrijven.

Na geruime tijd en veel speculatie zijn wij er van overtuigd dat wij een marketing plan op kunnen zetten welke interactieve betrekking heeft met uw huidige website.
Dit is geen algemene email die wij rondsturen maar een persoonlijk bericht aan uw bedrijf.
Het is dan ook een uniek concept welke gebasseerd is op uw werkzaamheden en waar lang over nagedacht is.

Als u interesse heeft om het concept geheel vrijblijvend aan te horen via email en enigszins geinteresseerd bent in een concept opzich, horen wij dit graag van u in een geretourneerde email, waarin duidelijk vermeld staat dat u het concept niet door zult spelen aan derden zonder daar schriftelijk toestemming voor te hebben van ***. Tevens is het een uniek concept welke niet uitgevoerd mag worden zonder daar toestemming voor te hebben van *****. Als u dit vermeld zullen er geen problemen optreden en zien wij in de toekomst een mogelijke samenwerking.

Met vriendelijke groet,

-

Als jullie correcties willen geven hoor ik dit heel graag!
:)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 21 januari 2002 13:26 schreef ivy het volgende:
ik heb het volgende bedacht wat ik op wil sturen:

knip tekst

Als jullie correcties willen geven hoor ik dit heel graag!
:)
Niet lullig bedoeld, maar als je deze brief naar dat bedrijf stuurt dan gaan ze waarschijnlijk heel hard lachen en flikkeren ze het in de prullenbak.

Als je zoiets doet, dan moet je écht met een goed verhaal komen wil je serieus genomen worden; als je goede kans ziet dat ze inderdaad geinteresseerd zijn in je idee dan loont het zeker wel even de moeite om er een tekstschrijver aan te zetten, of anders in ieder geval iemand die ervaring heeft met bedrijfscorrespondentie.

Zinnen als deze kunnen echt niet:
Na geruime tijd en veel speculatie zijn wij er van overtuigd dat wij een marketing plan op kunnen zetten welke interactieve betrekking heeft met uw huidige website.
na veel speculatie?
een marketing plan welke?
interactieve betrekking met?

Afgezien van het feit dat de zin niet lekker loopt en grammaticale fouten bevat, heeft het ook nog eens de schijn van een gekunstelde dure zin om maar een dure zin te kunnen gebruiken.

Nogmaals: kijk alsjeblieft even goed naar die brief, want als je ergens zoveel tijd in hebt gestoken is het zonde om dat met een pauperbrief te verpesten.

Verwijderd

Topicstarter
dag pelle.. (-:

Je hebt inderdaad gelijk op meerdere punten, zoals het gebruiken van dure woorden.. Dat is nou net mijn zwakke kant kan ik je vertellen.

En daarbij: is het eerste wat ik dacht toen k de brief overlas iets als 'als ze dit lezen denken ze dat is er weer 1 van de vele die geld wil verdienen...'

Terwijl dit helemaal niet zo is want het is echt een goed plan (anders doe ik er niet veel moeite voor). Ik vroeg me een klein beetje af of er mensen zijn die mij kunnen helpen met de brief zodat deze niets verhuld van het plan, maar wel serieus overkomt.

Ik zou het inderdaad niet gaaf vinden als de brief afgedaan wordt als 'weer-zo-eentje'...

Tnx! Ivy

Of moet ik gewoon bellen naar het bedrijf?!?! Tis wel groot, dus voordat ik iemand te pakken heb die hier ove rmee mag praten....

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 10:04
gewoon een contract opstellen wat zij moeten tekenen.
anders _NO_ Deal...

zo deed ik dat altijd

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:40

Dutch_guy

WYSIWYG

Rule number 1: Zorg zeker dat je een duidelijke geadresseerde hebt voor deze brief. Aan "Geachte heer/ mevrouw" valt te zien dat je die niet hebt. Zo verdwijnt deze brief zeker bij de verkeerde persoon of op een grote hoop. Een telefoontje doet wonderen om erachter te komen wie je moet hebben.

Rule number 2: Zorg dat je ze lekker maakt. Wat kan jouw product betekenen voor hun? Betere marktpositie? Meer omzet? Betere naamsbekendheid etc.

Rule number 3: Maak een afspraak met de juiste persoon. Per e-mail/ telefonisch communiceren werkt toch minder overtuigend, dan dat je tegenover elkaar zit. Je weet dan ook zeker dat die persoon de volleidge aandacht heeft en niet met andere dingen bezig is.

Succes !

Pay peanuts get monkeys !

Verwijderd

Met rule nummer 3 ben ik het helemaal eens.
Een afspraak maken kan al moeilijk zijn.
Er eerst heen gaan en kijken of de des betreffende persoon tijd heeft, zo niet ter plekke een afspraak maken.

En je idee wel mooi inpakken, niet met wat papiertjes aan komen.

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Rule number 3 is leuk, maar binnen stappen bij philips of lost boys of weet ik welk groot bedrijf, zonder afspraak... denk niet dat je ver zult komen.
Op maandag 21 januari 2002 15:03 schreef Deneb het volgende:
En je idee wel mooi inpakken, niet met wat papiertjes aan komen.
Ja maar je moet eerst contact krijgen, zonder dat je je idee hebt genoemd, zodat ze er niet mee aan de haal kunnen gaan.

• sigma01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 11:55
Ik ken uit ervaring een heleboel (jonge) mensen met prachtige concepten (vooral op webdesign gebied)! Maar tot nu toe is nog geen een plan doorgegaan. Mooie woorden zeggen is makkelijker dan een plan tot uitvoer brengen. Voor een Philips, Shell of Unilever met je in dienst wil gaan moet je wel een staat van dienst hebben.
Veel webdesignbureautjes zijn zo arrogant en denken die bedrijven gelijk te overrulen. Bedrijven zoals Philips nemen voor hun marketing eerder contact op met een bedrijf als AOL.

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B

Verwijderd

Ik wou nog effe reageren op het aanvragen van patent.
Patent heb je echt niet nodig, je kunt je namelijk beroepen op auteursrecht. Het goed bewaren van je ideeen op papier en OOK bestanden (bevatten vaak data van tijd bewerking ontstaan etc) is al genoeg. Auteursrecht ontstaat zodra jij zelf iets op papier, band etc. zet. Doe je het voor een bedrijf dan kan niet jij maar het bedrijf het auteursrecht opeisen. Om zeker te zijn kun je het plan laten dateren door een notaris. reken hier op een bedrag van €150, maar misschien dat je nog wel een notairs kent of iets dergelijks (oh ja, een advocaat laten tekenen heeft weinig zin, de handtekening van mn kleine zusje is net zo veel waard, hij heeft immers niet dezelfde bevoegdheden als een Notaris).

Als je dat bedrijf benadert zorg dan dat je weet met wie je moet praten. Wanneer jij iemands naam weet wordt je veel minder snel afgewimpeld (een secetaresse kan dan niet zelf meer beslissen of iets belangrijk is of niet). Je kunt aan een naam komen door eerst te bellen met een of andere l*lsmoes (je kunt ook iemand anders laten bellen), net zolang tot je de juiste naam hebt.
Als je de juiste naam hebt, bellen!! Is niet zo makkelijk te negeren zoals email, heeft ie geen tijd --> wanneer dan wel? etc.

Verder is het zeer belangrijk dat je concreet kunt zeggen wat het hun opleverd. En een mooi uiterlijk zegt niets. De eerste filtering van nieuwe ideeen (zeker in deze tijd) is de kosten/baten-analyse. Dus NIET zeggen "nou u kunt een groter marktaandeel krijgen", Maar "met dit idee kunt u 5% meer markt-aandeel krijgen", laat ook zien hoe je daar aan komt!

Nou suc6, ik hoop dat je nog wat zinnings uit dit verhaal kunt halen.

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op maandag 21 januari 2002 23:09 schreef Zarar het volgende:
Nee,nee,nee,nee

Misverstand 1:
Auteursrecht ligt in beginsel bij de maker. Is de maker in loondienst van een bedrijf, alleen dan ligt het auteursrecht bij het bedrijf. Als ik voor philips een website maak en ik regel niets over het auteursrecht dan blijft het auteursrecht bij mij.

Misverstand 2:
Auteursrecht heb je op het werk: niet op de achterliggende iedeeen. Het klopt dat je auteursrecht hebt op het werk waarin je je ideeen hebt vormgegeven. Maar ivy heeft geen enkele kans om zich te verzetten tegen gebruik van die achterliggende ideeen. Spelconcepten voor een TV programma kun je ook niet beschermen op basis van auteursrecht, pas de concrete uitwerking van het concept in een tvspel-programma geniet bescherming.

Verwijderd

Ok, je hebt gelijk was wat vergeten. Thnx voor de toevoeging

Verwijderd

Da's volgens mij erg moeilijk, aangezien er niet is aan te tonen of het wel jouw idee was en of jij de eerste was, en Flsah is niet van jou toch?!

• Duff
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 16:06
Ik heb ooit eens iets gelezen over het neerleggen van een brief met omschrijving van je idee, met eventueel een kleurenechte print bij de kvk was dat dacht ik...
Lijkt me nu een beetje onwaarschijnlijk, maar anders gewoon bij een notaris neerleggen...
Wat ik hierboven las is ook een goed idee: een contract opstellen...
Is wel de goedkoopste en toch redelijk goede manier...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Viviev je moet heel snel stoppen met het omhoogschoppen van topics. Zoveelste vandaag.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.