Toon posts:

Hdd Vu Meter Vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben van plan om een hdd vu metertje in elkaar te knutselen via dit schema:
http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=computer&sch=03
nou heb ik aleen een paar vragen:
-Op welke waarden moeten de potmeters ingesteld worden?
-Werkt het ook met 3mm ledjes of hebben die een lager Voltage nodig?

p.s. ik heb de search gebruikt!!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 13:19
Gaat gewoon lukken met 3mm leds.
En op welke waarde je de potmeter moet instellen lijkt me gewoon een kwestie van proberen hè?!

Verwijderd

Bij mij staan de potmeters op de middenstand, als de ledjes teveel of teweinig uitslaan kun je ze wat bijstellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de onderdelen gehaald, maar hoe zie je van de CNY17 en de LM3914 wat pinnetje 1 en 18 zijn? Gewoon het 'halve bolletje' omhoog houden en dan het rechter pinnetje is de 1 ?

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 19:32 schreef PJanssen het volgende:
Ik heb net de onderdelen gehaald, maar hoe zie je van de CNY17 en de LM3914 wat pinnetje 1 en 18 zijn? Gewoon het 'halve bolletje' omhoog houden en dan het rechter pinnetje is de 1 ?
Het linker boven pinnetje van bovenaf bekeken ;)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op zaterdag 19 januari 2002 19:32 schreef PJanssen het volgende:
da's voor alle ic's hetzelfde , is ook al een paar keer voorbij gekomen op het forum .. dus als je de vorige poster niet snapt .. ff de search gebruiken ..

sucses met klussen !

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Topicstarter
Dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011532357

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
Ga eens op zoek naar date sheet man!! BVhttp://www.maxim-ic.com/!! Ik wil niet neg. zijn maar als je nog niet weet hoe het allemaal werkt met de elektronica dan kan je het beter laten doen want ik ben bang dat het wel eens mis kan gaan dan!!

PS dit is pos. kritiek!!!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alles goed aangesloten, alleen werkt het nog voor geen ene meter. Alleen Het 2e lampje (op pin 11) brandt constant. Over de Condensator loopt geen stroom, behalve als ik de optocoupler kortsluit. Ik denk dus dat het in die hoek zit, maar waar dan precies? Heeft iemand een idee?

p.s. op die site http://www.maxim-ic.com/ kwam ik niet echt verder, het kan aan mij liggen hoor

• Neptunus
http://www2.national.com/ds/LM/LM3914.pdf
http://www.infineon.com/cmc_upload/0/000/019/511/CNY17.pdf

Verder hoop is dat je weet hoe je een potmeter moet aansluiten en een LED, denk er aan dat je elco goed om zit en dat met de weerstanden moet geen probleem zijn neem ik aan (wel op de waarde letten)!! :)

Als je nog iets niet begrijpt dan hoor ik het wel!!

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00

Professor_Botje

Administrator

Ik heb he,m gemaakt koste mu 10 euro :) daar staat 13 piek of 6 euro of zo

alleen hij werkt niet helemaal goed :)

alleen maar 1 led gaat knipperen dus...

ben nog me bezig om die bug er uit te halen...

email als je meer wil weten of ICQ...
Op zaterdag 19 januari 2002 12:13 schreef PJanssen het volgende:
Hallo,

ik ben van plan om een hdd vu metertje in elkaar te knutselen via dit schema:
http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=computer&sch=03
nou heb ik aleen een paar vragen:
-Op welke waarden moeten de potmeters ingesteld worden?
-Werkt het ook met 3mm ledjes of hebben die een lager Voltage nodig?

p.s. ik heb de search gebruikt!!

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 21:06 schreef Professor_Botje het volgende:
Ik heb he,m gemaakt koste mu 10 euro :) daar staat 13 piek of 6 euro of zo

alleen hij werkt niet helemaal goed :)

alleen maar 1 led gaat knipperen dus...

ben nog me bezig om die bug er uit te halen...

email als je meer wil weten of ICQ...
[..]
Als je wilt dat die in 'Bar Mode' staat moet je ook op pin 9 spanning zetten, gewoon de 12 V dus. :)
Ik zelf heb er een schakelaartje bij zitten, zodat ik tussen de 2 modes kan switchen :9~
Maarja die van mij werkt helemaal niet......
Ik weet 100% zeker dat ik de boel goed aangesloten heb (ook datasheets gedownload) Alleen Ledje 9 (op pin 11) brandt constant, de rest doet niks......

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 20 januari 2002 17:46 schreef Neptunus het volgende:
http://www2.national.com/ds/LM/LM3914.pdf

Verder hoop is dat je weet hoe je een potmeter moet aansluiten
Lijkt mij toch gewoon het 'bovenste' pootje en een van de 2 pootjes die naast elkaar zitten, of zeg ik nu iets heel geks?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam ook nog een ander schema tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011617946
Alleen nou vroeg ik me af, waar zit hier de -, en wat doen ze met pin6 van de optocoupler?
Ik ben maar naar andere schema's op zoek gegaan, want ik kom er echt niet uit met wat ik nu geknutseld heb.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:21
pin 6 van de opcotcoupler wordt niet gebruikt

gnd is de min tp2 is de plus!

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Neptunus
Lijkt mij toch gewoon het 'bovenste' pootje en een van de 2 pootjes die naast elkaar zitten, of zeg ik nu iets heel geks?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/neptunus/tweakers/potmeter.jpg
Kijk maar even of je het goed gedaan hebt anders denk ik inderdaad dan je de opcotcoupler mischien niet goed hebt aangesloten. Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/neptunus/tweakers/ylsuper.gif

PS niet op de tekening letten he even snel gemaakt om las vb te gebruiken!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik snap er nog steeds geen zak van hoor. Alles is 803 % zeker goed aangesloten, en nog brandt alleen het ledje aan pin 11.
Ik heb al die datasheet al helemaal doorgeploegd, maar daar werd ik ook niks wijzer door........
:'( Ik ben ten einde raad.

p.s. Het is toch echt wel de bedoeling om 2 van de 3 pinnetjes van de potmeter te gebruiken, toch?

• Neptunus
://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=computer&sch=03
Volgens dit schema moeten van P1 pin 2 en 3 aan elkaar zitten en samen aan de GND en pin 1 naar 5 van IC2! Nu wijzigt P2 zit van zelf dank ik anders horen we het wel!!

PS had je je schema van af het begin gelijk helemaal goed want als op je optocoupler of op IC2 teveel spanning is geweest of op de verkeerde plaats van kan hij wel stuk zijn!!Verder moet de optocoupler van het typen CNY17-1 een zijn met een CNY17-2 werkt het niet (tenminsten hier niet)!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op mijn huispagina staat ook een HDD LED Meter schema plus beschrijving, kijk op de page Tweaks | HDD LED Meter Misschien zit er wel wat nuttige info ertussen.

Wat betreft de instelling van de potmeter: ik had alles op een gegeven moment gereed en aangesloten. Toen deed ik een intensieve copy tussen de harddisks (200MB ofzo), zodat de HDD LED in principe constant aan staat. Toen draaide ik zo aan de beide potmeters totdat de laatste LED van de meter net gaat oplichten.

• Neptunus
Op mijn huispagina staat ook een HDD LED Meter schema plus beschrijving, kijk op de page Tweaks | HDD LED Meter Misschien zit er wel wat nuttige info ertussen.
Is misschien wel slim ja om even de site van BalusC te bekijken!! Ben nu ook wel Benieuwt!! :)

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 20:00
PS had je je schema van af het begin gelijk helemaal goed want als op je optocoupler of op IC2 teveel spanning is geweest of op de verkeerde plaats van kan hij wel stuk zijn!!Verder moet de optocoupler van het typen CNY17-1 een zijn met een CNY17-2 werkt het niet (tenminsten hier niet)!!
zeg, als je er geen verstand van hebt zit dan niet te zeuren ;) >:)

of je nu een cny17-1, 2 of 3 gebruikt, boeit niet, tl111 werkt ook prima,

wat wel snel gebeurt is dat je je opto-coupler molt. zo'n ding kan niet veel hebben en meer dan 3 volt zou ik er niet opzetten.

probeer anders eens 5 en de ground kort te sluiten... gebeurt er dan wat?
of geef 5 direct eens 5 volt.

• Neptunus
zeg, als je er geen verstand van hebt zit dan niet te zeuren ;) >:)

of je nu een cny17-1, 2 of 3 gebruikt, boeit niet, tl111 werkt ook prima,

wat wel snel gebeurt is dat je je opto-coupler molt. zo'n ding kan niet veel hebben en meer dan 3 volt zou ik er niet opzetten.
Nou the12be ik heb op mijn test bordje een cny17-1 met de bij behorende schakeling werkend nu had ik ook nog een cny17-2 en een cny17-3 liggen ik eens kijken of dit zou werken, maar nee dus!! Ze waren nieuw dus ik kijken of ik ze kon testen. En wat bleek nu mijn cny17-1, 2 of 3 deden niet precies het zelfde(cny,2,3,4 deden helemaal niets)Ik dacht dat is vreemd, dus ik eens goed kijken en de data sheet en dacht dat ik het begreep, maar twijfel eigenlijk een beetje!!

De Ic (de ingang stroom) van de cny's zijn verschillend en ook de If van de uitgang van de cny's zijn verschillend!! Nu denk ik dat het misschien daar mee te maken heeft dan de vu meter alleen maar werkt met de cny-1!! Ik heb ook even met mijn nieuwe scope >:) het verschil in tijd en spanning gemeten tussen de cny's en deze komen gewoon overeen met de date sheet alleen is de uitgang spanning van de cny,2,3,4 veel trager dan de cny-1!! Het kan ook zo zijn dan de pulsen die de cny-1 krijgt van het moederbord en de pots die en ook achter zitten presie goed op elkaar zijn afgestemd (dus precies in het gebied vallen van de frequentie)!! En omdat de turn on time van de cny 2,3,4 hoger ligt dan de cny-1 reageerd de cny-1 mischien beter op de korte pulsen (peiken)!! Als ik op bv de cny-2 een hoog frequentie gebied los laat dan reageerd hij zeker later dan de cny-1 (kon ik heel mooi zien op mijn scope)!!

Heeft iemand hier een verklaring voor dit fenomeen(misschien zit ik er helemaal naast hoor, ben ook niet echt een super elektro boer)??? :)

• the12be
alsof die paar useconden uitmaken. wat ik alleen wou zeggen is dat ik m hier werkend heb met een cny-3, en heb er ook als eens eentje gemaakt met een -2 en die deed het ook prima,

en dat over die frequentie's dat is niet interessant, die kan die ledjes toch niet aan zien gaat als er een piek is van een paar useconden, ik denk zelf dat die 3914 daar niet op reageerd.

• Neptunus
Hoe wou je dan verklaren dat de cny-2,3,4 hier niet werken op de zelfde schakeling waarop de cny-1 wel werkt??

• the12be
en optocoupler is een optocoupler, er mee omgaan is een tweede :P .

denk dat je hem gewoon te veel prik gegeven hebt.

• Neptunus
en optocoupler is een optocoupler, er mee omgaan is een tweede :P .

denk dat je hem gewoon te veel prik gegeven hebt.
Moet zeggen dat ik dit een slecht antwoord vind en jammer van je tijd maar goed, denk dat de menning verdeeld is!! Zoals ik mijn verhaal had ik al gezegt dat ik ze alle drie nieuw zijn en niet op een andere schakkeling hebt gebruikt dan op mijn test bordtje op de zelfde plaats als de cny2,3,4!! Maar goed als het jou boven je pet gaat dan laat je antwoorden voor je en helpen mensen daar waar je het kan!! Ho ja voor ik het vergeet dit is pos. kritiek!!

PS ik ben ook een leek en vraag het nartuurlijk ook niet voor niets!!

• the12be
* the12be zucht.

hij heeft het hier altijd prima gedaan met een cny-3.

waarom ie het bij jouw niet doet, weet ik niet, maar waarschijnlijk omdat de opto-coupler dan niet helemaal flex meer is.

dat "zou" je natuurlijk ff kunnen testen. 5v is genoeg om zo'n ding te killen. (jaja, daar kwam ik naar 3 keer ook achter :( ). een cny-1 kan nog wel 5 volt hebben , maar de -2, en -3 versie niet .
en omdat je op een breed bordje bezig bent, neem ik aan dat je 5 volt op je opto-coupler gooit......

als dit het geval is heb je dus net 2 opto-couplers naar de eeuwige electronica velden gejaagt,

• Neptunus
Staan niet een hoger spanning op dan 3V met de voeding!!

• Neptunus
Jammer dat niemand kan vertellen wat het probleem is!!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

nou de mijne is gesoldeerd en al, perfectos en hij doetut nie, deed 't aan 't begin wel maar op un gegeven moment nog maar half (alle behalve de laatste LED'jes bleven branden) toen ben ik ermee gaan klootten en nu doettie helemaal nix meer, kan ik voor de 3e keer nieuwe onderdelen gaan halen..., dit begint 'n duur grapje te worden...

edit:

Owyah ik gebruik een -3 IC'tje as opto dus als het klopt wat iemand hier beweert kan het goed zijn dat die opgeblazen is door de 5 volt?

I see dead pixels...

• Neptunus
The12bey zeg: 5v is genoeg om zo'n ding te killen. (jaja, daar kwam ik naar 3 keer ook achter ). een cny-1 kan nog wel 5 volt hebben , maar de -2, en -3 versie niet .

Mischien kan je eerst eens alleen de cny-1 kopen en die proberen!! Want als je cny-3 stuk zou zijn er nog wel een puls stuurd dan zou het kunnen zijn dat inderdaad alleen je laatste LED blijft branden!!

• the12be
je kan heel makkelijk testen of het aan je opto-coupler ligt door gewoon even direct 5 v op pin 5 van je ic te zetten.

als het goed is slaat de vu meter dan uit.

slaat hij dan niet uit, is er meer niet goed dan alleen je opto-coupler.

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00

Professor_Botje

Administrator

CNY17-3 hebben jullie gebruikt? als HDD ---> Vu meter ICtje :?

Ik heb CNY17-1 mee gekregen :) stond namenlijk niet op de onderdelen lijst dus ja toen moest ik kiezen :)

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik heb de cny17-1

en ben ,na aanleiding van bovenstaande, bang dat ik hem ook naar de eeuwige jachtvelden heb geholpen??? >:)

hij doet namelijk helemaal niets
geen enkel ledje gaat oplichten :(
Pagina: 1