Toon posts:

100 Mbit UTP lukt echt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleempjuh (dóh anders post je hier niet) maar goed, ik ben dus al een paar dagen aan het klooien bij mijn neef aan zijn netwerk. ze hebben nu 4 computers ( 2 laptops @ 500 MHZ, W98 SE, & 2 desktops 1x P4 @1500 & Win ME(:r ik weet het, maar me oom wil het erop houden) en een P3 @ 550). in de P4 zitten 2 nics, alletwee realtek (jah ik weet et) eentje voor mxstream en 1 voor het netwerk. onder de plank hangt een 100 Mbit 4 poorts hub, en er liggen kabels door alle plafonds die er in het huis te vinden zijn.

Nou heb ik daar al een paar dagen zitten kooien, maar ik kom er echt niet uit. gisteravond was ik eindelijk zo ver dat 2 pcs (P4 en een laptop) elkaar weergaven in netwerkomgeving. Zodra ik dan in dat scherm op een betreffende computer klik, duurt het een minuut of vijf en krijg ik de gedeelde mappen te zien, als ik iets wil overhalen van het netwerk lukt het niet. Alletwee de computers hebben een ip (192.168.0.1 en 192.168.0.2), als ik van de een naar de ander ping heb ik zo'n 50 tot 90% verlies (timeout's) ik heb op alletwee TCP/IP en IPX/SPX geinstalled.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Controleer in ieder geval nog eens de ip's en subnets.
Kijk per pc of de NIC goed geconfigureerd is, dus doe een ping localhost.

Kijk of je 2 pc's kunt koppelen met een cross-cable, dit sluit problemen in de hub / bekabeling uit.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move >[forum=19]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17
packetloss etc?

lopen de kabels langs een stoorbron? Tv ofzo?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

heeft een NIC toevallig een conflict met een soundcard oid? Dan werkt t soms wel, maar krijg je wel packetloss en vage errors. (zelf gehad :r duurde echt lang voordat ik daar naar keek)

• If8022n2IOk1Z8
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-01-2023
Staan allebei de NIC geconfigureerd op automatisch snelheid aanpassen? Probeer ze eens op allebei op 100Mbit halfduplex te zetten, of als je hub het ondersteund fullduplex.

Heeft toevallig 1 van van de andere computers een 10Mbit NIC? Als dat het geval is lukt het je nooit om een 100 Mbit verbinding te krijgen omdat de hub dan automatisch overschakelt naar 10 Mbit

AsRock 690FX Deluxe3 - AMD X4 640, 4GB PC6400 DualChannel Kingston - 1x OCZ 60GB SSD - Samsung SpinPoint 1TB

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties.
die hub is alleen voor 100 Mbit, an dat staat allemaal goed, ipadressen zijn ok en ping locolhost is ook goed. Met een crosscable werkt het dus wel helemaal goed, maar met hub en lange kabels niet, ik heb gister effe een proefopstelling gemaakt met een Mxstream kabel en een laptop om me schoot, dus langs een tv ging die niet.

Ik zou het ook nie meer weten hoor, Interupts staan ook goed.

Verwijderd

Ping op naam ook al geprobeert?

Welke protocollen heb je allemaal geinstalleerd? probeer anders ook ff netbeui te installeren, al is het om alleen maar te kijken of ze elkaar dan wel kunnen vinden.

(ik had "vroeger" ook 2 pc's met win98 en met alleen tcp/ip ging het niet helemaal goed, win9x is gewoon :r voor netwerken)

Verwijderd

Topicstarter
lees hierboven, TCP-IP en IPX/SPX, ze vinden elkaar wel maar verbinding krijgen ze niet

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je de kabels zelf gemaakt hebt, dan heb je waarschijnlijk de draden verkeert om gedaan. Als je niet een "pair" gebruikt krijg je last van heel veel storing. Je moet een pair gebruiken voor pen 1 en 2, en een pair voor pen 3 en 6.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Je weet ut waarschijnlijk toch al, maar goed: voor de zekerheid:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3

ZO moet je die kabels knijpen.. toch wel UTP Cat 5 gebruikt he??

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

[b]verlies (timeout's) ik heb op alletwee TCP/IP en IPX/SPX geinstalled.
misschien een rare vraag , maar ik lees nergens in je info dat het nodig is om zowel TCPip als IPX/SPX te gebruiken.

Zodra er meerdere protocollen in gebruik zijn zal tussen 2 pc's eerst gekeken worden welke ze gaan gebruiken. Das op zich nog geen probleem , maar als deze niet in de zelfde volgorde staan, kan dat wel ff "tijd" kosten
Als je dan bij het IPX/SPX gedoe dan ook nog andere, hoe heet het ookalweer....802,3 ofzoiets hebt dan ....

bedoel;
pc1 1=TCPip 2=ipx/spx
pc1 1=ipx/spx 1=TCPip

De opmerking die elders over netbeui word gemaakt vind ik een zinvolle. In principe is dat namelijk het snelste protocol dat er is. Zolang er niets gerouteerd hoeft te worden zou je dat kunnen gebruiken. Inderdaad, het werkt alleen zo beroerd met internet. Maar om daarmee eerst alles ff goed te krijgen binne je eigen netwerk is misschien toch de beste oplossing....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Correct me if I'm wrong.. maar MxStream werkt toch alleen met 10 Mbit?

DIT IS MIJN WEBSITE

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Kijk hier maar es [topic=383220]

je Internet loopt op 10 Mbit, je lokale netwerk op 100 Mbit. Je moet daartoe een 10/100 switch hebben (GEEN hub). Dus met een 100 Mbit hub gaat 't gewoon niet werken.

Uit die thread;
Zoiets wat jij wil kan alleen met een intelligent-hub of een intelligent-switch. Nu heb je waarschijnlijk die goedkope "mini-HUB-like" switch. Al bewtijfel ik het of het geen switching hub is. Deze apparaten die schakelen alles naar 10Mbit zodra er een connectie met 10Mbit wordt aangesloten.
Een intelligent die kijkt welke verbinding er moet worden opgezet en kijkt dan of het mogelijk is met 10 of 100 Mbit. Daar kan je dus wel 10 en 100Mbit door elkaar gebruiken. De prijs van die dingen liggen toch wel minimaal €50 hoger. Waarschijnlijk meer.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
nee, het is geen uplink maar gewoon internet connection sharing, maar ik wil eerst gewoon bestandjes delen enzo, die mxstream KABEL had ik gebruikt, die kabel tussen je nic en je moden, de kabels zijn IDD zelf geknepen, wat bedoel je met een "pair", en met dat netbui gaan we ook nog wel een keertje aan de gang, de kabels zijn CAT5 en idd zelf geknepen.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Op zondag 20 januari 2002 11:13 schreef poepkind het volgende:
nee, het is geen uplink maar gewoon internet connection sharing, maar ik wil eerst gewoon bestandjes delen enzo, die mxstream KABEL had ik gebruikt, die kabel tussen je nic en je moden, de kabels zijn IDD zelf geknepen, wat bedoel je met een "pair", en met dat netbui gaan we ook nog wel een keertje aan de gang, de kabels zijn CAT5 en idd zelf geknepen.
Als het met een crossed cable wel werkt, test dan nu eens met een paar korte UTP kabels (niet zelf maken) via de hub.

Als dat werkt is je bekabeling niet goed, let op dat je de ader - volgorde goed hebt en dat de kabels op het eind niet te ver gestript zijn waardoor de aders niet meer twisted zijn.

Zo'n probleem als het jouwe is helemaal niet moelijk te achterhalen. Je moet alleen stapsgewijs en consequent de verschillende mogelijkheden elimineren :7

Samenvattend:

probleem: netwerk functioneerd niet, pingen wil niet.
Begin met alleen TCP protocol.
stap1: controleer op 2 pc's de netwerksettings + ping local
stap3: 2 pc's koppelen met crossed, is dit ok >>
stap4: 2 pc's + 2 korte kant en klaar utp via hub >>

Als dat wel werkt ligt het dus gewoon aan de bekabeling, dus verkeerd aangesloten RJ45, brakke kabels e.d.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Topicstarter
toen we aan het netwerk bezig waren was mxstream helemaal niet geinstalleerd dus dat kan niet, en alletwee die troep staat op een apparte nic en niet op de hub aangesloten.
Pagina: 1