Toon posts:

Vraagje voor de experts: Waardes op RAM-chips

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje voor de 'experts' over de getallen op geheugenchips. Ik zet dit expres in OCM ipv PMG, omdat het me hier echt om het overklokken gaat.

Het plaatje hieronder geeft de markeringen weer op de chip van een 256 Mb Corsair XMS PC2400 module. Het komt uit deze review.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/amdxp2ksys_mem2.jpg

Nou heb ik zelf wat nieuw geheugen aangeschaft van Crucial Technologies. En de waardes op de chip zijn net ff anders. Nou is mijn vraag natuurlijk: wat is het verschil, en waar staat elke waarde voor?

Zowel het Corsair als mijn Crucial hebben Micron Technologies (MT) geheugenchips.
Da's erg fijn. En al duidelijk dus :)

Maar dan:

• Waar dit Corsair heeft staan '0140', heb ik '0144'. Zegt me niks.
• Waar dit Corsair heeft staan '2-2', heb ik '2-1'. Zegt me ook niks.
• 'MT' en 'TG' is hetzelfde. Wat is 'TG'?
• Waar dit Corsair heeft staan '46V16M8', heb ik '46V32M8'. Wat houden die getallen in?
Mijn modules zijn elk 512 MB, en de chip hierboven afgebeeldt komt van een 256 MB module. Mijn DIMMs zijn double-sided. (64x64 volgens de specs, wat dat ook is)
• '-75 A' is ook gelijk op mijn modules en het Corsair. Maar wat het is?
• Waar bij het Corsair staat 'PD6L', staat bij mij niks.
Wel is er ipv inkt iets ingegraveerd: 'PRV1'.

Nou wil ik graag weten wat het allemaal inhoudt, en wat ik mag verwachten van mijn reepjes. Ik hoor nogal eens dat 512 MB modules niet zover willen als een 256 MB Module. En dat 128 MB Modules weer verder willen dan 256 MB Modules.

In de review (link bovenaan de post) trekt de 256 MB Corsair module 171 Mhz op de meest agressieve settings. En een 256 MB Micron module 170 Mhz. 1 Mhz verschil maar, niet erg significant.

Is het dus ook te verwachten dat mijn 512 MB Crucial module, met Micron-chips er op, daarbij in de buurt komt?
Dat zal afhangen van wat die getallen inhouden. En dat zou ik dus graag te weten komen!

Wie heeft de kennis om hier wat zinnigs over te zeggen? :)

Verwijderd

• Waar dit Corsair heeft staan '46V16M8', heb ik '46V32M8'. Wat houden die getallen in?
Mijn modules zijn elk 512 MB, en de chip hierboven afgebeeldt komt van een 256 MB module. Mijn DIMMs zijn double-sided. (64x64 volgens de specs, wat dat ook is)
De Chipcapaciteit... zoals je dus ook zelf concludeert.
• '-75 A' is ook gelijk op mijn modules en het Corsair. Maar wat het is?
7.5 nanoseconde

de regel -> (1 delen door 7.5ns) maal 1000 = MegaHertz
zou betekenen dat het 133MHz geheugen is.

de '33% regel' zou zeggen dat de "magische-grens" ligt bij 133 maal 1.33 = 176.89MHz
In de review (link bovenaan de post) trekt de 256 MB Corsair module 171 MHz op de meest agressieve settings. En een 256 MB Micron module 170 MHz. 1 MHz verschil maar, niet erg significant.
En ik vond 33MHz al niet bijster interresant... ;)

Verwijderd

Topicstarter
7.5 ns .. dat ik daar zelf niet opgekomen ben |:(

Maar wat je zegt over die '33%'. Da's waarschijnlijk bij het relaxen van de CAS-latency en andere timings? Ik wil zeer agressieve settings gebruiken. Ik heb mijn huidige SDR PC133 reepjes (wederom Crucial) ook draaien op CAS222, 4-way interleave, Turbo op alle banken en een delay van 0. :)

Ik wil graag weten wat die andere getallen inhouden.
Ik wil weten wat voor vlees ik in de kuip heb :)

Verwijderd

kzou zeggen probeer ze eens. Die specs zijn best leuk maar zeggen alleen wat voor dimm het is. Dat is aardig om te weten. Echter hoe ver ze komen hangt ook nog altijd af van de kwaliteit. Testen dus.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Ik weet er een paar (toch vind ik het best wel een PMG vraag ;) ):

TG staat voor de package (66-pin TSOP) v.d. SDRAM zelf, aangezien dat 't zelfde is zou dat ook niet van invloed zijn op O.C.'en.
46V32M8 is het partnumber én de chipconfiguratie data: het is dus een 32Mx8 SDRAM, dat wil zeggen eentje met 8 datalijnen en per datalijn 32Mbit (da's dus 256Mbit = 32MB voor een hele chip).
De 64x64 (64Mx64) staat voor de gehele DIMM, namelijk 64 datalijnen totaal (de 64 bits interface) en 64Mbit per datalijn is 4096Mbit = 512MB.
De -75 staat inderdaad voor 133MHz (DDR266), maar tevens voor CL2.5. Als er -75Z had gestaan had je een CL2 chip.

De overige weet ik niet, dit is in ieder geval wat ik er op heb staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/chip.jpg

Helemaal rechts, onduidelijk staat NL7X. Dit lijk mij een lot/batch/production number.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Dat vind ik opvallend.

In de review van het Corsair-geheugen staat namelijk dat het CAS2 DIMMs zijn, in tegenstelling tot die van Micron en zo, die CAS2.5 zijn.

Maar zoals te zien is zit er op allebei gewoon CAS2.5 chips. En ze zullen ook allebei wel CAS2 doen volgens mij :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 19 januari 2002 09:24 schreef Peltier het volgende:
kzou zeggen probeer ze eens. Die specs zijn best leuk maar zeggen alleen wat voor dimm het is. Dat is aardig om te weten. Echter hoe ver ze komen hangt ook nog altijd af van de kwaliteit. Testen dus.
Ja duh. Testen doe ik toch wel. Maar ik wil weten waar ik 'n rug voor heb gelapt :)

Ik ben erg benieuwd wat dat '0144' en dat '2-2' dan voor staat.

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

ik heb ff een plaatje gemaakt van mijn geheugen..

het is ook corsair, maar ik kom er niet echt uit..

Afbeeldingslocatie: http://www.seekspot.com/images/geheugen.GIF

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Verwijderd

Topicstarter
* kickje*

Zijn er nog RAM-kenners in het huis? :)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

is dat linxbovenaan niet de productiedatum.
0140 ,01 is het jaar en 40 van week 40 :?

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Maar dat klopt weer niet met het laatst ingevoegde plaatje, daar staat 0412, en bij mijn weten zitten we nog niet in 2004 :P

Verwijderd

Algemene informatie:

Dit soort informatie (of althans de belangrijke info) staat in de datasheets van de fabrikant. Deze zijn te vinden op www.micron.com. Dit geld ook voor andere merken.

Kijk in de datasheet op de laatste 5 pagina's, dat is wat je zoekt. Alles daarvoor is leuk voor mensen zoals ik die ASIC's ontwerpen. Miischien is het wel leuk om er doorheen te bladeren: dan zie je hoe ongelofelijk k*t het is om dat RAM van tegenwoordig efficient te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Idd .. die datasheets. Daar zat ik vanmiddag al door te bladeren. Ik ben het goeie nog niet tegengekomen.

/me gaat nog ff verder zoeken.
Pagina: 1