Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Weet je zeker dat hij niet op je pas staat in die chip? Of iig een soort algoritme oid daarvoor?
Kan ook dat ze hem erin zetten en dat dat ding dus maar met 1 pas werkt. Ooit geprobeerd?
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
URL!Op zaterdag 19 januari 2002 02:19 schreef Jorik het volgende:
(02:19.28) <Jorik> gebruikt search es PanMan
(02:19.31) <Jorik> is al eens voorbij gekomen
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Het zit zeker niet in je e.dentifier, die van m'n huisgenoot of die van m'n broer geven een error met een verkeerde pin (en mijn pas dus).
Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
Er is een algemeen bekend heel lang getal
Er zij 2 niet algemeen bekende getallen:
1 getal heeft de bank, 1 getal heb je zelf
de getallen vermenigvuldigd met elkaar geven het grote getal
echter in jouw pinpas ontbreken 4 getallen op willekeurige positie: je PIN code.
In je e.dentifier zit dus gewoon het getal van de bank; op je pas staat jouw getal en je moet zelf de ontbrekende cijfers invullen.
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Ik geloof het toch niet helemaal, want stop je pas maar eens in een e-dentifier van een ander: dan weet de e-dentifier ook je goede pincode. oftewel,Op zaterdag 19 januari 2002 16:45 schreef Chemist het volgende:
Bij mijn weten werkt het (simpel gezegd) zo:
Een e-dentifier kan van elke (ABN?)-pas de pincode checken!
Het lijkt er dus op, dat je pincode op je pinpas is opgeslagen! En de edentifier doet voor hoe je hem erafleest... dit opent mogelijkheden voor criminelen...
Nu zit er op een e-dentifier nog een check, waardoor je maar drie keer een foute pincode in kan voeren (Heb nooit gecheckt of dan de pinpas of de e-dentifier geblokkeerd wordt).
Even voor de niet-ABN-Amro-internetbankierders: de e-dentifier is een apparaatje, waar je je pinpas in schuift, en vervolgens je pincode moet intoetsen. De e-dentifier zegt vervolgens of je pincode wel juist was (zo niet, 'pin error'). daarna moet je nog een code van internet intikken, en krijg je er een terug, maar dat is minder interessant.
Misschien denk ik vreemd maar misschien controleert hij alleen een checksum die op de kaart staat? Of zo iets in die richting?Op maandag 21 januari 2002 16:07 schreef Dijkhuis het volgende:
[..]
Ik geloof het toch niet helemaal, want stop je pas maar eens in een e-dentifier van een ander: dan weet de e-dentifier ook je goede pincode. oftewel,
Een e-dentifier kan van elke (ABN?)-pas de pincode checken!
Het lijkt er dus op, dat je pincode op je pinpas is opgeslagen! En de edentifier doet voor hoe je hem erafleest... dit opent mogelijkheden voor criminelen...
Nu zit er op een e-dentifier nog een check, waardoor je maar drie keer een foute pincode in kan voeren (Heb nooit gecheckt of dan de pinpas of de e-dentifier geblokkeerd wordt).
Even voor de niet-ABN-Amro-internetbankierders: de e-dentifier is een apparaatje, waar je je pinpas in schuift, en vervolgens je pincode moet intoetsen. De e-dentifier zegt vervolgens of je pincode wel juist was ('pin error'). daarna moet je nog een code van internet intikken, en krijg je er een terug, maar dat is minder interessant.
Programmer - an organism that turns coffee into software.
Op zich moet hier iets mee te doen zijn door echte hardware / chipread/write freaks..
interesting..
Anoniem: 42060
Hier de link (met plaatjes en uitleg :-) )
http://www.klaphek.nl/nr7/homenet3.html
Anoniem: 42756
Dat gaat over die oude numculator, dit is een ander apparaat waar je ook je pinpas in moet stoppenOp maandag 21 januari 2002 17:07 schreef Zeemo het volgende:
Ze hebben het al eens getest/ cq proberen te kijken hoe goed de beveiliging is hiervan.
Hier de link (met plaatjes en uitleg :-) )
http://www.klaphek.nl/nr7/homenet3.html
Klopt: die toets jij namelijk in. Op je pas staat de rest van het getal en in iedere e.dentifier staan de getallen van de bank (die ook voor iedere pas hetzelfde zijn).Op maandag 21 januari 2002 16:07 schreef Dijkhuis het volgende:
[..]
Ik geloof het toch niet helemaal, want stop je pas maar eens in een e-dentifier van een ander: dan weet de e-dentifier ook je goede pincode. oftewel,een e-dentifier kan van elke (ABN?)-pas de pincode checken!
Nee hoor: JIJ toetst die pincode in en de e.dentifier gaat er mee rekenen. Het hele idee van asymetrische versleuteling (wat toegepast wordt bij PIN codes) is dat het rekenen de ene kant op heel snel kan, terwijl de andere kant op ongelooflijk veel tijd kost. Het is theoretisch dan ook mogelijk om aan de hand van je pas en de getallen in de e.dentifier je PIN code te achterhalen , alleen in de praktijk zal dat langer duren dan dat je pas geldig is.Het lijkt er dus op, dat je pincode op je pinpas is opgeslagen! En de edentifier doet voor hoe je hem erafleest... dit opent mogelijkheden voor criminelen...
Waarschijnlijk de e.dentifier, want bij mijn weten zit er alleen maar een 'leesoog' in.Nu zit er op een e-dentifier nog een check, waardoor je maar drie keer een foute pincode in kan voeren (Heb nooit gecheckt of dan de pinpas of de e-dentifier geblokkeerd wordt).
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
En tegelijkertijd een uitleg gekregen over de werking hiervan. Helaas heb ik niet erg goed opgelet.
Advanced sheep-counting strategies
Als het mogelijk is om de 3x block op te heffen, kun je het apparaat aan een computer of microcontroller hangen en die gewoon alle 10.000 mogelijke codes laten genereren. Wanneer de e.dentifyer "GOED" teruggeeft, heb je de goede pincode gevonden.
Hiervoor hoeft de code dus NIET op de pas te staan, of waar dan ook, maar het staat of valt met de mogelijkheid het apparaat te reverse-engineeren en de 3x fout-block eruit te slopen.
Puur omdat er zo weinig pincodes zijn is het erg eenvoudig te brute-forcen als je een manier hebt om je antwoorden te controleren.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
ok, maar als je dat blokkeren na 3 fouten eruitkrijgt, kun je gewoon alle 10.000 combinaties uitproberen...Op maandag 21 januari 2002 18:51 schreef Chemist het volgende:
[..]
Nee hoor: JIJ toetst die pincode in en de e.dentifier gaat er mee rekenen. Het hele idee van asymetrische versleuteling (wat toegepast wordt bij PIN codes) is dat het rekenen de ene kant op heel snel kan, terwijl de andere kant op ongelooflijk veel tijd kost.
Ik dacht dat ik ooit eens in de handleiding las dat als je drie keer de foute pincode intoetst, dat je dan niet alleen niet meer kunt internetbankieren, maar dat dan ook je chipknip niet meer werkt.Op maandag 21 januari 2002 16:07 schreef Dijkhuis het volgende:
Misschien wordt er dus iets met de chip gedaan (sowieso niet met de magneetstrip, want die zit er niet eens helemaal in
klok + klepel?Op maandag 21 januari 2002 18:51 schreef Chemist het volgende:
Nee hoor: JIJ toetst die pincode in en de e.dentifier gaat er mee rekenen. Het hele idee van asymetrische versleuteling (wat toegepast wordt bij PIN codes) is dat het rekenen de ene kant op heel snel kan, terwijl de andere kant op ongelooflijk veel tijd kost. Het is theoretisch dan ook mogelijk om aan de hand van je pas en de getallen in de e.dentifier je PIN code te achterhalen , alleen in de praktijk zal dat langer duren dan dat je pas geldig is.
Het algoritme waar jij het over hebt maakt gebruik van het feit dat er 1 nummer bij de bank is waar je normaal niet bij kunt. Echter, zoals het er nu naar uit ziet is dat nummer gewoon bekend bij dat kastje, nix bank.. En zeg nou zelf... 10.000 mogelijkheden proberen heb je echt geen lange tijd voor nodig hoor.. Het reverse engineren van het kastje is mischien wel lastig.....
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
hier stond onzin....

Hoezo? Ben je je pincode kwijt? Je wilde het toch zeker niet op iemand anders' pasje proberen he?Op maandag 21 januari 2002 21:45 schreef Zoefff het volgende:
Mocht iemand et voor elkaar krijgen, ben ik zeer geinteresseerd
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Als je goed zoekt vind je voor dit "Probleem" de oplossing op internet.Op maandag 21 januari 2002 19:09 schreef Dijkhuis het volgende:
[..]
ok, maar als je dat blokkeren na 3 fouten eruitkrijgt, kun je gewoon alle 10.000 combinaties uitproberen...
En het blokeren van je pas gebeurt op de pas zelf en niet op de e.dentefier. Het heet niet voor niets SmartCard.
Anoniem: 34354
staat ook nog een stukje over hoe je dan je pincode veranderd:2. Chip
Hiermee kan eventueel off-line je PIN worden geverifieerd. Er staat inderdaad een hash achtige code in (met weet ik hoeveel bits) zodat deze code niet te kraken is. Tevens is de code niet uitleesbaar (chip geeft error) totdat de juiste hash wordt aangeboden. Deze chip is ook niet alleen een memory chip, maar er zit ook een processor gedeelte in. De chip heeft dus intelligentie.
Mocht je 3x fout een PIN (hash) aanbieden dan blaast de chip zichzelf op en kan je terug naar de bank.
Hoe kan je deze PIN dan wel kraken, hij staat toch op de kaart ? Nou, je sloopt die chip open en legt hem onder de microscoop. Je kan dan de encryptie keys van deze pas lezen en zo de hash decoderen, helaas zal de pas daarna niet meer werken. Deze enkele maanden durende operatie geeft de bezitter van de kaart de mogelijkheid hem te laten blokkeren.
Most banks let you change your PIN number. They do this by adding an offset to the original PIN, which marks the difference between old and new. These offsets are not securely stored, as without the root PIN, they are useless.
Hmmm, Het lijkt me dat dit best wel te kraken is. Er moet toch een manier zijn om deze eruit te halen.Op dinsdag 22 januari 2002 14:50 schreef Dijkhuis het volgende:
Ok, hier staat het antwoord (in de hierboven genoemde thread) Alleen het stukje 'Mocht je 3x fout een PIN (hash) aanbieden dan blaast de chip zichzelf op en kan je terug naar de bank.' klinkt een beetje ongeloofwaardig (kan dat echt?)... Maar dat is wel absoluut noodzakelijk, want anders kun je alle 10.000 codes proberen.
[..]
staat ook nog een stukje over hoe je dan je pincode veranderd:
[..]
Advanced sheep-counting strategies
Anders mag het hier niet, dus hij zal het vast wel voor zichzelf bedoelen.Op maandag 21 januari 2002 22:33 schreef Gerco het volgende:
Hoezo? Ben je je pincode kwijt? Je wilde het toch zeker niet op iemand anders' pasje proberen he?
Niet iedereen hoeft verplicht een andere pincode te hebben hoorOp dinsdag 22 januari 2002 10:17 schreef TheRock het volgende:
Ik snap niet dat er maar 10.000 mogelijkheden zijn...ja ik heb wel berekent en je komt op 10.000 mogelijkheden uit maar er in dit land toch echt wel meer dan 10.000 mensen die een PIN pas hebben dus ik vind het een beetje vaag