[Java] hashcode voor int[]

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
hoe kan ik een unieke hashcode maken voor een array van integers? Ik heb dit namelijk nodig omdat ik hashtable wil gebruiken voor zoeken ipv dom door array heen te lopen.

ben nu aan het kijken hoeveel performance winst ik kan halen door andere geheugen structuren.

ik zit dit moment al op 3.5 keer de orginele snelheid (eerst arraylisten en nu arrays).

[edit]
mogelijke opl. maak er allemaal even lange strings van.. dus als string lengte = 8 dan zal 10 00000010 opleveren en 1000 zal 00001000 opleveren. Door ze allemaal aan elkaar vast te plakken krijg je een uni eke string en dezen maken per def een unieke hashcode. Maar er is vast wel een betere manier.

• Alarmnummer
zo`n functie is volgens mij verdomde praktisch omdat je nu heel eenvoudig op een combinatie van objecten kan zoeken en doordoor met een enkele hashcode berekening ieder object kan vinden.

• Alarmnummer
Hmmm.. foutje..

als je een getal hebt gevorm door 2 16bits getallen

bv FFFF.FFFF (32 bits getal)

en je zou in een 16 bits systeem zitten

dan kun je maximaal FFFF combinaties maken (en dus FFFF elementen kunnen aanspeken), en zeker geen FFFF.FFFF verschillende elementen. En als je 10 16bits getallen zou combineren zou je ook 16*10 bits nodig hebben :) Een 160 bits systeem en voor n 16 bits getallen heb je een n*16 bits systeem nodig....

aaarrggghhhhh :'(

• Alarmnummer
en hoe zit het dan bij een string. String maakt gebruik van unicode, dat betekend dat er voor elk character 16 bits is gereserveerd. Laten we er van uitgaan dat een string verder geen ruimte kost dan hebben voor een string van 30 characters 30 * 16 bits nodig. Dit kan dus duidelijk niet. Het is dus mogelijk dat er meerdere string zijn( 29d*FFFFh stuks zelfs) die dezelfde hashcode opleveren. Dus een hashcode is niet voldoende om je element te identificeren. Hmmmm... moet ik mijn hashcode kennis maar eens goed gaan opfrissen :)

Ze gaan natuurlijk alle buckets bij langs om alle elementen te controleren of ze werkelijk gelijk zijn.

stom stom }:O

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

leuk he, zo'n monoloog :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Alarmnummer
Op zaterdag 19 januari 2002 02:32 schreef Alarmnummer het volgende:
en hoe zit het dan bij een string. String maakt gebruik van unicode, dat betekend dat er voor elk character 16 bits is gereserveerd. Laten we er van uitgaan dat een string verder geen ruimte kost dan hebben voor een string van 30 characters 30 * 16 bits nodig. Dit kan dus duidelijk niet. Het is dus mogelijk dat er meerdere string zijn die dezelfde hashcode opleveren. Dus een hashcode is niet voldoende om je element te identificeren. Hmmmm... moet ik mijn hashcode kennis maar eens goed gaan opfrissen :)

Ze gaan natuurlijk alle buckets bij langs om alle elementen te controleren of ze werkelijk gelijk zijn.

stom stom }:O
Maarja.. ik kan wel zoiets gebruiken om snel mijn elementen te vinden, hoef alleen de equals aan te passen (er kunnen in mijn systeem meerdere objecten zijn die eigelijk hetzelde zijn). En ik hoef niet eens moeilijk te doen met die vaste lengtes hoef alleen te garanderen :) Ik ben er uit :)

[edit]
altijd leuk om je eigen post`s te beantwoorden :)

• Alarmnummer
Op zaterdag 19 januari 2002 02:34 schreef OiSyN het volgende:
leuk he, zo'n monoloog :+
Ik vind het erg fijn, ik ben het altijd met mezelf eens :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heb je er niet al eens over zitten denken om naar zo'n praatgroep te gaan voor schizofrenie? ;)

"iemand anders nog koffie?" :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hum, vaag topic :o . Kijk anders eens naar de manier waarop hashdcodes voor lists worden uitgerekend. Ik heb het weleens gejat. Het was wel een inventief truckje ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Tomatrix
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-02-2025
Deze werkt ook maar is niet erg efficient:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
public static int hashCode (int[] array) {
StringBuffer sb = new StringBuffer ();

for (int i = 0; i < array.length; i++) {
sb.append (String.valueOf (array [i]);
}
return sb.toString ().hashCode ();
}

• Alarmnummer
Ik heb net even die hashtables erin gezet, en ik zit nu 11.1 keer de orginele snelheid. Het aantal zoekacties is dramatisch afgenomen.

Maar ik weet nog een enorme logische optimalisatie te zitten, die neem ik straks wel even te pakken.

en de abstractList vermenigvuldigd de hashcodes van ieder element met 31 en telt die allemaal bij elkaar op. Ook lekker snel :) En ik cache natuurlijk ook alles :)
Pagina: 1