Op zaterdag 19 januari 2002 00:00 schreef Hitpoint het volgende:
Ik ben laatst naar een hifi zaakje geweest bij mij in de stad, ik had namelijk wel belangstelling bij de B&W DM601 S3 speakers. Dus ik zo;n verkoper gevraagd of ik die speakers mocht horen. Dat kon. Snel alles aangesloten en een muziekje opgezet.
Damnn, wat een artificieel geluid komt er uit die tweeter

Dus ik was een beetje teleurgesteld in de prestatie van die speakers.
Kan kloppen, de 601 is echt een saaie speaker, die echt neutraler dan neutraal pretendeert. Warmte in het geluid kan je in ieder geval vergeten. Dat wil niet zeggen dat ik een 602 toch al een vrij warme speaker vind (zeker de oudere modellen trouwens, scheelt amper met de nieuwe, maar die zijn ietsie cleaner geworden). De 603 (s2) is gewoon een echte 'vol' klinkende speaker...
De marketing is echt geen doorgestoken kaart hoor

. Die 602 is niet lange tijd een van de best verkopende speakers omdat-ie nou zoveel sterren krijgt. Dat is gewoon puur prijs prestatie én goed in het gehoor liggen bij een groot publiek én niet zo heel erg groot zijn

. Bijna niemand die op dit niveau hifi uitzoekt leest tijdschriften.
En een 800 lijn vind ik gewoon erg mooi klinken. Het is analitisch, dat wel, maar ook zo extreem mooi

.
PS. ik heb ze gekocht omdat ik niet tevreden was over het hoog van mijn oude speakers en ik deze toevallig bij een kennis van een vriend hoorde

. Ik ben dus onbe-reclamepraat en verkoperspraat-beinvloed op deze speaker gekomen, omdat ik ze gewoon de mooiste vond

.
Waarop die verkoper zei dat die speakers van B&W veel te veel hoog en veel te weinig in het laag zitten. Dat kwam door een metalen tweeter ipv glasvezel. Toen zei hij dat de hele serie van B&W zo klonk en dat de promotie doorgestoken kaart is. Dus bladen zoals What's Hifi en Hifi Choice hebben gelogen in hun reviews over deze speakers (daar kwam het op neer).
Wat ik mij nu afvraag zit die verkoper nou echt uit zijn nek te lullen of is dit echt zo?
Die verkoper scoort bij mij behoorlijk hoog in de 'lul niet zo uit je nek graadmeter'. Ten eerste is het al belachelijk om een hele lijn van een merk te beoordelen aan de hand van een model

, hij doet daar nog een schepje bovenop door gelijk het
hele merk in het zonnetje te zetten

. Als hij het niet mooi vindt klinken, dan wil ik dat best begrijpen en kan ik dat prima respecteren (ieder zijn smaak), maar om dat dan met zulke bullshit op een klant te projecteren vind ik echt slecht.
Er zijn zoveel speakers met metaldome tweeters, en
reken maar dat er ook modellen bijzitten die
flink warm of zelfs wollig zullen klinken. Als dat je smaak is, dan moet je eens naar een andere speaker gaan luisteren

. Er is zat moois in die klasse en er bestaan naast B&W zat andere leuke merken

. Chario, Mordaunt Short, Dali, Mission, Dynaudio en nog wel wat, ga daar ook eens naar luisteren, misschien hebben zij wel een mooi klein speakertje van €200,= p/st dat wél aan joew smaak voldoet

.
Er is meer dan de 601

. Maar het is dus ook onzin om daarmee gelijk het hele merk af te kraken

. Luister desnoods eens naar een 303 van B&W, al een heel ander karakter (ik vind zelfs mooier!

), maar ook niet zo stevig in de hoeveelheid laag

.