Verwijderd
haha jah, tenzij je een flits show wilt hebben, is wel cool (waarschuwing, tis eenmalig
)
op zich wel leuk om een keer te proberen, eerst gaat dat ding onwijs sissen , en vervolgens na een harde knal zie je hem door de kamer heen vliegen .... foetsie... althans ik hem hem noot meer terug kunnen vinden
dan zul je een echte IT kamer hebbenOp vrijdag 18 januari 2002 23:26 schreef cemtex het volgende:
op zich wel leuk om een keer te proberen, eerst gaat dat ding onwijs sissen , en vervolgens na een harde knal zie je hem door de kamer heen vliegen .... foetsie... althans ik hem hem noot meer terug kunnen vinden
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Er zit een EDIT functie bij je berichtje, werkt perfect voor typo'sOp vrijdag 18 januari 2002 23:28 schreef Chemical_X het volgende:
250 dus...hehe
Als je ledjes laat knallen: pas op, wat er in die dingen zit, is giftig...
Maar voor de rest is het best lollig
Maar voor de rest is het best lollig
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik zou dan liever 12 ledjes gaan aansluiten.
Waarom? Omdat je dan met 1 weerstand uit de voeten kan en de stroom toch nog enigszins beperkt houden.
Je kan ze alle 11 parallel zetten maar dat is dan dus wel 11x0,02A= 0,22A = bestveel
Als je inserie gaat werken (bijvoorbeeld indien mogelijk qua spanning) 3 leds in serie en dan 4 groepen parallalel dan heb je dus eens stroom van maar 4x0,02 = 0,08A
Of als die leds maar 1,5V zijn, dan neem je lekker 6 leds in serie en dan 2 takken parallel... stroom is dan nog maar 0,04A
En in die situaties kan je af met 1 weerstand
Waarom? Omdat je dan met 1 weerstand uit de voeten kan en de stroom toch nog enigszins beperkt houden.
Je kan ze alle 11 parallel zetten maar dat is dan dus wel 11x0,02A= 0,22A = bestveel
Als je inserie gaat werken (bijvoorbeeld indien mogelijk qua spanning) 3 leds in serie en dan 4 groepen parallalel dan heb je dus eens stroom van maar 4x0,02 = 0,08A
Of als die leds maar 1,5V zijn, dan neem je lekker 6 leds in serie en dan 2 takken parallel... stroom is dan nog maar 0,04A
En in die situaties kan je af met 1 weerstand
en dat heb dan ook weer te maken met wat de weerstand aankan qua ampere's??
toch?
nou ik probeer t wel...
Thank You!
toch?
nou ik probeer t wel...
Thank You!
dat heb je sowiezo maar hoe meer leds je in serie zet, hoe lager de weerstandswaarde kan worden en hoe kleiner de stroom wordt (als het aantal parallelle takken dus minder wordt) dus heb je dan ook een lichtere weerstand nodig qua vermogen (dus heb je weerstanden nodig die niet zo'n grote stroom hoeven aan te kunnen = goedkoper)Op vrijdag 18 januari 2002 23:36 schreef Chemical_X het volgende:
en dat heb dan ook weer te maken met wat de weerstand aankan qua ampere's??
toch?
nou ik probeer t wel...
Thank You!
Verwijderd
Weerstandjes kosten zowat niks, je kan beter ledjes parallel zetten en elke een eigen weerstandje, best simpel als je een beetje na denkt.Op vrijdag 18 januari 2002 23:38 schreef wfvn het volgende:
[..]
dat heb je sowiezo maar hoe meer leds je in serie zet, hoe lager de weerstandswaarde kan worden en hoe kleiner de stroom wordt (als het aantal parallelle takken dus minder wordt) dus heb je dan ook een lichtere weerstand nodig qua vermogen (dus heb je weerstanden nodig die niet zo'n grote stroom hoeven aan te kunnen = goedkoper)
ja maar dan wordt de stroom dus weer onnodig hoog....... 0,2A is dus heel wat!!Op vrijdag 18 januari 2002 23:40 schreef Shuvit het volgende:
[..]
Weerstandjes kosten zowat niks, je kan beter ledjes parallel zetten en elke een eigen weerstandje, best simpel als je een beetje na denkt.
Verwijderd
jah, dat wel, maar 12 ledjes gebruiken evenveel stroom dan als je er een weerstandje voor zet.....Op vrijdag 18 januari 2002 23:42 schreef wfvn het volgende:
[..]
ja maar dan wordt de stroom dus weer onnodig hoog....... 0,2A is dus heel wat!!
Verwijderd
ok, maar die kunnen het ook niet aan, ik fiets soms wel zo hard dat me fietslamp door brandt (wielrenners fiets)Op vrijdag 18 januari 2002 23:46 schreef MasterDisaster het volgende:
Fietslapjes zijn ook altijd leuk
ik heb ze wel een tijdje op 5 volt gehad
gebeurde niks, behalve dat er licht vanaf kwam
gebeurde niks, behalve dat er licht vanaf kwam
Ik weet niet wat je niet snapt:Op vrijdag 18 januari 2002 23:44 schreef Shuvit het volgende:
[..]
jah, dat wel, maar 12 ledjes gebruiken evenveel stroom dan als je er een weerstandje voor zet.....
1) mij
2) berekeningen van voorschakelweerstanden voor leds en de optimale schakeling
maar als je 3 leds in serie neemt en 4 van die groepen parallel met 1 voorschakelweerstand heb je:
1) een kleinere voorschakelweerstand nodig dan wanneer je 11 leds parallel zet
2) een voorschakelweerstand met een kleiner vermogen nodig dan wanneer je 11 leds parallel zet
3) een kleinere stroom die van je bron wordt gevraagd dan wanneer je 11 leds parallel zet
Het is dus op meerdere fronten interessant om in ieder geval zoveel mogelijk leds in serie te zetten en dan een paar van die takken parallel
Verwijderd
ik heb 3 ledjes in serie zitten op de 12 volt zonder voorschakelweerstand..
en dat werkt perfect....
(blauwe leds, zie ook www.casemodding.tk)
en dat werkt perfect....
(blauwe leds, zie ook www.casemodding.tk)
Pagina: 1