Toon posts:

kennisnet mailserver, MX records goochelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat het volgende te bedenken om email via kennisnet naar een mailserver binnen kennisnet te laten verlopen...

Je stelt de MX records in de (externe) DNS zo in

$ORIGIN school.nl.

IN MX 10 mail.school.nl.
IN MX 20 mailserver.kennisnet.nl.

mail IN A 213.x.x.x ; ip adres niet van buiten kennisnet te bereiken...

Als iemand nu een mailtje stuurt naar user@school.nl kan ie die dus niet verzenden naar die mailserver omdat dat IP achter de kennisnet firewall zit, en zal het mailtje naar de backup server gaan (mailserver.kennisnet.nl)

De (backup) mailserver van kennisnet kan echter wel het IP adres van de school bereiken (als het goed is?), en op die manier de mail deliveren...

Is dit echt de grootste onzin of is dit echt mogelijk?

Verwijderd

Handig is anders, maar zo op het eerste oog zou het kunnen werken.
Probleem alleen is dat iedere smtp-server op de wereld eerst gaat proberen met mail.school.nl contact op te nemen en dat lukt niet.

Waarom laat je de smtp-server van kennisnet niet mail accepteren voor het domein school.nl en dat forwarden naar een interne mailserver? Sendmail kan dat zonder problemen en hier en op mijn werk doe ik dat ook.

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Je kan het beste bij Kennisnet een aanvraag doen voor het openzetten van poort 25 van internet naar het IP-adres van jouw mail-server op school. Dat werkt het beste.

BTW: alles wat NL.Tree/Kennisnet bedenkt is fout.

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

VOlgens mij is er ook een standaard formulier voor om aan te geven dat je een eigen mailserver wilt runnen. Dan gooien ze poort 25 open.

Kijk anders ff op servicepunt.kennisnet.nl

Chance favors the prepared mind

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Zou je kennisnet zo ver kunnen krijgen dat ze een ip in je reeks gewoon helemaal openzetten, dat zou een hoop gezeik schelen, leuke nat bak er aan, of desnoods proxy en daarachter je clients... altijd dat gezeik met die firewalls en shit, je kan niet eens fatsoenlijk een kernel downloaden op je nieuwe proxy server :(

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Ik zat het volgende te bedenken om email via kennisnet naar een mailserver binnen kennisnet te laten verlopen...

Je stelt de MX records in de (externe) DNS zo in

$ORIGIN school.nl.

IN MX 10 mail.school.nl.
IN MX 20 mailserver.kennisnet.nl.

mail IN A 213.x.x.x ; ip adres niet van buiten kennisnet te bereiken...

Als iemand nu een mailtje stuurt naar user@school.nl kan ie die dus niet verzenden naar die mailserver omdat dat IP achter de kennisnet firewall zit, en zal het mailtje naar de backup server gaan (mailserver.kennisnet.nl)

De (backup) mailserver van kennisnet kan echter wel het IP adres van de school bereiken (als het goed is?), en op die manier de mail deliveren...

Is dit echt de grootste onzin of is dit echt mogelijk?
Totaal geen onzin zelfs. Planet doet hetzelfde grapje met z'n ADSL klanten.

• jpeeters
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Dat kan je beter niet doen, aangezien dat een delay op elke mail die verstuurd wordt gaat zijn, leer beter hoe je jouw mailserver insteld dat hij deze mails intern doorstuurd!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PDF'je gevonden waarmee het wel mogelijk moet zijn :)

http://servicepunt.kennisnet.nl/mijnschool/documenten/wijziging_email_diensten_instellingen_2001.pdf

Daarmee moet het wel mogelijk zijn, en hoeven er geen poorten opengezet worden...mijn probleem is op dit moment dat de mailserver nu 2 netwerkkaarten heeft (eentje naar een externe ISP en eentje aan het LAN...aangezien dit een 2000 server is ben ik daar niet zo kapot van...kennisnet kan ook reverse proxy draaien voor een webserver dus kan het webmail gedeelte ook bereikt worden :)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Dat heet toch gewoon bSMTP?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:48

CyBeRSPiN

sinds 2001

khad ergens gelezen dat MX-records wijzigen/aanmaken naar kennisnet ip's niet toegestaan is, weet het niet zeker, maar wel de moeite waard om dat even na te vragen..
Pagina: 1