12V is idd met een 7812 te doen
let alleen ff op je amperage, 7812 zelf is 1A, of je moet een zwaardere versie nemen.
verder levert je accu idd iets van 13.8V, maar of dat genoeg is om een 7812 aan te sturen... dunno, dacht eik dat ie iets van min. 15V nodig had om te werken.
Edit: ja, dus, jammer dan.. reply hieronder bevestigd dit
5V = geen probleem, 7805 will do it
let alleen ff op je warmtedissipatie (koelblok erop dus) en t stroomverbruik, best kans dat ie t niet trekt. (naja, tor 2N3055 erachter en je komt een heel eind, je meot alleen ff je 7805 opfokke dmv een diode in de massalijn, zodoende krik je de uitgang op met 0.7V. Die komt dan bij je tor weer te vervallen, zodoende houd je 5V over
Edit: of zoals hieronder geroepen een schakelende voeding
3.3 V.... of een 7805 "downfokken" dmv diodes,
of (zou ik doen) dmv een LM317 of eqv een simpele 3.3V voeding maken (afregelen dus)
Eventueel is dat ook wel te doen met een paar torren en een zenerdiode.
Niet nodig dus, zie hieronder
Negatieve spanningen... zoals hierboven geroepen 7905 / 7912 gaat dus NIET werken.
De spanningen die nodig zijn, zijn NEGATIEF t.o.v. aarde.
er zijn 2 manieren om dat toch te realiseren: een MAX232 ictje (geloof ik),
of een accu extra tbv negatieve spanning.
die IC-Tjes leveren maar errug weinig stroom, dus dunno of dat genoeg is.
Wat ik echter ook wel gelezen heb @ div. topics is dat de negatieve spanningen niet noodzakelijk zijn voor 't functioneren van de pc opzich.
Alleen COM poorten zouden bv niet werken zonder - spanning, maar voor een mp3 speler moet dat niet uitmaken.
Een omvormer 12 -> 220 kan, maar is ZWAAR onzinnig, je hebt een dubbel verlies, je gaat eerst naar 220, en dan weer terug naar 12V... sick dus.
Maar ja, t kan altijd, gewoon een UPS modden
Ach, gewoon kiezen voor de Tweaker-Way: Soldeerbout en die PC MOET en ZAL erin,
of gewoon simpel, wel pc: scoor een oude laptop
of heel simpel: koop gewoon een MP3 discman