Geheugenproblematiek

Pagina: 1
Acties:

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
Laatst heb ik mijn Promise Fasttrak-100 vervangen door een 3Ware Escalade 6410B (zie sig) en mijn RAID-0 omgebouwd tot een RAID-10 (IBM 75GXP's zijn toch niet zo betrouwbaar :) ). Windows 2000 opnieuw geinstalleerd, natuurlijk.

Mijn mobo (zie sig) heeft een AMD 761 northbridge :) en VIA 686B southbridge :'(

Na de re-install, bleek het systeem niet stabiel. Terugklokken naar originele snelheid (133 FSB ipv 140) droeg niet bij aan de stabiliteit. Zelfs ACPI uitschakelen bood geen soulaas.
Symptonen: BSOD na enkele tientallen minuten met vage geheugenmeldingen. Oh, en aan de temp van de proc kan het niet liggen, die altijd onder de 40C gebleven.

Dus: DocMemory RAM diagnostics erbij (www.simmtester.com).
Mijn geheugen: 2x Crucial PC2100 256 MB DDR (haalt makkelijk CAS 2, 150 MHz maar stond ingesteld op CAS 3, 133 MHz)

Test 1: beide bankjes: problemen na 20 minuten, steeds op andere locatie en met verschillende tests. Wel in de bovenstehelft (>256 MB) van het geheugen. Bij een herhaling van een gefaalde test, haalde ie hem de 2e keer vaak wel :?
Test 2: Alleen bankje 0 in slot 0. Glansrijk door de test gedurende meer dan 2,5 uur test
Test 3: Alleen bankje 1 in slot 1. Glansrijk door de test gedurende meer dan 2,5 uur test

:? Reepjes zelf zijn wel OK.
Test 4: opnieuw samen op de originele posities (gelijk aan test 1). Fouten na zo'n 20 minuten. Weer op verschillende tests en verschillende locaties. En bij herhaling van dezelfde test, haalt ie het weer soms wel. Wel weer fouten in de 2e helft van het geheugen (>256 MB)

:? Fouten lijken willekeurig op te treden :?

Test 5: bankjes wisselen van positie. Let op: de bankjes zijn vrijwel identiek. In 1 bestelling gekomen en de serienummers wijken amper af. (bankje 0 = serienr 200112, bankje 1 = serienr 200114)
Test 5 draait nog. Nu al bijna 1 uur. Geen fouten tot nu toe.

Aaarrgghhh.... :( Heeft iemand dit wel eens meegemaakt ?? :?
Ik was toch al van plan dit mobo te dumpen voor een nForce-415 plankje, maar dan moet ie het nog wel uitzingen tot het eind van deze maand...

Is er hardware-matig iets stuk ?

De test-software boot van diskette en draait op "Caldera DOS" (?), dus dit heeft niets te maken met Windows of drivers of wat dan ook...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GarBaGe
Update: test 5 is net gefaald. Na 55 minuten in de 5e herhaling zijn er al 2 fouten opgetreden, maar nu in de onderste helft van het geheugen (< 256 MB).

Dat wordt voorlopig 1 bankje eruit rippen (degene in slot 0) en voorlopig met 1 reepje werken :'( totdat mijn nForce mobo er is...

Of weet iemand een andere oplossing....

Kennelijk zit de problematiek wel in hetzelfde reepje. Alleen komt het niet bovenwater als ie er alleen in zit.... :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Wazig. Omdat je na het omwisselen van socket de errors in dezelfde DIMM krijgt zou ik ook denken dat deze zeker (mede)schuldige is aan deze ellende. Ik ken het bord en het BIOS verder niet, maar kun je zaken als spanning of signaalsterkte aanpassen?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:20
Een van mijn crucial reepjes hielt er ook ineens mee op, heb zelfde chipset, maar lijkt me sterk dat dat iets met elkaar te maken heeft. Ik wil ook over op raid 10, maar mijn hd is naar ibm ;) .

• Predator
  • Laatst online: 22:54

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 18 januari 2002 18:35 schreef abbadon het volgende:
Wazig. Omdat je na het omwisselen van socket de errors in dezelfde DIMM krijgt zou ik ook denken dat deze zeker (mede)schuldige is aan deze ellende. Ik ken het bord en het BIOS verder niet, maar kun je zaken als spanning of signaalsterkte aanpassen?
Het spookt nogal he...
Test 2: Alleen bankje 0 in slot 0. Glansrijk door de test gedurende meer dan 2,5 uur test
Test 3: Alleen bankje 1 in slot 1. Glansrijk door de test gedurende meer dan 2,5 uur test
Dus ligt het niet aan de socket. Want die heeft ie hier ook getest met 1 reepje...
Het zijn ook dezelfde reepjes dus kan het daar ook niet liggen.

Heb je maar 2 DIMM sockets ?

Als ik jou was zou ik die test 2&3 nog eens doen.
Een ganse dag per test desnoods.
Als er 1 van die reepjes echt kapot is moet ie echt ooit fouten gaan geven...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Op vrijdag 18 januari 2002 18:46 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

Het spookt nogal he...
[..]

Dus ligt het niet aan de socket. Want die heeft ie hier ook getest met 1 reepje...
Het zijn ook dezelfde reepjes dus kan het daar ook niet liggen.

Heb je maar 2 DIMM sockets ?

Als ik jou was zou ik die test 2&3 nog eens doen.
Een ganse dag per test desnoods.
Als er 1 van die reepjes echt kapot is moet ie echt ooit fouten gaan geven...
Ik bedoelde ook de DIMM :) Maar nou ik het teruglees is de 1e zin idd verschillend te interpreteren. (en dat terwijl ik er doorgaans juist zo op let)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 18 januari 2002 19:27 schreef abbadon het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook de DIMM :) Maar nou ik het teruglees is de 1e zin idd verschillend te interpreteren. (en dat terwijl ik er doorgaans juist zo op let)
Ik heb het zelf ook nog es gelezen en het lag aan mij hoor
Je hebt het indd zo gezegd alleen heb ik het zo niet gelezen |:(

Mijn excuses :P

Ik lees soms veel te rap en als ik schrijf vergeet is soms zelf woorden. Gewoon omdat ik te rap wil zijn. Time is money ! :D

Verwijderd

over je geheugen probleem:)

ikke heb min of meer hetzelfde probleem.

Hele niewe pc
abit kr7raid
2 * crucial 256 DDR
athlon xp 1800+

beide dimms:
Bij boot windows xp
bosd of na enkele minuten.

apart werkt de ene dimm zonder problemen.

de andere dimm wil apart totaal niet booten.
Krijg beep dat bord geen geheugen kan vinden...ongeacht welke dimm bank.

ik heb inmiddels het abit bord omgeruild voor een andere kr7...hielp niet

de 256MB dimm die in z'n eentje niet wilde werken ook
omgeruild...het broertje dat ik terug heb gekregen heeft last van dezelfde ziekte.
serienr: 200142

Ik word er helemaal
horendol van!!!

Draai nu ook met die 1 crucial dimm die wel wil werken
samenenwerken willen ze helaas niet:?

• GarBaGe
Ik heb inderdaad maar 2 slots voor mijn DIMMs (AMD 761 chip). Ik heb de "verdachte" DIMM verwijderd en Windows geboot. Door al dit gerommel loop ik wat achter. Dus nu eerst ff kijken of Windows stabiel blijft draaien zonder problemen vandaag de hele dag en morgen.

Dan ga ik maandag (moet toch werken) nog een laatste test doen met het verdachte bankje alleen (herhaling van test 3). Die laat ik dan de hele dag draaien, dan moet ie toch iets vinden...

Test 5 bestond uiteindelijk uit 33 tests. 4 geslaagd, 29 gefaald :(
Het lijkt inderdaad alsof er zwakke plekken op de DIMM zitten die een bepaalde kans van falen hebben (iets van 25%). Dus bij het testen van de betreffende plek zal de bank vaak slagen voor de test en soms niet... :(
Maar er zitten meerdere van deze zwakke plekken, waardoor de kans dat de DIMM voor de totale test slaagt niet erg groot meer is (4 van de 33).

Weet iemand toevallig of de betere computerboeren mogelijk een soort DIMM-testertje hebben?? Die gewoon met een lampje aangeeft of de DIMM stuk is of niet ?? MSI mobos hebben zo'n D-LED systeem.

Fredo: nu je die vervangende DIMM hebt (die niet wil samenwerken). Kan je wel booten met die ene nieuwe DIMM erin. Ziet er naar uit dat je een kapotte hebt teruggekregen. Weer terugsturen maar... :?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Sommige winkels hebben van die speciale DIMM testers.
Misschien moet je es navragen bij je pc-boer of ie het eens wil testen voor jou.

Verwijderd

Die nieuwe wilde solo helemaal niet booten.
In combinatie met andere crucial de ene keer wel, andere keer weer niet, heel merkwaardig.
Als die wel bootte dan sloeg die heel snel weer vast.
Inmiddels is probleem opgelost...

Crucial shit in de ban gedaan.
Andere no-name reepjes van 256MB zitten er nu in,
boot zonder problemen..hopen dat het verder goed blijft gaan nu.

Crucial gaan we maandag terugbrengen.
Komen van SWW, is zaterdags gesloten.
Nette zaak deden niet echt moeilijk met omruilen
geheugen en bord...maarre wel weer 50KM op-en-neer voor
de 3de keer door die kolere crucial krengen:(

crucial SUXXX

• GarBaGe
Op zaterdag 19 januari 2002 15:02 schreef Fredo het volgende:
Die nieuwe wilde solo helemaal niet booten.
In combinatie met andere crucial de ene keer wel, andere keer weer niet, heel merkwaardig.
Als die wel bootte dan sloeg die heel snel weer vast.
Inmiddels is probleem opgelost...
...
Ik had ook een topic geopened:
[topic=382987/1/25]

met de vraag of andere tweakers ook last hadden van Crucial wat snel stuk ging. Weinig reactie op gehad...

Anyway, het verdachte reepje verwijderd en het hele weekend door non-stop zwaar mijn bak gebruikt, zonder problemen. Bij ACI gebruiken ze een compu met software om DIMMs te testen. Test duurt 35 min en is gratis. ff langs gaan van de week, kijken wat hun ervan vinden...

• Rick2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Ik blijf het toch maar erg vreemd vinden dat je zoveel uitval hebt met CRUCIAL.
Zelf heb ik dit nog niet gehoord. Kan natuurlijk altijd voorkomen, maar zo vaak is wel erg vreemd.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Ik heb zelf ook twee reepjes crucial (ddr) geheugen. Heb naar aanleiding van dit draadje ook ff getest met dat DocMemory. Ik heb de burnin test gedaan, 3 herhalingen, maar geen enkel probleem gevonden :). Ik draai op 138 fsb met alle geheugensettings zo laag mogelijk (optimale performance).
Heb ze trouwens ook bij SWW vandaan.
Pagina: 1