• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ja sorry voor de beetje vreemde topic titel, wist even niks beters te evrzinnen.

Waar het om gaat, of wat mijn vraag is.
Soms als ik te snel opsta of als ik om eenof andere reden duizelig ben (bijvoorbeeld als je een koprol maakt dat je even wat duizelig bent) dan zie ik allemaal lichtpuntjes om me heen zweven. Ze komen en verdwijnen en dit kan lang maar soms ook kort duren. Ik heb dan ook tjdelijk een beetje duizelig gevoel in mijn hoofd.

Zal hier de uitdrukking "im zie sterretjes" vandaan komen?

Wat echter mijn vraag is is hoe dit komt dat je dan die lichtpuntjes of "sterretjes" ziet.

Soms gebeurd het ook wel dat ik te snel opsta en dan komen er gedurende ongeveer 15 - 20 seconen allemaal kleurtjes voor mijn ogen en ik kan dan helemaal niks meer zien. Als ik me dan niet ergens aan vast hou dan val ik om.

Wat gebeurd er in je hoofd als zoiets gebeurd?

Signature

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Had ik laatst ook, de wekker ging, ik in 2 seconden van wakker naar volledig staan (dus rennen om wekker uit te zetten) *BOF*

Direct duizelig en sterretjes enzo :P

lijkt me niet echt goed

Ik weet niet wat het is

met papier mache kun je alles maken!!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 18 januari 2002 18:07 schreef NukeZz het volgende:
Wat gebeurd er in je hoofd als zoiets gebeurd?
Je hart moet in een keer veel zwaarder pompen om het bloed in je hoofd te krijgen als je van bv liggen naar staan gaat. Daardoor krijg je een kortdurend zuurstofgebrek in je hoofd. Dat duurt totdat je hart de druk weer voldoende heeft opgebouwd

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• DeX
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Gebeurt vaak na een spontane inspanning.. plotseling opstaan na een paar uur nietsdoen..
waarodoor het komt.. denk zuurstof tekort in je brain ofsow..

Verwijderd

Precies, bijvoorbeeld als je 2 uur op de bank tv hebt liggen kijken en je staat ineens op...

Heb ik er meestal last van dat ik gewoon 10 seconden niks meer zie...voor de rest beetje duizelig.

Alleen sterretjes zie ik nooit (ja, als ik 's nachts naar boven kijk) :P

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Op zaterdag 19 januari 2002 09:54 schreef Gul'Dan het volgende:
Precies, bijvoorbeeld als je 2 uur op de bank tv hebt liggen kijken en je staat ineens op...

Heb ik er meestal last van dat ik gewoon 10 seconden niks meer zie...voor de rest beetje duizelig.

* Bobbert 2
kzie ook nooit sterretje maar alles wordt gewoon zwart.... erg irri vink da altijd, kunde nie doorlopen ofzow

Verwijderd

Vaak heb je dan een te lage bloeddruk. Ik heb het zelf erger als ik een tijdje niets gedronken heb.

Dus als je er veel last van hebt: laat even je bloeddruk opmeten, en vraag advies aan je huisarts.

Bij mij gaat die tijdelijke tunnelvisie gepaard met een stevige pijn in voor en achterhoofd. Doktersadvies: eet iets meer zout op je eten, of zoute drop ofzo.

Je houdt waarschijnlijk te weinig vocht vast, en waarschijnlijk ben je vrij mager ofzo?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Heb ik ook altijd last van als ik opsta, of wanneer ik even gelegen heb voor de tv. Als i kdan ga staan dan wordt het helemaal zwart voor m'n ogen en moet ik me ergens aan vastgrijpen om niet om te donderen.
Komt door een te lage bloeddruk.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Limhes
  • Laatst online: 28-10 08:43
Op zaterdag 19 januari 2002 10:00 schreef Cheatah het volgende:
Je houdt waarschijnlijk te weinig vocht vast, en waarschijnlijk ben je vrij mager ofzo?
Hmmz... Ik heb het ook af en toe, maar kben nou niet bepaald mager ofzo :?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:33

Wildfire

Joy to the world!

't Is al eerder gezegd, er is even een bloedtekort in je hoofd en dus ook een zuurstoftekort. De meeste mensen hebben nooit last ervan omdat hun lichaam het wel goed aankan. Sommige mensen, waaronder ikzelf, hebben het wat 'slechter' en kunnen dus duizelig ofzo worden bij plotseling opstaan.

Ik heb weleens gehad dat ik bijna een black-out kreeg van het opstaan. Was niet prettig... :(

<edit> De dokter heeft mij dit ooit eens verteld... ik heb in ieder geval geen lage bloeddruk, zoals wordt gesuggereerd ergens in dit topic... </edit>

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op zaterdag 19 januari 2002 11:25 schreef Brian Dickens het volgende:
<edit> De dokter heeft mij dit ooit eens verteld... ik heb in ieder geval geen lage bloeddruk, zoals wordt gesuggereerd ergens in dit topic... </edit>
Bij komt het wel door lage bloeddruk, is erfelijk, mijn mammie heeft het ook, broertje en pappie ook.
Maar is niks ernstigs(zij dokter), alleen irritant. En een te lage bloeddruk is nog altijd beter dan een te hoge.
En zo lang ik niet constant flauw val raadde de man mij aan om er nix aan te doen.

Verwijderd

Is omdat je hersenen te weinig zuurstoffen hebben.

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 12:28
ik heb dit ook wel vaak gehad, vooral 's nachts als ik wil zeiken (erg kut, opde tast richten... :P )

toen ben ik maar es wat meer fruit enzo gaan eten en ik heb er veel minder last van. mischien komt het ook wel doordat ik destijds nogal stevig begon te drinken.... :+

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12 19:42

SvEn

a.k.a sv3nrg

W00T als je dat hebt in h=het donker , moet je dan is het licht aan doen , WHAHAHEHA , dan zie je allemaal wit

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik heb het ook heel af en toe wel eens, als ik ineens opsta na een hele tijd inactiviteit.

Zuurstofgebrek in je hersenen klinkt inderdaad aannemelijk. Je lichaam is in rust, je hart is niet heel druk aan het pompen, meeste bloed gaat waarschijnlijk naar je spijsvertering. Als je dan plotseling opstaat moet dat ineens worden omgegooid, en dat duurt natuurlijk even.

Lijkt me niet heel erstig. Ik denk niet dat je er permanente hersenschade aan overhoudt ofzo. Het is alleen wat irritant.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
ik heb ook weleens
te snel opstaan

dan zie ik 5 sec ofzo wit voor de ogen, en kan nauwelijks nog blijven staan

Verwijderd

Ik heb het ook redelijk vaak. Maar wat ik me nu net ineens afvroeg terwijl ik hierboven over zuurstofgebrek in de hersenen las, is of dit dan ook het (begin)gevoel is dat je hebt als je doodgaat van bijvoorbeeld een hartstilstand of verstikking ?

Verwijderd

ik heb het ook wel eens en vind het wel leuk als het gebeurt :) beetje spacen :P

ben wel eens achterover de wc uitgevallen :D ( flamez in de kreukels in de gang )

maar hoe zwart het ook word , ik blijf wel bij m'n bewustzijn.. kan alleen lichamelijk niet zo veel doen , op in erge gevallen wat stuipen na ( "do the chicken" :+ )

en dan komt langzaam het beeld weer terug

mja ik vind het wel een kewle belevenis

Verwijderd

Wel potdomme, ik was gisteren lekker aan het fietsen, kom ik met mn voorband in laagje mud, slip en over de kop.
En toen zag ik dus ook sterretjes. Hoe kan dit? Heeft dit iets te maken met shock toestand, waarbij de bloedtoevoer naar niet zo vitale delen enigszins wordt afgesloten? Mijn hersenen zijn niet zo vitaal ;)

Verwijderd

heb ik ook wel eens als ik snel opsta.
een keer ging het wel heel ver, het duurde iets van 10 sec, ik was ff volledig weg van de wereld en toen ik weer helemaal na kon denken merkte ik op dat ik de hele tijd de lamp aan en uit stond te doen. heel gek was dat.

Verwijderd

ik heb dat ook redelijk vaak
maar we waren een keer met de school musical bezig voor groep 8 :r
maar toen we aan het oefenen waren kreeg ik het weer maar toen daarna viel ik gelijk flauw

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Volgens mij spelen ook factoren als acohol en nicotine een rol. Een kennis van mij flikkert als hij uit geweest is regelmatig van ze fiets omdat hij flauwvalt en dan heeft hij echt niet abnormaal veel gedronken. Issie meestal nog vrij nuchter, fietsen we naar huis en boem valt hij weer in de bosjes.

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 18:30
Heb ik ook vaak last van :p

1 keer ben ik gewoon neergepleurt, en wist helemaal niet wat er gebeurt was :p

• Hutspot
  • Laatst online: 13-11 11:23
Als ik me hoofd naar beneden doe is het vrijwel meteen over bij mij

Verwijderd

Ik ben meerdere keren flauwgevallen, ik vind het eerlijkgezegd wel leuk...ik weet wel wat er gebeurt, ik vind het dus niet eng. Alleen midden in de hal van de school is wat minder...

• Johpie
  • Laatst online: 16-09 18:30
Op zondag 20 januari 2002 13:54 schreef Hutspot het volgende:
Als ik me hoofd naar beneden doe is het vrijwel meteen over bij mij
Ja, dat werkt bij mij ook :)

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Ik heb het ook al een paar keer gehad (1 á 2 keer in het jaar). Altijd 's ochtends en na het opstaan. Een keer van de trap af gedonderd. Black-out voor heel even. Een keer al in de douche, lag ik daar, mn pa schrok zich rot. En een keer in de plee. Ik heb het wel eens gevraagd maar nooit echt een patroon kunnen vinden waarom het gebeurt. De ene keer wel wat gedronken, laat naar bed de andere keer vroeg naar bed. Te snel opstaan is een mogelijkheid maar dat was bij mij ook niet zo. Vaag idee dat je lichaam het ff niet aankan.

Verwijderd

Mogelijke reden..
gevonden op:http://www.hersenletsel.net/overzicht/artikelen/hersenen.htm

--------------------------------------
Achterhoofdskwabben (occipitaal kwab)
...................... Een klap op het achterhoofd zorgt ervoor dat we sterretjes zien. In deze situatie wordt de visuele hersenschors geprikkeld, zonder dat ze via de ogen informatie krijgt toegevoerd..............
------------------------------------

Dit is een mogelijkheid.. ff verder zoeken, waarom je het soms hebt als je snel opstaat.

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 22:08 schreef Sauron_the_Great het volgende:
Een klap op het achterhoofd zorgt ervoor dat we sterretjes zien. In deze situatie wordt de visuele hersenschors geprikkeld, zonder dat ze via de ogen informatie krijgt toegevoerd.
Misschien omdat je zo snel opstaat dat je visuele hersenschors door de traagheid tegen je achterhoofd aankwakt? :+
Nee, ik heb het ook wel eens als ik een uurtje zit en ff opsta, maar echt veel last heb ik er neit van (zie ook geen sterretjes). Mijn bio leraar zei dat het een te lage bloeddruk was, maar of ik die gast moet vertrouwen :7

• Saekerhett
  • Nu online

Heb ik soms ook last van..

• asmoday
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05-2023

asmoday

1349

Ok, iedereen heeft het nu over te snel opstaan etc.
Maar ik het ditzelfde helaas ook verscheidene malen ervaren zonder dat ik te snel opstond oid.
Ik kan bijv niet goed tegen het zien van mijn eigen bloed.
Heel vreemd, maar ik kan er niks aan doen.

Ik had me ergens met kerst in mijn vinger gesneden. Pleister er op, niks aan de hand.
Twee dagen later pleister eraf gehaald. Niks aan de hand.
Maar die snee in mijn vingertopje was aardig diep en ondanks dat alles opgedroogd was zat er nog een los stuk aan wat dus aan 1 kant nog vast zat.
Op een gegeven moment zat ik hier wat aan te trekken, maar ik kreeg het niet los.
Toen zat de werkdag erop en ging ik naar huis. Maar bij het aantrekken van mijn jas bleef dit stukje ergens in mijn jas haken en ging toch los (au). Het begon een beetje te bloeden. Niks aan de hand.
Op de fiets naar huis hand beetje omhoog gehouden omdat het toch wel wat begon te bloeden. Na 15 minuten fietsen mijn hele hand eronder. Nog steeds niks. En dan kom ik thuis, pak een tissue en veeg mijn hand schoon en dan is het mis.
Mijn hele evenwichtsgevoel is weg, ik ben tegen een kast gaan leunen en toen zelfs dat niet ging ben ik op de grond gaan liggen.
Alles duizelde, mijn gezichtsvermogen was weg, in mijn hoofd hoorde ik mijn hart enorm tekeer gaan, en ik zweette. Na 5 minuten is alles weer ok. Behalve dat ik dan een nat t-shirt heb van het zweet.
Dit was even een recent voorbeeldje.
Maar ik vind dit altijd erg vreemd, niet dat het zo vaak gebeurd. Hoogstens 1x per jaar.

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 23:30
niks

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 13:45 schreef asmoday het volgende:
een heel verhaal
Hierbij had je volgens mij best wel wat bloed verloren, en dan krijgen je hersenen dus minder bloed, denk ik. En als je dan een lage bloeddruk hebt, wordt je sneller duizelig enzo.

• asmoday
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05-2023

asmoday

1349

Op dinsdag 22 januari 2002 16:03 schreef Reino het volgende:

[..]

Hierbij had je volgens mij best wel wat bloed verloren, en dan krijgen je hersenen dus minder bloed, denk ik. En als je dan een lage bloeddruk hebt, wordt je sneller duizelig enzo.
Hmm, ok.
Dat hele verhaal was dus een slecht voorbeeld. :)
Ik heb het namelijk ook wel eens gehad toen ik naar de tv keek met een vriendin naar sbs. Daarin gingen een paar lui zelf een gat in hun hoofd boren (met een boor welteverstaan) omdat ze dan meer zuurstof kregen wat tot gevolg had dat ze gingen hallucineren oid.
Hier is er dus geen sprake van bloedverlies bij mezelf, maar toch was ik een minuutje van de wereld, wit weggetrokken en al eerder beschreven kenmerken.

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul

Verwijderd

Hebben jullie soms niet het volgende voor: Wanneer je een zware inspanning doet (niet zozeer lang, maar wel heel intens) dat je allemaal witte streepjes ziet. Dat zijn dan geen sterretjes, want die heb ik ook al genoeg gehad. Nee, het zijn allemaal heel kleine dunne streepjes die alle kanten van je gezichtsveld opschieten. 'k Had zo eens drie mannen op m'n rug zitten, dan had ik het ook een beetje.

'k Heb zo eens gehoord dat bij een te intense inspanning de bloedvaatjes in je ogen kunnen springen en dat je dan het risico loopt voorgoed blind te zijn. Dat is vroeger eens gebeurd bij een leisteenmijnwerker; hij kroop met een steen van 300 kg. een ladder op, toen hij boven kwam sprongen zijn ogen!

Kennen jullie dat trucje om iemand te doen flauwvallen? Don't try this @ home! Of dan toch op eigen risico. Je moet gehurkt op de grond gaan zitten en een keer of tien heel diep in- en uitademen. Dan moet je diep inademen en rechtstaan. Dan moet er iemand achter jou met volle macht je borstkas dichtknijpen. Dan val je vanzelf in een spontane slaap en begin je te dromen. Na enkele seconden word je vanzelf weer wakker en is het precies alsof je een uur of zo geslapen hebt. Maar je probeert dit best niet, want we hebben dat vroeger (in onze hersenloze tijd nog!) ooit eens met een meisje gedaan die onder invloed was van speed en die geraakte niet meer wakker, na 5 heel lange minuten kwam ze eindelijk weer bij, oef!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-12 13:21
dit noemen we in de medische wereld nu orthostatische hypotensie. het komt door de bloeddrukveranderingen die optreden bij het opstaan. bepaalde druksensoren (aka carotislichaampjes)in oa. je halsslagader (arteria carotis; vandaar) merken dit en geven in "normale"gevallen een signaal aan je bloedvaten dat deze moeten samenknijpen om de bloeddruk op peil te houden. bij sommige mensen gaat dit net te langzaam zodat de bloeddrukverlaging wel optreed en je hersenen heel eventjes iets te weinig zuurstof krijgen. hierdoor kun je flauwvallen of sterretjes zien door zenuwcellen die @random gaan vuren dankzij dit zuurstofgebrekje.
is verder overigens niet erg.

als je zenuwachtig bent of (voor sommige mensen) bloed ziet kan er door activatie van een deel van je zenuwstelsel ook zo'n ontregeling van bloeddruk optreden. hierdoor kun je ook flauwvallen. DIT noemt men dan een vasovagale collaps.
:)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

- TRUUKJE VOOR DEGENE DIE STERRETJES WILLEN ZIEN -

Een leuk truukje dat hetzelfde effect geeft ;)

ok..
De beste manier voor dit is dat je even ergens gaat liggen. bijvoorbeeld je bed.
Sluit je ogen en druk vervolgens met je handen of een kussen op je ogen.
Na 5 seconden zullen de sterretjes komen en gekleurde groovie verschijnselen. :z

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Op woensdag 23 januari 2002 14:07 schreef XnX het volgende:
- TRUUKJE VOOR DEGENE DIE STERRETJES WILLEN ZIEN -

Een leuk truukje dat hetzelfde effect geeft ;)

ok..
De beste manier voor dit is dat je even ergens gaat liggen. bijvoorbeeld je bed.
Sluit je ogen en druk vervolgens met je handen of een kussen op je ogen.
Na 5 seconden zullen de sterretjes komen en gekleurde groovie verschijnselen. :z
LOL

ik had eerst ook wel eens dat gedoe met als je snel opstaat... wordt het helemaal vaag... je "beeld" valt even weg zeg maar... best vet maar het lijkt me niet echt gezond :P

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• TheKHing
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 15:58
De uitdrukking "ik zie sterretjes" komt van het volgende; als men een klap op de ogen krijgt zal men sterretjes zien, dit komt omdat het oog verkeerd wordt geprikkeld. Het oog hoort eigenlijk door licht geprikkeld te worden, maar dat is in dit geval dus niet zo. Het oog word geprikkeld door een vuist en aangezien je hersenen de signalen van je oog alleen om kan zetten in kleuren en licht, zie je sterretjes (lichtpuntjes).

http://www.thekhing.cjb.net - zet iets in het gastenboek, is leuk!

• ZtaaB
  • Laatst online: 05-12 21:37
het "bijna flauwvallen" is een erg waus verschijnsel.
Wel cool :)
het recept:

om een uur of 11 wakker worden, nix eten, om 4 uur achter je quake sessie vandaan kruipen en SNEL opstaan.
je zal flauwvallen :)

daarna opstaan en een lekker eitje bakken of zo :D

Haal NOOIT een spookrijder in !

Verwijderd

LOL ;)
Pagina: 1