[algemeen] programmeer-programma's

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 18:46

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Topicstarter
Wat vinden jullie van zoiets?
Niet dat ik het wil gebruiken ofzo, maar ik wil gewoon wel eens weten of dat het werkt, en hoe.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Programmeer-programma's, waar heb je het over? En wat heeft dat met die site te maken? :?

Wat wil je nou precies? Zelf programmeren? Dan download je een compiler voor een programmeertaal die jij wel interessant vindt en je gaat véél tutorials lezen, een boek over de betreffende programmeertaal kopen en in P&W rondkijken.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:31

oZy

wie / wat / waar / hoe :?

iaw: wat bedoel je precies.. :)

Verwijderd

Adobe Fotosjop is idd handig ja, dus?
Op vrijdag 18 januari 2002 17:38 schreef bramvrzt het volgende:

Programmeer-programma's, waar heb je het over? En wat heeft dat met die site te maken? :?
rondkijken.
^^ idd :? :?

• NetForce1

NetForce1

Topicstarter
sorry, linkie klopt niet helemaal, zal het ff copiepasten.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

programmeerprogramma's? Als in met sleur en pleur werk een app in elkaar draaien? IIIIEUW!! :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ik heb nog ff op die site gekeken en bij Categoriën -> Software Ontwikkeling kwam ik wat VB-pakketjes tegen. Ik neem aan dat je het daar over hebt.

Da's natuurlijk best leuk, maar naar mijn mening leer je veel beter programmeren als je eerst eens wat simpele niet-grafische programmaatjes gaat maken, simpelweg door een C++ of Java-compiler te downloaden en daar eens wat mee te gaan prutsen. Later kun je dan bezig gaan met een grafisch tooltje gaan gebruiken en echt functionele programma's gaan maken. Dan kun je gewoon veel meer dan het heen en weer sleuren van knoppen en daar standaardscriptjes aan hangen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• NetForce1

NetForce1

Topicstarter
Ik bedoelde dus zoiets:
Maak zelf een interactieve bedrijfs- of productpresentatie, internetsite, screensaver of spelletje zonder enige kennis van programmeren of moeilijke scripttalen. Bedenk eerst wat u wilt gaan maken en voor welke doelgroep. Klik en sleep vervolgens achtergronden, variabele overgangseffecten, geluiden, afbeeldingen, actieknoppen, video en animaties in uw project. Regel daarna de acties, condities en het verloop van uw presentatie. Vervolgens kunt u het programma opslaan als een internetsite, CD-Romproductie, bedrijfspresentatie, screensaver, spelletje enz. De mogelijkheden zijn werkelijk onbeperkt.

U beschikt over een groot aantal afbeeldingen en functieknoppen, waarmee u direct aan de slag kunt. Maar u kunt natuurlijk ook allerlei eigen afbeeldingen, foto's en filmpjes invoegen. Uiteindelijk bewaart u het eindresultaat bijvoorbeeld als Windows-programma (.exe), zodat iedereen uw presentatie kan bekijken zonder speciale programma'ste gebruiken.
Ik wilde dus weten of je hier echt spelletjes mee kunt maken (niet zoiets als Quake, duh), of dat het gewoon een opgevoerde versie van Powerpoint is.

• NetForce1

NetForce1

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 18:21 schreef bramvrzt het volgende:
Ik heb nog ff op die site gekeken en bij Categoriën -> Software Ontwikkeling kwam ik wat VB-pakketjes tegen. Ik neem aan dat je het daar over hebt.

Da's natuurlijk best leuk, maar naar mijn mening leer je veel beter programmeren als je eerst eens wat simpele niet-grafische programmaatjes gaat maken, simpelweg door een C++ of Java-compiler te downloaden en daar eens wat mee te gaan prutsen. Later kun je dan bezig gaan met een grafisch tooltje gaan gebruiken en echt functionele programma's gaan maken. Dan kun je gewoon veel meer dan het heen en weer sleuren van knoppen en daar standaardscriptjes aan hangen.
Rustig maar hoor, ik zei toch dat ik het niet zou gaan gebruiken, ben BTW al met JAVA bezig.

Verwijderd

Denk idd dat het een opgevoerde versie van Powerpoint is :) misschien iets complexer nog.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op vrijdag 18 januari 2002 18:26 schreef mgfun het volgende:
Denk idd dat het een opgevoerde versie van Powerpoint is :) misschien iets complexer nog.
complexer dan powerpoint? pffffff... dan hoop ik wel dat ze er een assistant a la Clippy bij hebben gedaan, anders is het echt moeilijk :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

correct me if I`m wrong

3e generatie programmeer talen zijn bv de imperatieve programmeer talen zoals C en Java

4e generatie programmeer talen zijn de functionele programmeer talen zoals prolog en sql

5e generatie... zijn programmeer talen die nog meer voor je doen..

programma voorbeeld:
code:
1
2
3
begin
    System.maakMooiTekenProgrammaVoorMijMetVeelKnopjes();
end;

:+

Misschien kun je daar eens naar vragen :)

6e generatie:
code:
1
    System.vermaakMij();

:+ :+

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
hmmz..

het lijkt mij powerpoint met de mogelijkheid het in wat andere formaten op te slaan..

niet interessant dus..

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

7e generatie = neuraal interface?

damn ik hoop dat die dingen nog komen voor mijn dood :P

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op vrijdag 18 januari 2002 19:26 schreef OiSyN het volgende:
7e generatie = neuraal interface?

damn ik hoop dat die dingen nog komen voor mijn dood :P
misschien is dit iets voor 7e generatie:
code:
1
2
begin
end;

:+ :+ :+ Je hoeft niets meer te doen

Verwijderd

PHP valt iig onder een 5 of 6e generatie programmeer taal ;)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Gaan we weer over generaties ;) .

Zie dit topic:
[topic=368459/1/25]
mbravenboer :Ik vind die onderverdelingen eigenlijk niet zo spannend (ja sorry, m'n mening werd gevraagd ;) ).

De allerbelangrijkste scheiding is naar mijn mening de scheiding tussen talen waarin je in de 'taal van de computer praat' en declaratieve talen. Ik zie hier namelijk alleen maar imperatieve talen langskomen en die vallen naar mijn mening toch echt allemaal in de eerste categorie :) .

In beide categorien kan je weer allerlei leuke onderverdelingen aanbrengen. C is natuurlijk zonder enige twijfel nog veel meer low-level dan Java. VB en Delphi zijn een beetje een apart geval vind ik: ze abstraheren niet echt verder, maar bieden een ander 'type' taal. De visie van de taal is gewoon anders, zonder dat er echt een hogere abstractie plaats vindt.

Onder de twee categorie vallen talen die een ander paradigme dan imperatief/procedureel programmeren hebben: functioneel programmeren (Haskell, Clean, Miranda) , logisch programmeren (Prolog), agent-talen, transformatie talen (XSLT, Stratego). Ook SQL zou goed in deze categorie kunnen vallen, maar daar druk je eerder expressies in uit dan complete programma's. Dit maakt het natuurlijk niet een minder declaratieve taal, maar de vergelijking is misschien wat lastig...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op vrijdag 18 januari 2002 19:36 schreef Zef het volgende:
PHP valt iig onder een 5 of 6e generatie programmeer taal ;)
PHP:
1
2
3
<?
makeABigAndFastAndCoolAndBugFreeAndSuperbForumWithLotsOfCoolFeatures( (string) name, (string) url [, (array) features]);
?>

zowiets?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

mbravenboer:
ik zie je elke keer dat je prolog indeelt in declaratieve talen maar mij staat bij dat het een functionele prog taal is. Zit ik er naast?

• mbravenboer
Alarmnummer: ik zie je elke keer dat je prolog indeelt in declaratieve talen maar mij staat bij dat het een functionele prog taal is. Zit ik er naast?
Functionele talen zijn declaratieve talen.... Prolog is een logische programmeertaal en ook declaratief. Functionele talen zijn toch wel iets anders dan logische talen naar mijn mening. Hoe wordt het dan beredeneerd dat Prolog een functionele taal is?

In een functionele taal is alles een functie en heb je over het algemeen hogere orde functies. Dat wil zeggen dat je functies kunt meegeven aan andere functies. Je kunt een functie ook partieel parameteriseren. Alles is namelijk een functie met 1 argument. Een functie die meerdere argument lijkt te krijgen is in feite gewoon een functie naar een functie... Hum dat klinkt vaag he?

Standaard voorbeeldje:
code:
1
plus: :: Int -> Int -> Int

De functie plus is een functie die van een integer krijgt, nog een integer en dan een integer oplevert. Voorbeeld:
code:
1
plus 6 7

zal de waarde 13 opleveren.

Je moet dit echter lezen als
code:
1
(plus 6) 7

Allereerst wordt de 6 meegegeven aan de functie. Dit levert een nieuwe functie op :: Int -> Int. Als je daar nog een keer een Int instopt komt er een Int uit.

De functie map heeft dit type:
code:
1
map :: (a -> b) -> [a] -> [b]

Deze functie krijgt een functie van a -> b en een lijst van type a. Daarna levert hij een lijst van b op. Hij past namelijk de functie toe op alle elementen. Je kunt nu aan de functie map de functie (plus 1) meegeven.
code:
1
map (plus 1)

Het resultaat hiervan is weer een functie:
code:
1
map (plus 1) :: [a] -> [b]

Je stopt er dus een lijst van a's in en er komt een lijst van b's uit. Omdat (plus 1) echter een functie van Int -> Int is, is het type specifieker:
code:
1
map (plus 1) :: [Int] -> [Int]

Als je nu een lijst van Ints in deze functie stopt komt er een lijst van Ints uit:
code:
1
map (plus 1) [1,2,3] = [2, 3, 4]

In combinatie met lazy-evaluation zijn hogere orde functies buitengewoon krachtig.

Prolog is toch een iets ander paradigma, wat niet echt de bijzondere eigenschappen van functionele talen heeft. Er zijn wel overeenkomsten uiteraard, maar ja: daarvoor is het een programmeertaal ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

currying :)

voorin mijn prolog boek staat het een functionele programmeer taal is omdat je zelf functies kan definieren (alhoewel je in prolog in 1e instantie alleen predicaten hebt). Maar door dat matching mechanisme kan je een predicaat ook zien als een functie met meerdere return waarden. Grandioos! :) )

loop ik weer te editen ;)

• mbravenboer
Alarmnummer: currying :)
Zeg dan gewoon van te voren dat je dat kent ;) .
voorin mijn prolog boek staat het een functionele programmeer taal is omdat je zelf functies kan definieren.
Tja, dat is naar mijn mening niet zo relevant: het gaat erom wat de functie is en wat je met die functie kan. Als je hem partieel kunt parameterizeren, je hem mee kunt geven aan andere functies en geneste functies ook lexical scope hebben zou je het wel een taal met functioneel capaciteiten kunnen gaan noemen :) . Ik ken Prolog niet zo goed, maar voor zover ik weet staat het toch wel vrij ver weg van deze features. Niet dat dat een gebrek is overigens: het heeft immers zijn eigen paradigma. Je zou dan niet direct de features in andere paradigma's daarin moeten verwerken imho :) .

Pagina: 1