Goed mobo voor Debian Linux?

Pagina: 1
Acties:

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoi,

wat is een stabiel socket-a moederbord om Debian Linux op te draaien?

• pimlie
  • Laatst online: 18-08 13:15
Ik zal ff wat meer info geven.

Er gaat een Duron 650 op komen met SDRAM. We zaten eerst te denken aan zon ECS K7S5A mobo, maar daar heb ik een aantal verhalen over gehoord dat ie onder linux nogal problemen heeft met power management en IRQ toewijzing enzo.

Het zou wel fijn zijn als we er later een XP opkunnen gooien ofzo, maar dat hoeft niet perse. Stabiliteit is het belangrijkste. En zo goedkoop mogelijk ook, dus ASUS is te duur >:)

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Wat je wil is een moederbord met een chipset die ondersteund wordt door Linux, dan is het vaak al wel goed. Bij mij geen problemen met m'n DFI AK76SN (AMD 760 chipset) en m'n ECS K7S5A (SiS 735 chipset).

Volgens mij draait Linux prima op alle moederborden met een enigszins bekende chipset (VIA/AMD/SiS), ik ken eigenlijk niet eens andere (voor Socket A).

edit:
Oh wacht, Power Management en IRQ toewijzingen. Hmm, geen ervaring mee, m'n server staat altijd aan (Volgens mij hebben we niet eens ACPI aanstaan bedenk ik me net) en IRQ toewijzingen onder Linux heb ik sowieso geen verstand van.. :P Server draait Slackware 8 trouwens..

edit:
Bij Eynstein heb je voor € 155 de Soltek SL-75 DRV-2, is een beregoed bordje! (Met VIA KT266A chipset)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij werkt Linux met alle chipsets wel hoor, vooral die IRQ toewijzingen vind ik maar een raar verhaal, maar dat kan misschien zijn omdat die persoon ACPI probeerde te gebruiken wat nog niet 100% word ondersteund in Linux.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 07:27
Ik heb een K7S5A en toen ik ACPI aan had staan gooide ie alle irq op een hoop en kon ie m'n (niet onboard) netwerkkaart niet meer toewijzen ofzo. Nu zit de kaart in een ander slot en staat ACPI uit en doet ie het. Het is geen servertje maar m'n desktop.

Over stabiliteit kan ik niet zoveel zeggen omdat ik Gentoo draai, met een hoop nieuwe software dus.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op vrijdag 18 januari 2002 17:16 schreef balk het volgende:
Over stabiliteit kan ik niet zoveel zeggen omdat ik Gentoo draai, met een hoop nieuwe software.
Nieuwe software? Dat is gewoon bestaande software die geschikt gemaakt is voor het package management systeem van Gentoo toch?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 07:27
Op vrijdag 18 januari 2002 17:18 schreef TripleM het volgende:

[..]

Nieuwe software? Dat is gewoon bestaande software die geschikt gemaakt is voor het package management systeem van Gentoo toch?
Ja. Er moest eigenlijk nog het woordje dus aan het eind van die zin :)

Het is niet zo stabiel als bijvoorbeeld debian stable omdat de software niet door en door getest is. Zeker niet icm elkaar. Het gaat om van alles (bijna) de nieuwste versie. en ja, het blijft stabiliteit versus functionaliteit natuurlijk.

• Artcore
  • Niet online
Iemand nog meer tips? :)
Pagina: 1