Toon posts:

dvd onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een half uurtje geleden voor het eerst de linux desktop gezien. volledige newbie dus op dit gebied.
Ik wilde nu ff gaan kijken of ik een dvd kon kijken onder linux, ik heb de bestanden: xine-lib-0.8.9.tar.gz en xine.ui-0.8.9.tar.gz gedownload, maar wat moet ik hier dan mee? linux kan ze zelf niet uitpakken. (dit is waarschijnlijk een prototype van een newbie-vraag, maar ja...).

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Mja, xine is nou niet echt een goed pakket om mee te beginnen als je al niet weet hoe je met .tar.gz om moet gaan.

Probeer eens VideoLAN, die is stuk makkelijker om te installeren, en werkt net zo goed.

Uitpakken: tar -zxvf <filenaam>
En dan ./configure && make && make install

Verwijderd

Topicstarter
dan krijg ik een lijstje met rpm files http://www.videolan.org/vlc/download.html , hoe pak ik die uit? en moet ik ze allemaal downloaden?

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Wat gebruik je voor distributie ???

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op vrijdag 18 januari 2002 16:50 schreef Thomas-Anderson het volgende:
dan krijg ik een lijstje met rpm files http://www.videolan.org/vlc/download.html , hoe pak ik die uit? en moet ik ze allemaal downloaden?
Gebruik je Redhat met Gnome? Check dan gnorpm eens. Of in je shell gewoon rpm -i file .
Of heb je een distro zonder rpm-ondersteuning? Dan moet je een package voor jouw distro downloaden, of de source downloaden en zelf compilen...

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op vrijdag 18 januari 2002 16:50 schreef Thomas-Anderson het volgende:
Deze moet je hebben. Maar als je RedHat hebt kun je ook de RPM downloaden (niet allemaal, gewoon de meest recente).

Een tarball uitpakken doe je zo: tar -zxvf <filename>

Verwijderd

Topicstarter
als je <file> zegt bedoel je dan '/root/xine.ui-0.8.9.tar.gz' ? linux maakt geen gebruik van drive letters toch?

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 20:26 schreef Thomas-Anderson het volgende:
als je <file> zegt bedoel je dan '/root/xine.ui-0.8.9.tar.gz' ? linux maakt geen gebruik van drive letters toch?
Juist ;)

Let hierbij wel op in welke partitie je op het moment van uitpakken staat. De tarbal wordt namelijk in de huidige dir uitgepakt. Als jij dus in de root (/) staat en je geeft dat commando, compleet met volledige path naar de tarbal, dan betekent het dat het in de root (/) uitgepakt gaat worden. Normaliter staan de bestanden in een tarbal in een eigen directory (dit hoeft echter niet!). Die directory zal dan ook in de huidige directory aangemaakt worden. Als je naar een andere directory uit wil pakken dan de huidige directory dan raad ik je "man tar" of "tar --help" aan (in het kader van niet te lui worden ;) )

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:36
d'r is niks mis met Xine, prima player. Maar het is idd wel het handigst om RPMetjes te downloaden. Links naar RPM sites staan gewoon op de xine homepage (xine.sf.net).

en ohja als je niet weet wat je met tar.gz bestanden aanmoet, ga dan eerst eens kijken op linuxbeginners.nl ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
maar wat kan ik dan met die rpm bestanden? als ik daar op dubbelklik, gebeurt er ook niks.
ik heb overigens die tarballs van xine uitgepakt en in een map gezet, maar hoe moet nu dat programma installeren? er zit een bestand bij dat install heet, maar als ik daarop dubbelklik krijg ik een stukje tekst?!?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 19 januari 2002 10:45 schreef Thomas-Anderson het volgende:
maar wat kan ik dan met die rpm bestanden? als ik daar op dubbelklik, gebeurt er ook niks.
Zoals hierboven al gevraagd werdt : Welke distributie gebruik je ? Als je Mandrake, RedHat, SuSE (En nog een paar, die ik vast vergeet :P ) gebruikt, kun je de rpm installeren met rpm -i <bestandsnaam>, gebruik je Debian of Corel, dan moet je op zoek naar .deb-files... Voor Slackware ga je op zoek naar .tar.gz/.tgz ...
ik heb overigens die tarballs van xine uitgepakt en in een map gezet, maar hoe moet nu dat programma installeren? er zit een bestand bij dat install heet, maar als ik daarop dubbelklik krijg ik een stukje tekst?!?
Dat is de handleiding, waarin staat hoe je Xine zelf kunt compileren, waarvoor je bijv. wel gcc e.d. geinstalleerd moet hebben (En een aantal development-packages)..

Het makkelijkste voor een ehmm.. 'beginnende gebruiker' :+, is voorgecompileerde packages zoeken, zoals hierboven al staat...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1