Drukwerk: grote bestanden geaccepteerd?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seef
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

Topicstarter
Ik ben voor de eerste keer met een full colour foldertje bezig die naar de drukker gaat en weet dus van het eea maar weinig. Helaas staan er op GOT maar weinig topics hierover, dus moet ik de vragen toch even stellen! Komen ze:

- Ik maak op in Adobe InDesign. Je kunt hier makkelijk Photoshop bestanden in plakken of linken en dat doe ik dan ook. Vind de drukker dit een probleem en is het beter om ze bv. als TIFF te plaatsen?
- De PS bestanden die ik er dan inzet zijn aardig groot. De achtergrond bijvoorbeeld neemt op 300dpi 30 mb in beslag! Is dit normaal of krijg ik dan gezeur van de drukker? En hoe moet ik dit anders doen?
- Als ik een nieuw plaatje toevoeg aan de layout, is er geen sprake van transparantie, maar is er gewoon 'wit' te zien. In de help file staat dat ik het dan als TIFF moet opslaan en met een clipping path moet gaan werken, maar ik denk dat dat niet echt mooi wordt, vooral niet met de gefeatherde transpatancies. Zou het kwaad kunnen als ik alle afbeeldingen en achtergrond als 1 TIFF opsla en dan verder de tekst er bij plaats?

Ik hoop dat er iemand is die deze vragen kan beantwoorden...ik zou je erg dankbaar zijn :)

Een heel groot en stoer systeem.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:28
Op vrijdag 18 januari 2002 15:59 schreef seef het volgende:
Ik ben voor de eerste keer met een full colour foldertje bezig die naar de drukker gaat en weet dus van het eea maar weinig. Helaas staan er op GOT maar weinig topics hierover, dus moet ik de vragen toch even stellen! Komen ze:

- Ik maak op in Adobe InDesign. Je kunt hier makkelijk Photoshop bestanden in plakken of linken en dat doe ik dan ook. Vind de drukker dit een probleem en is het beter om ze bv. als TIFF te plaatsen?
- De PS bestanden die ik er dan inzet zijn aardig groot. De achtergrond bijvoorbeeld neemt op 300dpi 30 mb in beslag! Is dit normaal of krijg ik dan gezeur van de drukker? En hoe moet ik dit anders doen?

Ik hoop dat er iemand is die deze vragen kan beantwoorden...ik zou je erg dankbaar zijn :)
Dit is zeer normaal. Zat vandaag nog te werken aan een QuarkXPress bestandje van 352 mb* Willem , da's praat :) ; Nee zonder gein, 300dpi TIFF, CMYK en de drukker vind het prima.

PS er zijn hier wel genoeg topics over geweest hoor ...

* Willem Het QuarkXPress bestandje was kleiner, maar de TIFF was zo groot :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Heb er ff een vraagje bijgezet :)

Dus geen PS bestanden plaatsen in de layout? Leek me wel makkelijk nl. Tnx.

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
leeg

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Niet om het een of het ander, maar wat is er op tegen om die drukker even te bellen?

Een jaartje geleden werd InDesign nog niet door iedere drukker ondersteund... ik zou mijn vragen gewoon ff bij hem stellen, ben je tenminste gelijk zeker van je zaak.

Flickr

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Natuurlijk kan dat, maar er komen nu en dan wat vragen bij me op, daar ga ik niet telkens de drukker mee lastig vallen. Ik heb wel gevraagd of hij Adobe ondersteunde :)

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
En anders gewoon via Distiller naar PDF exporteren. Deze methode wordt denk ik nu wel overal geaccepteerd.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op vrijdag 18 januari 2002 15:59 schreef seef het volgende:
In elk geval niet als PSD, ik zou ze als Photoshop EPS plaatsen, nog steeds het handigst (en natuurlijk CMYK)
Drukkers zijn wel wat gewend. A4 aflopend op 300 dpi is rond de 29-30 MB dus niets mis mee. Wat wel vervelend kan zijn voor een drukker is wanneer grote beelden maar op een paar % plaatst, neemt de rip-tijd zo erg toe.
- Als ik een nieuw plaatje toevoeg aan de layout, is er geen sprake van transparantie, maar is er gewoon 'wit' te zien. In de help file staat dat ik het dan als TIFF moet opslaan en met een clipping path moet gaan werken, maar ik denk dat dat niet echt mooi wordt, vooral niet met de gefeatherde transpatancies. Zou het kwaad kunnen als ik alle afbeeldingen en achtergrond als 1 TIFF opsla en dan verder de tekst er bij plaats?
Bij wat ingewikkeldere dingen zelfs handiger, maar zou ik wel nogsteeds plaatsen als Photoshop EPS. Enige nadeel is dat je correcties minder handig kan uitvoeren als je bv in Indesign niet helemaal lekker uitkomt met de tekst.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Tnx. Ik zal em in Indesign als photoshop bestand houden tot ik klaar ben, en dan als eps opnieuw invoegen...updaten met photoshop files gaat nou eenmaal wat sneller :)

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Nog een vraagje over InDesign!

Welke kleurinstellingen moet ik hebben voor document/applicatie? In PS werk ik met CMYK, en de kleuren in InDesign wijken nu af. Zet ik deze ook op CMYK bij de kleurinstellingen van het document, dan veranderd deze en komt een stuk meer in de buurt van de kleuren van Photoshop, maar toch nog iets vager!

Ik hoop dat iemand dit berichtje nog leest...hier onderaan :)

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 21 januari 2002 15:24 schreef seef het volgende:
Nog een vraagje over InDesign!

Welke kleurinstellingen moet ik hebben voor document/applicatie? In PS werk ik met CMYK, en de kleuren in InDesign wijken nu af. Zet ik deze ook op CMYK bij de kleurinstellingen van het document, dan veranderd deze en komt een stuk meer in de buurt van de kleuren van Photoshop, maar toch nog iets vager!

Ik hoop dat iemand dit berichtje nog leest...hier onderaan :)
Dat ligt meer aan de gamma-instellingen en calibratie van Photoshop dan aan InDesign. InDesign is er niet voor om daar plaatjes nog eens te beoordelen op kleur.

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Welke instellingen adviseer je voor Photoshop? Ze staat nu op Euroscale Coated V2 voor CMYK en nu dus ook in InDesign. InDesign stond voorheen niet ingesteld, en de kleuren waren toen een stuk feller.

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 21 januari 2002 17:56 schreef seef het volgende:
Welke instellingen adviseer je voor Photoshop? Ze staat nu op Euroscale Coated V2 voor CMYK en nu dus ook in InDesign. InDesign stond voorheen niet ingesteld, en de kleuren waren toen een stuk feller.
Nou dergelijke instellingen zijn alleen belang als je het document wil uitdraaien op een printertje.. je kunt er beter gewoon geen profiel aandraaien of je moet iets speciaals willen, de drukker regelt zijn pers meestal wel af.

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Klinkt op zich best logisch ja :) Mijn kleuren stonden voordat ik aan de folder begon ingesteld op Webcolors, ik heb er niet aan gedacht het kleurenmanagement gewoon uit te zetten...tnx man.

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Nu zeg ik wel 'uitzetten', maar als ik color management op color management off zet, dan stelt ie wel US web coated in. Ik kom er nog steeds niet uit icm met InDesign...want de afbeelding is nu in photoshop te dof en in InDesign juist te fel. What to do?

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Ik quote van deze site

Off: "Off" is really a misnomer for this policy, because you can't turn color management completely off in Photoshop 6. For one thing, Photoshop 6 always displays color through your monitor profile. For another, when you ask Photoshop to convert an image from one mode to another -- RGB to CMYK, for example -- it has to make some assumption about the colors represented by RGB and CMYK numbers so that it can convert from one to the other.

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 22 januari 2002 00:00 schreef seef het volgende:
Ik quote van deze site

Off: "Off" is really a misnomer for this policy, because you can't turn color management completely off in Photoshop 6. For one thing, Photoshop 6 always displays color through your monitor profile. For another, when you ask Photoshop to convert an image from one mode to another -- RGB to CMYK, for example -- it has to make some assumption about the colors represented by RGB and CMYK numbers so that it can convert from one to the other.
Dan zou ik hem gewoon op je monitor profiel laten staan. Ik bedoelde eigenlijk meer dat je bepaalde bestandsformaten met kleurprofiel kan opslaan, bv ook full-color jpeg's en wat dat betreft zou ik geen profiel aanhangen. Je kunt zoiets controleren door bv op een andere PC je plaatje te openen. Dan begint Pshop te mekkeren over een kleurprofiel wat er aanhangt en of je die eraf wilt halen, aan wil passen aan eigen profiel of gewoon wilt verwijderen. Maar nogmaals.. hou Ps aan voor de kleuren en niet indesign. Dis laat als het goed is van EPS bestanden ook alleen een lo-res voorvertoning zien en niet de complete 30MB (zou zo langzaam werken worden).

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Maar het vreemde is dat als ik een proefafdruk maak op mn printer (simpele HP), dan print hij de kleuren van InDesign af en niet die van PS. In InDesign kun je nl. de kleuren van het document ook instellen en die heeft er zoveel invloed op bij mij. Ik zal even bellen met de drukker wat hij het liefste heeft.

• Willem
Op dinsdag 22 januari 2002 11:35 schreef seef het volgende:
Maar het vreemde is dat als ik een proefafdruk maak op mn printer (simpele HP), dan print hij de kleuren van InDesign af en niet die van PS. In InDesign kun je nl. de kleuren van het document ook instellen en die heeft er zoveel invloed op bij mij. Ik zal even bellen met de drukker wat hij het liefste heeft.
Je moet er ook rekening mee houden dat geen enkele printer dezelfde kleuren kan printen als die jij op je monitor hebt staan, ook al is 'ie kleur-geconfigureerd. En een goedkope HP printer is al helemaal niet je-van-het.

/edit
Je zult dus nooit een perfecte overeenkomt vinden tussen monitor, programma, printer en drukker. Als je DTP werk ready-to-go is, zou ik zowieso nog even eerst een drukproef vragen voordat er met drukken begonnen gaat worden.

Wordt het trouwens ouderwets maar degelijk gedrukt, of is het in een dergelijke oplage dat je het digitaal laat printen? Daar heb je namelijk ook nog een leuk kleur verschilletje in zitten :)

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 22 januari 2002 11:35 schreef seef het volgende:
Je simpele HP printer is ook absoluut geen postscript printer en zal ook alleen de voorvertoning/schermafbeelding printen. Daar kun je niets van zeggen. Laat gewoon altijd een drukker of lithograaf een al dan niet digitale proefdruk maken voor je een pallet foutief drukwerk in de schuur gezet krijgt.

• besmart
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Het verstandigste is om dan nog een Cromalin te maken :9~
Dan weet je zeker hoe het op het papier straks komt.

En zit je op een Mac te DTP-en of op een PC? de PC gebruikt ook andere profielen dan een Mac. Een Mac is uitzichzelf ook al een stuk doffer van kleur.

Als het een goed gekwalificeert bedrijf is, dan zorgen zij wel voor de juiste kleur.

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• Willem

WTF is dat if I may ask :?

• besmart
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Cromalin:

Wordt er eerst een film uitgedraaid van de kleuren die gedrukt worden. Daarna wordt het belicht en zijn er onderdelen plakbaar, daardoor kan de pms-poeder die erop gestrooid wordt eraan vast hechten.

Zie hieronder de uitvoer ervan:

Afbeeldingslocatie: http://www.nerocpackaging.nl/02/images/cromalin_hi.jpg

Deze techniek wordt vaak gebruikt in de Flexografie.

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 22 januari 2002 12:53 schreef besmart het volgende:
Proef van films is wel handig, maar wel extra kosten (als de films niet goed zijn. Een goed digitaal proefsysteem hoort minstens zo ver te komen. Zijn overigens wel minder knoeierige proefsystemen met films. Werkte zelf weleens met Agfaproof en dat is dan pm belichten van de films op een dunne laag folie die vervolgens door een warmte pers gaat waardoor belicht poeder los laat van het folie en je de rest er weer af trekt met het folie. Was wel leuk als de wals te warm is en al dat kl*te folie weer aan de wals geplakt zat..

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 11:48 schreef willem169 het volgende:
Wordt het trouwens ouderwets maar degelijk gedrukt, of is het in een dergelijke oplage dat je het digitaal laat printen? Daar heb je namelijk ook nog een leuk kleur verschilletje in zitten :)
Hmmm...digitaal afdrukken ziet er minder uit? Ik weet niet hoe de drukker dat gaat doen, maar dat zal ik dan zeker aan het vragenlijstje toevoegen!

Ozboz, waar moet ik de kleuren van de werkomgeving etc. in photoshop dan op zetten? Echt helemaal uit kan dus niet...en je moet volgens mij toch altijd bepaalde instellingen hebben voor je werkomgeving als het document zelf geen embedded profile heeft.

Hoe zit dat trouwens met embedded profiles, wordt dat veel gebruikt in de drukkerswereld? Ik las dat dat juist handig zou zijn als je meer zekerheid wil hebben over de kleuren die eruit komen.

• Willem
seef:
Hmmm...digitaal afdrukken ziet er minder uit? Ik weet niet hoe de drukker dat gaat doen, maar dat zal ik dan zeker aan het vragenlijstje toevoegen!
Digitaal printen is van mindere kwaliteit dan 'mechanisch' drukwerk, en is vaak gebruikt bij oplages minder dan 1000 a 2000; afhankelijk van je drukker uiteraard. Bij digitaal printwerk is overigens maar 150 DPI vereist. Niet alle drukkers doen aan digitaal printen, veel wel; Dat zou ik even checken.

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 22 januari 2002 16:40 schreef seef het volgende:

[..]

Digitaal drukken ziet er zowiezo minder uit, gelukkig wel beter dan de gemiddelde kleurenlaser, maar niet echt lekker. Daarom is het ook goedkoper (bij kleinere oplages) hoeven geen films etc. gemaakt te worden.
Ozboz, waar moet ik de kleuren van de werkomgeving etc. in photoshop dan op zetten? Echt helemaal uit kan dus niet...en je moet volgens mij toch altijd bepaalde instellingen hebben voor je werkomgeving als het document zelf geen embedded profile heeft.
Zou gewoon iets doen als standaard RGB ofzo. Niet te moeilijk maken.
Hoe zit dat trouwens met embedded profiles, wordt dat veel gebruikt in de drukkerswereld? Ik las dat dat juist handig zou zijn als je meer zekerheid wil hebben over de kleuren die eruit komen.
Zijn wel bedrijven die er mee werken maar is met name handig als je een vaste drukker hebt en dus eigenlijk de profielen van zijn pers etc al in huis zou hebben. Maar voor dit soort dingen, gewoon de drukker een proef laten maken, die al dan niet goedkeuren en als de drukker vervolgens afwijkend drukwerk levert dan is het zijn probleem, niet het jouwe.

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 18:16 schreef OzBoz het volgende:
Maar voor dit soort dingen, gewoon de drukker een proef laten maken, die al dan niet goedkeuren en als de drukker vervolgens afwijkend drukwerk levert dan is het zijn probleem, niet het jouwe.
Dat lijkt me duidelijk. Het gaat overigens om zo'n 3000 brochures, vandaar dat ik niet zomaar wat wil aanklooien :).

• Willem
Op dinsdag 22 januari 2002 19:26 schreef seef het volgende:

[..]

Dat lijkt me duidelijk. Het gaat overigens om zo'n 3000 brochures, vandaar dat ik niet zomaar wat wil aanklooien :).
En terecht.
Daarom zou ik ook voor 't drukwerk gaan, en niet voor het digitale printing. :)

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Je noemt monitor RGB. Als ik in PS naar color settings ga, dan kan ik dat instellen onder Working spaces > RGB. Echter heeft dit geen invloed, hij reageert alleen onder de instelling bij CMYK. Deze staat standaard op US Web Coated (SWOP2) en ik kan deze niet op Monitor RGB zetten oid. Ik kan bijvoorbeeld ipv. US Web Coated, Euroscale Coated instellen. De kleuren zien er dan wat feller uit. Het gaat hier alleen om de 'working space' en ik snap dat dit geen invloed heeft op het document, maar toch wil ik weten wat ik hier het best kan instellen.

Dus wat heb jij hier eigenlijk ingesteld staan als ik vragen mag? Heb de indruk dat jij aardig wat ervaring hebt hiermee...

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 22 januari 2002 19:31 schreef seef het volgende:
Dus wat heb jij hier eigenlijk ingesteld staan als ik vragen mag? Heb de indruk dat jij aardig wat ervaring hebt hiermee...
Normaal is Euroscale in NL geloof ik gangbaar, maar meeste drukkers hanteren eigen profielen omdat geen pers hetzelfde is. Ik kan wel even kijken maar volgens mij weinig ingesteld hier.. zit nu thuis en de tijden dat ik in de studio zat zijn een beetje geweest. Kan morgen wel kijken hoe het in de studio bij ons ingesteld staat, maar de studio kennende is dat bagger, ik zit er niet meer en ik was indertijd aardig van systemen bijhouden.

Ik zit nu even te kijken en bij mij staat ie op USA blabla.. zou ik op Euroscale coated zetten. Maar omdat RGB nooit CMYK 100% nauwkeurig weer kan geven ben ik erg van de proeven. Aan de hand daarvan corrigeren. In het verleden veel met levensmiddelen bezig geweest en daar moet het allemaal nogal nauwkeurig, als ik bv het vlees te rood vond dan gooide ik er op gevoel wat magenta uit door de proef te bekijken en niet teveel op het scherm te letten. Verder zou ik kleurbeheer gewoon uit kwakken..

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 19:57 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Normaal is Euroscale in NL geloof ik gangbaar, maar meeste drukkers hanteren eigen profielen omdat geen pers hetzelfde is.
Dat zal ik dan ff vragen.
Kan morgen wel kijken hoe het in de studio bij ons ingesteld staat, maar de studio kennende is dat bagger.
;)

Tnx.

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Putting the bit in Biton since 1997

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Nou, heb met twee drukkers gebeld waarvan ik een offerte had aangevraagd. Over de kleurinstellingen konden ze niet veel zeggen, omdat dat weer verschilt per papiersoort en omdat het bij mij waarschijnlijk niet goed wordt weergegeven etc.

Proefdruk kost €75,- en dat raadden ze af, wat ik zelf niet helemaal snapte.

Waar ik in ieder geval meer over moet weten is de kleurenweergave in InDesign! Als ik in Indesign tekst schrijf in bv. de kleur bruin, en vervolgens de kleurinstellingen in InDesign aanpas, dan veranderen de dikte van de letters nogal mee! Moet ik dan in InDesign het kleurenmanagement uitzetten om de beste weergave daarvoor te hebben? De letters moeten natuurlijk wel duidelijk worden weergegeven :)

Duurt best lang trouwens zo'n folder maken...zucht.

• Willem
seef:
Proefdruk kost €75,- en dat raadden ze af, wat ik zelf niet helemaal snapte.
WTF :? Gaat het. Drukproef is toch echt wel gratis. Kappen nou. Voor 't zelfde geldt is het 3x kut. Dan zeg je toch: 'He doeg pauper'.
seef:
Duurt best lang trouwens zo'n folder maken...zucht.
't Valt niet mee he jongen :)

• seef

seef

Duizend

Topicstarter
Maar wat kost het hun dan om zo'n drukproef te maken? Ik kan me best voorstellen dat ze daar geld voor vragen als het drukken op zich al tegen een sterke prijs wordt gedaan. Hoe gebeurd die drukproef trouwens, ik neem aan dat ze niet een hele film daarvoor gaan maken? Is het standaard om de bovenstaand uitgelegde 'cromalin' methode te gebruiken?

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 29 januari 2002 21:42 schreef seef het volgende:
Maar wat kost het hun dan om zo'n drukproef te maken? Ik kan me best voorstellen dat ze daar geld voor vragen als het drukken op zich al tegen een sterke prijs wordt gedaan. Hoe gebeurd die drukproef trouwens, ik neem aan dat ze niet een hele film daarvoor gaan maken? Is het standaard om de bovenstaand uitgelegde 'cromalin' methode te gebruiken?
Ligt helemaal aan de drukker.. zijn vaak net autohandelaren.. als je zegt dat je er een drukproefje bij wilt en ze gaan dat doorberekenen kun je bijvoorbeeld zeggen dat je dan wel een andere drukker kent die dat er gratis bij doet.

Ligt aan het procede.. voordeel bij proeven waar ze eerst films draaien is dat het gewoon echt is wat er uiteindelijk gedrukt gaat worden. Anders heb je te maken met een rip die het bestan ript en die bv dingen als overdruk misschien verkeerd mee neemt (moet je niet vanuit gaan) en een proef systeem van films ligt in de regel wat dichter bij de uiteindelijke looks, omdat je daar ook een raster in hebt zitten. Dat is met digitale proeven weer niet zo.. op het werk doen we meestal proeven van films of de klant moet al geen budget hebben.

Pagina: 1