Toon posts:

[ASP] Sessies en Cookies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er helaas niet meer wordt gekeken naar mijn oude post hier dus maar even een nieuwe...

Als iemand inlogt kun je toch ook het beste een sessie gebruiken om te bepalen op welke pagina's hij wel of niet mag komen? Dus dat zou dan betekenen dat mensen die cookies uit hebben staan helemaal niet meer in kunnen loggen?

En zou je mensen moeten verplichten om cookies te ontvangen op sites waar bijvoorbeeld inloggen en inschrijven noodzakelijk is?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 19:11

Crazy D

I think we should take a look.

Zoals je in dat andere topic ([topic=383552]) kunt lezen, kun je als de client cookies volledig uit heeft staan idd geen gebruik maken van sessies.

En tjah of je het kan eisen, vind ik afhankelijk van het soort site. Ik vind dat een site als tweakers dat wel kan "eisen", maar de NS bv absoluut niet imho.

Exact expert nodig?

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 18:20
ik vind wel dat je dat kunt eisen ja. zoals een of andere microsoft-gast zei op de developer days 2001; "als mensen zo wantrouwend zijn dat ze per definitie geen cookies accepteren dan is de kans ook niet zo groot dat die mensen wel hun gegevens gaan invoeren op internet"
ik zie het zo; iedere hedendaagse browser kan met cookies overweg en als je perse geen cookies wilt toestaan dan is dat je eigen beslissing en komen de consequenties dus ook voor jou rekening. in de praktijk zal het dus ook slechts bij een heel klein deel van de bezoekers een probleem vormen.

het is overigens wel mogelijk om sessies te gebruiken zonder cookies. de truuk die dan wordt toegepast wordt is dat de webserver een of andere identifier automatisch in de URL propt die naar de browser gaat.
zo kan de server toch aan ieder request zien van welke gebruiker het komt. ASP.NET ondersteunt dit standaard en geheel transparant voor de ontwikkelaar (kwestie van vinkje aanzetten) en ik geloof dat er ook ergens een of ander stukkie software rondzwerft op de microsoft site die deze truuk voor klassiek ASP mogelijk maakt.
ook op andere platformen zal deze mogelijkheid wel bestaan, neem ik aan.