Toon posts:

Gemanipuleerde geit gaat spinrag maken

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gelezen in de Volkskrant 18-1
Wetenschappers van het Canadese bedrijf Nexia hebben in een laboratorium voor het eerst kwalitatief goed spinrag nagemaakt. Ze schrijven dat in het wetenschappelijke tijdschrift Science dat vandaag verschijnt.

De onderzoekers hebben spinnengenen ingebouwd in hamster- en koeiencellen. Die scheiden vervolgens eiwitten uit waaruit het spinrag is te maken.

Dergelijke cellen produceren relatief weinig eiwitten. Nexia, dat samenwerkt met het Amerikaanse leger, heeft daarom ook genetisch gemanipuleerde geiten gefokt. Die gaan naar verwachting in de lente melk leveren waaruit ook spin-eiwitten kunnen worden gehaald. Het idee is met geiten op grote schaal spinnenzijde te gaan produceren.

Spinrag is licht, sterk en zeer rekbaar. Vanwege die combinatie van eigenschappen doet de industrie al jaren pogingen het materiaal na te maken. De nu gefabriceerde vezels benaderen de sterkte van natuurlijk spinrag.
Onlangs werd de zowat een jaar durende brede discussie over gemanipuleerd voedsel afgesloten met toch wel een mager resultaat. Genetische manipulatie mag; doch onder strikte voorwaarden.

Als ik bovenstaand experiment lees; spinnengenen in hamsters koeien en geiten implanteren om commerciele spinragvezels uit melk te winnen vraag ik me werkelijk af waar de grens ligt.

Verwijderd

niks mis mee toch?

Verwijderd

Wat is hier mis mee?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 18 januari 2002 13:56 schreef nickles het volgende:
Gelezen in de Volkskrant 18-1
Onlangs werd de zowat een jaar durende brede discussie over gemanipuleerd voedsel afgesloten met toch wel een mager resultaat. Genetische manipulatie mag; doch onder strikte voorwaarden.
Ten eerste is die BMD in Nederland gevoerd en dat heeft geen enkel effect op onderzoek in andere landen. Vandaar ook dat verbieden niet helpt. Er is altijd wel een plek waar het wel mag.

En te tweede is dit onderzoek niet in tegenspraak met de uitkomsten van de BMD. Het heeft immers niets met voedsel te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Stronger than bone and twice as elastic as nylon, spider silk has already proven its usefulness to spiders, but now scientists are looking into its potential importance to humans as well. Research is underway around the world to fabricate the tenacious fibers in the lab, and scientists hope to someday outfit soldiers and police in bullet-proof vests made of mass-produced spider silk. Some say spider silk can stop more than just a speeding bullet: Many experts claim that the silk of an orb weaver spider is so strong that a strand as thick as a pencil could stop a jumbo jet in flight.

Eileen A. Yam
Van de National Geographic.

Lijkt mij best handig spul....
En ik zie ook niet echt in wat hier mis mee is

Verwijderd

Ik vraag me nog steeds af wat er mis is met genetisch gemanipuleerd voedsel. Tis niet dat ik niet weet wat genetische manipulatie is (ik heb aan het Hoger Laboratorium Onderwijs gestudeerd), maar tis meer dat ik niet weet waarom mensen er tegen hebben.

Meestal zonder te weten wat gen. man. inhoudt.

Btw. als ze alleen de spinrag eiwitten zijn ze er nog lang niet, veel van de kracht van het spinrag komt door de manier waarop het gesponnen wordt.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 18 januari 2002 14:19 schreef Falc het volgende:
En ik zie ook niet echt in wat hier mis mee is
Ik begrijp de zorgen van de topic starter wel. Dit kan leiden tot dingen die we nu alleen nog maar in horror films zien. Maar ja...we doen nu ook dingen waarvoor ze je 100 jaar geleden voor in het gevang zouden gooien.

Maar er is in ieder geval weinig aan te doen. Kennis is niet te stoppen. Zorg dan op zijn minst dat je het reguleert. En dat lukt je niet als je iets botweg verbiedt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
ik ben ook niet per saldo tegen genetisch manipuleren van voedsel bv als het gaat om verbetering van opbrengst, of het beter bestand maken tegen ziektes.

wat ik me wel afvraag is wat bij akties als bovengenoemd er gebeurt met het vee/dieren die hiervoor worden gebruikt en in hoeverre er echt garanties bestaan m.b.t. voortplanting en ongezien doorstroom in voedselketens

Verwijderd

Zijn ze al zo ver met dat spinrag maken? Ik dacht dat dat niet wou werken... Lijkt me best wel vreemd. Dat een koe gaat spinnen, niet zo erg... Hebben ze nog meer nut. Het ligt er trouwens aan, het beest mag er natuurlijk niet onder lijden...
Maar spinrag zou heeeel erg nuttig kunnen zijn, ik heb er ook over gelezen hoe sterk het is. Daar zou ik best een jurk van willen...scheurt in ieder geval niet alsie achter mijn fiets of laarzen blijft haken...

Verwijderd

Opzich is hier niets mis mee natuurlijk, maar ik ben wel bang dat er hierdoor geiten gefokt worden die als een soort 'spinneragfabrieken' gefokt worden. Die beesten worden dan opgesloten in een hok (a la legbatterij) om spinnerag te produceren.

Verwijderd

Nix mis mij al je ut mij vraagt, laats werd de 'kracht' van spinnen rag ff uit gelegd op discovery channel, als je web maakt van 50 cm of zo dan kun je er een vliegtuig mee tegen houden (en dan niet zon kleintje)... Misschien handig voor Amerika >:)...

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Een licht en sterk pantser..wat wil je nog meer?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:03

Klippy

Still Game

Op vrijdag 18 januari 2002 14:25 schreef Ortep het volgende:

[..]

Ik begrijp de zorgen van de topic starter wel. Dit kan leiden tot dingen die we nu alleen nog maar in horror films zien. Maar ja...we doen nu ook dingen waarvoor ze je 100 jaar geleden voor in het gevang zouden gooien.

Maar er is in ieder geval weinig aan te doen. Kennis is niet te stoppen. Zorg dan op zijn minst dat je het reguleert. En dat lukt je niet als je iets botweg verbiedt.
Mwah als ik in een horror film een geit melk zie geven zou ik dat niet echt schokkend vinden..

Dit dus ook niet.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 22:40 schreef LiquidSilver het volgende:

[..]

Mwah als ik in een horror film een geit melk zie geven zou ik dat niet echt schokkend vinden..

Dit dus ook niet.
Een geit die een web gaat spinnen en daarmee vogels gaat vangen lijkt me wel iets voor een film :)

attack of the mutantspider goats :)

Wel gek, als er een lammetje wordt geboren met 5 poten is dat hartstikke amusant en besteed "hart van nederland" er 15 minuten aan. En als iemand er in een lab 5 poten aan zet dan is het opeens eng en is dat lammetje een gevaar voor de hele wereld en de volkgezondheid enzo.

zelfde met tweelingen en klonen :)

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Jaaa, een kogelvrij vest van spinrag!

Jullie vergeten 1 ding ben ik bang: Het spul is wel ongelooflijk sterk, maar het rekt ook nogal uit, het kan met gemak tot 30x zijn eigen lengte uitrekken.

Die kogel hou je dan wel tegen, maar hij is dan inmiddels al wel aan de andere kant weer je lijf uit tegen de tijd dat ie gestopt wordt.

Natuurlijk kijkt het leger geïnteresseerd mee, maar zolang ze de rek er niet uit kunnen halen zonder dat het spinrag aan kracht verliest is spinrag voor het leger iig nog vrij waardeloos.

Het is wel cool voor jurken natuurlijk, of dingen als bungeejump-elastieken.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Yep, spinrag is perfect voor bulletproof vests e.d. waarschijnlijk is het mogelijk om met dat spul full body armor te maken, best kewl dus.

De legende is ook dat Genghis Kahn ook een armor van spinnerag droeg, dat hem immuun maakte voor pijlen enz.

Verwijderd

Het is dus heel handig in de "wapen"industrie, is dat nou zo'n voordeel? Dat vind ik eerder een nadeel...
Best leuk, nieuwe uitvindingen, alleen balen als het verkeerd wordt gebruikt...
En het worden geen legbatterij achtige vertoningen hoor, denk ik in ieder geval, want waarom zouden, "gewone" geiten niet in "legbatterijen" komen, en "spinrag-geiten" wel?

Verwijderd

Ik ben alleen bang dat dieren dan weer meer als productiebeesten worden gezien, en dus slechter behandeld..

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Waar professor van Hest steeds het nodige commentaar levert is het gegeven dat spinzijde oplosbaar is in water.

Bruggen, kogelvrije vesten whatever is dus niet praktisch.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op zaterdag 19 januari 2002 12:00 schreef Fquist het volgende:
Ik ben alleen bang dat dieren dan weer meer als productiebeesten worden gezien, en dus slechter behandeld..
Het gaat om de melk van de dieren. Ik denk niet dat je moet verwachten dat deze dieren slechter behandeld zullen worden dan de koeien die het glaasje melk gebben geproduceert dat jij vanmorge bij je boterhammetje hebt gedronken.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

behalve dan dat hun DNA fundamenteel anders is, heeft de geit inderdaad weinig last van spinmelk....|:(

Zal vast wel een bijeffect optreden, verstopte uiers whatever

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 13:30 schreef ecteinascidin het volgende:
behalve dan dat hun DNA fundamenteel anders is, heeft de geit inderdaad weinig last van spinmelk....|:(

Geiten maken 1 extra eiwit aan, dit kan in principe bestaan uit een paar aminozuren zeg 5, die in het DNA gecodeerd staan als 5*3 basen-paren. Ik weet niet precies hoeveel baseparen we hebben, maar het verschil tussen bv. jou en je moeder in baseparen loopt al in de miljoenen dus welk fundamenteel verschil????

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01 15:18

Sharky

Skamn Dippy!

Op vrijdag 18 januari 2002 23:20 schreef Diadem het volgende:
Jaaa, een kogelvrij vest van spinrag!

Jullie vergeten 1 ding ben ik bang: Het spul is wel ongelooflijk sterk, maar het rekt ook nogal uit, het kan met gemak tot 30x zijn eigen lengte uitrekken.

Die kogel hou je dan wel tegen, maar hij is dan inmiddels al wel aan de andere kant weer je lijf uit tegen de tijd dat ie gestopt wordt.

Natuurlijk kijkt het leger geïnteresseerd mee, maar zolang ze de rek er niet uit kunnen halen zonder dat het spinrag aan kracht verliest is spinrag voor het leger iig nog vrij waardeloos.

Het is wel cool voor jurken natuurlijk, of dingen als bungeejump-elastieken.
das het handige, de kogel gaat door je lichaam maar het pantser breekt niet. de kogel veert er dus een meter of wat door heen maar het pantser (spinrag) veert weer terug naar de rusttoestand dus die kogel wordt snoeihard terug geschoten! dan kijkt je aanvaller wel uit voordat hij een kogel in je jast, hij krijgt hem net zo hard terug! :+

This too shall pass

Verwijderd

behalve dan dat hun DNA fundamenteel anders is, heeft de geit inderdaad weinig last van spinmelk.... |:(
Zo'n enorme verandering is het niet eens... Spinrag-eiwitten lijken qua structuur sterk op eiwitten die van nature al in de melk voorkomen. Er zal ook geen spinrag uit de uiers komen, maar gewone, witte melk (waarschijnlijk zelfs gewoon drinkbaar), waaruit de eiwitten gewonnen kunnen worden. Daarna kunnen die eiwitten aangezet worden tot spinragvorming.

Maar leg eens uit, waarom zou er "vast wel" een bijproduct gevormd worden???

Verwijderd

Die uiers kunnen niet verstopt raken, aangezien spinrag oplosbaar is in water...
En dat je doordat het oplosbaar is in water er geen bruggen en kogelvrije vesten van zou kunnen maken is natuurlijk onzin. Je kan gewoon iets van spinrag maken en daarna een waterdicht laagje erover heen...

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Lullig als er dan een auto of iets dergelijks tegen die bruk op knald, is het laagje beschadigd en begint de brug op te lossen.
Hebben die terroristen weer iets nieuws om mee te klooien, beetje zuur om door het laagje heen te vreten, regenbuitje erover en weg brug.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

hmmm, das ook weer zo...
Pagina: 1