Gelezen in de Volkskrant 18-1
Als ik bovenstaand experiment lees; spinnengenen in hamsters koeien en geiten implanteren om commerciele spinragvezels uit melk te winnen vraag ik me werkelijk af waar de grens ligt.
Onlangs werd de zowat een jaar durende brede discussie over gemanipuleerd voedsel afgesloten met toch wel een mager resultaat. Genetische manipulatie mag; doch onder strikte voorwaarden.Wetenschappers van het Canadese bedrijf Nexia hebben in een laboratorium voor het eerst kwalitatief goed spinrag nagemaakt. Ze schrijven dat in het wetenschappelijke tijdschrift Science dat vandaag verschijnt.
De onderzoekers hebben spinnengenen ingebouwd in hamster- en koeiencellen. Die scheiden vervolgens eiwitten uit waaruit het spinrag is te maken.
Dergelijke cellen produceren relatief weinig eiwitten. Nexia, dat samenwerkt met het Amerikaanse leger, heeft daarom ook genetisch gemanipuleerde geiten gefokt. Die gaan naar verwachting in de lente melk leveren waaruit ook spin-eiwitten kunnen worden gehaald. Het idee is met geiten op grote schaal spinnenzijde te gaan produceren.
Spinrag is licht, sterk en zeer rekbaar. Vanwege die combinatie van eigenschappen doet de industrie al jaren pogingen het materiaal na te maken. De nu gefabriceerde vezels benaderen de sterkte van natuurlijk spinrag.
Als ik bovenstaand experiment lees; spinnengenen in hamsters koeien en geiten implanteren om commerciele spinragvezels uit melk te winnen vraag ik me werkelijk af waar de grens ligt.