Man zal noize killen :)

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58
Hi guys,

Ik sta op het punt om een zalman cpu koeler te bestellen, waarschijnlijk wordt het de Zalman CNPS6500A-CU maar de Zalman CNPS3100GP Gold Plus is ook kewl.

Staat er ergens een test tussen deze twee koelers online?
Want waarom goud als koper misschien wel net zo goed is?

• procyon
kijk die gouden versie eens mooi zijn, in het flash ding.

http://www.zalmantech.com/

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Goud is niet om beter te koelen in het begin maar om corrosie te voorkomen.
Goud geleid warmte namelijk helemaal niet beter dan koper, maar corrodeert niet zo snel. De goude is trouwens gewoon van koper met een laagje goud eroverheen.

Omdat ie niet zo snel corrodeert blijft hij langer koelen op hetzelfde niveau. Dus over 5 jaar koelt ie beter dan een koperen versie die op hetzelfde moment in gebruik is genomen.

Zelf heb ik een koperen 3100+ en die bevalt me prima :7

Verwijderd

UTFS!!!

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find]http://gathering.tweakers.net/forum/find
:O

bijvoorbeeld:

[topic=269343/1/25]

• procyon
Op vrijdag 18 januari 2002 13:35 schreef Sick_Nick het volgende:
Goud geleid warmte namelijk helemaal niet beter dan koper, maar corrodeert niet zo snel. De goude is trouwens gewoon van koper met een laagje goud eroverheen.

Omdat ie niet zo snel corrodeert blijft hij langer koelen op hetzelfde niveau. Dus over 5 jaar koelt ie beter dan een koperen versie die op hetzelfde moment in gebruik is genomen.

nehoor, de vergulde koeler kan zijn warmte beter kwijt aan de omgeving... corrosie |:(

http://www.lanparty.com/pnp/hardware_zal01.htm

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Op vrijdag 18 januari 2002 13:35 schreef Sick_Nick het volgende:

boeit niet over vijf jaar heb je toch al weer een nieuwe

Verwijderd

ken weinig mensen wie een pc 5 jaar of langer heeft *D

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 15:29 schreef debaas het volgende:
ken weinig mensen wie een pc 5 jaar of langer heeft *D
Ik heb al 10 jaar een 486 hoor!!

En ik wanneer ik die 233 gekocht heb.
Hij doet nu zijn werk als server.
Maar die is wel ouder als 5 jaar.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Op vrijdag 18 januari 2002 14:02 schreef Procyon for life het volgende:

[..]

nehoor, de vergulde koeler kan zijn warmte beter kwijt aan de omgeving... corrosie |:(

http://www.lanparty.com/pnp/hardware_zal01.htm
Wat nou |:(

In jouw stukje staat dit:
CNPS3100G or Gold model (Fig. 4) this heatsink is exactly the same as the 3100 model with one exception. The CPNS3100G is Gold plated. I'm not sure if it's for better conductivity or merely for looks
Waar staat dat ie beter z'n warmte kwijt kan? Nergens, juist ja :)

Hier een paar quotes uit reviews van de zalman koelers:
Whether the gold plating (yes it's real gold!) is just a marketing gag or if it really has an advantage cooling-wise in the long term remains to be seen. When new, both the gold and "pure copper" version provide idential performance. The gold plating prevents corrosion of the copper, which, in theory, might decrease cooling performance. However, I doubt that during the "typical lifetime" of a CPU/heatsink combination the corrosion layer on a copper heatsink will become important enough to have a negative effect on cooling performance. So basically, spending additional money on the gold version makes only sense if you plan to use your PC for very, very long
En van anandtech:
The difference between the CNPS3001 and the CNPS3001 Gold is that the "Gold" version features a gold (yes, real gold) plating. Why gold? Gold doesn't conduct heat particularly well, and the plating is way too thin to affect performance. But unlike copper or silver, it doesn't oxidize over time - so the "Gold" version will keep its cooling performance over many years.
Dus voortaan niet meteen |:( roepen he, want daarom hebben ze het dus wel gedaan.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 09:49
Als je moet kiezen zou ik voor de gouden versie gaan, staat een stuk beter :o

Ikzelf ben na lang twijfelen voor de sk6 gegaan met een 5000 rpm sunon fan, ook erg stil en altijd de mogelijkheid om er een delta cooler op te zetten (koop dan wel gelijk een paar oordopjes).

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Pagina: 1