Toon posts:

besturingsysteem ontbreekt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik Redhat linux 7.2 gedownload en zojuist geinstalleerd. Alles ging goed tijdens de installatie, ik moest hem uiteraard rebooten na de installatie, krijg ik tijdens het booten ineens een melding dat het besturingssysteem ontbreekt?!?
Ik heb linux op een volledig lege hd geinstalleerd.
Iemand enig id hoe dit kan?

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 17:06
Dat kan doordat de bootloader niet goed geinstalleerd is. Dat kan je oplossen door met een floppy te booten en je HD te mounten en de loader opnieuw te installeren.

PSN: PcDCch

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Stomme vraag misschien, maar heb je wel een bootmanager ge-installeerd...?? is misschien wel handig...
Heb je verder nog meer informatie voor degenen die je willen hebben...???

Zoek wat je niet eerder vond

Verwijderd

Topicstarter
k heb het maken van een bootdisk overgeslagen omdat ik geen lege diskette zag |:( kan ik die ook nog op een andere manier maken?

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

They made me do it.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 17:06
Kijk eens bij www.bootdisk.com of er een linux bootdisk tussen zit, misschien wel...
edit:

te laat...

PSN: PcDCch

Verwijderd

Topicstarter
alleen 1 van linu 6.2 kan ik die ook gebruiken voor 7.2?

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 12:00 schreef Thomas-Anderson het volgende:
alleen 1 van linu 6.2 kan ik die ook gebruiken voor 7.2?
Nee waarschijnlijk niet... Als je de RH cd's hebt kun je echter zelf bootdisks maken. Gebruik hiervoor het programma rawrite.exe (staat op je CD). Lees ff de handleiding hierover. (Staat ook op de CD).

Verwijderd

Het zou ook kunnen dat je geen actieve partitie hebt. Dus eentje die als bootable staat aangegeven.
Het BIOS verwacht dat wel in je partitietabel, al zal linux zelf het een worst wezen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Op vrijdag 18 januari 2002 12:49 schreef MarcelP het volgende:
Het zou ook kunnen dat je geen actieve partitie hebt. Dus eentje die als bootable staat aangegeven.
Het BIOS verwacht dat wel in je partitietabel, al zal linux zelf het een worst wezen.
Dan krijg je over het algemeen een melding:
NO SYSTEM BASIC
System Halted

Verwijderd

Topicstarter
het 'werkt'ondertussen, ik had hiervoor geen lilo maar iets als bootloader geinstalleerd. nu start de hele handel op, maar als ik in moet loggen, welk wachtwoord moet ik dan intikken?? ik heb tijdens de installatie 1 wachtwoord opgegeven (voor administrator nogwat..), die doet het niet (100x geprobeerd), als ik nix intik doetie 't ook niet, wat is hier de bedoeling??

het is gewoon een dialogbox met bovenin: Sessie, taal en systeem, mischien dat iemand het herkent.
iemand een id?

Verwijderd

de user is niet administrator-nogwat maar root.
probeer het nu nog eens met dat password.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Maar het is niet aan te raden om onder een Linuxbased systeem altijd in te loggen onder root. Het best kun je nog een user aanmaken die niet rootrechten heeft waaronder je normaal gesproken werkt. Mocht je dan ondertussen toch eens 'root rechten' nodig hebben dan kun je een terminal starten (een console) en daarin de user veranderen naar root door 'su' en daarna het password voor root in te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
maar het gekke is dat ik geen user kan selecteren, er is alleen ruimte voor een login.

Verwijderd

je zit nu dus in je windowmanager. probeer eens CTRL-ALT-F1 of F2, dan krijg je een console. Kan je daar ook geen username invoeren?

• x-wolf
Is niet gek. Je kunt alleen maar inloggen met users die al in je systeem zijn aangemaakt. Het best kun je eenmalig nu als root inloggen en dan ff een user erbij aanmaken. In het vervolg kun je dan prima altijd inloggen als die user en voor administratieve taken met su inloggen als root.

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 15:28 schreef Thomas-Anderson het volgende:
maar het gekke is dat ik geen user kan selecteren, er is alleen ruimte voor een login.
daar moet je een username invullen...

hij blijft leuk, met linux newbies :D

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 15:33 schreef x-wolf het volgende:
Is niet gek. Je kunt alleen maar inloggen met users die al in je systeem zijn aangemaakt. Het best kun je eenmalig nu als root inloggen en dan ff een user erbij aanmaken. In het vervolg kun je dan prima altijd inloggen als die user en voor administratieve taken met su inloggen als root.
Dit heb je net ook al gepost, maar dan in iets andere bewoordingen. Hij geeft al aan dat hij geen enkele user kan selecteren, dus ook geen root. En de root-user moet toch echt bestaan. Daarom heeft het geen zin om je advies te herhalen.

Het belangrijkste is nu dat hij zijn systeem uberhaupt inkomt, heb je daar enig idee voor?

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:40

DizzyWeb

Ondertiteld

Je kan ook geen user selecteren, die moet je intikken...
Login => username intikken
Password => password intikken

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 15:45 schreef DizzyWeb het volgende:
Je kan ook geen user selecteren, die moet je intikken...
Login => username intikken
Password => password intikken
t zal aan mij liggen, maar volgens mij moet je een user _intikken_ niet selecteren... (tenminste, dat was bij mijn oude gnome zow :))

daarnaast kan t zijn, dat t gewoon niet toegestaan word (mocht je toch de naam moeten selecteren) dat root niet in MAG loggen op de wm...

dus moet in in console ff inloggen en een user aanmaken

CTRL ALT F2
login: root
password: de_pass_die_jij_hebt_bedacht
adduser <username>
passwd <username>

finished

• x-wolf
Op vrijdag 18 januari 2002 15:42 schreef nonomen het volgende:

[..]

Dit heb je net ook al gepost, maar dan in iets andere bewoordingen. Hij geeft al aan dat hij geen enkele user kan selecteren, dus ook geen root. En de root-user moet toch echt bestaan. Daarom heeft het geen zin om je advies te herhalen.

Het belangrijkste is nu dat hij zijn systeem uberhaupt inkomt, heb je daar enig idee voor?
Ik ging ervan uit dat we het hier over een linuxnewbie hebben die uit de XP generatie is ontstaan waarbij het niet gebruikelijk is een login te typen maar aan te klikken, vandaar. Jaja, die gebruiksvriendelijkheid van MS :r kent geen grenzen ;)

Verwijderd

Topicstarter
het werkte met root! bedankt allemaal!
Ik vind alleen het lettertype dat in de internet browser word gebruikt haast onleesbaar, en wat ik ook selecteer bij preferences, het blijft hetzelfde. (klinkt ook weer lekker dom/newbie achtig :) )
Pagina: 1