[LiNuX] Command line editing tutorial

Pagina: 1
Acties:

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Topicstarter
Weet iemand een website waar ik kan uitvinden welke commando's ik moet / kan gebruiken als ik via de commandline output wil editten, bijvoorbeeld grep, cut, etc etc.
Ik test nu namelijk /var/log/messages op een bepaalde string met grep, maar ik moet de laatste regel hebben en dat zie ik niet tussen de opties in de manpages staan.
Zo loop ik dus iedere keer weer tegen iets aan waarvan ik weet wat er moet gebeuren, maar de namen vd commando's weet ik niet. Dat is niet handig en zo ben ik onnodig, lang bezig met dit werk.
edit:

Heb nu uitgevonden dat het kan met cat /var/log/messages |grep -i "text" |tail -n 1
Maar mijn vraag staat nog steeds: is er een website waar een lijst staat met soortgelijke, handige commando's ???

Zoek wat je niet eerder vond

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/linux-doc-project/users-guide/user-beta-1.pdf.gz zou wat voor je kunnen zijn. wel eerst even ungzippen met gunzip.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Probeer de site van gnu eens, File en Textutils zijn de packages die je moet hebben...
De bekendsten zijn:
- cat (duh)
- grep
- tail
- cut

enz.

Er moeten haast ook wel tutorials over wezen

Rookworst zonder R is ook worst.

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 14:43 schreef BezurK het volgende:
Probeer de site van gnu eens, File en Textutils zijn de packages die je moet hebben...
De bekendsten zijn:
- cat (duh)
- grep
- tail
- cut

enz.

Er moeten haast ook wel tutorials over wezen
Kijk daar hebbik iig iets aan, als ik de commando's weet, kan ik met de manpages wel raad. Thnx man... :)

Zoek wat je niet eerder vond

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

vergeet ook awk, head, sed, wc en xargs niet.

Voorbeeld voor alles killen van user:
code:
1
ps ux | grep user | awk '{print $2}' | xargs kill -9

Is een leuk voorbeeldje van wat je kunt doen met die progjes.
Ook een
code:
1
ps -e | grep user | wc -l

is een leuk voorbeeldje. Die geeft het aantal processen weer van user.

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Op vrijdag 18 januari 2002 11:30 schreef Zarc.oh het volgende:
Heb nu uitgevonden dat het kan met cat /var/log/messages |grep -i "text" |tail -n 1
Maar mijn vraag staat nog steeds: is er een website waar een lijst staat met soortgelijke, handige commando's ???
ls /bin | less

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Op vrijdag 18 januari 2002 15:39 schreef Valium het volgende:

vergeet ook awk, head, sed, wc en xargs niet.

Voorbeeld voor alles killen van user:

code:
1
ps ux | grep user | awk '{print $2}' | xargs kill -9
Aaargh... wanneer leren mensen nou eens dat je NIET by default processen met kill -9 moet afschieten.
Een veel nettere oplossing is de volgende:

code:
1
for i in $(ps h -fju <user> | awk '{print $4}' | sort -u); do kill -HUP -${i}; done

Dit zendt een HANGUP signal naar alle process leaders van de process groups die door de betreffende user gestart zijn, en die hebben dan de opdracht om alle processen die tot die process group behoren netjes een TERM signal te sturen. Het is mogelijk om een proces te starten dat aan deze razzia ontkomt, maar dat weten de meeste gebruikers toch niet :P
Pagina: 1