Toon posts:

Waarom je chello sloom is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn chello verbinding in Spijkenisse is het eerste halve jaar lekker snel geweest, tijdens online games had ik een goede pingtijd en het online gamen was een heerlijkheid.

De laatste maanden is de snelheid van mijn verbinding echter teruggevallen (merkbaar tijdens downloads) en de online games gingen steeds meer schokken, en werden uiteindelijk onspeelbaar (Ik heb het hier specifiek over Counterstrike - het spel gewoon B-) )

Daar waar ik in de begintijd bij Chello 160K per seconde haalde ongeveer (stabiel) haal ik er nu vaak nog geen 30, op rustige tijden uitlopers naar de 60; echter nooit stabiel.

Via helpdesk gemeld dat de internetverbinding sloom aan het worden was, 0800 nummer toen nog, Feitelijk wisten de genien daar me niets beters te vertellen dan rebooten en de snelheid was erg afhankelijk van de server waarvan ik aan het downloaden was.

Laten we daarin dudielijk wezen. ik test vanaf een door mij gehuurde machine met datalimiet, maar wel op 100Mbit. Deze machine haalt met gemak megabytes per seconde naar andere servers in Nederland. (Dit is overigens mijn dedicated Counterstrike server)

Omdat ik graag weet wat er aan de hand is ben ik een aantal tests gaan doen. De eerste periode bleek vooral een "hub" in Amsterdam overbelast te zijn, alle resposnetijden voor die hub waren goed en meteen na de hub was de data al bijna onbereikbaar. Niet echt een punt om moeilijk over te doen en op de site van coax.nl of chello.nl werd heir ook al melding van gemaakt dus ik had geduld.

Nu echter is de kwaliteit nooit beter geworden en ben ik weer gaan kijken. Bij het pingen van sites en servers bleek het nog wel eens voor te komen dat ik een response timeout kreeg, dus daar ben ik op gaan doorzoeken.

Het maakte niet uit naar welke server ik aan het pingen was, 15% van mijn pakketjes bleken niet aan te komen! Zelfs als ik de gateway ping aan de andere kant van het koperdraadje van mijn tv aansluiting bleek een loss van 15% aanwezig (het woord is misschien meer "afwezig") te zijn.

Testen vanaf mijn counterstrike server terugpingend naar de gateway leverde 0% tot 1% loss op, echter weer naar mijn huispc meteen 15%.
Om zeker te zijn dat het niet aan mijn huispc lag heb ik deze test ook uitgevoerd naar een flinke hoeveelheid andere machines op het chello netwerk, bekenden en vrienden waarvan ik het ip wist en de machines waarvan ik dankzij die ips weet dat ze in het zelfde netwerk zitten.

De resultaten waren schrikbarend: waar ik 15% loss moest incasseren bleken andere verbindingen zelfs 25% loss te hebben! een enkeling, vooral in afgelegen gebieden, hadden nog 0-1% loss.

15% loss betekent overigens NIET dat mijn internet connectie 15% slomer wordt; bij webpaginas bezoeken worden er gegevens verstuurd en de ontvangst moet daarvan bevestigd worden (tcp/ip) , gaat het versturen of ontvangen fout, moet dat opnieuw verstuurd worden; echter dat het fout gaat weet je pas als je geen bevestiging hebt ontvangen binnen een bepaalde tijd. gedurende deze timeout tijd komt het blok dat foutgegaan is dus niet binnen.

Bij online games en live video wordt geen foutcontrole door het internet protocol (udp) gedaan, maar door de applicatie, raakt een pakekt kwijt, dan is het afhankelijk van het soort bron of dit alsnog verstuurd word (Bij streaming video dus per definitie NIET) en je raakt dus gewoon beeldinformatie KWIJT. (een live videobeeld hoeft overigens nog geen streaming video te zijn)
Bij games als counterstrike kan je met de opdracht "net_graph 3" in de console in je scherm zien wat de loss is. Loss in een spel als counterstrike betekend dus dat de tegenstander mogelijk tot een seconde(!) eerder kan reageren dan jij, hetgeen de situatie tijdens het spelen vaak laat lijken of diegene superman is. (Zo heb ik ook hele kuddes mensen beschuldigd van cheaten - sorry mensen!)

Ik ben met deze gedetaileerde foutomschrijving naar Chello gegaan, een 0900 nummer ondertussen, en mijn verhaal daar gedaan een partij informatie gegeven zoals mac adres van mijn modem, 4 dagen later terug gebeld, er zou aan gewerkt zijn danwel worden; Ik zou vanzelf wat horen. omdat er NIETS veranderde heb ik 4 weken alter nogmaals gebeld, toen bleek van het hele gesprek van 4 weken geleden alleen "internet is sloom" in de logging te staan (sorry maar als ik BETAAL voor die hulplijn vind ik dat oplichting)

Nogmaals hele verhaal gedaan, twee dagen later netjes door een tweede lijnshelpdesk teruggebeld *ik was daar zelfs trots op want zover ik weet had nog NIEMAND dat voor mekaar gekregen* De jongens zouden er meteen aan gaan werken, maar goed.. zoals je raden kan, geen verandering dus Cistron heeft er een klant bij, het wachten is op de aansluiten :)

Mensen die hun lijnkwaliteit willen testen op loss kunnen beginnen met van huis naar een server te pingen. om een goede weergave van de loss te krjigen raad ik aan 100 keer te pingen zodat het percentage redelijk representatief is voro dat moment.

ping <ip> -n 100 herhaalt de ping 100 maal

ook zou je vanaf een andere, niet chello, internet connectie kunnen pingen naar je eigen gateway (die bij chello, niet je linuxbak in de kast) en vervolgens naar je eigen ip.

Ik hoop dat er veel mensen beter vanaf komen dan ik.

Verwijderd

lang verhaal, ik vraag me af of er wel ooit (echt razend)snel internet komt,

maar wel betaalbaar

Verwijderd

Razendsnel internet is er al, alleen veel te duur.

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
denk maar is aan een aantal jaar geleden..toen hadden we alleen nog ISDN dat het snelste was als je dubbel inbelde..nu heb je abonnenmenten waarbij je wel 7800kb/s kan downloaden..

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Mijn chello _is_ razendsnel. Of het nu 4 uur 's nachts is of 20.00 's avonds.. 180 is geen probleem hoor. Pings ook onder de 30.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:31

Sick Nick

Drop the top!

Hmmm, hier ook chello in spijkenisse maar geen problemen met de snelheid. Ik haal als ik niet upload altijd wel netjes rond de 190 KB/sec van de juiste servers.
Uppen gaat ook gewoon met 15,5 KB/sec.

Misschien dat ik mazzel heb?

Mijn hub is a86001.upc-a.chello.nl, altijd wel snel.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

bekend verhaal idd ja, :(

zelf speel ik UT TO en hier hetzelfde probleem. Na 15:00 geen gewone goede verbinding meer maar 10-40 % packetloss. Alleen 's-nachts en 's-morgens goede verbinding. Kortom het chello netwerk is gewoon gaar :(.
Pagina: 1