Softwarematige fan controle via de seriele poort

Pagina: 1
Acties:

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 14:41
http://www.hardwares.de/sonstiges/lufter/frozencpu/luefter_steuerung.html

http://www.teccentral.de/lusteuerung/

Wat hier besproken wordt is dus een fan controller die software matig kan worden aangestuur........lijkt me een leuk speeltje. En altijd een minimum aan geluid zonder dat ik me zorgen hoef te maken over de temperatuur!

Helaas is m'n duits echt bagger dus weet ik er nog niet veel van.

Heeft iemand dit speeltje al besteld? Of is iemand nog meer software fan adapters (of hoe die dingen ook heten) tegengekomen?

Ik kan verder nix vinden dat hier op lijkt....

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• ReallyStupidGuy
Ik vraag me ook af of er een verbeterde versie is, van wat ik heb gezien lijkt het me wel mogelijk om er meerdere fans op aan te sluiten maar niet om ze apart te controleren.

Ik wil gewoon een stuk of vier fans afzonderlijk kunnen sturen! En ik heb geeneens 4 seriele poorten :(

Die dingen moeten toch gemaakt worden? Alleen al omdat ik het wil hebben!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 11:13

chromeeh

the Gnome

Je kunt wel met relais gaan werken op je parallele poort, maar dan kun je de snelheid niet regelen....

edit:

Hmmm... Jammer, heeft iemand de aansluitschema's van fan aan stuur dingetje? Kunnen we zelf ff prutsen >:)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Gebruik toch de search man !

[topic=202233/1/25]
[topic=222068/1/25]
[topic=377390/1/25]

normaal krijg ik mijn nieuwe voeding vandaag of morgen, als ik dan even tijd heb test ik mijn serieel schakeling, enige wat nog misschien moet veranderen is 1 weerstand

Verwijderd

Echt smekkie wordt het dus als je een microcontroller aan je seriele poort plakt.. dan nog een serie FETs die via PWM het toerental van je fans regelen... :P

HAD ik maar tijdddddd zucht :'(

• ReallyStupidGuy
Dr zijn dus inderdaad een paar andere topics die ik nog niet had gezien, tanx!

Maar daar lees ik wel erg veel posts waar ik weinig van begrijp (zie naam).

Ik zoek dus een soor pnp versie van de doe-het-zelf kit. Het enige wat ik kan is een fanbusje en misschien baybus maken.

Als iemand zoiets wil verkopen dan ben ik ook geintereseerd, wie niet slim is moet betalen....

• ReallyStupidGuy
Zou het mogelijk zijn om op dit apparaatje 2 of 3 fans aan te sluiten? Dan zou je de fan op elkaar kunnen afstellen met potmeters (in/uit flow) en vervolgens de totale airflow regelen met de software.

Ik heb gezocht naar andere opties maar die komen ruim boven de 50 euro of je zal zelf iets moeten maken (en dat gaat bij mij gegarandeerd mis, ik heb nog nooit een printplaat gesoldeerd).

en 25 euro is niet zo duur voor een halfslachtige oplossing..

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 13:16
Geef mij het schema maar wat je hebt verzonnen en ik probeer het wel ff in elkaar te zetten!! 8-)

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:27

kimjansen

Nu ff niks...

edit:

Hmmm... Jammer, heeft iemand de aansluitschema's van fan aan stuur dingetje? Kunnen we zelf ff prutsen >:)
Dit kun je in ieder geval (volgens mij) via de parallele poort aansturen, via de seriele moet ook wel mogelijk wezen met wat extra componentjes. Met de weerstanden zoals in het schema is Uuit 12V, 9V en 5V, voor andere uitgangspanningen moet je ff de weerstanden berekenen...

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/kwashiernetookal/tweakers_zooi/lm317.gif

grtz, kim

PS JA het is simpel dit schemaatjuh

Speed kills, but beauty lives forever...

• ReallyStupidGuy
Leuk schemaatje, en ik bergijp heb ook nog een beetje :)

Scharelaartjes worden aangestuurd door de seriële poort.

Als ik nou zo iets zou hebben waarbij ik de 12 van de voeding (in) via de poort kan omzetten naar 3 of 4 mogelijkheden uit (dus ook 12v) ben ik dolgelukkig.

Dus zodat ik voor elke fan 3 o9f 4 potmeters heb en dan de software kan laten bepalen welke setup er gebruikt wordt.

Ik heb nog iets leuks, een velleman ( http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=337828 ) als ik het goed heb zou ik de fans gewoon aan de 12v uitgangen kunnen hangen. Maar het is vrij prijzig (100 euro) en wat moet ik als techniek-leek met de andere 1001 mogelijkheden?

Misschien moet ik me er toch maar in verdiepen......zo veel leuke dingen te bedenken die je kan doen met een pc.

Het moet volgens mij ook mogelijk zijn om een schakelaartje voor 220v te bedienen met 5v of 12v van de voeding. Dan gaan de monitor, speakers en bureaulamp aan wanneer de pc aan gaat. En eventueel het koffiezet apparaat.

Weet iemand misschien een goeie site waar ik de basisprincipes een beetje kan leren, het liefst met veel plaatjes en een pratende soldeerbout ofzo.......

Pagina: 1