Zalman voeding is helemaal niet stil :(

Pagina: 1
Acties:
  • 807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22716

Topicstarter
Reviews op internet gelezen, de maker van deze review nog gemailed welke voeding hij nou eigenlijk stiller vond. De Enermax 330 of Zalman 300 watt. Het antwoord was dat de Zalman stukken en stukken stiller is. Ook computerwinkels en andere gebruikers van dat ding zeiden allemaal: werkelijk onhoorbare voeding, zelfs als je met je oor dertegenaan zit.

Nou goed dan, 26 november dat ding besteld... was niet op voorraad en zou 25 december er pas weer zijn. Mooi niet dus... Toen ook maar es een andere winkel geprobeert. Ook die had dat ding niet op voorraad en zat al dik een maand op de leverancier te wachten. Eergisteren is hij dan eindelijk aangekomen! Bijna 2 maanden later! En die 2e winkel heeft 'm zelfs nu nog niet binnen...

Nouja, goed de levering zuigt. Daar kan ik mee leven als de voeding dan maar stil is. En dat was hij ook toen ik 'm ingebouwd had en voor het eerst m'n computer aanzette. Het is al een zeer stil systeem (meer als 1000 piek aan gemod voor stilte) maar dit was gewoon nog eens een vermindering van de helft! Ik was echt even verbaast en eindelijk tevreden met het geluid van m'n computer.

Maar nu, een paar uur later begint de boel op te warmen en gaat die fan harder draaien door de temperatuursensor :( Bijna weer evenveel lawaai als m'n vorige PSU die ik zelf gemod heb met een Papst fan @ 7 volt en betere luchtsleuven! Er komt ook een behoorlijke hoeveelheid warme lucht uit dat ding dus ik vind het niet vreemd dattie harder moet draaien. Wat ik wel vreemd is dattie zo warm word terwijl hij zo efficient zou moeten zijn (PFC) en terwijl hij ook geen warme lucht van de processor binnenzuigt aangezien die al door twee langzaam draaiende papst fans word afgevoerd en er aan de onderkant geen openingen zitten. De kast temperatuur is ook een hele normale 25 graden. Maar toch gaat dat kloteding harder draaien en maakt hij dan toch weer behoorlijk lawaai :(

Voor de rest een heerlijk voeding, daar niet van. M'n systeem is gelijk stukken stabieler geworden en een aantal vage klachten waarvan ik al het vermoeden had dat het aan te lichte voeding lag waren meteen opgelost. Voltages keurig binnen de juiste waardes. Maar hij is helaas niet onhoorbaar, waar het me eigenlijk om te doen was :(

Ben er best wel teleurgesteld in eigenlijk... de andere producten van Zalman waren wel beter: de Zalman CNPS3100G was echt superstil (stiller als m'n Silverado) en met een beetje geventileerde kast voldoende om de heetste athlon acceptabel koel te houden. Ook de Zalman ZM17CU GPU koelers en de northbridge koelers bevallen prima. Maar deze voeding is niet echt stiller als de voeding die ik eerst had. Ik ga in elk geval het roostertje der nog uit dremelen en een chromen fingerguard voorschroeven zodat het gesuis langs de gaatjes minder is. Waarschijnlijk ga ik de .23 watt sleeve bearing fan nog vervangen door een .18watt Papst sintec bearing fan. En misschien nog dat temperatuursensortje wat wegbuigen ofzo.

Moest ik in elk geval ff kwijt. Is ook nog wel handig voor de search dit topic want ik ben er wel achter gekomen dat er niet veel over te vinden is op Got. En de info die dan al te vinden is heeft het over een onhoorbare voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:25
Nou dat is mooi dat ik het weet. ik wou morgen dat ding gaan aanschaffen. heb er wel een tijd op moeten wachten. maar je hebt me wel overtuigd. bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mjah, ik moet er wel bijzeggen dat ik wel denk dat het een van de stilste voedingen is die je kunt krijgen. Maar onhoorbaar is zwaar overdreven en het is mij ook nog lang niet stil genoeg. Enermax zal denk ik niet beter zijn, want twee fans is zowiezo al ongunstiger. Misschien dat zo'n Ultra Quiet PSU van Q-technology nog een optie voor je is...

Ikzelf hou het nu dus maar bij deze Zalman die ik dan toch maar weer ga modden. Geen zin om gelijk alweer een nieuwe voeding te kopen omdat die misschien stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
ik heb hier nu een enermax met die 2 fans inderdaad. maar hij is wel verdacht stil zelfs met die 2 fans dus ik ga wel een keer ergens effe luisteren voor die zalman. maa in iedergeval bedankt voor je tips thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3756

Jammer dat de voeding qua geluid niet aan je verwachtingen voldoet. Het is helaas zo dat niet iedereen dezelfde definitie heeft van stilte, waardoor je bedrogen uit kan komen als je op ervaringen van anderen en/of reviews afgaat.
Zo lees je hier regelmatig "ik hoor hem niet!" als het over een cooler of hdd gaat, maar dan betreft het waarschijnlijk iemand die of zijn/haar oren moet laten uitspuiten of de muziek eens uit zou moeten zetten. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik een ant-fucker ben, want ik stoor me aan iedere spreekwoordelijke scheet die mijn PC laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
Daar heb je gelijk in die zalman maakt voor PsyFlux misschien wel een teringherrie en zijn wij gewoon een tikkie dover dan hem. maar idd je moet gewoon eigenlijk zelf oordelen. dat is het beste daarom ga ik ook maar een keer ergens luisteren waar iemand zoŽn ding heeft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scalle--
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08-2020
op tweakers staat er ook een review van de PSU en daar zeggen ze dat ie superstilis
misschien ligt het aan je systeem?

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 00:42 schreef Scalle-- het volgende:
op tweakers staat er ook een review van de PSU en daar zeggen ze dat ie superstilis
Hm, lijkt me stug... Eventuele vibraties heb ik al zoveel mogelijk vermindert door een zware kast met dik staal te nemen (Chieftec DX-01-BD met 1mm dik staal) en deze aan de binnenkant met bitumen vloertegels te bekleden zodat de massa de trillingen dempt. Verder is het ook een vrij standaard systeem (athlon 1Ghz, geforce2 pro, 7200rpm hd en nog een 5400rpm hd) dus die voeding krijgt het ook niet belachelijk zwaar voor z'n kiezen waardoor hij overdreven warm zou worden.

Maar het zal idd wel aan ieder z'n definitie van stil liggen... Ik erger me zelfs aan de lichte bromtoon van m'n beeldscherm of de ruis van de versterker als deze aan staat met het volume zo laag mogelijk. Er komt misschien ook nog es een TFT schermpje, en ik plug m'n koptelefoon gewoon maar rechtstreeks op de geluidskaart in om ruis te voorkomen.

Ik zal dus ook wel een ant phuq-r zijn qua geluid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik ken 't probleem. M'n Enermax is ook heerlijk stil in een dichte kast. Maar dan na een paar minuten gaat ie blazen omdat ie heet wordt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op vrijdag 18 januari 2002 00:42 schreef Scalle-- het volgende:
Dat zou idd kunnen.

Ik had namelijk een AOpen 300Watt ATX voeding van Mr X. (:+) overgenomen en in mun AMD systeem gehangen ( zie specs in sig ).
Toen ik een nieuwe kast kocht zat daar al een voeding en en sinds Mr L. (:P) een nieuw systeem had gekocht moest die ook een nieuwe voeding hebben. ( Celeron 900 )

En ik merkte meteen al dat die voeding veel stiller bleef dan in mijn computer.

edit:

Zeg HlpDsK, kan het misschien zijn dat die ene voeding dan bij hem stiller is omdat hij een Celeron heeft, dus koeler en dus stiller is?

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Goed mogelijk. Een Duron wil wel warm worden. Of misschien die AOpen voeding veel ruimte in de kast of zo.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ego
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 08:26

Ego

Ja, dat had ik je ook kunnen vertellen. Het kan mij ook niet stil genoeg zijn. In het verleden al alles geprobeerd, de Ultra-Quiet voeding van Silent PC: verre van stil; de radial fin processorkoeler van Molex: verre van stil. Echt stil is gewoon 0dB. En dat lukt dus niet met fans. Uiteindelijk de beste oplossing: fan in voeding (250Watt) vervangen door de Papst 8412NGL (12dBA), dat is dus écht niet meer te horen, in ieder geval vele malen stiller dan de "stille" voedingen van Zalman etc. Een standaard Intel fan (van PIII800E) op 7 volt laten draaien bleek ook stiller te zijn dan de "ultrastille" Molex. Maar ja, na verloop van tijd ga je alle processor-fans toch horen, door stof en slijtage denk ik, en dan komt er weer zo'n irritant hoog geluidje vanaf.
Wat te doen? Ik draai nu gewoon dat programma'tje SpeedFan om de processor-fan op O zetten als ik ga opnemen (gebruik pc voor audio-opnamen). En ja, dán is het lekker stil. (De harddisks zitten in silent-drive-enclosures).

Cogito ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 02:08 schreef HlpDsK het volgende:
Ik ken 't probleem. M'n Enermax is ook heerlijk stil in een dichte kast. Maar dan na een paar minuten gaat ie blazen omdat ie heet wordt :(
Ik vraag me eigenlijk wel eens af wat het nut is van zo'n sensor... Ze laten de fan toch altijd al op volle toeren draaien als de PSU eenmaal opgewarmd is. Het lijkt me eigenlijk meer een marketingtruuk dan echt effectief om een voeding stiller te maken.

Ik zit er dan ook aan te denken om dat hele circuitje te omzeilen en die Papst 8412NGL die ik hier nog heb liggen en er strax in ga zetten gelijk op de 12 volt aan te sluiten. Dan heb je tenminste ook niet dat de boel eerst te warm word en dan pas de fan harder gaat draaien om het weer af te laten koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Op vrijdag 18 januari 2002 17:44 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Ik zit er dan ook aan te denken om dat hele circuitje te omzeilen en die Papst 8412NGL die ik hier nog heb liggen en er strax in ga zetten gelijk op de 12 volt aan te sluiten. Dan heb je tenminste ook niet dat de boel eerst te warm word en dan pas de fan harder gaat draaien om het weer af te laten koelen.
Is het eigenlijk goed te doen om de fan van je voeding te vervangen door bvb zo'n stille Papst 8412NGL?
Of is dat toch wel moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20784

hmm, erg jammer dattie niet aan je verwachtingen voldoet, maar nu ik het zo las weet ik nu wel dat je van veel stilte houd, ikzelf hoor mijn monitor niet eens :P

En naar mijn idee is een zalman ook echt mooi stil.

Het komt volgens mij ook bijna nooit tot niet voor dat iemand hem lawaairig vind.

suc6 verder met het modden en bedankt voor het delen vd ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Op vrijdag 18 januari 2002 01:48 schreef PsyFlux het volgende:
[...]
Maar het zal idd wel aan ieder z'n definitie van stil liggen... Ik erger me zelfs aan de lichte bromtoon van m'n beeldscherm of de ruis van de versterker als deze aan staat met het volume zo laag mogelijk.
[...]
Nou je bent wel een perfectionist op het gebied van het behalen van een ruisvrije omgeving. Ik hoor nooit een ruis, niet van mijn electronenkanon (17"), noch van mijn versterker. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een paar dagen naast mijn Alpha-cooler heb gezeten. Die heb ik overigens nu naar 5V gedownclocked want sorry hoor maar "wat een pokkuhherrie" zeg.

Die Zalman-voeding heb ik een tijdje geleden besteld (ik wacht op bericht van de importeur) en hoop dat de 20-25 dB-ruis mijn irritatiegrens niet zal overschrijden.

Na het opwarmen (zodra de fan gaat rossen) wordt het dan meer dan 25 dB denk je? Oftewel; marketingtruc "hij is maar 20-25 dB" maar niet meer als je PC écht gaat werken?

XBOX 360 Gamertag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertje-blijf-bij-me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 09:40
zelf heb ik ook de zalman voeding en vond het eerst ook best wel tegenvallen met die stilte. Maar het schijnt dus dat dat die voeding alleen in silent mode gaat als de tempratuur laag is (dit hoorde ik althans) in de kast. Dus nu heb ik 6 fans in me kast die allemaal op 5 volt draaien (dus niet hoorbaar). En je raad het al ....wonderbaarlijk genoeg ging me voeding ineens minder geluid maken........of leg ik nu verbanden die er nie zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 17:47 schreef WimB het volgende:

[..]

Is het eigenlijk goed te doen om de fan van je voeding te vervangen door bvb zo'n stille Papst 8412NGL?
Of is dat toch wel moeilijk
Is helemaal niet moeilijk, kheb het ook al bij m'n vorige voeding gedaan. Gewoon een stuk of 4 schroefjes losschroeven van de kap(niet gelijk alles losschroeven, want soms hangt er aan de binnenkant ook iets aan de kap). Goed kijken hoe hij opengaat en dan niet gelijk openrukken, want er lopen meestal draden van de onderkant naar de kap. Dan is het gewoon een kwestie van de fan losschroeven en los solderen en een nieuwe fan derinzetten en weer die twee draadjes vast solderen. Ikzelf neem dan gewoon een papst met een iets lager wattage als de fan die erin zit. Er is namelijk altijd wel een beetje marge en zo'n Papst blaast in verhouding veel tot z'n stroomverbruik.
Op vrijdag 18 januari 2002 18:00 schreef SquareHugo het volgende:

Na het opwarmen (zodra de fan gaat rossen) wordt het dan meer dan 25 dB denk je? Oftewel; marketingtruc "hij is maar 20-25 dB" maar niet meer als je PC écht gaat werken?
Nee, ik denk dat die 20dB wel aardig klopt. Volges binas is dat 'ruisende bladeren, omroepstudio, zacht gefluister'. Mjah, dat komt wel aardig overeen.
Je hoort 'm zacht tot matig ruisen.
Op vrijdag 18 januari 2002 18:11 schreef biertje-blijf-bij-me het volgende:
zelf heb ik ook de zalman voeding en vond het eerst ook best wel tegenvallen met die stilte. Maar het schijnt dus dat dat die voeding alleen in silent mode gaat als de tempratuur laag is (dit hoorde ik althans) in de kast. Dus nu heb ik 6 fans in me kast die allemaal op 5 volt draaien (dus niet hoorbaar). En je raad het al ....wonderbaarlijk genoeg ging me voeding ineens minder geluid maken........of leg ik nu verbanden die er nie zijn??
Heb je helemaal gelijk in, de fan van de PSU gaat bij temperaturen hoger dan 25 graden sneller draaien. En als je kasttemperatuur lager is door een goede airflow zal dat zeker uitmaken. Ik heb zelf dan ook in de eerste plaats al geen slechte airflow: 2x Papst 8412NGLV outtake en 1x Papst 8412NGL intake met stoffilter ervoor. En de kasttemperatuur is ook een hele normale 25 graden (in plaats van 32 als ik de casefans uitzet). Toch vind ik 'm nog redelijk wat lawaai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog even een kleine update: ik heb nu het rooster uit de voeding verwijderd en vervangen door een chromen vingerguard. En de PSU fan is vervangen door een Papst 8412NGL. Dit viel nog niet mee, want de fan zat met een stekkertje op de printplaat ingeplugd. Ik kon dus niet zomaar de draadjes van de nieuwe fan erges aan vast solderen. Ik heb dus maar om het een beetje netjes te maken de plug aan de printplaat van m'n Papst fan gesoldeert. Een klotewerkje met een 40 watt & veelstegrote soldeerbout :(

Het verbaast me eigenlijk een beetje dat de voeding de fan niet voluit laat draaien terwijl hij toch behoorlijk heet word (graad of 50-60 gok ik). Ik heb dus ook maar een rookmeldertje boven de PC hangen, omdat zo'n gemodde PSU + bitumen vloerbedekking best wel brandgevaarlijk is. En ik hou het eerst een paar weekjes in de gaten voordat hij 24/7 aanblijft.

Verder valt het resultaat me eigenlijk nog steeds een beetje tegen. De voeding is nu eindelijk wel zo goed als onhoorbaar geworden, maar het hele systeem hoor ik een kamer verder nog steeds. Als ik echt goed luister bij nacht hoor ik 'm zelfs 2 kamers verder nog...
En toch valt er nu eigenlijk niets meer te modden... ik heb volges mij zo'n beetje alles al gedaan wat kan voor m'n systeem:

Athlon 1Ghz @ 1.67 volt met Zalman CNPS3100G (stiller dan m'n Silverado)
MSI K7T turbo (passief gekoelde northbridge)
Geforce2 pro met ZM17CU (passieve, koperen koeler)
IBM 60GXP, 60GB met Accoustic Management aan
Maxtor D540X, 80GB met Accoustic Management aan

kast/fans:
Antec DX-01-BD (1mm dik staal en aan de binnenkant met bitumen tapijttegels bekleed)
Papst 8412NGL (intake om de schijven te koelen)
Papst 8412NGLV (outtake om de warme lucht van de processor af te voeren en bij de voeding weg te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15218

Ik denk dat je voor de warmteproblemen op te lossen eerder een P4 Northwood nodig hebt....

Die Athlons maken erg veel warmte, maar presteren weer wat beter, maar die warmte zorgt dus voor meer geluid.

Misschien is ook een idee, ik zie dat je dat antec kastje hebt, en maar 1 outtake fan gebruikt, wat nou als je de lucht van de cpu door een buis naar buiten zuigt, en die buis zet je op die open plek aan de achterkant waar nog een koeler kan, goed idee toch? Dan zit er minder warmte in de kast en zal die voeding niet meer toeren gaan maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 22:18 schreef iefje het volgende:
Ik denk dat je voor de warmteproblemen op te lossen eerder een P4 Northwood nodig hebt....

Die Athlons maken erg veel warmte, maar presteren weer wat beter, maar die warmte zorgt dus voor meer geluid.
Als je gelijk presterende athlons (t-bird) en P4's (willamette) tegen elkaar zet produceren ze evenveel warmte. De 2Ghz P4 willamette en een 1,4Ghz Athlon T-bird zitten allebei zo rond de 70watt. En dat was de keus die ik toen had. Ik heb toen ook gewoon voor een athlon systeem gekozen omdat dat het goedkoopst was. En door niet over te klokken, het voltage omlaag te brengen en niet gelijk een 1,4Ghz te kopen (waar ik wel het geld voor had) heb ik de hoeveelheid warmte zelfs nog aardig beperkt.

Intel heeft nu wel ff een voorsprong met .13micron northwood maar ik heb geen zin om helemaal over te stappen naar een intel systeem met DDR ram als m'n huidige systeem nog meer dan snel genoeg is.
Misschien is ook een idee, ik zie dat je dat antec kastje hebt, en maar 1 outtake fan gebruikt, wat nou als je de lucht van de cpu door een buis naar buiten zuigt, en die buis zet je op die open plek aan de achterkant waar nog een koeler kan, goed idee toch? Dan zit er minder warmte in de kast en zal die voeding niet meer toeren gaan maken. :)
Ik had eigenlijk 2 outtake fans (2x papst8412NGLV) maar door die arm van de CPU koeler (zalman CNPS3100G) pastte 1 van de houders voor de outtake fans niet meer. Zo'n hele buis constructie zal dus zeker niet passen.

Misschien maak ik zelf nog een smallere constructie om toch weer 2 outtake fans te kunnen plaatsen. Aan de andere kant maakt die voeding eigenlijk geen lawaai meer na deze mod dus dat is nog niet zo'n probleem als die ietsje harder draait.

toch bedankt voor de ideeen :)
Pagina: 1