Papst 8412NGM maakt zoemend geluid

Pagina: 1
Acties:

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb net mijn papst 8412NGM 80mm-fan binnen, aangesloten en wat hoor ik ..... :? :? een zoemend irritant geluid |:(

Hij zit op mijn 80 ---> 60mm fanadapter, die vervolgens op een Alpha pal6035 is geplaatst.

Voor de papst zat er een Coolermaster AF8-25IM-74 op, die dit geluid niet maakte.

Het zoemen wordt erger (gaat sneller) zodra ik met mijn muiswieltje scroll naar boven of beneden. :(

Wat misschien ook zou kunnen :
De Coolermaster zat bevestigd op het moederbord, CPU-fan aansluiting 3-pins.
De Papst-fan gaat met 2 draadjes naar zo'n Harddisk-stroom-stekker (ken de naam effe niet :? )

Nu gaat het mij niet om de hoeveelheid draadjes waarmee hij bevestigd zit, maar als ik de Papst-draadjes nou eens doorknip en bevestig aan het moederbord (CPU-fan 1), zou dat misschien helpen, zodat hij niet meer harder gaat zoemen zodra ik mijn muis scroll ??

En is het normaal dat een Papst-fan een licht-zoemend geluid maakt ? (sorry...t'is mijn eerste Papst-fan ;) )

Wie heeft er tips, ideeën, oplossingen ??

Verwijderd

aaah zo, je papst reageert op je muis...... ja das volkomen normaal bij die fanns.. |:(

ehh ik denk dat je toch echt naar iets anders moet zoeken dan die fan....

ps dat ding op je mobo prikken lijkt me ook geeen goed id, die trekt teveel A's weg

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 00:27
Aan de poster boven mij: het is altijd goed als je op de hoogte bent voor je een uitspraak doet. Een papst NGM fan trekt belachelijk weinig stroom (1.3 W). Elk mobo kan dat aan.

Aan de topicstarter:
- van waar komt het gezoem? Van de fan of uit de boxen?
- het is normaal dat papst fans luid zoemen. Probeer die eens met rubberen ringetjes, of met schuimrubber ofzo te monteren.
- als het gezoem uit je boxen komt, probeer dan eens je geluidskaart in het onderste PCI slot te steken.

• MuTTLeYs
Het gezoem komt niet uit de luidsprekers, maar van de fan zelf.
Ik zal wel effe rubber ringetjes proberen tussen de schroevies.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.

• W1LL3M
  • Laatst online: 19-08 23:36

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hogere/lagere toerental heeft dus wel degelijk te maken met de voeding van de fan; psu of mobo kan het niet aan. Een fan hoort een vrij constante snelheid te hebben, die iig niet merkbaar veranderd.

Het zoemen is wel normaal, en komt niet door trillingen van de fan zelf, het komt door de weerstand die de lucht krijgt van heatsink oid, als je de fan los laat draaien (12/7V) hoor je vrijwel niets.... maar hou er eens iets voor, je hoort dat de lucht tegen het voorwerp aanblaast en daardoor geluid produceerd. lager toerental->meer warmte, minder geluid

Verwijderd

je kan proberen je papst op 7 volt te laten draaien (voor schema's www.fanbus.com), maar daar heb je em natuurlijk niet voor gekocht

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op vrijdag 18 januari 2002 00:06 schreef MuTTLeYs het volgende:
<knip>
maar als ik de Papst-draadjes nou eens doorknip en bevestig aan het moederbord (CPU-fan 1), zou dat misschien helpen, zodat hij niet meer harder gaat zoemen zodra ik mijn muis scroll ??
<knap>
Dat wieltje van je muis moet je heel hard scrollen dan gaat ie fan hareder draaien... da's een soort hardware spelletje.... :+ ;)

Die CPU-fan 1 aansluiting is eigenlijk alleen voor de CPU fan en ik weet niet of jij 'm daar nou echt voor gaat gebruiken (ken ik niet uit je verhaal halen)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:37
ik weet wel dat ik zoiets heb bij de compaq 233 die hier beneden staat...
Waardoor ik het niet meer hoor, is door cpuidle uit te doen. Dan is het gewoon altijd een herrie :D
Dit kan ook komen doordat er maar liefst een 70 watt voeding in zit. Dan vraagt de cpu zoveel dat die fan niet genoeg krijgt en dus zachter gaat draaien en misschien een ander geluid maakt.
hoe sterk is je voeding?

Verwijderd

Mhh,
probeer dit eens

a) Leg je vinger tegen de zijkant van de koeler met draaiende fan. Als de koeler trilt, zal de lagering van de fan kapot zijn, en moet je een nieuwe halen misschien. Die fan heeft een dubbele kogellagering en is een low-noide uitvoering, hij mag dus niet trillen.

b) Zet de fan andersom. (Blazen <-> Zuigen)

d) Probeer een ander connector/aansluiting voor dat "muis heeft invloed op de fan" probleem.

Die harde schijf plug heet een Molex Connector.. ;)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:37
Op vrijdag 18 januari 2002 09:17 schreef Hooi het volgende:
Mhh,
probeer dit eens

a) Leg je vinger tegen de zijkant van de koeler met draaiende fan. Als de koeler trilt, zal de lagering van de fan kapot zijn, en moet je een nieuwe halen misschien. Die fan heeft een dubbele kogellagering en is een low-noide uitvoering, hij mag dus niet trillen.

b) Zet de fan andersom. (Blazen <-> Zuigen)

d) Probeer een ander connector/aansluiting voor dat "muis heeft invloed op de fan" probleem.

Die harde schijf plug heet een Molex Connector.. ;)
ja, natuurlijk, het zal wel resonatie zijn :) (geen ironie)

• MuTTLeYs
Op vrijdag 18 januari 2002 03:42 schreef MRic3 het volgende:

[..]

Dat wieltje van je muis moet je heel hard scrollen dan gaat ie fan hareder draaien... da's een soort hardware spelletje.... :+ ;)

Die CPU-fan 1 aansluiting is eigenlijk alleen voor de CPU fan en ik weet niet of jij 'm daar nou echt voor gaat gebruiken (ken ik niet uit je verhaal halen)
Naar wat ik begrepen heb uit een paar postings die ik gevonden heb met de search, is dat de Papst 8412NGM misschien te veel wattage heeft om hem aan te sluiten op het mobo.

Maar dat is een kwestie van uit proberen, volgens Subsonik trekt de papst maar 1,3 watt en zou het mobo wel aankunnen.

Wat betreft mijn voeding, ik heb een 2 maanden oude Enermax EG365PX-VE (350 watt).
Dat zou ruim voldoende moeten zijn denk ik.

De fan draait op 12 volt, idle wordt de CPU ongeveer 47 graden en volle belasting 54 graden.
Dus 7 volt durf ik niet aan, dan wordt-ie flink heet.

• subsonik
  • Laatst online: 16-08 00:27
Inderdaad, elk mobo kan de papst NGM aan. Een doorsnee coolermaster 60mm koeler trekt bijna dubbel zoveel stroom...

Dat je fan sneller of trager gaat draaien vind ik wel héél vreemd, zeker omdat je fan op een molex hangt. Probeer eens of je fan ook sneller gaat lopen als je cputoast draait, en of die dan weer trager draait als je cpu idle is.

Als je een voltmeter hebt: meet eens die molexstekker uit. Probeer ook eens een andere.

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 09:20 schreef marteltor het volgende:

[..]

ja, natuurlijk, het zal wel resonatie zijn :) (geen ironie)
Nou,
zie je, als het inderdaad de lucht is die door de fan wordt bewogen, kan de fan omdraaien een stuk helpen. Temeer omdat het een fanadapter is, zijn de resultaten niet meer gelijk aan de normale Alpha setups.

Maar als het de fan zelf is die de trilling veroorzaakt, is dat ding gewoon niet lekker.

Vandaar .. ;)
Pagina: 1