[BSD] Backup? via netwerk en GUI

Pagina: 1
Acties:

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje Arkeia (Free version) gebruikt om mijn linux-server te backup-en. Dit omdat ik dan niet telkens een monitor en al die zooi hoefde aan te sluiten. Ik kon met de client mijn firewall (FreeBSD) ook meenemen en dat alles kon ik heel makkelijk met een java-GUI op mijn windows machine. Mijn server heeft een tijd uitgestaan en heeft als wat anders zijn diensten gedaan.
Die moet nu dus weer actief als server gaan spelen, maar als ik FreeBSD wil gaan gebruiken, wil ik een pakket hebben als Arkeia. Arkeia (het server-deel) werkt niet onder FreeBSD. Nu heb ik het eea gehoord over Amanda, maar daar zit geen GUI bij en schijnt nog al wat tijd te kosten om te configureren. Ook niet echt een optie...

Dus ik zoek een backup-prog met een netwerkdeel en een grafische (remote, op de server geen X) GUI voor FreeBSD
De gebruikte hardware is een P 233 met een 4/8 Gb DDS2 HP SureStore (SCSI).
Graag geen dure commercieële pakketen.

Verwijderd

Wat is er mis met tar en shellscripts? :) Werkt gegarandeerd op FreeBSD! En een GUI.. tsja.. who needs that.

• teigetjuh
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 23:03 schreef strlen het volgende:
Wat is er mis met tar en shellscripts? :) Werkt gegarandeerd op FreeBSD! En een GUI.. tsja.. who needs that.
Een stukje gemak is er mis met scripts, om maar te zwijgen over tikfouten etc....
En mijn vriendin moet ook evt een restore kunnen doen van (een deel van) haar data, en die is niet zo script-technisch..... Vinkjes zetten is dan wel zo makkelijk.

En ik heb niet de ruimte om een dump te kunnen ftp-en vanaf mijn firewall en NFS, Samba, oid wil ik absoluut niet actief hebben op mijn firewall....

Verwijderd

Het scripten hoef je uiteraard maar 1 keer te doen.

Anyways.. ehh.. een back-upper met GUI en netwerkondersteuning vind je niet zo makkelijk, als je er niks voor wilt betalen. Lone-tar is een ideaal, makkelijk, produkt om een klein netwerkje te backuppen, maar ook dat is niet gratis. Zit wel een console UI bij.

Je hebt natuurlijk al wel op www.freshmeat.net en www.sourceforge.org gekeken? Als je daar niets vind is de kans uiterst klein dat je nog wat tegenkomt.

Overigens werken diezelfde, commerciele produkten met fantastische GUIs en netwerkondersteuning vaak, erg vaak met de standaard CPIO archiven. Het zijn meestal niets anders dan frontends, wat je zelf erg easy inelkaar kan scripten met Perl en GTK om een X gui te bouwen.

• teigetjuh
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 23:15 schreef strlen het volgende:
Het scripten hoef je uiteraard maar 1 keer te doen.

Anyways.. ehh.. een back-upper met GUI en netwerkondersteuning vind je niet zo makkelijk, als je er niks voor wilt betalen. Lone-tar is een ideaal, makkelijk, produkt om een klein netwerkje te backuppen, maar ook dat is niet gratis. Zit wel een console UI bij.

Je hebt natuurlijk al wel op www.freshmeat.net en www.sourceforge.org gekeken? Als je daar niets vind is de kans uiterst klein dat je nog wat tegenkomt.

Overigens werken diezelfde, commerciele produkten met fantastische GUIs en netwerkondersteuning vaak, erg vaak met de standaard CPIO archiven. Het zijn meestal niets anders dan frontends, wat je zelf erg easy inelkaar kan scripten met Perl en GTK om een X gui te bouwen.
Ik heb inderdaad al bij freshmeat en sourceforge gekeken. Daar komen ze meestal met amanda aanzetten.

Had ik al gezegd dat ik geen programmeur ben? Perl en GTK zeggen me wel iets, maar om daar nou zelf wat in te doen is aan mij echt wat veel gevraagd.... Maar ik zal eens naar lone-tar kijken.

• teigetjuh
  • Niet online
Nog meer mensen een idee???
Pagina: 1