Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!
Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!
ik heb diskdrive helemaal uitgezet in bios, heb geen kabeltje meer ervoor.Op donderdag 17 januari 2002 22:24 schreef Ferdo het volgende:
Opstartvolgorde aanpassen? Diskette rot?
maar hoe moet ik dan de opstartvolgorde zetten?
nee niks..Op donderdag 17 januari 2002 22:27 schreef polaris het volgende:
Heb je er wel een bootdisk inzitten?
Daarvoor moet je in het BIOS zijn.Op donderdag 17 januari 2002 22:26 schreef DeXtOuRiuS het volgende:
[..]
ik heb diskdrive helemaal uitgezet in bios, heb geen kabeltje meer ervoor.
maar hoe moet ik dan de opstartvolgorde zetten?
Audioscrobbler profile
oh sorry dat bedoelde ik niet, ik bedoel moet ik dan de volgorde in de bios in cdrom, c,a veranderen of in iets anders?Op donderdag 17 januari 2002 22:31 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Daarvoor moet je in het BIOS zijn.
hij staat al op cdrom, c, a
als je een rode/rose lijn hebt op die kabel dan moet die gekleurde lijn aan de andere kant zitten in vergelijking met de cd-rom speler. op het moederbord zitten de gekleurde lijnen aan de onderkant.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
C only als je van de harddisk wil opstarten, cdrom,c,a als je een opstartbare CD-ROM wilt gebruiken, lijkt meOp donderdag 17 januari 2002 22:33 schreef DeXtOuRiuS het volgende:
[..]
oh sorry dat bedoelde ik niet, ik bedoel moet ik dan de volgorde in de bios in cdrom, c,a veranderen of in iets anders?
Audioscrobbler profile
dat is nog alleen maar met oude kabels dacht ik, maar bij mij heb je geen kleuren maar soort verdikking ofzo, om het goed erin te zetten.Op donderdag 17 januari 2002 22:33 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
kan ook zijn dat de ide kabel verkeerd zit aan je diskdrive.
als je een rode/rose lijn hebt op die kabel dan moet die gekleurde lijn aan de andere kant zitten in vergelijking met de cd-rom speler. op het moederbord zitten de gekleurde lijnen aan de onderkant.
Nee hoor, ook met nieuwe kabels. Wel zo makkelijk...Op donderdag 17 januari 2002 22:36 schreef DeXtOuRiuS het volgende:
[..]
dat is nog alleen maar met oude kabels dacht ik, maar bij mij heb je geen kleuren maar soort verdikking ofzo, om het goed erin te zetten.
Audioscrobbler profile
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
ik ben een newbie, welke moet ik dan kiezen?Op donderdag 17 januari 2002 22:34 schreef Ferdo het volgende:
[..]
C only als je van de harddisk wil opstarten, cdrom,c,a als je een opstartbare CD-ROM wilt gebruiken, lijkt me
ik heb alleen 1 rewriter in mijn pc zitten en 1 harddisk, geen diskdrive.
Dat ligt eraan. Als er op de harde schijf een besturingssysteem is geïnstalleerd kies je C Only, anders gewoon CDROM,C,A als je een opstartbare CDROM hebt. Die stop je gewoon in de rewriter.Op donderdag 17 januari 2002 22:38 schreef DeXtOuRiuS het volgende:
[..]
ik ben een newbie, welke moet ik dan kiezen?
ik heb alleen 1 rewriter in mijn pc zitten en 1 harddisk, geen diskdrive.
En anders maak je op je PC waarop je nu werkt een opstartdiskette aan van een van de bestanden die je hier kan vinden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/17#17
Audioscrobbler profile
Verwijderd
Vuistregel: rode ader in de richting van de voedingstekker. De rode ader zou bij pin 1 moeten zitten.
Installeren:
Je bootvolgorde is goed. Kijk ook even of je HD wel ingesteld staat in het bios, of laat 'm auto-detecte
Staat er wel al iets op die HD? Je krijgt de melding die jij beschrijft nl. ook als de HD an sich wel werkt maar niet bootbaar is.
dingens, mijn floppydrive is helemaal niet aangesloten, en ja er zit iets op die harddisk, namelijk net geinstalleerde windows 98 en programma's.Op donderdag 17 januari 2002 22:52 schreef hezik het volgende:
Aansluiten:
Kan het komen omdat ik mijn floppydrive niet aangesloten heb? (heb wel in de bios aangegeven dat er geen disket is)
ik ging met windows 98 cd van harddisk booten, maar kreeg de zelfde melding, en als ik windows opnieuw wil installeren zegt ie dat dat niet kan.Op vrijdag 18 januari 2002 11:42 schreef polaris het volgende:
Stop er eens een bootdisk in en probeer het dan nog eens. Je kan ook in de BIOS "floppy seek on startup" (of iets dergelijks) uitzetten.
dan gaat de computer booten vanaf de harde schijf die als master staat ingesteld
wordt de harde schijf door het bios herkend? zo niet dan heb je waarschijnlijk toch de kabels verkeerd aangesloten en / of de jumpers op de harde schijf verkeerd gezet. ik raad je aan om de schijf als master op de eerste ide controller te zetten. De kabel sluit je als volgt aan:
|=========================|===============|
ide controller -> slave -> master
achterop de schijf vind je pinnetjes met daarboven meestal
zoiets als C S M gedrukt. Check of het jumper-pinnetje op
M staat en niet op S of C. Je writer hang je aan de slave
connector en hierop moet je het jumpertje op S zetten.
de rode streep moet zoals gezegd op pin 1 staan. Je
kabel kan ook kleine rode stippelijntjes hebben op
de eerste "draad" van de kabel. Vergeet niet de
stroomkabel aan te sluiten!
Wordt je schijf nu wel door het bios herkend maar nog
steeds niet geboot dan moet je kijken of de schijf goed
staat ingesteld in het bios dus heads, cylinders, sectors
corresponderend met de gegevens die je meestal op de
schijf zelf kan terugvinden op het etiket.
HEY moet ik harddisk en cdrom op 1 ide vastmaken?Op vrijdag 18 januari 2002 16:01 schreef Sailorman het volgende:
edit: knip!
DAMN, ik hoop dat dat het probleem is!!
volgens mij is alles goed aangesloten, en als ik pc opstart zegt ie ook found: hp rewriter bla bla bla, en bij autodetect herkent hij ook een harddisk, moet ik format uitvoeren, of zal dat ook niet helpen?Op vrijdag 18 januari 2002 16:17 schreef Sailorman het volgende:
....
(harddisk is afkomsting van een ander pc)
Toch een floppydrive inbouwen en opstarten met een opstartdiskette. Die kun je aanmaken met behulp van de bestanden die je kunt vinden op de eerder door mij geposte link. Daarvan moet je er ééntje downloaden(die van Win98 of WinMe, welk van deze twee maakt niet uit).Op vrijdag 18 januari 2002 17:53 schreef DeXtOuRiuS het volgende:
echt joh, wat moet ik doen??
biosbatterijte eruit halen? formatteren?
Overigens is de Windows98-CDROM niet opstartbaar. Alleen de CDROM's van WinMe, Win2000 en WinXP zijn dat.
En als je kon formatteren was het probleem al opgelost.
Audioscrobbler profile
hey, ik ga morgen ff harddisk aansluiten. [topic=384598/1/25]Op vrijdag 18 januari 2002 18:27 schreef Ferdo het volgende:
[..]
ik had al eerder een opstart disket gemaakt dus dat is geen probleem, dus ik kan dan met opstartdiskette proberen optestarten, maar hoe moet dat melding weggaan?
Audioscrobbler profile
oke, ik ga morgen maar es een kabeltje kopenOp vrijdag 18 januari 2002 19:16 schreef Ferdo het volgende:
Als je in het BIOS de opstartvolgorde zo aanpast dat de computer eerst van de A:-drive probeert op te starten (a,c,cdrom bijvoorbeeld; en vóór het opstarten de opstartdiskette in de floppydrive stoppen natuurlijk) dan zie je die melding niet meer.
Op vrijdag 18 januari 2002 19:30 schreef - het volgende:
ROFL
[afbeelding]
k moest eerst een paar keer kijken maar toen zag ik wat et was
ik hoor het wel
waar precies moet in dat doen?Op vrijdag 18 januari 2002 19:42 schreef thomastvd het volgende:
Hee ik zag dat er al een OS op die hd stond. probeer dan is in de bootseqeunce voor hd 0 te kiezen. misschien helpt dat.
ik hoor het wel
in de bios neem ik aan, maar onder welke instellingen?
Dit is grote onzin. Mijn windows 98 cdrom is wel degelijk bootable. En alle andere windows 98 cdroms die ik ooit gezien heb, of het nu second edition of classic edition was, waren dat ook.Op vrijdag 18 januari 2002 18:27 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Overigens is de Windows98-CDROM niet opstartbaar. Alleen de CDROM's van WinMe, Win2000 en WinXP zijn dat.
De mijne was dat dus niet. Maar oké, als jij het zegt...Op vrijdag 18 januari 2002 20:02 schreef Sailorman het volgende:
[..]
Dit is grote onzin. Mijn windows 98 cdrom is wel degelijk bootable. En alle andere windows 98 cdroms die ik ooit gezien heb, of het nu second edition of classic edition was, waren dat ook.
Eh, we hebben ook al een __________ rondlopen hier. Die noemen we soms voor het gemak Streep. Mogen we jou dan Streep II noemen?Op vrijdag 18 januari 2002 19:30 schreef - het volgende:
ROFL
[afbeelding]
k moest eerst een paar keer kijken maar toen zag ik wat et was
Audioscrobbler profile
ik heb een beetje gekeken en als ik boot from harddisk doe krijg ik de zelfde melding en die ovrige twee kom je alleen in ms-dosOp vrijdag 18 januari 2002 20:02 schreef Sailorman het volgende:
[..]
Dit is grote onzin. Mijn windows 98 cdrom is wel degelijk bootable. En alle andere windows 98 cdroms die ik ooit gezien heb, of het nu second edition of classic edition was, waren dat ook.
is er geen manier om met die cd in windows te komen?
(ik heb mijn bestanden wel een beetje gemist nadat ik ze ongeveer 4/5 maanden niet meer gezien heb