Toon posts:

HD begint te schrapen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik was daarnet een grote map vol met bestanden (tussen 1 en 2 gieg ofzo) aan het verplaatsen van de ene partitie naar de andere. Ging allemaal goed, tot hij op een bepaald moment rare geluidjes begon te maken, net of hij ergens over schraapt. Periodiek, 5keer dat geluidje, 1 sec. pauze ofzo, en opnieuw.

Heb maar gelijk de stroom afgezet, en opnieuw opgestart, nu lijkt alles ok, maar moet ik mij nu zorgen maken?

ik heb nog garantie in principe.

Verwijderd

Ja das je hd,
zou maar vervangen, welke serie en merk?

Verwijderd

Topicstarter
kut zeg, een deel van die bestanden was dus nog niet overgezet uiteraard, dus probeer ik de rest te fixen, doet hij het weer!!!

het gaat over een IBM Deskstar 75GPX 30GB ultra ATA/100

edit: heb ff op IBM gezocht, en in volgende topic vond ik deze beschrijving van het geluid en het komt er vrij goed mee overeen: SKRR SKRR ...
[topic=341642/1/25]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:56

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Lees ik IBM !? :?

Bij die nieuwere schijven zijn al veel problemen bekend .. als je nog een andere schijf hebt, snel de zooi back-uppen, anders alles op CD-branden!! :'(

Ik duim ff voor je dat ie't blijft doen!!

[code]
duimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduimduim
duimduimduimduimduimduimduimduimduim ..
[/edit]

;) solly, sometimes I just can't help myself

* Alfa Novanta heeft zelf een ouwere IBM 7200rpm 13GB en die kraakt sowieso al .. maar dat schijnt zo te horen 8-)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen tweede hd :'(

ik heb overigens geen problemen als die gewoon draait, maar ik ga iig de data op cd branden voor het geval dat.

Als ik mijn schijf zou terugsturen (heb al een mailtje gestuurd naar IBM om te vragen hoe het zit) dan zit ik dus een tijdje zonder pc :'(

• Mr.Nobody
  • Niet online
heb je hem al gechecked met testprogamma's van ibm?

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 januari 2002 22:00 schreef Mr.Nobody het volgende:
heb je hem al gechecked met testprogamma's van ibm?

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm
nee, nog niet. Zal dat zo eens doen, wat checken die programma's dan?

• Mr.Nobody
  • Niet online
Analyzes drive fitness

Three modes of operation:
-- High confidence level Quick test (unmatched in the drive industry)
-- Full media scan
-- Exerciser
Performs real-time analysis of IBM drives to quickly determine whether the drive has a problem.
Identifies system problems such as cables, temperature, etc.
Automatically logs significant drive parameters to track potential impacts to the operation of the drive.

Restores drive fitness
Note: Both utilities will overwrite all customer data and allow repair of bad sectors.
Erase Bootsector utility (use DFT Utility option: Erase Boot Sector)
Low-level format utility (use DFT Utility option: Erase Disk)

Utilities
Drive information
S.M.A.R.T. Operations for IDE hard disk drives

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 21:57 schreef Jppr het volgende:
ik heb geen tweede hd :'(

ik heb overigens geen problemen als die gewoon draait, maar ik ga iig de data op cd branden voor het geval dat.

Als ik mijn schijf zou terugsturen (heb al een mailtje gestuurd naar IBM om te vragen hoe het zit) dan zit ik dus een tijdje zonder pc :'(
Backup zo SNEL mogelijk! Dit is een teken dat je HDD elk moment helemaal kan crashen. Maak desnoods je backups van je belangrijkste docs op internet of netwerk. Je slaat jezelf voor je kop als 'ie morgen dood is en je hebt verzuimd nu een backup te maken.

Verwijderd

Topicstarter
k ben bezig de belangrijkste zaken via het netwerk over te zetten, de cd burner staat nl op een andere pc.

kutkut... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die Drive Fitness Test van IBM uitgevoerd (quick test) en daar kreeg ik

"One or more bad sectors are found. Press "Erase All" to fix the problem"

Heb ik dus nog niet gedaan. Is ereen andere manier om het probleem te herstellen? Kortvoor ik die zaken wou kopïeren heb ik van een deel unallocated space een partitie gemaakt met de DiskManager van XP.

Maar dat geluid kreeg ik niet door het verplaatsen van of naar die partitie. Die partitie was toen niet in gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
vanop de site van IBM: (de mogelijkheden na een DFT)
One or more bad sectors found - Return Code 0x70 . You will be asked to run the Erase Disk Utility to repair the drive. Before selecting this option make sure you have backed up all important data from the hard disk. If you select the "Run Erase Disk" you will be prompted "Are you sure" twice before running Erase disk.

Please note that it is normal for Erase Disk to take extended times to complete (estimated times are from 3 to 5 minutes per GB of HDD capacity, e.g. a 10 gig HDD may take 30 to 50 minutes to complete).

If prompted, IBM recommends running Erase Disk AFTER you have backed up all important data from the drive. Erase Disk may allow you to repair the drive immediately without waiting for a replacement drive. However, it is possible that Erase Disk will not be able to repair the drive. In this case, call the Helpcenter to arrange a replacement. Please also report the Return or error code received from the program.
Is dit de enige oplossing? Is die Erase Disk hetzelfde als een low level format?

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 17:27
bad sectors hoeft niet per se te betekenen dat ie gaat crashen, ik heb zelf met een 45 Gb 75GXP gehad met bad sectors, draaide gewoon door hoor.
Dus gewoon ff backuppen, nadat alles dr af is gewoon opsturen naar IBM. Krijg je zo weer een nieuwe, met een beetje mazzel zelfs een nieuwer model.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 18:13 schreef EelcoB het volgende:
bad sectors hoeft niet per se te betekenen dat ie gaat crashen, ik heb zelf met een 45 Gb 75GXP gehad met bad sectors, draaide gewoon door hoor.
Dus gewoon ff backuppen, nadat alles dr af is gewoon opsturen naar IBM. Krijg je zo weer een nieuwe, met een beetje mazzel zelfs een nieuwer model.
kan ik het zelf niet oplossen met die Erase Disk? of zou ik voor het nieuwere model gaan >:)

Als ik die moet opsturen zit ik een tijdje zonder pc :'( Maar als het echt moet lukt dat wel.

Wat is eigenlijk de oorzaak van een bad sector?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-04 15:54
Op vrijdag 18 januari 2002 19:46 schreef Jppr het volgende:

[..]

kan ik het zelf niet oplossen met die Erase Disk? of zou ik voor het nieuwere model gaan >:)

Als ik die moet opsturen zit ik een tijdje zonder pc :'( Maar als het echt moet lukt dat wel.

Wat is eigenlijk de oorzaak van een bad sector?
Erase disk lost het probleem niet op. Als ie gaat schrapen is er echt wat mis. Maar je hebt weinig andere keus dan te wissen en te wachten op de volgende keer dat ie uitvalt. Misschien is die dan wel echt kapot en geeft het programma een code (defective harddisk) waarmee je een rma aanvraag kunt doen.

• Mr.Nobody
  • Niet online
ik had ook verwacht dat je een andere melding zou krijgen, die badsectors zijn misschien nog van een oude crash.

ik heb met de hd van m'n zusje een vaag probleem gehad. ik kreeg steeds een SMART error bij het opstarten. volgens mij werd ie gewoon te heet (zat strak onder het diskettestation), al was dat niet echt veel. onder win98 kon ik bijna nix backupen (het opstarten duurde al 10 minuten!). ik heb hem toen maar in mijn pc gedaan (win2k) daar ging het wel. ik kreeg wel steeds meldingen in de eventlog dat er een fout was opgetreden bij het lezen. nadat ik alles gebackup had, heb ik hem geformateerd en in mijn zusje haar pc gedaan. toen win2k erop: werkt perfect. ik heb nog steeds geen idee hoe dit kon, hd hangt nl weer onder het diskettestation (is geen andere plek voor). dit is een halfjaar geleden en nog steeds geen problemen.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Mijn DTLA IBM 45 Gb was ook aan het eind van zijn latijn.
Schrrrrr, Schrrrrrrr en vervolgens normaal werken.
Afijn, DFT gedraait maar had nixs gevonden.
Volgende dag weer die Schrappie, Schrappie geluiden, en nu vond DFT wel iets.
Nogmaals gedraait (niet geprint/opgeslagen), nu waren er geen problemen.

T'sja, opeens deed mijn hand gek, en toen was het schrap, schrap, KLOINK en toen kwam d'r een hoop lawaai.

Afijn, schijf was toen echt dood, want me systeem kon hem niet meer initialiseren.

Heb toen braaf me schijf naar Berkenbosch (oid) gestuurd, en kreeg een 60Gb exemplaar d'r voor terug *D

And The Only One

Pagina: 1