Soundcard vinden in dos

Pagina: 1
Acties:

• Freezer|IA
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik wil graag een mp3speler van mijn computertje maken. (486dx2) en dan wil ik dat graag in dos doen. maar in dos weet ik niet hoe ik die f*cking geluidskaart gedetecteerd krijg.
Drivers op internet, of zit er een *.sys in de command dir?

Verwijderd

pluis eerst uit wat voor geluidskaart je het over hebt
en zoek dan drivers op internet

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:25
Dat wordt zoeken op internet.

Met een DX/2 66 kun je trouwens net geen MP3's afspelen. Spreek uit ervaring, had zelf zo'n ding, hij kan 128 KBit MP3's net afspelen, maar alleen Mono en op halve kwaliteit, en niet over het netwerk (mocht je dat al aan de praat krijgen), want dat gebruikt weer te veel CPU-tijd (van CD of HD kan dus wel).

Tegenwoordig zijn bijna alle MP3's 192 KBit, of 160 (maar dat is ook al te veel).

Dus ik zou haast zeggen: bespaar je de moeite.

• Freezer|IA
Op donderdag 17 januari 2002 18:05 schreef Wilke het volgende:
Dat wordt zoeken op internet.

Met een DX/2 66 kun je trouwens net geen MP3's afspelen. Spreek uit ervaring, had zelf zo'n ding, hij kan 128 KBit MP3's net afspelen, maar alleen Mono en op halve kwaliteit, en niet over het netwerk (mocht je dat al aan de praat krijgen), want dat gebruikt weer te veel CPU-tijd (van CD of HD kan dus wel).

Tegenwoordig zijn bijna alle MP3's 192 KBit, of 160 (maar dat is ook al te veel).

Dus ik zou haast zeggen: bespaar je de moeite.
ehm, geen dx/2 66, maar 100. en ik hoef geen netwerk, plug mijn harde schijf wel ergens anders in...

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:38

Yucko

One clown to rule them all !

Op donderdag 17 januari 2002 17:19 schreef Freezer het volgende:
Ik wil graag een mp3speler van mijn computertje maken. (486dx2) ... <knip>
ehm, geen dx/2 66, maar 100. en ik hoef geen netwerk, plug mijn harde schijf wel ergens anders in...
Eeuhm, er bestaat volgens mij geen dx2 100. Ik denk dat je dan dx4 100 bedoeld (en eigenlijk is dit ook fout, want hij loopt intern op 3x de externe snelheid (nl 3x 33mhz = 99mhz :)) dx3 zou dus eigenlijk beter op zijn plaats zijn.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Freezer|IA
Op donderdag 17 januari 2002 18:38 schreef JaJoah het volgende:

[..]

[..]

Eeuhm, er bestaat volgens mij geen dx2 100. Ik denk dat je dan dx4 100 bedoeld (en eigenlijk is dit ook fout, want hij loopt intern op 3x de externe snelheid (nl 3x 33mhz = 99mhz :)) dx3 zou dus eigenlijk beter op zijn plaats zijn.
het gaat me er ook niet om hoe jullie denken, maar meer dat ik die drivers geinstalleerd krijg, als het niet werkt dan merk ik dat wel weer *D

• Wilke
Op donderdag 17 januari 2002 18:41 schreef Freezer het volgende:

[..]

het gaat me er ook niet om hoe jullie denken, maar meer dat ik die drivers geinstalleerd krijg, als het niet werkt dan merk ik dat wel weer *D
Ja, maar als jij een vage, deels foutieve informatie gevende vraag stelt, moet je natuurlijk geen zeer precies geformuleerd correct antwoord gaan verwachten (minder vaag dan 'jah zoek eens op internet ofzo')

1. Wat voor geluidskaart
2. OK, de computer is dus een 486 DX4/100 met MS-DOS 6.2 ofzoiets?

(komt nog bij dat ik er bij blijf dat DOS onder Windhoos/MS OSen valt, en dus niet in NOS thuishoort, maar goed, dat schijnt nu eenmaal zo te zijn hier, dus dat moet dan maar)

• Freezer|IA
ik wilde alleen weten wat ik met die soundcard aanmoet... niet dat jullie mijn systeem hoeven te weten, daar weet ik wel genoeg van af *D

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Blijkbaar toch niet genoeg!

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Ik meen dat mijn ouwe SoundBlaster via autoexec.bat aangestuurd werd (iets van sndpro.exe en dan nog wat spul er achter) en dat m'n Pro Audio Spectrum daarvoor via de config.sys werd aangestuurd met een of andere pas.sys (en nog wat opties).

Zoiets dat je wilt horen? En voor je verder gaat, op mijn DX4/100 kreeg ik met geen mogelijkheid mp3'tjes uit, althans niet zoals je op een PII of PIII krijgt :Y)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 18 januari 2002 14:30 schreef willblack het volgende:
Zoiets dat je wilt horen? En voor je verder gaat, op mijn DX4/100 kreeg ik met geen mogelijkheid mp3'tjes uit, althans niet zoals je op een PII of PIII krijgt :Y)
Een DX4/100 trekt 128kbit mp3s op full quality stereo wel hoor (oke, net, maar hij trekt het wel).

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Weet je ondertussen wat voor geluidskaart je hebt ???

Verwijderd

nou ik herinner me van vroeger dat je drivers had die wat inladen in autoexec.bat en config.sys
Moet je natuurlijk wel weten wat voor geluidkaart erin zit.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Dat ligt aan je geluidskaart. Een hoop geluidskaarten hadden geen drivers nodig omdat ze plug-en-soundblaster waren.

Daarentegen moeten alle verschillende programma's wel die kaart ondersteunen. Dat is de truc in DOS. Als je dus een ESS hebt, dan moet dat proggie hem ondersteunen. Net als de printers in DOS die hadden ook geen drivers maar moesten ondersteund worden door WordPerfect en Lotus.

Vaak hadden van die brakke kaartjes wel compatibiliteitsdrivers waardoor ze aangestuurd konden worden als SB.

En om het allemaal af te maken: Soundblasters hadden ook soort van "drivers" voor DOS, maar dat had te maken met de SB-SDK die ze verspreidden.....was een soort van Runtime bib.

[edit]
Waarom neem je geen Linux? Daar weten wij meer vanaf en daar zijn ook een hoop projecten van op inet. Ook past dat op 1 diskette, en kun je dus de hele HD overpluggen, formatteren, whatever...

Verwijderd

Gebruik een MS-DOS based mp3 speler. Lukt echt wel met een dx2 in MS-DOS. (zoek alleen eerst wel de goeie dos Soundcard drivers voor DOS MP3 speler te gebruiken.) *D

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 18 januari 2002 15:28 schreef Valium het volgende:
En om het allemaal af te maken: Soundblasters hadden ook soort van "drivers" voor DOS, maar dat had te maken met de SB-SDK die ze verspreidden.....was een soort van Runtime bib.
Je vergeet de magische set blaster regel hier neer te zetten :o
Al zou ik het ook niet meer weten.. set blaster=i5 d3 t3 dacht ik, maar da's al te lang geleden, dat ik voor het laatst een soundblaster heb geinstalleerd in een Dos computertje :)

/edit.. ook iets van 220 moest erbij, maar ik ben vergeten hoe dat ookalweer heette * moto-moi is teveel met software bezig de laatste tijd :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

SET BLASTER regel is om dos programma's wijs te maken welke settings je kaart heeft.

i.e. :

SET BLASTER=A220 I5 D1
Hierbij is:

A220 = Address Soundcard 220
I5 = Interrupt 5
D1 = DMA channel 1

Is het niet fantastisch *D

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 18 januari 2002 16:18 schreef De_Gene het volgende:
SET BLASTER=A220 I5 D1 T4

Hierbij is:

A220 = Address Soundcard 220
I5 = Interrupt 5
D1 = DMA channel 1
T4= Type van geluidskaart...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

misschien is het makkelijk EERST preciesz uitte zoeken wat voor geluidskaart je hebt .....voordat je een tread opend en zoveel onzinnige reacties krijg....

maargoed da's je eigenschuld..... :Z

• Freezer|IA
Op vrijdag 18 januari 2002 16:20 schreef moto-moi het volgende:

[..]

T4= Type van geluidskaart...
a220 i5 d1 h1 p330 t6,
zow goed, sjeuzus, dat weet ik ook nog wel hoor
ik vroeg dus om drivers, niet om een zinnetje in de autoexecute.

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Tss, trek die pokke kaart dan toch gewoon uit die bak, met raden komen we nergens.

Btw als je sound bij Dos hapert probeer dan eens een mini linux distro... in protected mode is je 486 toch wel wa sneller denk ik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 19 januari 2002 19:55 schreef Freezer het volgende:

[..]

a220 i5 d1 h1 p330 t6,
zow goed, sjeuzus, dat weet ik ook nog wel hoor
ik vroeg dus om drivers, niet om een zinnetje in de autoexecute.
Attitude problem :?

Mensen afsnauwen als ze proberen te helpen is niet de beste manier om hulp te krijgen.

Enfin, idd er zijn 1001 soorten soundcards, en elk heeft z'n eigen driver, dus speciefieke informatie kunnen we niet geven zonder dat duidelijk is om wat voor kaart het gaat.
Als je geen flauw idee hebt wat voor kaart je hebt, pak dat ding eruit en lees eens wat erop staat. De type DAC chip zegt al veel, maar anders FCC ID en evt modelnr/partnr ook. Post hier als je er zelf niet wijs uit wordt.
Waarom neem je geen Linux? Daar weten wij meer vanaf [...]
Speak for yourself. Heb gisteren nog voor de lol in een college m'n AUTOEXEC.BAT en m'n CONFIG.SYS zitten tweaken toen het saai werd.

On-topic: de meeste kaarten werden onder DOS aangestuurd met 3 vermeldingen:

CONFIG.SYS
code:
1
DEVICE=C:\xxx\yyyyyy.SYS zzz

Waarbij xxx de dir waar de stuurprogs in staan is, yyyyy.SYS de driverfile zelf en zzzz de switches.

AUTOEXEC.BAT
code:
1
aaaaaaa.EXE bbb

Waarbij aaaaaaaa.EXE de SB emulatie prog is, of de 2e helft van de driver (ja dat gebeurde vaak, denk aan OAKCDROM.SYS en MSCDEX.EXE), en bbb wederom de switches

en tenslotte
code:
1
SET BLASTER=A220 I5 D1 T4

Of indien van toepassingen andere adressen.

Maar goed, aaaaaaaaa.EXE en yyyyyyyy.SYS zul je moeten downloaden en om te weten waar te vinden en hoe te gebruiken zul je moeten weten wat voor soundcard je hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 19 januari 2002 20:20 schreef dion_b het volgende:
Speak for yourself. Heb gisteren nog voor de lol in een college m'n AUTOEXEC.BAT en m'n CONFIG.SYS zitten tweaken toen het saai werd.
Waar wedden we voor dat de kennis over GNU/Linux in het NWOS (en DOS hoort daar niet bij imho) forum aanzienlijk groter is dan die over DOS?

• liberque
  • Laatst online: 17-08 11:10

liberque

Vrijzinnig!

a220 i5 d1 h1 p330 t6

Da's dus de Soundblaster AWE32

... ahum :)

Die draait dus gewoon zonder drivers :) (oke.. voor soundfonts heb je drivers nodig)

Gewoon een DOS Progsel nemen wat je SBAWE32 ondersteund.:)
Verder moet je met de SBAWE32 software effe de kaart herproggen... (d1 h1= allebei de dmakanalen connecten op 1 poort... schiet niet lekker op en kan nog conflicten veroorzaken)...

Ps..

Met deze kaart kun je makkelijk Mp3's afspelen op een dx2/dx4 whatever. Beestje heeft namelijk een eigen CPU :)))

Suc6

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 19 januari 2002 21:45 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Waar wedden we voor dat de kennis over GNU/Linux in het NWOS (en DOS hoort daar niet bij imho) forum aanzienlijk groter is dan die over DOS?
[off-topic]In dit forum is de kennis over GNU/Linux groter, ja, maar bij mij persoonlijk niet (ik probeer als GNU nOOb jullie niet lastig te vallen, maar als ik echt vastzit ga ik die kennis zeker raadpleggen).
Maar goed, de forum heet NWOS, dus non-Windows, niet NMOS- non, Microsoft. Bovendien had het IBM of DR DOS kunnen zijn. Hoort IMHO er dus wel in thuis. Als Freezer het op z'n Windows probeert komt er iig niets van :+ [/offtopic]

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 19 januari 2002 23:49 schreef dion_b het volgende:
Maar goed, de forum heet NWOS, dus non-Windows, niet NMOS- non, Microsoft. Bovendien had het IBM of DR DOS kunnen zijn. Hoort IMHO er dus wel in thuis. Als Freezer het op z'n Windows probeert komt er iig niets van :+ [/offtopic]
Maar DOS en Windows zijn nogal met elkaar verwoven, en hetzelfde geld vaak voor de kennis over deze OSsen.
Daarom horen DOS topics imho niet hier thuis.

• Freezer|IA
Op zondag 20 januari 2002 03:31 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Maar DOS en Windows zijn nogal met elkaar verwoven, en hetzelfde geld vaak voor de kennis over deze OSsen.
Daarom horen DOS topics imho niet hier thuis.
Dat vind jij, maar dos is nog ff wel heel wat anders dan die windows troep. Dos is tenminste GEEN virus. En de titel is toch al heel duidelijk:
windows-operated systems (zit daar het woord ms-dos in??)

en nog ff ontopic:
mijn soundcard is inderdaad een gewoon awe32-compatibel kloteding, maar dat wist ook al lang, maar wat gaat jullie dat aan. als jullie nou gewoon ff hadden gezegd waar je soundblasterdrivers (gewoon sound blaster, geen toevoegingen, helemaal niets!!!) voor dos kan vinden.
en hoe ik dat dan moet aansturen vanuit de opstartbestanden weet ik ook nog wel. dus. *D

p.s deze thread is al veel te lang voor zoiets simpels, dus kom nou niet nog weer een keer aan met vragen wat voor shit ik heb, of over de discussie of dit in windows-operated moet of in die andere...

• Locutes
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03-2023

Locutes

Serve the Borg Collective

en nog ff ontopic:
mijn soundcard is inderdaad een gewoon awe32-compatibel kloteding, maar dat wist ook al lang, maar wat gaat jullie dat aan. als jullie nou gewoon ff hadden gezegd waar je soundblasterdrivers (gewoon sound blaster, geen toevoegingen, helemaal niets!!!) voor dos kan vinden.
en hoe ik dat dan moet aansturen vanuit de opstartbestanden weet ik ook nog wel. dus. *D

p.s deze thread is al veel te lang voor zoiets simpels, dus kom nou niet nog weer een keer aan met vragen wat voor shit ik heb, of over de discussie of dit in windows-operated moet of in die andere...
Als je nu gelijk al in het begin had gezegd dat je geluidskaart awe32-compatibel was, dan had dat een hele hoop onnodige replies en ergenissen voorkomen |:( Of denk ik nu weer te simpel :? :(

We are the Borg,
The existence as you know it is over,
We will add your biological and technological distinctiveness to our own

• Freezer|IA
Op zondag 20 januari 2002 12:22 schreef Locutes het volgende:

[..]

Als je nu gelijk al in het begin had gezegd dat je geluidskaart awe32-compatibel was, dan had dat een hele hoop onnodige replies en ergenissen voorkomen |:( Of denk ik nu weer te simpel :? :(
ik zei toch in het begin, gewoon een drivertje om je sound blaster te vinden. dus, ik was simpel, alleen sommige tweakers moeten weer moeilijk doen, om ff op te vallen. *D

• Wilke
Op zondag 20 januari 2002 12:23 schreef Freezer het volgende:

[..]

ik zei toch in het begin, gewoon een drivertje om je sound blaster te vinden. dus, ik was simpel, alleen sommige tweakers moeten weer moeilijk doen, om ff op te vallen. *D
Nee, dat zei je dus niet! Je laat alleen het woord 'geluidskaart' vallen in het begin, en pas veel later staat er iets van een 'AWE32-compatible' ding.

Maar goed, het lijkt me onderhand nogal duidelijk dat niemand hier in NOS het antwoord weet (behalve dan wat betreft die SOUND= regel in je AUTOEXEC.BAT), anders had je het al lang gekregen denk ik. Dus ik zou zeggen zoek met google of vraag het in een van de andere forums (bv. WOS -> daar zitten waarschijnlijk heel veel mensen die vroeger allemaal DOS hebben gebruikt).

Kan er dan nu een slotje op deze thread?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 20 januari 2002 12:49 schreef Wilke het volgende:

[..]

Nee, dat zei je dus niet! Je laat alleen het woord 'geluidskaart' vallen in het begin, en pas veel later staat er iets van een 'AWE32-compatible' ding.

Maar goed, het lijkt me onderhand nogal duidelijk dat niemand hier in NOS het antwoord weet (behalve dan wat betreft die SOUND= regel in je AUTOEXEC.BAT), anders had je het al lang gekregen denk ik. Dus ik zou zeggen zoek met google of vraag het in een van de andere forums (bv. WOS -> daar zitten waarschijnlijk heel veel mensen die vroeger allemaal DOS hebben gebruikt).

Kan er dan nu een slotje op deze thread?
Ja ho ff- als Freezer eens een keer zegt PRECIES wat voor
awe32-compatibel kloteding
hij heetf, dan kunnen we het snel genoeg (ik wel iig).

Maar iig, Freezer, als je minder zeikerig doet en meer gedetailleerd bent, kunnen we helpen.

Als je zo onduidelijk en aggressief blijft doen kun je wat mij betreft de pot op :r

Oslik blyat! Oslik!

• Freezer|IA
agressief???

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 09:52 schreef Freezer het volgende:
agressief???
*D ROFL

Nee hoor... :)

Of was Freezer nou net hier?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Zeg eens precies welke soundcard je hebt. Een soudblaster awa32 kan vanalles zijn, van Crystal chippie tot ALS100 (welke beide geinitialiseerd moeten worden door een PnP BIOS, de Intel ICU of een driver)
Je zou de ICU eens kunnen proberen, die zat vroeger bij SB16PnP kaarten en werkte op mijn 486 ook perfect met een ESS 688 Audiodrive (de originele drivers werkten niet omdat mijn 486 niet pnp was)

Pagina: 1