Ik heb een programma met daarin verschillende classes. In de main maak ik dit object aan:
Databeest Data = new Databeest();
Vanuit de main vul ik vervolgens de datbase met gegevens uit bestanden die ik via een menu kan invullen. Nu wil ik via een andere class de gegevens weer uitlezen, maar heb daar een probleem mee: hij kan 'Data' niet vinden (neither class nor source found for...) - error 302.
[extra info]
--
Hoe zit het precies?
Data wordt nu in hastable met betreffende naam gepompt. Ga uit van 'gegevens' in 'HTgegevens'.
[code]
class showComponist extends Frame implements ActionListener, FocusListener
{ [..]
public void getValues(String compkey)
{ Data Uitvoer;
Uitvoer = (gegevens)Data.HTgegevens.get(compkey);
[..]
}
[..]
}
[/extra info]
De compiler kan dus Data.HTgegevens niet vinden. Als ik ditzelfde probeer vanuit de main, kan ie m wel vinden. Wat doe ik fout? 'Databeest Data' public maken lukt me niet echt (foutmelding dat t niet kan). Als ik m niet in de main maar onder de class zet wil ie er zelfs vanuit de main niet meer mee werken..
Ik heb het idee dat het gewoon iets heel simpels is, maar ik kom er zo niet uit..
Databeest Data = new Databeest();
Vanuit de main vul ik vervolgens de datbase met gegevens uit bestanden die ik via een menu kan invullen. Nu wil ik via een andere class de gegevens weer uitlezen, maar heb daar een probleem mee: hij kan 'Data' niet vinden (neither class nor source found for...) - error 302.
[extra info]
--
Hoe zit het precies?
code:
1
2
3
4
5
| public class base
{ public static void main(String args[])
{ Databeest Data = new Databeest();
[..]
} |
Data wordt nu in hastable met betreffende naam gepompt. Ga uit van 'gegevens' in 'HTgegevens'.
[code]
class showComponist extends Frame implements ActionListener, FocusListener
{ [..]
public void getValues(String compkey)
{ Data Uitvoer;
Uitvoer = (gegevens)Data.HTgegevens.get(compkey);
[..]
}
[..]
}
[/extra info]
De compiler kan dus Data.HTgegevens niet vinden. Als ik ditzelfde probeer vanuit de main, kan ie m wel vinden. Wat doe ik fout? 'Databeest Data' public maken lukt me niet echt (foutmelding dat t niet kan). Als ik m niet in de main maar onder de class zet wil ie er zelfs vanuit de main niet meer mee werken..
Ik heb het idee dat het gewoon iets heel simpels is, maar ik kom er zo niet uit..
edit:
moet nu eerst werken, kan pas vanavond ergens weer reageren
moet nu eerst werken, kan pas vanavond ergens weer reageren
Localhost is where the heart is