Toon posts:

Oude laptop en 2 oude tft schermpjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude laptop een 486 dx2 met 4 mb en 200mb schijf

En ik heb 2 oude werkende TFT schermpjes uit laptops gehaald maar wat voor dingen zou ik er allemaal mee kunnen doen?

En kan je een TFT ook op je com poort aansluiten?

Verwijderd

Als je veeeeel tijd hebt en zelf een controller kunt maken, kun je er hele leuke dingen mee doen :)

Verwijderd

Topicstarter
mmmm heb ik beide niet :(

zou je die schermen ook niet als een gewone monitor kunnen aansluiten door er een vga connector aan te maken

Verwijderd

nee
omdat je laptopscherm een digitaal signaal nodig heeft

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 16:33 schreef NightHawk506 het volgende:
nee
omdat je laptopscherm een digitaal signaal nodig heeft
Precies, en omdat er (99,9% zeker) geen controller aan zit, zul je zelf ook de beeldopbouw moeten regelen. En dat is niet leuk om te doen :'(

Verwijderd

Op zich is die vraag ook al 10.000 keer gesteld.
Als dat mogelijk was had elke tweaker wel zon plat schermpje op de zijkant van z'n comp.

handig met een LAN *D

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 16:47 schreef WoUtoMatiC het volgende:
Als dat mogelijk was had elke tweaker wel zon plat schermpje op de zijkant van z'n comp.
Het is zeker mogelijk! Bij het uitzoeken van mooie grafische displays kwam ik het heel veel tegen. Het is niet ondoenelijk, het kost gewoon teveel tijd om prive een controller te ontwikkelen. Ooit wil ik er nog eens mee bezig, want zo ontzettend moeilijk is het ook weer niet, maar dat zal dus wel na m'n pensioen zijn :)

Verwijderd

Jaja :)
Dus het bijna niet mogelijk 8-)
Op donderdag 17 januari 2002 16:56 schreef Zotty het volgende:

[..]

Het is zeker mogelijk! Bij het uitzoeken van mooie grafische displays kwam ik het heel veel tegen. Het is niet ondoenelijk, het kost gewoon teveel tijd om prive een controller te ontwikkelen. Ooit wil ik er nog eens mee bezig, want zo ontzettend moeilijk is het ook weer niet, maar dat zal dus wel na m'n pensioen zijn :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 22:28
Op donderdag 17 januari 2002 16:56 schreef Zotty het volgende:

[..]

Kan je misschien ff kort uitleggen wat je dan zou willen doen??? Ik kan me er weinig bij voorstellen. Zelf een controller maken....

Verwijderd

-Zoek allereerst eens of je de datasheets van die schermpjes kunt vinden.
-Kijk dan even of t redelijk algemeen toepasbare schermpjes zijn.
-Probeer dan eens door rond te neuzen te kijken of er al eerder met de typenummers/produktnummers iets in elkaar gezet is.
-Als je weet hoe courant die schermpjes zijn, kun je er vast een controller bij vinden! (Als je nog wat hulp nodig hebt, mail mij dan even...)
-Wat je ook kunt doen... mits je courante schermpjes hebt, is het pogen tot goedkoop op de kop tikken van een Industrial PC-mainboard. Vaak hebben deze bordjes een 44 pins-aansluiting voor TFT-schermpjes.
-Kabeltje regelen (op dat punt zit ik op t moment nog (moet ook een backbonetje regelen!)
-En in elkaar flansen... En genieten maar!!!

Dus... Of je er wat mee kan doen? JAZEKER!!!
Alleen, t kost wat tijd en energie, en als je pech hebt een boel EURO's om t te fixen!!!
*D

Ik verwacht dat ik strakjes voor beneden de 400 piek klaar ben... B-)

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 17:19 schreef Bredend het volgende:

[..]

Kan je misschien ff kort uitleggen wat je dan zou willen doen??? Ik kan me er weinig bij voorstellen. Zelf een controller maken....
Gewoon chippie regelen, wat geheugen chips... en een printplaatje... en solderen maar *D
Zonder datasheets werkt t alleen niet!

Als je heel veel geluk hebt, kun je ook wel de video-controller van de bijbehorende laptop misbruiken! Wordt wel ff spoorzoeken naar de printbanen! :+

Verwijderd

Of creatief bezig gaan met een leuke PIC of Atmel en zelf nog een stuk software erbij proggen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 januari 2002 18:39 schreef Zotty het volgende:
Of creatief bezig gaan met een leuke PIC of Atmel en zelf nog een stuk software erbij proggen >:)
Ehm :? ja

Ik hoor het al. Het wordt erg leuk dit :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een ander id.

Een laptop doet het dus nog zou het mogelijk zijn om het beeld van een andere pc zo op de laptop te krijgen door bv een serieele vervinding of zoiets?

dus het beeld van een andere pc op me laptop krijgen via een of vage manier?

Verwijderd

eeh...
ik heb hier ook nog 2 laptop schermjes liggen
ook uit 486's

ik ben ook al eens bezig geweest om er datasheets bij te vinden. maar dat is een ramp hoor! :(
't zijn 2 sharp displaytjes, maar ik kan nergens fatsoenlijke datasheets vinden |:(

Verwijderd

Jullie vergeten 1 belangrijk verschil; analoog of digitaal.

Pas sinds kort beschikt de desktop pc over digitale video (althans commercieel) in de vorm van DVI. Laptop schermen zijn zijn vanaf het begin af aan al digitaal geweest en specifiek voor die techniek ontworpen. 2 kompleet verschillende technieken combineer je niet eventjes in een handomdraai.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 17 januari 2002 22:33 schreef Zotty het volgende:

Pas sinds kort beschikt de desktop pc over digitale video (althans commercieel) in de vorm van DVI. Laptop schermen zijn zijn vanaf het begin af aan al digitaal geweest en specifiek voor die techniek ontworpen. 2 kompleet verschillende technieken combineer je niet eventjes in een handomdraai.
OK, betere vraag dan: stel je hebt zo'n leuke VGA kaart met een DVI erop- is dat dan niet dmv een kabletje aan te sturen?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 00:15 schreef dion_b het volgende:

[..]

OK, betere vraag dan: stel je hebt zo'n leuke VGA kaart met een DVI erop- is dat dan niet dmv een kabletje aan te sturen?
Er zat toch geen controller op het display, dus hoe moet ie het protocol begrijpen dat via DVI binnenkomt ?

;)

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik het scherm wil aansturen moet ik een controller maken en dat is dus een hele klus! Waarin kan je dat het beste programeren? wat ervaring met pascal,c,c++ en wat java?

Ei dat andere wel mogelijk dat je beeld van een andere pc op de werkende laptop krijgt via een bepaalde verbinding?

En als dat niet lukt kan ik ze net zo goed weggooien :(

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 07:42 schreef Wellerpv het volgende:
dus als ik het scherm wil aansturen moet ik een controller maken en dat is dus een hele klus! Waarin kan je dat het beste programeren? wat ervaring met pascal,c,c++ en wat java?

Ei dat andere wel mogelijk dat je beeld van een andere pc op de werkende laptop krijgt via een bepaalde verbinding?

En als dat niet lukt kan ik ze net zo goed weggooien :(
Er zullen vast wel bestaande controllers voor zijn, maar of je die als hobbyist ooit in handen kunt krijgen? Ik bedoel de fabrikanten hebben ze toch ook, dus ze moeten bestaan? Of het zit geintegreerd in een andere controller die ook nog andere dingen aanstuurd. Hoe dan ook, zelf programmeren heeft denk ik de beste kans van slagen. En wel in assembler >:) Neem bijv. Java, dat is veel te lomp voor dit soort toepassingen.

Je zou kunnen proberen de werkende laptop via de seriele verbinding aan te sturen. Is wel software voor, maar zul wel ff moeten vinden. Zal denk ik redelijk makkelijk te vinden zijn ;)

Oh ja, je mag natuurlijk alijd zo'n schermpje aan mij geven :P Wil er best eens mee gaan experimenteren en kijken of ik het aan de praat krijg hehe.

Verwijderd

Staan er trouwens geen nummers op? Model, type, dat soort dingen.

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 21:18 schreef _AscII_ het volgende:
eeh...
ik heb hier ook nog 2 laptop schermjes liggen
ook uit 486's

ik ben ook al eens bezig geweest om er datasheets bij te vinden. maar dat is een ramp hoor! :(
't zijn 2 sharp displaytjes, maar ik kan nergens fatsoenlijke datasheets vinden |:(
Geef ff die typenummers door per meel... misschien heb ik die datasheets wel voor je. (Mijn schermpje is ook sharp (uit een IBM)) 8-)

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 22:33 schreef Zotty het volgende:

volgens mij ben ik niks vergeten...
een boel industrial PC-cards hebben vga(LCD)-controller onboard. Bovendie worden dar gewoon die laptop panels gebruikt!!! :Z

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 15:03 schreef RCy2k het volgende:

[..]

volgens mij ben ik niks vergeten...
een boel industrial PC-cards hebben vga(LCD)-controller onboard. Bovendie worden dar gewoon die laptop panels gebruikt!!! :Z
ik zei ook niet voor niets desktop computers :Z

bovendien zo'n industrial geval heeft ook iedereen nog wel ergens liggen ;)

Verwijderd

Maar d'r is verder niemand die ooit zoiets gemaakt heeft :)
Er zijn geen pics van ofzo

Ik bedoel, een atoom is ook splitsbaar :7

Verwijderd

Topicstarter
Die van mij zijn van sharp 2 iig kwamen uit oude compaqs

en die laptop die werkt hou ik zo maar ff software zoeken voor serieele verbindingen thnx!! alvast voor de tips
Pagina: 1