Bay-bus schakelprobleempje (nadruk op "je"

Pagina: 1
Acties:

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:45
Bay-bus schakelprobleempje: fan's op 0, 7 en 12V zetten, en LED's erbij in rood, geel en groen >:). Search leverde enorme waslijst op, maar heb helaas nix bruikbaars gevonden zo ver. en om nou met dial-up uren te gaan zoeken :(

Waar ik tegenaanloop is dat mn schakelaars wel 3 standen hebben, maar 1 stand is dus de uit. En vooral om me daarvoor te waarschuwen wil ik een rood ledje laten branden :). De groene en gele lukt denk ik wel volgens onderstaand schema (toch?), maar hoe laat ik een LED branden wanneer juist nergens stroom op staat :?

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~dorst153/schakeling2.jpg

btw. Volgens de almighty multimeter staat er 4mA over de LED's, zodat er een 2V / 0.004A = 500 Ohm weerstand voor moet om het voltage naar 3V te brengen.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 09:27
ehm ... niet ?
want er loopt toch geen stroom/spanning etc ?

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 15:47 schreef TheDarkLord666 het volgende:
ehm ... niet ?
want er loopt toch geen stroom/spanning etc ?
Hij wil een rood lampje laten branden, wanneer z'n fan uit is, zo heb ik het begrepen...

Ik snap trouwens het hele schema niet, maargoed...

• FragFrog
Idd Osiris. En ik ga ervan uit dat er wel een schakeling is om stroom door te laten wanneer ergens anders (de 2 andere LED's) geen stroom op staat. Zou alleen niet weten wat :)

btw. schema is niet helemaal "zoals het hoort", ben vrij n00b op electro gebied. Maar dat rare ding bovenaan waar alle draadjes heengaan moet een schakelaar met 3 standen (aan/uit/aan) voorstellen

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 15:50 schreef FragFrog het volgende:
Idd Osiris. En ik ga ervan uit dat er wel een schakeling is om stroom door te laten wanneer ergens anders (de 2 andere LED's) geen stroom op staat. Zou alleen niet weten wat :)
Heb je dat schema zelf gemaakt, btw? Vind hem nl een beetje vaag...

• FragFrog
eh, ja dus, self-made :)

• Osiris
  • Niet online
Ik moet nu huiswerk leren (drie repetities morgen :'( :( )...
Maar als je een goed schematje maakt, dan kijk ik er vanavond wel ff na, OK?

Maar dan heb je je antwoordt al, waarschijnlijk. Of mail me ff je nieuwe schema :)

• FragFrog
daar zit'm het probleem: heb geen id hoe dit zou moeten, en om er dan een schema van te maken :'(

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Illusion

(the art of)

nog iemand die exact hetzelfde wil :)
[topic=381456/1/100]

Daar heb ik wel uitgelegd hoe je die rode led kan laten branden
Succes

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 16:21 schreef FragFrog het volgende:
daar zit'm het probleem: heb geen id hoe dit zou moeten, en om er dan een schema van te maken :'(
Ik had het btw over je huidige schema ;)

Maar goed, je zult nu wel een antwoord hebben, niet?

• FragFrog
Sort of... had gehoopt dat't nie al te ingewikkeld zou worden, maar dat schema moet net lukken... zie alleen overal relais, zijn dat die magische onderdelen waar ik naar op zoek ben >:)

edit:

hmm, zo te lezen kan't ook met eh... zenerdiodes? Misschien weet de almighty google raad :D

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je weet hoe een relais en/of een zenerdiode werken?

Een relais is een schakeling die door middel van magnetisme met een kleine stroom een grote stroomkring kan openen of sluiten. Zo kan je bv met 5V een 230V stroom laten lopen.

Een zenerdiode laat pas stroom door bij een bepaald voltage bv 5V of 10V

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Ik heb morgen hierover een proefwerk :{

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Invertor gebruiken en eventueel or of and port? (Zo één uit de logica dus 0=1, 1=0)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• FragFrog
hmmm, in principe dus allebei bruikbaar. Zenerdiode laat pas stroom door vanaf bepaald voltage? Kan dat ook andersom, dat'ie stroom doorlaat onder een bepaald voltage? Zodat dus alleen bij minder dan 7V over de fan dat ding stroom doorlaat naar de LED? Zou idiaal zijn >:)

En what'bout relais? Als ik het goed begrijp is dat dus een electronisch bediende schakelaar... theoretisch zou dat kunnen compenseren voor het ontbreken van een schakelaar :D Tenminste... wanneer schakelt'ie? Bij een bepaald voltage (rode LED dus standaart aan, als voeding boven 5V komt schakelen naar gele LED, 12V met mijn schema) of werkt dat anders? En als ik naar de electroboer ga, wat is de naam voor zo'n ding?

tenks alot alvast allemaal :)

• FragFrog
Op donderdag 17 januari 2002 21:49 schreef Skinkie het volgende:
Invertor gebruiken en eventueel or of and port? (Zo één uit de logica dus 0=1, 1=0)
zoiets zat ik eerst ook aan te denken, maar bestaan die dingen? En dan liefst niet -tig keer zo duur als een zener/relais :)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Illusion

(the art of)

invertors zitten per 4 (of 6?) in een DIL16-IC en zo'n ICtje kost nog geen €0,50
AND-poorten zitten per 4 in een DIL16-IC en zo'n ICtje kost ook nog geen €0,50

En nee, er zijn geen Zenerdiodes die spanning alleen doorlaten als er MINDER dan een bepaalde spanning op staat. Je zou daarvoor echter wel een FET kunnen gebruiken, maar die zijn iets ingewikkelder/duurder, maaar dat is zeker mogelijk.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• FragFrog
Lama folks, heb al iemand met electronicaverstand die een schema voor me maakt >:)

In ieder geval bedankt voor de nuttige reacties :D

Pagina: 1