Toon posts:

[cool] Wordt mijn processor nu warmer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe 80mm fan gekocht, voorheen had ik 1 80mm intake fan die koude lucht in mijn kast bracht die vrijwel direct werd opgezogen door mijn processor fan, hierdoor bleef hij mooi koud. (25 graden idle, 47 graden stressed)

Maar nu wil ik de airflow in mijn hele kast gaan verbeteren met als resultaat natuurlijk een nog koudere processor. Ik heb twee tekeningtjes gemaakt...

Manier 1:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~fmast/mogelijkheid1.gif
Hier zet ik mijn nieuwe fan dus onderin en laat ik m'n oude fan nog steeds koude lucht voor mijn processor aanzuigen.

Manier 2:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~fmast/mogelijkheid2.gif
Hier heb ik mijn oude fan omgedraaid zodat er de luchtstroom van onder naar boven gaat.

Nu is mijn vraag, is het zo dat er bij manier 2 vooral warme lucht langs mijn proccessor komt zodat hij juist warmer wordt of niet?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Bij manier 1 kan ie z'n warme lucht niet kwijt, bij manier 2. Dus zal die manier ook beter werken.

Verwijderd

Topicstarter
mijn voeding zuigt de warme lucht dan toch eruit?
ben vergeten em in de 'tekening' te zetten maar eigenlijk is de voeding toch ook een soort outtake fan?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Kan jouw voeding de lucht van 2 intakes eruit blazen? Denk het niet, want een fan in een voeding blaast niet zo bijster hard.

Verwijderd

manier2 moet je hebben! :)

je moet koude lucht er van onderen in doen want als het dan warm wordt stijgt het (warme lucht stijgt jah! :+) en dan kan die fan bovenin de warme lucht er weer uit halen :)

Verwijderd

Topicstarter
dat is waar... vroeger heb ik nooit probs gehad omdat ik toch maar 1 fan had die op 7v liep.

Ik gebruikt nu dus maar 1 fan, denken jullie dat mijn processor warmer of kouder wordt als ik de 2e fan erbij zet met manier 2?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Of je probeert het gewoon, zoveel moeite is het omdraaien van een fan niet.
Dan gewoon een paar uur je CPU stressen, kijken wat het koelst blijft en die manier laten staan.

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 15:29 schreef Sick_Nick het volgende:
Of je probeert het gewoon, zoveel moeite is het omdraaien van een fan niet.
Dan gewoon een paar uur je CPU stressen, kijken wat het koelst blijft en die manier laten staan.
paar uur stressen is misschien wat overdreven, uurtje kweeken of RTCW moet genoeg zijn tog? :P

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Nu is mijn vraag, is het zo dat er bij manier 2 vooral warme lucht langs mijn proccessor komt zodat hij juist warmer wordt of niet?
Nee, de complete airflow in de kast verbetert als er ook een goede outtake is.........je cpu-temp zal alleen maar dalen >:)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op donderdag 17 januari 2002 15:30 schreef Schum1 het volgende:

[..]

paar uur stressen is misschien wat overdreven, uurtje kweeken of RTCW moet genoeg zijn tog? :P
Gewoon gamen/normaal gebruiken en ondertussen een }:O draaien. Dan weet je het zeker :P

Verwijderd

Topicstarter
thanx allemaal :)
ik heb nog nooit in 1 minuut 9 reacties gehad :P
het gaat manier 2 worden

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 15:33 schreef FraGGoFieL het volgende:
thanx allemaal :)
ik heb nog nooit in 1 minuut 9 reacties gehad :P
het gaat manier 2 worden
dat zei ik tog :P

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:45
Meen me te herinerren dat ik ook in de faq staat... en wat staat er bij "Lees dit eerst"? idd, lees de faq :P

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Gisae
  • Niet online
Wat nu als je manier 2 de andere kant op doet? Dan gaat koude lucht over de proc, en wordt de warme lucht naar beneden gezogen.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:56
Nou niet echt!
Warme lucht heeft namelijk de neiging om op te stijgen, waarom gebruiken ze het anders voor luchtballonnen?
Als ik 't ff EXTREEM zal uitleggen zul je 't waarschijnlijk begrijpen. (DIT GEBEURT DUS NOOIT!!!)
1. koude lucht wordt bovenin de kast ingeblazen
2. lucht gaat langs processor
3. lucht wordt warm en stijgt
4. Onderin komt geen lucht meer dus krijg je daar een vacuum.
5. Je kast wordt inelkaar getrokken.

Begrijp je waarom de onderste naar binnen moet blazen en de bovenste naar buiten?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 januari 2002 15:57 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
Nou niet echt!
Warme lucht heeft namelijk de neiging om op te stijgen, waarom gebruiken ze het anders voor luchtballonnen?
Als ik 't ff EXTREEM zal uitleggen zul je 't waarschijnlijk begrijpen. (DIT GEBEURT DUS NOOIT!!!)
1. koude lucht wordt bovenin de kast ingeblazen
2. lucht gaat langs processor
3. lucht wordt warm en stijgt
4. Onderin komt geen lucht meer dus krijg je daar een vacuum.
5. Je kast wordt inelkaar getrokken.

Begrijp je waarom de onderste naar binnen moet blazen en de bovenste naar buiten?
lol
ik denk dat ie het nu wel snapt :P

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:45
Vacuuum in je kast? Wil ik ook >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Gisae
  • Niet online
zo snel stijgt de warme lucht nu ook weel niet, trouwens, ik heb systeem 2 nu zelf ook, maar systeem 2 andersom deed het bij mij beter, alleen werd alles voor de pc weggeblazen, en dat was het me niet waard aangezien ik mijn proc niet kan overclocken.

edit:

k heb het ook ooit gedaan met een 486 dx2. en dan onderin een 16cm fan uit een afzuigkap. Maakte veel lawaai, maar was zomers wel lekker fris :P

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net manier 2 d'r in geschroefd, m'n kast temp is idle van 26 naar 22 gegaan, nu nog ff flink stressen >:)
ik post de overige resultaten over een half uurtje, nogmaal thanx voor jullie tips :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU temp stressed is van 48 naar 45 gegaan en mijn kast temp van 34 naar 25!
Pagina: 1