[MONITOR] oude zwartwit monitor als soort van lcd?

Pagina: 1
Acties:

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
ik heb hier nog een heeeeeeeeeeeleeeeeeeeeeee oude Tulip zwartwit monitor staan (nog van een 8088!!!). in de monitor zelf moet een soort 6-pinnige keyboard stekker, en aan de andere kant zit een "com"poort als het ware.
Allebei male stekker dus, de een met evenveel pinnetjes en zelfde afmetingen als een compoort. Mijn vraag is nu, is dit op een of andere manier aan te sturen, zodat ik er info op kan laten zien (bijv. winamp zooi, of sytemtemps ofzow)? Ik heb er ook nog een oude ISA MONO videokaart bij...

edit:

kwist niet zeker of ik dit hier of in HA of in V&B moest posten...

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36

JWO

kheb hier nog wel zo'n zelluf de staan maar das gewoon een cga/hercules aansluiting bij mijn weten lukt je dat niet....

en besides ik denk niet dat je zo'n ding in je case krijgt en em d'r naast laten staan lijkt ook wel errug :r

• scarhand
das jammer.
ik kan wel, als ik de bios op mono zet die oude zwart wit gebruiken. maja daar heb ik nix aan, want dan boot windoos nie...

das ook waar ja, maar kheb nu ff nix te doen en dat ding staat anders alleen maar in de kast, dus als ik er nu iets leuks van zou kunnen maken

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tj, IK heb ook nog wel een monochroom beeldkannonetje liggen, maar die heeft net zoals die van TW gewoon een 15-pins stekkertje...
Je kunt trouwens zo'n 9-pins stekkertje omzetten naar een met 15 pins...

• scarhand
Op donderdag 17 januari 2002 15:32 schreef Osiris_NL het volgende:
Tj, IK heb ook nog wel een monochroom beeldkannonetje liggen, maar die heeft net zoals die van TW gewoon een 15-pins stekkertje...
Je kunt trouwens zo'n 9-pins stekkertje omzetten naar een met 15 pins...
hoe?

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Als je een ISA slot in je PC hebt kan dat idd zonder probleem (iig met linux of DOS) gewoon een hercules of MDA kaartje erbij prikken....

je mag zover ik weet geen CGA(only), EGA of VGA kaartje er in stoppen. t/m de 486 mobo's weet ik dat zeker, want die konden het niet aan met de adressen die dan overlappen terwijl monochrome en kleur net wel ging...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 15:34 schreef Tha_Flea het volgende:

[..]

hoe?
Zit al te kijken. Op http://www.technick.net/ staan wel vet handige dingen en daar staat ook een VGA 9 pins connector bij, maar ik denk niet, dat dat monitortje VGA is :P
Kijk zelf anders maar ff...

edit: wel een CGA-connector met 9 pins gevonden

• scarhand
Monitor is idd niet bepaald VGA...

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 15:38 schreef Tha_Flea het volgende:
Monitor is idd niet bepaald VGA...
Misschien wel 'Monochrome TTL'. Die staat ook wel ergens...

• scarhand
Op donderdag 17 januari 2002 15:39 schreef Osiris_NL het volgende:

[..]

Misschien wel 'Monochrome TTL'. Die staat ook wel ergens...
klopt enige verschil met die van mij is, dat de (At the monitor cable) er anders uitziet. zoon rare 6pins dus..

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 15:41 schreef Tha_Flea het volgende:

[..]

klopt enige verschil met die van mij is, dat de (At the monitor cable) er anders uitziet. zoon rare 6pins dus..
Ow? Je monitor heeft dus een male-stekker met 6 pinnetjes?
Wat voor type dan? Sub-D, DIN, of mini-DIN? :?

Ik ken wel 15 en 9-pins, maar 6 niet...

• scarhand
Ik zal wel ff kijken of ik een plaatje kan vinden/maken, want kheb geen web/digicam :'(

• scarhand
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1011279346
zoon plugje is het dus...
sorry voor de bmp, maar mn paint trok plotsseling geen jpg of gif meer

• Osiris
  • Niet online
Tja, ik heb wel wat van die connectors op die site gezien. Neem zelf maar eens een kijkje, ik moet nu leren...

• TD-er
  • Laatst online: 19-08 17:40
dergelijke monitoren werken op een lijnfrequentie van 15625 Hz, wat bij 625 regels neerkomt op 25 beeldjes per seconde.
Oftewel precies de TV-standaard.
Wat je kunt doen is een tv-out via een paar poortjes omzetten naar een TTL-niveau.
Dan kun je zwart-wit afbeelden op je schermpje (dus geen tinten)
Je zult dan ff op zoek moeten gaan naar schema's voor CGA => scart.
Mogelijk dat je de signalen nog wel een flink stukje moet oppompen (TTL is 5V voor een "1" geloof ik en TV-signaal is hoogstens 1Vpp) en dat je dus een aparte voeding voor je schakeling nodig hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• scarhand
hmzzzzz, maar dat gaat dus niet werken als je geen tv-out hebt?

• TD-er
Op donderdag 17 januari 2002 16:09 schreef Tha_Flea het volgende:
hmzzzzz, maar dat gaat dus niet werken als je geen tv-out hebt?
Dat ligt maar net aan je VGA-kaart.
Ik weet dat er een paar kaartjes zijn die op 800*600 @ 50Hz interlaced kunnen werken, maar dat is normaal gesproken niet interessant, want vrijwel geen monitor kan dat aan.
De ATI-Xpert schakelt bijv naar die lage refresh rate wanneer je de TV-out ergens op aansluit. Verder hebben een aantal el-cheapo Trident kaartjes en een aantal Matrox kaartjes vaak wel die mogelijkheid.
In linux kun je vaak vrij ver gaan met de instellingen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• scarhand
interlaced, was dat?

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 16:28 schreef Tha_Flea het volgende:
interlaced, was dat?
Ik dacht het volgende:

Een frame is opgebouwd uit twee fields. Een field heeft óf de even óf de oneven lijnen.
Aangezien het met 25 fps gaat, gaat het met 50 fields/s...

• scarhand
aha, i see, ik denk dat ikhet maar opgeef want er is geen mogelijkheid (volgens mij) om een isa en een pci videokaart tegelijk aan de praat te krijgen in windhoos.
tenzij iemand een prachtigschema heeft...

• TD-er
kijk ff op www.epanorama.net
daar staat de wereld aan info.

Pagina: 1