Digitaal signaal: Evengoed als uit cdspeler?

Pagina: 1
Acties:

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 15:00
Hey, ik heb een optische uit op m'n Terratec Xlerate Pro. Er loopt geen draadje van m'n cdrom naar m'n geluidskaart. Geeft de digitale uit dn ook echt precies de nulletjes en eentjes van de cd door of wordt dat eerst naar analoog geconverteerd en dan weer terug naar digitaal?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee gaat volledig digitaal, alleen maakt je cdromspeler wel leesfouten, welke door de foutcorrectie weer 'goedgemaakt'worden. Als die foutcorrectie van de cdromspeler beter is dan die van je normale cdspeler, dan is het signaal van je cdrom speler zelfs beter :P. (lijkt me sterk dat het loopwerk van de cdromspeler beter is enzo, maar dat terzijde ;)).

Een digitaal signaal dat vanaf de hardeschijf wordt afgespeeld is theoretisch trouwens wel beter dan een digitaal signaal vanaf een normaal cd-audio loopwerk. De hardeschijf leest alle bitjes met een 100% precisie en bij een audioCD is dat helaas niet zo.

(Dan moet ik er wel bij zeggen dat >99% van alle signaal op de hardeschijf oorspronkelijk van een cdromspeler afgeript is, dus dan heb je die leesfoutjes en dergelijke nog steeds door de foutcorrectie en de foutjes door het loopwerk ;)).

Als je een analoge opname in de studio direct op een HDD opneemt en nooit op een cd perst, is dathet beste signaal dat je kan hebben :).

disclaimer: tenzij je PC het signaal weet te verneuken door storingen, maar dat kan je opvangen door echte data-foutcorrectiedingen te gebruiken :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 14:25 schreef JvS het volgende:
(Dan moet ik er wel bij zeggen dat >99% van alle signaal op de hardeschijf oorspronkelijk van een cdromspeler afgeript is.
Dat ligt er maar net aan wiens computer je bekijkt...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 17 januari 2002 18:21 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

Dat ligt er maar net aan wiens computer je bekijkt...
Ja of op welke sector op die hardeschijf. Ik heb zelfs een plaats op mijn hardeschijf waar 100% van de data niet van cd geripte mp3's zijn... ;)

Maar ik ben wel benieuwd wie jij daarmee bedoelt :). Want van radio-rips en anderszins ranzige analoge opnames wordt je nog minder blij >:).

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Als je de .wav's op een DATA CD perst heb je ook 100% alles goed :) omdat er dan een crc check opzit :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 17 januari 2002 18:44 schreef FerryHeibrink het volgende:
Als je de .wav's op een DATA CD perst heb je ook 100% alles goed :) omdat er dan een crc check opzit :)
jah, heb ik weleens over gedacht waarom ze dat niet gewoon gedaan hebben. 60minuten op een CD en dan een echte foutcorrectie. Dat scheelt weer gezever en VEEL geld over en voor loopwerken enzo :z.

Enneh, die WAV's die je op CD brandt, zullen ook vaak vanaf cd komen ;).

• FreeRider
  • Laatst online: 06-07 22:45
ehm, als je een SPDIF kabel tussen je Terratec en je cdrom hebt dan heb je volledig digitale weergave. Als het een analoge kabel is dan wordt het eerst omgezet. Dan heb je dus niet de originele stream, maar is het signaal 2 keer omgezet. Digitaal gestripte wavejes worden wel zonder conversie afgespeeld. Wel heb ik laatst gelezen dat bijv. een SBLive! ondanks alle interne digitale verbindingen niet de originele stream uitstuurt omdat alle signalen omgezet worden in 48 Khz. In weze is dit kwaliteitsverlies, maar of je er wat van hoort is een tweede. Hoe dat met Terratec zit weet ik niet.

Of het signaal uit een pc even goed is als uit een cd-speler kan ik niet zegen, maar ik denk dat een goede cd-speler toch wel een beter digitaal signaal heeft dan een PC. Dit omdat de foutcorrectie veel beter is dan bij een gemiddelde CDROM speler.

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1