Toon posts:

netwerk met mxstream loopt niet 100Mbit/s :(

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey people!
Ik hoop dat jullie me kunnen help, heb namelijk zelf niet zo veel verstand ervan en kon bij de search nix vinden...
Dit is dus het geval:
Ik heb heel koel een huisnetwerkje gemaakt met een switch waaraan 2 computers hangen en een mxstream (semi) pro adsl modem, die dus ook als router werkt. Nu is alles naar mijn weten 100Mbit/s compatible, alleen loopt ie maar 10Mbit/s!
En dat is lastig...
Ik heb alleen alles in elkaar geklikt en werkend gekregen maar heb verder weinig ingesteld, misschien dat ik nog iets moet doen??

Hopelijk kunnen jullie me helpen :D

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Uit de I&T FAQ:
Daarnaast kun je heel eenvoudig internet delen door het modem in een hub te prikken (je hebt dus geen PC meer nodig die als verdeelserver fungeert). Je kunt ook je getweakte modem aan een 10/100 Mbit switch (dus niet een 10 of 100 Mbit only switch) prikken, zodat je lokale netwerk op 100 Mbit kan werken Bij een hub is dit maximaal 10 Mbit. Let op! Bij gebruik van een switch moeten je netwerkkaartjes zowel 10 Mbit als 100 Mbit ondersteunen!
Is je switch 10 én 100 Mbit compatible? En je netwerkkaartjes ook allebei? ADSL heeft namelijk 10 Mbit nodig! (100 Mbit only werkt niet).

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Gegevens:

Switch
5 poorts 10/100Mbit/s waarvan 1 uplink
ZIE HIER

PC1
Desktop met 10/100Mbit/s nic

PC2
Notebook met 10/100Mbit/s nic

Router/modem (in uplink)
Getweakt MxStream ADSL Modem

Kabels
Alle cat5

Internet en file/printer-sharing werkt, alleen niet 100Mbit/s!

• havana
Staan je kaartjes configged op Auto-detect mode?

Ga es naar device manager, klik rechts op je NIC / properties / advanced...

ik vermoed dat ze ingesteld staan op 10 Mbit half duplex mode...

welk OS gebruik je BTW?

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Zet die netwerkkaarten eens op 100mbit ipv auto....

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 januari 2002 13:42 schreef havana het volgende:
Staan je kaartjes configged op Auto-detect mode?

Ga es naar device manager, klik rechts op je NIC / properties / advanced...

ik vermoed dat ze ingesteld staan op 10 Mbit half duplex mode...

welk OS gebruik je BTW?
Ja ze staan allebei op auto-mode..

Ik gebruik op beide pc's win98 :D

• havana
Op donderdag 17 januari 2002 13:42 schreef gve het volgende:
Zet die netwerkkaarten eens op 100mbit ipv auto....
Dan werkt je ADSL dus niet meer...

DIT IS MIJN WEBSITE

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geeft je switch aan dat de pc's op 10mbit draaien?
Mijn netwerk haalt ook nooit de volle 100mbit :)
Mijn switch geeft netjes aan dat ADSL-modem op 10mbit loopt, en de rest op 100mbit

Nu zie ik op die url van jouw "switch" met grote letters toch echt het woord HUB staan |:( Is het geen switching hub?

Bij mijn weten moet een switch 10 & 100 doorelkaar kunnen draaien, en een hub kan dus het hele sigment terug trekken naar 10mbit

Ey!! Macarena \o/

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38
je hebt idd 10Mbit nodig voor i'net. Win XP verdeelt het mooi, je hebt het thuisnetwerk en internet.

Maar goed heb je de thuisnetwerkkaarten op handmatig op 100Mbit gezet??
En gewoon het internet netwerkkaartjes op 10Mbit zetten. Misschien werkt dat wel.

Powered by KPN

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op donderdag 17 januari 2002 13:52 schreef Packardhell het volgende:
je hebt idd 10Mbit nodig voor i'net. Win XP verdeelt het mooi, je hebt het thuisnetwerk en internet.

Maar goed heb je de thuisnetwerkkaarten op handmatig op 100Mbit gezet??
En gewoon het internet netwerkkaartjes op 10Mbit zetten. Misschien werkt dat wel.
Hij zal wel maar 1 NIC per pc hebben, dus dat werkt niet

Ey!! Macarena \o/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou toch voor de zekerheid ff naar je specs van je hub/switch kijken. Aangezien er in de pic mini-hub staat, en alternate dat ding tot switch heeft opgewaardeerd.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Zoiets wat jij wil kan alleen met een intelligent-hub of een intelligent-switch. Nu heb je waarschijnlijk die goedkope "mini-HUB-like" switch. Al bewtijfel ik het of het geen switching hub is. Deze apparaten die schakelen alles naar 10Mbit zodra er een connectie met 10Mbit wordt aangesloten.

Een intelligent die kijkt welke verbinding er moet worden opgezet en kijkt dan of het mogelijk is met 10 of 100 Mbit. Daar kan je dus wel 10 en 100Mbit door elkaar gebruiken. De prijs van die dingen liggen toch wel minimaal €50 hoger. Waarschijnlijk meer.

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Sterker nog, er staat 'Switching Hub' op! :0

Als je op Google zoekt naar "wlinx hub" kom je ook alleen maar 5-port HUB tegen (en 8/10 poorts switches)...

Je zult dus een switch moeten kopen, bijv. een Edimax... voor ca. 80 Euro....

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb ff gekeken hoor..

Dit zegt de User's guide van de switch:

Key features & Specifications
  • Compliant IEEE 802.3 10Base-T and IEEE 802.3u 100Base-TX standards
  • "Store and Forward"architecture filters
  • Per port 10/100Mbps auto-detection on Full or Half Duplex
  • IK MAC Adress with automatic learning and 5-minute aging
  • 5 10/100Mbps Auto-Detection ports
De rest boeit niet..

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kortom, Alternate heeft jouw een hub verkocht terwijl hun het aanbieden als zijnde een switch. Terug brengen dat ding :)

Ey!! Macarena \o/

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Yep er staat idd niet bij dat ie switching capaciteiten heeft.

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

ik heb hier ook last van met hetzelfde hubbie en adsl modem. Gewoon als ik alle computers op auto 10/100 zet.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wel een slechte zaak als ze een hub verkocht als een switch |:( dat zou je toch moeten weten als shop zijnde :?

Ey!! Macarena \o/

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Heb zelf een safeway switch gekocht, 8 poorts, voor (toen nog) 175 gulden bij Computer Planet in Leiden. Die gebruik ik in dezelfde setup als jij (getweakte alcatel modem, via uplink) en dat werkt. De uplink heeft oranje lampje (10 mbit) , en de pc's groen lampje (100 mbit). Aanrader.

Overigens kun je ze ook bij andere winkels kopen hoor. Dit is geen poging tot reclame, heb er geen belang bij.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 17 januari 2002 14:19 schreef nicxz het volgende:
Heb zelf een safeway switch gekocht, 8 poorts, voor (toen nog) 175 gulden bij Computer Planet in Leiden. Die gebruik ik in dezelfde setup als jij (getweakte alcatel modem, via uplink) en dat werkt. De uplink heeft oranje lampje (10 mbit) , en de pc's groen lampje (100 mbit). Aanrader.

Overigens kun je ze ook bij andere winkels kopen hoor. Dit is geen poging tot reclame, heb er geen belang bij.
Ah, wel goed dat je het zegt, ik woon zelf ook in Leiden ;)

• MPEG
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10-2020
ADSL modem is maar 10Mbit. Dus die zal nooit op 100Mbit werken.

Bij mij thuis ook een 10/100Mbit switch. Alle pc's op 100 en het modem op 10 (het maximale dus)

AMD 64 X2 4800+ @2,41Ghz,
2048MB DDRRAM,
ATI X800GTO,
2x Samsung 930BF 19" TFT

Verwijderd

Topicstarter
D'r staat trouwens wel op de voorkant van de User's Guide:

Mini Sized
5-Port Fast Ethernet
10/100Mbps N-Way Switch

Ik weet niet waar N-Way voor staat?? Maar het is dus wel een switch!

Verwijderd

mr-at heeft ook een goedkope 8poort switch.

ik heb btw ook mijn alcatel direct in de uplink van me switch en de rest loopt gewoon op 100Mbit.

Verwijderd

Ik heb zelf die switch van mr-at ook. Hij werk perfect en ook in dezelfe situatie als jij graag zou willen: 3 Computers + ADSL modem waarbij de XP compu het internet deelt. De ADSL modem zit bij mij trouwens via een croslink kabel in een gewone poort. Ook dit kan dus. De reden hiervoor was een lange crosslink kabel die ik nog niet kwijt wou.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op donderdag 17 januari 2002 15:16 schreef CyrusTheVirus het volgende:
ADSL modem is maar 10Mbit. Dus die zal nooit op 100Mbit werken.

Bij mij thuis ook een 10/100Mbit switch. Alle pc's op 100 en het modem op 10 (het maximale dus)
Dat snapt ie volgens mij zelf ook wel. Het prob is dat z'n pc's niet op 100 lopen, toch ?

Verwijderd

Ik heb zelf die switch van mr-at ook. Hij werk perfect en ook in dezelfe situatie als jij graag zou willen: 3 Computers + ADSL modem waarbij de XP compu het internet deelt. De ADSL modem zit bij mij trouwens via een croslink kabel in een gewone poort. Ook dit kan dus. De reden hiervoor was een lange crosslink kabel die ik nog niet kwijt wou.
ok maar bij mij deelt dus de modem het internet, niet een "server". Dit is relaxed omdat ik dan nooit een pc hoef aan te hebben om met een andere te kunnen internetten. Alles via nat en dhcp. Werkt toppie moet ik zeggen. Je zal alleen bv voor irc/dcc wat poorten moeten toewijzen maar dat verhaal heb je ook met een software router.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 17 januari 2002 14:19 schreef nicxz het volgende:

Heb zelf ook zo'n gevalletje, haal er op mijn LAN ruim 11 MB/s mee ! Ik weet alleen niet hoe dat presteert als alle poorten bezet zijn en ook nog zwaar belast wordt... (kwam zelf niet verder dan 4 connectors.. Toen ware mijn compu's op :) )

Ik heb BTW de ADSL modem wel op een 2e NIC in mijn servertje gezet om zo de firewalling ook goed op te kunnen zetten. Wil op mijn LAN niet beperkt worden door de firewall, dus alleen 1 keer instellen voor verkeer van buitenaf en intern geen gezeik...

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

gezeik..gezeik.. valt mee hoor. op de modem zelf zit een firewall en daarbij draai ik op elke pc nog een firewall.

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 17 januari 2002 16:42 schreef SuB het volgende:
gezeik..gezeik.. valt mee hoor. op de modem zelf zit een firewall en daarbij draai ik op elke pc nog een firewall.
Dat bedoel ik dus nou net. Ik wil niet nog eens mijn clients moeten instellen (heb het tenslotte over Linux/freebsd) als ik er eentje bijzet, extra services installeer etc. Maar goed, we leven in een vrije wereld en een ieder mag het oplossen zoals ie het zelf wil .. (me too)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:15

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 17 januari 2002 16:42 schreef SuB het volgende:
Dat heeft wel weinig nut ...
Alles wat achter een firewall zit mag geen data meer te zien krijgen die je niet wil...
Is dat wel zo dan moet je de firewall zelf aanpassen en niet gaan firewalls op de clients ook zetten.

Het biedt niet meer beveiliging om nog op clients firewalls te zetten al zou je dat misschien wel denken ;)

Uitzondering -> Als in het netwerk zelf ook nog gefilterd moet worden ( tussen pc's in het netwerk onderling )

Filtering tussen externe pc's en pc's in het netwerk doe je altijd op de firewall die de inkomende data filtert...

Ps: die alcatel firewall moet natuurlijk wel kunnen filteren wat je niet wil... Is dit niet zo zet er best nog een firewall tussen en zet je die op de alcatel uit.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

het heeft wel degelijk zin, omdat de firewall erg beperkt is op de alcatel. Je kan bv nix echt instellen.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 17 januari 2002 17:14 schreef SuB het volgende:
het heeft wel degelijk zin, omdat de firewall erg beperkt is op de alcatel. Je kan bv nix echt instellen.
Ik had daar juist ook aangedacht en heb mijn post iets aangepast ;)

Maar moet je er nog een firewall tussen zetten.

alcatel--firewall----alle clients

Btw werk je met NAT of heb je genoeg ip's van je ISP ?

Verwijderd

ik werk met nat idd omdat ik maar 1 ip krijg =/

en die situatie zal niet lukken of iig dat wil ik niet =] Ik wil geen "server" in mijn netwerk dit ivm geluidsoverlast en nog een aantal andere dingen. Zoals het nu bij mij in elkaar zit vind ik het fijn werken.

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 17 januari 2002 17:39 schreef SuB het volgende:

en die situatie zal niet lukken of iig dat wil ik niet =] Ik wil geen "server" in mijn netwerk dit ivm geluidsoverlast en nog een aantal andere dingen. Zoals het nu bij mij in elkaar zit vind ik het fijn werken.
Kan ik goed begrijpen.. Maar mijn servertje heb ik i.v.m. geluid in de gangkast gezet. Heeft niemand last van. de printer past er ook nog een naast.

BTW. .het euvel (zie titel) is geloof ik al een tijdje geleden opgelost. Hij bleek bezitter van een switching hub, wat natuurlijk iets heeeeel anders is dan een switch.

Verwijderd

ja tis al opgelost maar er is toch nix op tegen om ff door te gaan op het onderwerp? =]

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 17 januari 2002 17:39 schreef SuB het volgende:

Dat gaat wel lukken hoor maar natuurlijk ben je een stuk van je functionaliteit kwijt omdat je door NAT je source ip kwijt bent maar dat heb je op je clients zoiezo ook. Dat is het probleem met NAT als je degelijk wil firewall'n moet de firewall op de router die NAT doet draaien...

en jouw oplossing is ook een oplossing :) voor een klein netwerkje
weliswaar niet de meeste nette/beste...

Maar als je toch met NAT zit waarom heb je dan uberhaupt een firewall nodig :?
De poorten die gemapped staan op je router moet je zoiezo niet blocken anders hoef je ze ook niet te mappen...
Er kan toch niet van buiten je netwerk op een poort van een pc binnen je netwerk geconnecteerd worden als je die zelf niet gemapped hebt...
en tegen trojans/worms heb je een virusscanner...
en voor exploits een patch ( daar helpt zelfs een firewall niet tegen als je tenminste die service wilt runnen )

NAT is niet alleen uitgevonden om met ip meerdere clients te laten i-netten ;)
Het verhoogt ook de veiligheid.
Op donderdag 17 januari 2002 17:43 schreef Papillon het volgende:

[..]

Kan ik goed begrijpen.. Maar mijn servertje heb ik i.v.m. geluid in de gangkast gezet. Heeft niemand last van. de printer past er ook nog een naast.

BTW. .het euvel (zie titel) is geloof ik al een tijdje geleden opgelost. Hij bleek bezitter van een switching hub, wat natuurlijk iets heeeeel anders is dan een switch.
We mogen toch nog ff wel iets zeggen zekers ...
:)

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Op donderdag 17 januari 2002 18:28 schreef Pr3d4t0r het volgende:
We mogen toch nog ff wel iets zeggen zekers ...
:)
Nou vooruit dan maar hoor !! ;)

Verwijderd

Topicstarter
zozo, drukke boel hier ineens!!

Maar ik kan er dus uit concluderen dat ik gewoon genaait ben met een hub ipv een switch en dus m'n netwerk niet op 100Mbit/s kan laten lopen??

Mooi kut is dat! Heb ik voor nix xtra geld uitgegeven aan 100Mbit/s spullen.. |:(
Pagina: 1