Toon posts:

hoe oude (met data!) toevoegen aan nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude HD (Western Digital Caviar van 1,2 Gig) waarvan ik de data graag op de HD (Maxtor 40 Gig) van m'n nieuwe computer had willen zetten. Ik had al eens geprobeerd om ze als slave aan te sluiten bij de Maxtor (die laatste heb ik dan natuurlijk als master ingesteld), maar dan wordt de schijf enkel in het bios-configuratiescherm herkend.

M.a.w. in Win98SE (geïnstalleerd op de Maxtor) is er geen spoor te bekennen van de toegevoegde schijf (ook niet na 'detect new harware'). Ik dien er misschien wel bij te zeggen dat, gezien er op die oude HD Win95 staat, de bestandsindeling daar FAT16 is. Is het daarom dat Win98 (FAT32) deze niet herkent of is er een andere reden?

Ik wens dus enkel wat oude data van de oude naar de nieuwe over te zetten, meer niet (gezien alles op diskette zetten iets te omslachtig is zie ik niet direct een andere manier dan de oude aan te koppelen in het nieuwe systeem). Ik wens ze niet verder te gebruiken (daarna koppel ik ze weer af).

Wat ik wel nog niet geprobeerd heb is booten met Win2000 (staat op een andere partitie van de Maxtor). Zou het kunnen dat die ze wel herkent?

Bestaat er specifieke software om de klus te klaren?

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
In principe moet het gewoon mogelijk zijn om een 2e hd er los bij te hangen en vervolgens data gaan overpompen, ik zou idd win2000 ff gebruiken daarvoor, daar zit ook wat meer diagnostisch gereedschap bij om (als het niet lukt) te kijken of de schijf uberhaupt wel gezien wordt onder windows, of dat de partitie niet toegankelijk is....

probeer hem anders eens op de secondary ide poort aan te sluiten en kijk dan nog eens.
Er hoeft geen extra software gebruikt te worden...
tis er misschien wel, maar het mag niet nodig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Okido, zal ik es proberen. Alvast bedankt voor de tips.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 13:35

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Als je bios hem niet ziet, ziet windows hem ook niet.
Een disk geformatteerd met Windows 95 (fat 16) is door elk willekeurig ander besturingssysteem leesbaar.
Dus met Windows 98/ME/NT4/2000/XP.

Wat in jouw gaval waarschijnlijk fout gaat,
is dat je 2 schijven niet compatible zijn met elkaar.
Ze doen het dus alleen goed als ze beiden niet bij elkaar op 1 controller zijn aangesloten.
Het gemakkelijkste, doe ikzelf ook altijd:
Koppel je cdrom drive los, en zet hier je 1.2gb win95 schijf op.
Dus dan heb je op je 2 controllers slechts 2 masters zitten zonder slaves.
Hierna kan je gewoon via verkenner de bestanden van je oude harddisk copieren naar een nieuwe directory op je nieuwe harddisk.
En later na het copieren je oude harddisk verwijderen en je cdrom weer aansluiten.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
't Is opgelost. Enfin, ik heb het nu al eens snel geprobeerd met een andere HD (een nog oudere Seagate, met - ocharme - 540 MB aan storage) en onder Win2k wordt deze probleemloos herkend (heb 'm gewoon als slave van de Maxtor aangekoppeld). 'k Neem aan dat het dan met die Western Digital ook wel zal lukken (gezien die recenter is?). Iedereen alvast bedankt voor de tips. Dit weekend smijt ik m'n oude 486 open en haal ik er de bewuste schijf uit. Mocht het toch verkeerd lopen laat ik nog iets weten ;)