CPU opblazen/doorbranden dmv OC'en

Pagina: 1
Acties:

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Heey dudes,

Ik ben opnieuw begonnen met het overclocken van mijn Athlon 800 CPU enneuh nu ben ik alleen met de MP aan de gang gegaan... mijn tactiek elke dag de MP een 0.5 hoger en die dag kijken of alles stabiel blijft lopen. Vandaag ben ik dus op MP 9.5 terechtgekomen (9.5 * 100= 950 :) ) enneuh even het progje HEATUP van MBM laten draaien... Na 15 minuten werd mijn temp van de CUP niet hoger dan 41 graden (standaard coolermaster cooler tot 1.2 GHz). als ik nu verder ga met de MP tot bijv. 10 of 10.5 kan mijn CPU dan niet kapot gaan? Met FSB weet ik dat je je HD naar de klote kan helpen -> zelf ook al gehad) maarre zijn er met verhogen MP geen risico's?? Owja, ik heb mijn standaard core voltage nog niet veranderd, staat nu dus op 1.75 V.

Alvast bedankt!

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tja, als je BIOS een temp-beveiliging heeft, dan gaat ie wel uit, als ie te warm wordt enzo...

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
hij kan er wel stuk aan gaan ja, maar dat maakt toch ook niet uit. zo'n athlon kost toch geenr uk en zeker 2e hands niet :P

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 12:08 schreef LeNNy het volgende:
hij kan er wel stuk aan gaan ja, maar dat maakt toch ook niet uit. zo'n athlon kost toch geenr uk en zeker 2e hands niet :P
Stuk van temp toch?
En anders loopt je PC wel vast door teveel errors in de CPU zelf... Maar daar gaat ie dacht ik niet kaduuk van...

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:01
Zolang je temp in orde blijft kan je de mp blijven verhogen.

Maar zou nu toch echt wel je fsb met stapjes gaan verhogen: bv naar 112. Dat kan echt nog geen kwaad voor bv je HD. En wordt je gehele systeem sneller

9.5 x 112 = 1064Mhz, best leuk!

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:46

JWO

Op donderdag 17 januari 2002 12:10 schreef toastingnow het volgende:
Zolang je temp in orde blijft kan je de mp blijven verhogen.

Maar zou nu toch echt wel je fsb met stapjes gaan verhogen: bv naar 112. Dat kan echt nog geen kwaad voor bv je HD. En wordt je gehele systeem sneller

9.5 x 112 = 1064Mhz, best leuk!
moet je chipset dat wel aan kunne als ie een kt133 heeft lukt dat dus echt niet :)

• Osiris
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 12:11 schreef Tweaker-Willem het volgende:

[..]

moet je chipset dat wel aan kunne als ie een kt133 heeft lukt dat dus echt niet :)
Gewoon proberen, maar wel staps-gewijs verhogen...

Moest met m'n P2B ook hierzoot...

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Ow sorry ik ben vergeten te vertellen dat ik HET mobo heb, namelijkde Epox 8KHA+ >:) Echt super!!! stabiel!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
je kan het proberen jah, maar ik geef je 0,0001% kans dat ie stabiel is op 112 mhz, ik heb zelf 2 kt133 bordjes gehad en er inmiddels genoeg over gelezen om te weten dat dat zeldzaam is.

Ik verwacht trouwens niet dat je de 10*100 stabiel gaat redden zonder het voltage te verhogen maar goed dat is proberen.. 9,5*100 is al best netjes.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Op donderdag 17 januari 2002 12:20 schreef freaky20 het volgende:
Ow sorry ik ben vergeten te vertellen dat ik HET mobo heb, namelijkde Epox 8KHA+ >:) Echt super!!! stabiel!
Zet em dan op zijn minst op 7*133. Of 6*150.

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 14:41

Mauzer

Wololoo

waar haal je dat proggie "heatup" dan vandaan?

Wololoo

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
zit standaard in de MBM directory.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat gebeurd er meestal als je PC te warm wordt:
Hij slaat vast of reboot:
Oftewel, de load die erop stond is weg, en je processor zal niet zomaar de geest geven. Een processor kan echt wel wat hebben, de meeste mensen die met OC-en hun processor mollen is omdat ze ZO LOMP ZIJN, dat ze stukken van de core afbreken.
Er overlijden ook weleens processoren aan OC-en, maar kijk maar eens naar de stikstof gekoelde processoren, die houden het verder ook prima, en die zijn ook wel flink hoger geclocked dan jouw systeem.
Gewoon de temperatuur in de gaten houden.

* TheGhostInc vindt het trouwens wel een goede aanpak, eerst de max multiplier uittesten, op die manier kun je het max halen uit je processor + mobo + geheugen. Je FSB zou ik pas gaan aanpassen als je de max multiplier gevonden hebt, dan per multiplier testen welke fsb erbij kan, netjes opschrijven, kun je je systeem optimaal laten lopen. Eventueel met een benchmark testen wat de gunstigste is (hoge fsb of hoge multplier)

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
[b]
* TheGhostInc vindt het trouwens wel een goede aanpak, eerst de max multiplier uittesten, op die manier kun je het max halen uit je processor + mobo + geheugen. Je FSB zou ik pas gaan aanpassen als je de max multiplier gevonden hebt, dan per multiplier testen welke fsb erbij kan, netjes opschrijven, kun je je systeem optimaal laten lopen. Eventueel met een benchmark testen wat de gunstigste is (hoge fsb of hoge multplier)
Dankje, ik heb namelijk wel eens eerder overgeclocked op een MSI KT7-pro met dezelfde CPU... dat was dus krassen in de CPU en de bruggen in de juiste combo brengen :) Wel lachen werk maar hij ging maar tot 950 met MP... misschien dat ik nu stukken hoger kom met die Epox bord, wat veel relaxter is!

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Owkee, ik dacht MP 9.5 is stabiel nu maar even 10 proberen...

Dat werkte niet, ik vervolgens voltage stapsgewijs verhogen.... en JAWEL! hij werkte op MP 10.0 :D Alleen mij vraag is nu, ik heb het voltage op 1.84 V staan (volgens MBM) enneuh is dit niet gevaarlijk dan, temp CPU is nu (beetje idle niet helemaal) 41 graden! :o

Is dat voltage wel gezond?

Verwijderd

Hogere voltage = hogere slijtage. Dat heeft te maken met electromigratie. dwz dat hele kleine contacten of schakelingen kapot gaan na lang gebruik.

Maar je cpu zal niet zo snel stuk gaan hoor, tegen de tijd dat je een nieuwe koopt zal deze niet stuk zijn gegaan.

Maar je moet uiteraard wel goed op de koeling letten. Zolang je hem onder de 60 houd is het veilig. Onder de 50 is beter. Let op: in de zomer wordt de omgevingstemperatuur ook wat hoger dus je cpu temp ook.

Verwijderd

der is nix mis met die vooltage mijn celeron 667 heeft standaard een core van 1.85 geloof ik ... of 1.75 en hij loopt op 2.10 op 800 mhz:)

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 17:28 schreef mrneo911nl het volgende:
der is nix mis met die vooltage mijn celeron 667 heeft standaard een core van 1.85 geloof ik ... of 1.75 en hij loopt op 2.10 op 800 mhz:)
[ot]
het is ...no one knows who i really am... :P

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
ARGH! mijn windows XP gaf net een DIK blauw scherm :'(

Wat er precies opstond heb ik niet gelezen, kheb maar nu mijn MP weer op 9.5 gezet, kan dit komen doordat mijn voltage NOG te laag staat?

mijn geheugenvoltage staat al 0.10 V hoger (Corsair geheugen)

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
OWNEE, sorry ik heb het wel gelezen.....

er stond iets van IRQ request of zoiets

Verwijderd

en engels kan ik al helemaal nie <know> <knowS> ;)

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
ontopic plz :)

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 17:28 schreef mrneo911nl het volgende:
Nee Hij staat standaard op 1.75
Ik heb mijn celly 700 nu zonder extra cooling op 840 met 1.85 >:) Hij kan wel tot 1200+ met WC

Verwijderd

damn ik wou dat dat bij mij lukte maarja.. ik heb zo,n vern**kte orb cooler die een beete mol is... |:(

Verwijderd

Gooi je FSB omhoog, gaat easy met die epox!!!!

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 12:08 schreef LeNNy het volgende:
offtopic:
hoe duur is zo'n athlon dan en hoe duur is een xp

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Nou ik heb even toch weer op 1000 MHz gezet, 37 min HeatUp draaiend (nog steeds draaiend) gehad... nog steeds geen fout... :) misschien wat het straks wel een ongelukje, khad namelijk wel heel veel aanstaan: 8 IE's, winamp()muziek draaiend), media speler(film draaiend), icq, msn, MBM, email progje. :)

Dus dat trekt wel :)

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 17:48 schreef mrneo911nl het volgende:
damn ik wou dat dat bij mij lukte maarja.. ik heb zo,n vern**kte orb cooler die een beete mol is... |:(
he hoe heb jij je cellei zo hoog gekregen
ik heb cellie 500 en krijg hem niet hoger dan 563mhz.

Verwijderd

[/oftopic/]
Gewoon je voltage maximaal omhoog gooien en je FSB omhoog gooien. Zorg wel voor goede koeling. Mijn Celeron 466 haalde 566 met een 1GHz AMD koeler op max voltage (weet niet meer welke). Hij zit nu op een mobo die niet wil OC'en. Stomme K#T MSI (=Mijn Stomste Inkoop) moederborden!
[/oftopic/]

Je kunt gewoon de voltage van je AMD verhogen, pas boven de 2V kun je m echt mollen door de voltage. Een normale CPU kun je veilig (met goede koeling) 0,3V verhogen zonder problemen. Zorg gewoon dat je ongeveer onder de 50C blijft, das alles.

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 18:51 schreef pinny het volgende:

[..]

he hoe heb jij je cellei zo hoog gekregen
ik heb cellie 500 en krijg hem niet hoger dan 563mhz.
Je moet niet denken dat elke celeron hetzelfde is. er zijn een hoop verschillen,

- De celly 1 (in jou geval, 1 dus) KAN maar tot 563, HEEEEL soms tot 620, maar hoger echt niet, daarom zijn ze ook overgestapt op de Coppermine core, die kon hoger komen
- De Celly 1 heeft 0.25 micron proces, de coppermine 0.18 (wat dus meer snelheid kan halen dan de 0.25)

Verwijderd

oja ik heb mendocinno ofzo zzegt dat og wat?

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 19:03 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
[/oftopic/]
Gewoon je voltage maximaal omhoog gooien en je FSB omhoog gooien. Zorg wel voor goede koeling. Mijn Celeron 466 haalde 566 met een 1GHz AMD koeler op max voltage (weet niet meer welke). Hij zit nu op een mobo die niet wil OC'en. Stomme K#T MSI (=Mijn Stomste Inkoop) moederborden!
[/oftopic/]

Je kunt gewoon de voltage van je AMD verhogen, pas boven de 2V kun je m echt mollen door de voltage. Een normale CPU kun je veilig (met goede koeling) 0,3V verhogen zonder problemen. Zorg gewoon dat je ongeveer onder de 50C blijft, das alles.
waar ps ik het voltage aan in bios? zoja hoe en waar?

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 10:40
Ik heb een duron 800 en die loopt op 1000 (100x10).
Dus jij zou het met je athlon ook wel moeten kunnen.

Wèh zedde gij??

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 12:20 schreef freaky20 het volgende:
dan kan je zeker je fsb omhoog gooien
heb dit bord ook gehad en mijn amd 1333 draaide op 1700+

dus je 800 moet dik de 1 gig halen en stabiel draaien

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 12:13 schreef Osiris_NL het volgende:

[..]

Gewoon proberen, maar wel staps-gewijs verhogen...

Moest met m'n P2B ook hierzoot...
maar dat ging al vrij snel fout he >:) 'fortuinlijk' (heerlijk woord) genoeg doet ie het nog

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 19:11 schreef Havocnl het volgende:
Ik heb een duron 800 en die loopt op 1000 (100x10).
Dus jij zou het met je athlon ook wel moeten kunnen.
Nou mijn kameraad heeft een TB 900 die doet maar 990MHz op max voltage met goede koeling. Mijn 1GHz TB doet 1550MHz dus dat zegt helemaal niks!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:41

kazz1980

Goh... Ik hier?

Op donderdag 17 januari 2002 12:07 schreef Osiris_NL het volgende:
Tja, als je BIOS een temp-beveiliging heeft, dan gaat ie wel uit, als ie te warm wordt enzo...
een beetje laat:

Als de bios geen temp-beveiliging heeft gaat ie ook uit....
maar dan alleen nooit meer aan >:)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Pagina: 1