Toon posts:

Application Service Providing (ASP)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi allemaal,

Aangezien ik voor mijn stage een haalbaarheidsonderzoek moet uitvoeren over Application Service Providing binnen de organisatie als nieuwe dienst, is het makkelijk als ik mij eerst in de techniek kan verdiepen.

Weet iemand misschien een goed boek waar alles over Application Service Providing wordt uitgelegt?

Verwijderd

weet je niet wat het is dan :?

Verwijderd

Application Service Providing: Het aanbieden van sofware als dienst.

Technisch gezien gebeurt dit al lang natuurlijk maar nu heeft het beestje een naam gekregen.

Je hebt grofweg 2 vormen. Thinclient ASP en ONSITE ASP.
De onsite versie bestaat al jaren. Hierbij wordt vanaf afstand op een lokale server software geinstalleerd en beheerd. Een "dikke" server staat bij de klant en voorziet de lokale gebruikers (en eventueel externe klanten door middel van VPN of RAS) van applicaties.

Het kan ook Thinclient. Dus een ASP heeft een dikke (aantal dikke) server(s) bij zichzelf staan waar de software van de klanten op draait. Deze onderhoudt hij zelf, lokaal en de "klanten" bellen in via RAS of via VPN over het internet (desnoods via de kabel of xDSL). Meestal op basis van Terminal services of in geval van $$$$ klant C!trix oplossingen (over TS heen).

(ik heb inmiddels 2 ASP bedrijven opgezet :9~ )