Load balancing

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
Voor een lan party had ik graag in mijn ftp servertje wat meer bandbreedte gehad, nu heb ik niet direct de financiËle middelen om daar een gigabit kaartje in te stoppen, dus dacht ik direct aan load balancing.

Met welk OS kan dit (ms,*nix) ? Welke FTP server moet je daar dan bij gebruiken, of is dit onafhankelijk ?

Kan je 200 (of meer) mbit voeden met 1 harddisk, of heb je dan echt wel raid nodig ?

En vooral, wat raden jullie aan , want ik heb er niks aan als ik dingen ga testen, die theoretisch lukken, maar dan in de praktijk heel erg slecht blijken te werken.

Hopelijk zijn mijn vragen een beetje duidelijk, en alvast bedankt.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 10:15

CORVETTE

---- American V8 ---

Search doet wonderen , hier zijn al vele topics over geweest. hint: Nicexpress ..........

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik heb gezocht, en eigenlijk maar 1 topic gevonden over load balancing, en dan van 2 internet lijnen.

Wat ik wil is dat ik x aantal nic's heb, x aantal poorten op switch, e desnoods met DNS round robin of zo inkomende dingen verdeel over de NIC's.

Wat ik niet weet hoe ik het moet doen, is het gedeelte waar de NIC's data moeten naar clients sturen.

ik zal zo ff kijken naar nicexpress .

Winnt4 workstation, draait dat vlot op k6-2 500 ?

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 13:41
intel/3com adapter teaming... voor unix weet ik het niet. bij 3com werkt dit alleen voor de server adapter ondersteund(dacht ik)

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 10:15

CORVETTE

---- American V8 ---

Op donderdag 17 januari 2002 11:56 schreef Profidiam het volgende:
Ik heb gezocht, en eigenlijk maar 1 topic gevonden over load balancing, en dan van 2 internet lijnen.

Wat ik wil is dat ik x aantal nic's heb, x aantal poorten op switch, e desnoods met DNS round robin of zo inkomende dingen verdeel over de NIC's.

Wat ik niet weet hoe ik het moet doen, is het gedeelte waar de NIC's data moeten naar clients sturen.

ik zal zo ff kijken naar nicexpress .

Winnt4 workstation, draait dat vlot op k6-2 500 ?
Zoeken op trunk of trunking.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:59
Round Robin??
de klok en de klepel??
zou Round Robin maar snel vergeten.....das load balancen van een site/service via een DNS-server over een aantal verschillende (fysieke) servers.

idd. Trunken is je vriendje.

Ligt aan je HD's of je 200Mbit kan serven en als het geen scsi is waarschijnlijk zelfs aan je processor :)

Als je Linux oid. gebruikt, gaat je OS een filecache aanmaken van veel opgevraagde files waardoor deze niet van de HD maar uit je interne geheugen gaan worden gehaald. Veel intern geheugen does the trick dus.

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 11:15
FastEtherChannel (max 4 gebundelde 100MB poorten)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[search=trunk]

Tijd voor een nieuwe sig..

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-05 00:00
Idd eerst ff zoeken..
Ik heb onder linux redelijk goede ervaringen met ifenslave i.c.m. bonding module.

Omdat het voor een lan is moet je iets uitzoeken waarbij je niets op de switches hoeft in te stellen, want dat wil de netwerkbeheerder waarschijnlijk niet. Mocht ie het wel willen, dan moet je gewoon kijken naar het merk/type van de switches.
Veel Intel en Cisco switches doen FEC/ILA en sommige hele moderne switches doen zelfs 802.3ad.
Mocht je een van deze protocollen mogen gebruiken, dan zou ik voor een W2k/XP bak kiezen met Intel netwerkkaartjes icm de Intel Proset 2 software, waarmee je kan bundelen.

Mag/kan je geen trunkprotocol gebruiken dan kan je het beste kiezen voor W2k (geen XP) met 3Com 980B of 980C kaartjes icm 3Com Dynamic Access software.
Anders wordt het een keuze tussen:
-W2k/XP met Intel kaarten en Proset2 in loadbalancing mode
-W2k/XP met willekeurige kaarten en NICExpress software
-Linux oid met ifenslave/bonding module.

NT4 is in bovenstaande gevallen vaak ook mogelijk, maar het wordt toch niet zo veel meer gebruikt en de snelheid ligt in w2k/xp hoger is mijn ervaring.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 13:41 schreef JMW het volgende:
Round Robin??
de klok en de klepel??
zou Round Robin maar snel vergeten.....das load balancen van een site/service via een DNS-server over een aantal verschillende (fysieke) servers.
RoundRobin kan dus WEL!
Hang in de machine 2 (of 3, maar dat is wel veel) nic's, geef ze andere ip-adressen en bind die (juist, round-robin) in je dns aan dezelfde naam. Round-robin hoeft dus niet speciaal meerdere machines te zijn.
Dit werkt hier ( SUN E220 NFS server) uit de kunst 8-)
Pagina: 1