B&W DM 602 s2 Bi-wire

Pagina: 1
Acties:
  • 973 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Topicstarter
Ik wil mijn speaker bi-wire-en (lastig woord), maar dat gaat toch aardig wat geld kosten. Daarom vroeg ik mij af of iemand hier deze speaker al heeft gebi-wired (blijft lastig) en wat de voordelen (qua geluid) zijn. Welk verschil hoor je (of niet)?

Voor de volledigheid, ik heb een sony str db 940 versterker.

Succes is een keuze

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb ze ge bi-wired omdat dat met die kabel kon. Ik kan niet zeggen of het nou een groots verschil is, omdat ik het niet blind A/B vergeleken heb en omdat ik weet dat wanneer je niet volledig willekeurig en blind test, je hersenen altijd gehoorverschillen gaan verzinnen.

Er zijn al vele discussies over geweest en de meningen zijn verdeeld. Een 602 is nou niet echt dé high-end speaker die extreem veel voordeel heeft bij bi-wiren.

Mensen die van single wiren naar bi-wiren zijn gegaan zullen trouwens wel vaak zeggen dat het beter is gaan klinken, maar bij >>90% zal het ze niet eens opvallen als ik de kabel stiekem weer 'singlewired' aan ga sluiten (als in, ze hebben niet het gevoel van "Goh, het klonk eerst significant beter"...

Ik vind bi-wiren leuk, en ik zou het ook zeker niet laten als je het wil (ik doe het zelf nota bene ook :P), maar ik weet dat het verschil in geluidsweergave echt miniminimaal is.

Je kan met elke versterker trouwens bi-wiren :). Ik doe het met een Sony TA-va8ES en 602's.

Zijn trouwens veel interessante discussies over te lezen:
[topic=169329/1/50]
[topic=219962/1/50]
[topic=72289/1/50] (<-- met 602's zelfs! wat wil je nog meer! :7).
[search=bi-wiren]

Ik zeg: doe het omdat je het leuk vindt, en omdat je daarom misschien wel beter tegen je set aankijkt waardoor je het beter vindt klinken :7. (psycho-acoustie, ik blijf er fan van en ik blijf erbij dat dat meespeelt in VEEL gevallen (8>).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:31

DaOverclocker

Overclocker for life...

prachtige speakers die 602.....Ik heb precies dezelfde.

Maar naar mijn weten heeft het op deze speakers te weinig nu om ze te bi-wiren.
Bi-wire is eigenlijk bedoeld voor zeer hoge kwaliteit speakers (beter als de 602 iig).
Natuurlijk zal het wel wat uitmaken, maar of je het hoort vraag ik me af.
Ook hangt het er natuurlijk vanaf wat voor een componten je hebt. Hoe beter de kwalitet hoe beter je het hoort. Maar dat wist je waarschijnlijk al, anders kocht imho geen B&W.

offtopic
Wat voor een versterker is dat die jij hebt?
Naar mijn weten zijn die B&W's erg zweaar om aan te sturen.
ik heb hier een Luxman staan die 2x95 watt is. Het is een vrij oud type, maar kwam indertijd zeer goed uit de test, en bleek wel meer als 95 watt te zijn.
Nou geeft deze ook wel een goed geluid, zolang ik mijn volume wat zacht laat staan. Zodra ik hem harder ga zetten vervormd het geluid als een ^&R%&^, de speakers gaan clippen etc. Het power lampje gaat dan ook minder fel branden, wat dus duid op een inzinking van het powercircuit.
Dit is toch zwaar triest? Ik he ze ook al eens op een Luxman a383 2x150 watt gehangen. Dit klonk echt een stuk beter, vooral in als ie wat harder moest.
Heb jij hier ook 'last' van?
/offtopic

systeem specs

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 17 januari 2002 11:41 schreef henri het volgende:
offtopic
/offtopic
Open daar anders een aparte thread voor. Ik heb met een AMC cvt3030 (2x30watt) gespeeld en die deed het prima.

• DaOverclocker
  • Laatst online: 08:31

DaOverclocker

Overclocker for life...

ow ja, het verbindings stukje dat ertussen zit, die van koper/goud lijkt, schijnt van slechte kwaliteit te zijn. Je moet gewoon je speakerdraad doorlussen. (heb ik gehoord in verschillende HIFI winkels).

systeem specs

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Bi-wire, of het nut heeft of niet, valt over te twisten, ik heb al van alles geprobeerd, maar ik heb het nu weer single wire liggen (van den hul d-352 met bananen en spades van wbt) met een stukje clearwater ipv de bruggem, en ik vind het geluid zo erg prettig.

Over de 602, die is gewoon makkelijk te sturen vind ik, kameraad van me heeft de s1 en die stuurde die met een marantz reciever van 2x40 dus...ritch hier van got heeft die dingen als eens op zijn vincent amp gehad en dat was toch een beetje te krachtig voor die 602 :)

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Topicstarter
offtopic
ik heb hier een Luxman staan die 2x95 watt is. Het is een vrij oud type, maar kwam indertijd zeer goed uit de test, en bleek wel meer als 95 watt te zijn.
Nou geeft deze ook wel een goed geluid, zolang ik mijn volume wat zacht laat staan. Zodra ik hem harder ga zetten vervormd het geluid als een ^&R%&^, de speakers gaan clippen etc. Het power lampje gaat dan ook minder fel branden, wat dus duid op een inzinking van het powercircuit.
Dit is toch zwaar triest? Ik he ze ook al eens op een Luxman a383 2x150 watt gehangen. Dit klonk echt een stuk beter, vooral in als ie wat harder moest.
/offtopic
Offtopic
Mijn versterker is 5x110 watt. Van vervorming geen last totdat de versterker op '12' uur staat. Dan beweegt de mid/bass speaker ZO enthousiast dat ik bang ben ze te slopen. Ondanks dat vele beweeg, vervormd ie dan (nog) niet.
Offtopic

Maar ik zal het proberen met dezelfde kabels die ik nu heb. (zijn niet ZO heel duur). Merk ik verschil (links wel en rechts niet biwiren) dan koop ik wel echte speciale bi wire kabel.
tnx

Succes is een keuze

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 17 januari 2002 21:35 schreef Maxster4th het volgende:

Maar ik zal het proberen met dezelfde kabels die ik nu heb. (zijn niet ZO heel duur). Merk ik verschil (links wel en rechts niet biwiren) dan koop ik wel echte speciale bi wire kabel.
tnx
Grapjurk :P. Weet je hoe groot het verschil tussen de klank van een speaker die of links of rechts in je kamer staat is? Natuurlijk hoor je (veel) verschil, maar dat is kamerakoestiek wat je hoort!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op donderdag 17 januari 2002 21:37 schreef JvS het volgende:

[..]

Grapjurk :P. Weet je hoe groot het verschil tussen de klank van een speaker die of links of rechts in je kamer staat is? Natuurlijk hoor je (veel) verschil, maar dat is kamerakoestiek wat je hoort!
Idd :). Zelfs al zou je de speakers op elkaar zetten, en dan gaan A/B-en, dan zou dat nog geen eerlijke test zijn. Maar mijn mening is dat bi-wiren geen nut heeft, ga dan bi-ampen :).

Verwijderd

Eng is dit...ik heb precies hetzelfde staan (Sony STR-DB 940 met 2x 602 S2) :P

Ik heb mijn 602's ook gebiwired, ik had nl gelezen op diverse forums dat het geluid dan wat 'opener' zou klinken. Voor mij maakt het qua geld niet zo veel uit omdat er maar 2 X 2m tussen mijn speakers en versterker zit, dus ik d8, waarom ook niet. :)

Ik alleen geen A/B vergelijking gedaan, omdat ik tevreden over het geluid in biwired opstelling. :9

waarom heeft opeens iedereen dezelfde set als ik, of heb ik nu opeens dezelfde set als iedereen... :{

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 17:33
Het enige nut dat ik van biwire-en zie, is dat je meer oppervlakte kabel hebt. Maar je kunt dan ook gewoon een dikkere kabel kopen, ALS je het al nodig hebt. Bi-ampen kan ik het nut van in zien, maar alleen bij echt goeie speakers in een echt goeie ruimte. Tri-ampen daarentegen zie ik het niet van in >:).

• Big-Foot
  • Laatst online: 07-12-2025
Op vrijdag 18 januari 2002 11:46 schreef Ritch het volgende:
Tri-ampen daarentegen zie ik het niet van in >:).
Er zijn ook maar wienig gekken op deze wereld die dat doen (Jag bijvoorbeeld) :o

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op vrijdag 18 januari 2002 11:46 schreef Ritch het volgende:
Het enige nut dat ik van biwire-en zie, is dat je meer oppervlakte kabel hebt. Maar je kunt dan ook gewoon een dikkere kabel kopen, ALS je het al nodig hebt. Bi-ampen kan ik het nut van in zien, maar alleen bij echt goeie speakers in een echt goeie ruimte. Tri-ampen daarentegen zie ik het niet van in >:).
Hmm, zou die opmerking voor mij bedoeld zijn :P?

Over dat verdubbelen van kabel diameter: daar ga je weinig aan hebben aangezien de ene kabel aan maar geleidt voor hoge frequenties en de andere voor lage frequenties. Kortom, de "effectieve" kabelimpedantie blijft hetzelfde.

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
offtopic
/offtopic
Dat moet echt aan je speakers liggen. De B&W's zijn juist er makkelijk aan te sturen door hun goede gevoeligheid.
Ik heb nog geen enkel probleem mogen ontdekken, en mijn eindtrap is een Rotel met 60watt RMS per kanaal. Waar jij het over hebt lijkt me duidelijk een instabiele voeding van de versterker.

Om even terug te komen op het Bi-wire verhaal. Heb het wel eens geprobeerd met mijn center, maar ik gebruik al hele dikke kabel en het verschil is er gewoon niet.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1