.net runtime 21MB?!?!

Pagina: 1
Acties:

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-09 00:16
'k heb net .net binnen, maar daar valt voorlopig niet echt in te programmeren als je je proggies over internet wilt aanbieden. De distributable is een download van >21mb tegen <1mb voor een VB6 runtime, die in windows 2000, xp en ME ook nog eens standaard wordt meegeleverd, dus vaak kan je hem ook nog weglaten (ik heb een setupproggie die detecteert of ie in de sysdir staat).

Maar als ik een proggie heb gemaakt van 1mb dan ga ik daarbij echt niet een 21mb runtime bestand leveren. Is alleen interessant indien je op cd levert ofzo.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
En nu de vraag! :P :+

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik heb het idee dat je dit niet op de goede plek hebt gegooid maar meer iets is voor de buren, hence Programming. Geef maar een gil dan move ik um.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• DaZZle
Euhm. Ja. deze is idd voor de buren, mijn fout, plz move :)

De vraag... Kan het kleiner? Maar het antwoord zal wel nee zijn. Ik wil mijn ongenoegen even kwijt... :`(

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

move vanuit W&G..

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
.net is toch 5cds? :)

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 12:51 schreef devv05 het volgende:
.net is toch 5cds? :)
:? Dacht het niet (.NET SDK is 200mb oid). VS.NET zou kunnen.

Verder is het ook niet echt de bedoeling dat je die runtime mee distribueerd. Volgens mij is .NET nog niet uit de beta fase (of ik heb wat gemist?), daarna zal de runtime wel snel verspreid gaan worden.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ik moet zeggen dat ik 21 MB wel erg groot vind zeg...

De eerste geruchten vorig jaar waren dat ze rond de 17 MB zouden zijn...

Het is er dus niet meer bij om even snel een applicatie te schrijven en deze ter download aan te bieden op het internet :(

Blijf dan nog wel even op VB6 hangen, dat werkt nog wel goed en is gelukkig niet zo groot...

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
Op donderdag 17 januari 2002 13:47 schreef Zef het volgende:

[..]

Verder is het ook niet echt de bedoeling dat je die runtime mee distribueerd. Volgens mij is .NET nog niet uit de beta fase (of ik heb wat gemist?), daarna zal de runtime wel snel verspreid gaan worden.
Ja bedoelde VS.NET :)

Verwijderd

En dan ga ik er van uit dat dit alleen de VS.Net runtime is. Dan komt waarschijnlijk voor een Win9x machine op het volgende neer:
code:
1
2
3
4
5
VS.Net Runtime     21 MB
ADO.Net      8 MB - uitgaande van vorige ADO versies
DCOM95/98        2 MB - eveneens uitgaande van vorige versies.
            ------
            ~32 MB (tel er een MB'tje bij voor andere onvoorziene zaken).

Nee dat ga ik niet trekken met mijn 56k6'je.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
klopt dat ie 21 mb is. Maar het probleem wat .net nu heeft is dat het nog standaard niet bij alle besturngsystemen zit, wacht 1 of 2 jaar, wanneer het uit de kinderschoenen is en je hebt het bij ieder nieuw besturigssysteem zitten.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

En iedereen maar brullen dat de JRE zo groot was :)..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DaZZle
Op donderdag 17 januari 2002 13:47 schreef Zef het volgende:

[..]

Ik heb vstudio .net final sinds gister.

Ook de final van .net sdk en runtime zijn sinds gister beschikbaar. Hier kan je de runtime downloaden:

http://msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?URL=/downloads/sample.asp?url=/msdn-files/027/001/829/msdncompositedoc.xml

en die is dus 21.8MB. Echt veelsteveel...

De volledige sdk van 130 mb kan je hier vinden:
http://msdn.microsoft.com/downloads/sample.asp?url=/msdn-files/027/000/976/msdncompositedoc.xml

En als jij dus een app gemaakt hebt in vstudio .net C# of VB.NET, dan moeten jouw gebruikers voor jouw 'hello world' proggie al die 21 mb downloaden. Je moet dus meedistribueren op cd, of mensen het laten downloaden.

Wordt echt pas interessant om hiervoor te gaan developpen als mensen dit toch al geinstalleerd hebben staan, maar dat duurt nog wel 2 jaar en dan nog zal je velen hebben die dat niet hebben.

Verwijderd

De gemiddelde java SDK van sun is ook tig MB. Maar wat op dit moment het probleem is, is dat de runtime niet bij het OS meegeleverd zit.

Let er maar op: bij het eerste de beste service pack voor XP en win2k plakken ze die .net runtime er bij. Hebben ze 3 jaar geleden ook voor de VB runtime gedaan en sindsdien levert zelden iemand die nog mee, terwijl je dat in theorie ook zou moeten doen.

.NET is ingrijpend en groot, vandaar de omvang van de runtime. Het is ook niet iets wat volgende maand er moet staan en anders faalt het. Het is het platform voor de next-generation applications, met talen die nieuw zijn en daar moeten developers aan wennen en mee leren werken. Dat kost tijd.

Maak je nu een C# progsel van 100K, ja dan moet iemand die dat wil runnen de .net runtime downloaden. Maar dat is altijd bij early adopters :( . De gemiddelde applicatie die .NET als platform heeft komt pas over een tijdje uit, de final van de SDK is pas 1 dag uit! dus in die tijd heeft MS de tijd om de .NET runtime te verspreiden middels service packs. De gemiddelde grote app zal de .net runtime gewoon op de CD erbij prakken. Net zoals je doet voor de java2 runtime als je die gebruikt, de eventuele database engine (bv MSDE) die je gebruikt etc.

Verwijderd

Misschien zijn ze vergeten om het als release te builden :+

• DaZZle
Ik snap dat uiteindelijk dit mee wordt geleverd met het os enzo, maar ik gok dat het nog 2-3 jaar duurt voordat je ervan uit kan gaan dat iemand het op zijn pc heeft staan...

Voor freewareprogrammeurs als ik die relatief kleine proggels maakt is het tot die tijd niet leuk als je gebruiker zo'n dik ding moet downloaden

Verwijderd

Bovendien werkt ie niet op Windows 95, dus je sluit iets van 20% al uit.

Heb je trouwens al met VB.Net Setup oid een setup voor je progje gemaakt? Wordt het dan echt 30 MB?

• DaZZle
Ik kan nergens een setupgenererend proggel vinden in mijn vstudio.net. Alleen die runtime op m$.com
Pagina: 1