Toon posts:

[Kbasic] wie w8 er op?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik d8, laat ik eens een draadje beginnen over Kbasic (www.kbasic.org, duh..!).

Als ex-windows-fanaat schreef ik alles in VB maarja dat is er dus niet voor linux.

Kbasic komt binnenkort uit en ik zal de eerste zijn die aan het developen slaat.

Hoe denken jullie erover?

Kozel

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:37

klown

geek

Jammer dat het op KDE gebaseerd is, ik gebruik een andere window manager (enlightenment) en ik kan wel KDE support aanzetten, maar volgens mij werkt dat niet altijd even goed (of ik doe het zelf gewoon verkeerd....:z) maar leuk dat er programma's komen waarmee je onder linux kan programmeren, ik zie de xtra programma's die er onder windows wel zijn al verschijnen :7 en de handige tooltjes die je zelf ff in elkaar kan zetten.
Kylix is er ook al onder linux...dus het is een beetje meer van hetzelfde en ik denk niet dat het de kwaliteit van Kylix gaat overtreffen, maar dat is meer een vooroordeel :o

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik zie er het nut niet van in... Je kunt alles heel mooi doen in C, C++, perl of python (en vast nog meer talen). Shell is ook een optie, maar meestal niet voor dezelfde taken waar je VB voor zou gebruiken lijkt me.

Maar op VB voor GNU/Linux zit ik eigenlijk helemaal niet te wachten... BASIC en derivaten zijn nogal braindead imho.

Verwijderd

go deadinspace ;)
en als je al een progtaal beheerst dan zijn er best goede pakketten om je grafisch te uiten
glade bv en voor K qt was er ookal zoiets
en verder Tk rulez

Verwijderd

Ach, het is BASIC... de taal waarin ik als kind ben begonnen op zo'n atari 600XL-computer. BASIC is vrij simpel en dom, maar het is leuk voor kinderen en ook voor mensen die niet handig zijn in programmeren maar toch iets leuks willen maken....

...en daar gaat het toch om, nietwaar? Vroeger had je bijvoorbeeld gwbasic en qbasic, een omgeving waar zat mensen mee om konden gaan om mee te stoeien. Tegenwoordig zie je dat nergens meer terug op die graad, eigenlijk. Ik vindt het wel een leuke ontwikkeling, alhoewel ik persoonlijk kbasic niet zal gebruiken. Ik hou het liever op c/c++. :)

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Kijk eens naar Kylix, Delphi 6 voor Linux. Is gemakkelijk en snel geleerd. Je kan er net wat meer mee dan basic en misschien is dat iets.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:25
BASIC :?

:r :r :r :r

Dat is mijn geheel persoonlijke mening, natuurlijk (en aangezien je daar naar vroeg, bij deze dus!)

Verwijderd

Ik zit er eerlijk gezegd ook niet op te wachten. Basic is ontworpen als een taal om mensen te leren programmeren en is vooral niet bedoeld om serieuze toepassingen te maken. Natuurlijk heeft Microsoft met Visual Basic de taal een flink stuk krachtiger gemaakt. Maar imho mist Basic een aantal essentieele eigenschappen die modernere programmeertalen zo krachtig maken. Talen zoals Python, C++ en Java zijn veel krachtiger door hun object-georienteerde karakter.(overerving, polymorphisme, etc...)...

VB van Microsoft is ook wel enigsinds object georienteerd, maar dit is te verwaarlozen met bijv. het geniale ontwerp van Java.

Verwijderd

Leer C/C++ :)

Daar heb je uiteindelijk veel meer aan.

Download QT of GTK, bekijk de voorbeelden eens goed en voordat je het weet begin je zelf kleine programma'tjes te schrijven :)

Moet je wel 'willen' natuurlijk :+

Verwijderd

Topicstarter
nou kijk ik heb dus eerst met qbasic en toen met vb gespeeld en daar kan ik serieuze apps in schrijven. Ik wil graag in linux verder gaan maar C/C+ dat vindt ik echt superleip en ik snap er geen reet van.

Hoe moet ik beginnen. Wat te doen?

Kozel

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 21 januari 2002 19:26 schreef kozel het volgende:Ik wil graag in linux verder gaan maar C/C+ dat vindt ik echt superleip en ik snap er geen reet van.
Hoe moet ik beginnen. Wat te doen?
Boek :?
Of lurken in P&W uiteraard...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

het lijtk em eigelijk wel wat, basic is lekker gemakkelijk

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op donderdag 17 januari 2002 13:33 schreef Wilke het volgende:
BASIC :?

:r :r :r :r

Dat is mijn geheel persoonlijke mening, natuurlijk (en aangezien je daar naar vroeg, bij deze dus!)
Echter, als je argumentatie uit een emmer kots bestaat, heb ik met je te doen :Y)

Basic is m.i. goed voor de mensen die niet beter kunnen. Het vult het gat tussen goede-ende-moeilijke programmeertalen en helemaal-niets-programmeren.
Maar als je meer kan, raad ik je python en c++ aan.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

Op maandag 21 januari 2002 19:55 schreef mithalph het volgende:

[..]

Echter, als je argumentatie uit een emmer kots bestaat, heb ik met je te doen :Y)

Basic is m.i. goed voor de mensen die niet beter kunnen. Het vult het gat tussen goede-ende-moeilijke programmeertalen en helemaal-niets-programmeren.
Maar als je meer kan, raad ik je python en c++ aan.
Mja, mensen die wat willen proberen in een programmeer taal moeten maar een 'echte' taal leren :)

k'snap niet dat programmeurs die jaren gestudeerd hebben om een goede programmeur te worden zich bezighouden met zo'n tools te ontwikellen voor de leek onder het motto 'rapid action development'

T'is leuk voor iemand die bvb snel een programma voor z'n euro omrekeningen wil schrijven oid maar daar stopt het volgens mij ook.

* Apache :r ook op vb, de structuur van vb, alles wat te maken heeft met vb en heeft er ervaring mee dankzij :r school

Gelukkig krijgen we ook nog, C, SQL & pascal

kutvakken wegen net niet op tegen de positieve vakken gelukkig, dingen als heel de 8086 cpu bespreken en zien hoe een computer werkt op bitniveau is erg intressant :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Een wat genuanceerdere mening dan gal spugen:

Ik heb jaren lang zelf aangemodderd in QuickBasic en Visual Basic en het is een hele goede manier om met programmeren in aanraking te komen. Jammer dat het OO niet goed ontwikkeld is, maar het is zeker mogelijk om snel tools te ontwikkelen en met programmeren te beginnen.

Ik heb ook 2 jaar part-time bij een groot Nederlands (en internationaal) softwarebedrijf gewerkt, daar heb ik tot mijn verbazing ook in VB geprogrammeerd. Het bleek dat allerlei business-logic in VB (COM componenten) geschreven was. Dat was andere koek: slecht geschreven (in elkaar gehackte) software die moeilijk te onderhouden was. Het deed wat het moest doen (met een behoorlijke performance), maar het was enorm moeilijk om mooie (OO) uitbreidingen te maken.

Samenvatting: vooral beginnen/doorgaan met VB, maar zodra je serieuze dingen wil doen, stap dan over naar een 'hogere' programmeertaal, mijn voorkeur gaat uit naar Java, vanwege het mooie OO (daar betaal je wel een prijs voor: traagheid).

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 21 januari 2002 20:50 schreef Wizard_of_OS een wat genuanceerdere mening dan gal spugen
Waarvoor dank. Ik had toch wel meer van die alwetende tweakers verwacht :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

beetje dom om allemaal :r te doen ... blijkbaar allemaal kernel hackers hier :P ik vind het wel een goed alternatief. waarom :?.. er wordt ZOVEEL gescript in linux.. kan basic ook wel makkelijk zijn dacht ik zo

en dat brakke delphi wil je er niet eens op hebben man... met z'n wine emulators.. pff..

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 21 januari 2002 23:12 schreef Gila het volgende:blijkbaar allemaal kernel hackers hier :P
Puh, they wish! ;)
ik vind het wel een goed alternatief. waarom :?.. er wordt ZOVEEL gescript in linux.. kan basic ook wel makkelijk zijn dacht ik zo
Het probleem met Basic is, is dat je heel snel spagettie code krijgt, wat heel erg moeilijk te lezen is. In het geval van Linux is de keuze niet zo moeilijk, je kunt beter iets met Bash-scriptjes, of Pascal of C(++) oplossen, omdat die code veel netter is, (Al kan je er net zo'n grote rotzooi van maken)..

En trouwens, in QBasic & QuickBasic is dat al een stuk beter, met sub's e.d.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1