Zintuigen uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het medisch mogelijk om de 5 bekende zintuigen van de mens (tijdelijk) uit te schakelen?
Als dit mogelijk is kun je hierdoor een misschien wel een 6e (7e etc.) zintuig herkennen doordat je na de uitschakeling van de andere 5 zintuigen misschien mogelijk nog iets kan waarnemen, en kun je op die manier proberen het zintuig te ontwikkelen.
Is er al zo'n experiment geweest, enzoja wat was de uitkomst? Zonee, bied ik me als proefdier aan }:O
Persoonlijk lijkt het mij een mooie ervaring om dit te ondergaan, ook als ik geen ander zintuig zal ontdekken.
Het enige wat er dan nog is is mijn rede en de herrinneringen.
Als je dan beseft wat je mist kun je ook beseffen wat er waarschijnlijk nog meer voor een 'zaken' zijn die we nu niet kunnen waarnemen doordat we beperkt zijn met slechts 5 zintuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Natuurlijk kan je je zintuigen uitzetten. Je kan je ogen uitsteken, je trommelvliezen perforeren, je tong uitsnijden, je neus afhakken en dan hele sterke pijnstillers nemen zodat je ook niets meer voelt. Alleen je zesde zintuig, introspectie, werkt dan nog.

Het lijkt me echter niet dat je hierdoor iets te weten kunt komen. Je haalt alleen bronnen van informatie weg, er komen geen nieuwe bij.
Als je dan beseft wat je mist kun je ook beseffen wat er waarschijnlijk nog meer voor een 'zaken' zijn die we nu niet kunnen waarnemen doordat we beperkt zijn met slechts 5 zintuigen.
Jouw redenatie komt een beetje op het volgende neer: mijn huis heeft maar 5 ramen. Dat is een beperking voor mijn uitzicht. Als ik die nou eens allemaal dichtmetsel, dan besef ik vast veel beter wat ik allemaal mis aan uitzicht.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw redenatie komt een beetje op het volgende neer: mijn huis heeft maar 5 ramen. Dat is een beperking voor mijn uitzicht. Als ik die nou eens allemaal dichtmetsel, dan besef ik vast veel beter wat ik allemaal mis aan uitzicht.
nee, het komt neer op dat er harde muziek op staat waar door je de zachtere geluiden niet meer kunt horen.

Volgens mij zou dat niet werken. Als je alle zintuigen uitschakelt gaan je hersenen zelf informatie genereren(fantaseren) en als je je hersenen uitschakelt onthoud je niet of je wel of niet een zesde zintuig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 10:28
Gezonde mensen die lang van meerdere zintuigen werden berooft (floating tanks, absoluut geen geluid, geen licht, geen reuk, een 'zwevend' gevoel door zout water -> weinig gevoel) gingen geloof ik halucineren, dus ik denk niet dat je een extra zintuigje erbij krijgt :)

Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Op woensdag 16 januari 2002 23:20 schreef Lord Daemon het volgende:
Dat valt me nou van je tegen ;)

Volgens mij moet je het zo zien. Door die vijf ramen komt zoveel licht (lees: informatie) binnen, dat je er zo door overstelpt wordt, dat je niet meer kunt zien of er ergens anders nog een klein raampje (lees: 6e zintuig) zit. Door die ramen dicht te metselen, zorg je ervoor dat je minder licht (informatie) binnenkrijgt, zodat je dat kleine raampje (6e zintuig) misschien kunt zin.

Maar nu over de mogelijkheid. Daar ben ik nog niet over uit. Ik neem aan dat er binnenkort hopen mensen hier zullen posten die zeggen van wel :)
Op donderdag 17 januari 2002 00:22 schreef DWes het volgende:
Volgens mij zou dat niet werken. Als je alle zintuigen uitschakelt gaan je hersenen zelf informatie genereren(fantaseren) en als je je hersenen uitschakelt onthoud je niet of je wel of niet een zesde zintuig heb.
Daar ben ik inderdaad een beetje bang voor. Het is het effect van, als je je ogen dicht doet, dan zie je nog steeds beelden in je hoofd (ik tenminste :) )

Maar misschien is daar met meditatie o.i.d. wel wat aan te doen

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 23:20 schreef Lord Daemon het volgende:
Alleen je zesde zintuig, introspectie, werkt dan nog.
Prachtig gezegd LD :)
Het lijkt me echter niet dat je hierdoor iets te weten kunt komen. Je haalt alleen bronnen van informatie weg, er komen geen nieuwe bij.
Je kunt door het afsluiten van je zintuigen niets over de externe wereld te weten komen, maar je kunt je daardoor wel beter focussen op introspectie. Door introspectie kun je uiteraard dingen te weten komen over je eigen persoonlijkheid en psychische structuur.
Je metselt alle 5 de ramen dicht, en je verwacht dan rust in de tent. Maar ziedaar, je eigen geest neemt het over projecteert nu (denk)beelden op de binnenmuren van het huis. Van die denkbeelden kun je leren over je zelf, maar je kunt ook de volgende "grote" stap maken en je afvragen wat het is dat je eigen mentale projecties waarneemt. Dan kun je op zoek gaan naar die "waarnemer" door ook die mentale projecties uit te schakelen en te zien wat er overblijft.

Je bent nu bezig met meditatie en bent hard op weg een mysticus te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt door het afsluiten van je zintuigen niets over de externe wereld te weten komen, maar je kunt je daardoor wel beter focussen op introspectie. Door introspectie kun je uiteraard dingen te weten komen over je eigen persoonlijkheid en psychische structuur.
hmm, wat ik wel wat eng vind, van een meer practische kant is dat ik ooit wat met neurale netwerken heb zitten spelen, en als je een dermate complex en zwaar verbonden netwerk neemt als de hersenen heb ik het idee dat je een tijdje gaat doormalen op je 'oude' externe invloeden , maar op een bepaald moment ga je dus hallucineren, heb je gewoon een gesloten systeem waarin weinig meer gebeurt dan wat random heen en weer vuren van neuronen.
tenminste, daar ben ik bang voor.
Het lijkt me wel eens leuk om als een experiment eens een tijd in een 'sensory deprivation tank' te drijven.
Maar in ieder geval heb ik het idee dat als je langere tijd al je zintuigen uitschakelt, dat je dan gek wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[qoute]
[/quote]

Mijn idee was om de 5 zintuigen die we kenden af te sluiten, om op deze manier een ander zintuig te ontdekken die misschien door de overheersende invloed van de 5 bij mij bekende zintuigen overschreeuwt worden. Als experiment bv. alles zintuigen uitschakelen bij een paar proefpersonen en die personen allemaal in verschillende situaties deponeren (tussen veel mensen, veel planten, veel steen, ik noem maar wat) en kijken of die mensen nog iets waarnamen. Je gedachtenstroom zal echter niet stoppen maar dat maakt het misschien niet onmogelijk om dat 6e zintuig te ontdekken of 7e. (van dat interspectie had ik nog niet gehoord). En ik weet ook niet of je wel van een externe en interne wereld/persoonlijkheid kunt spreken. Zelf maak ik hier geen onderscheid in en zie het als geheel.
Je metselt alle 5 de ramen dicht, en je verwacht dan rust in de tent. Maar ziedaar, je eigen geest neemt het over projecteert nu (denk)beelden op de binnenmuren van het huis. Van die denkbeelden kun je leren over je zelf, maar je kunt ook de volgende "grote" stap maken en je afvragen wat het is dat je eigen mentale projecties waarneemt. Dan kun je op zoek gaan naar die "waarnemer" door ook die mentale projecties uit te schakelen en te zien wat er overblijft.

Je bent nu bezig met meditatie en bent hard op weg een mysticus te worden ;)
Op naar de verlichting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 03:12 schreef DchoZn1 het volgende:
Mijn idee was om de 5 zintuigen die we kenden af te sluiten, om op deze manier een ander zintuig te ontdekken die misschien door de overheersende invloed van de 5 bij mij bekende zintuigen overschreeuwt worden.
Laten we eens aannemen dat je 6e zintuig introspectie is, dan kun je inderdaad stellen dat het in onze gehaaste maatschappij nogal eens in de knel komt. Ik bedoel hier dus introspectie in de ruimste zin van het woord, het "waarnemen" van je eigen geestelijke processen.

Als je je 5 zintuigen afsluit van externe prikkels is dat "6e zintuig" het enige wat je over hebt, waardoor de producten van je geestelijke processen, waaronder je fantasieen en herinneringen, de overhand krijgen. Als je die "sensorische deprivatie" langere tijd volhoudt ga je inderdaad hallucineren, de identificatie met je eigen mentale processen wordt zo sterk dat ze niet meer van de realiteit te onderscheiden zijn (de zintuiglijke prikkels die je gebruikt om je fantasieen van de zintuiglijke realiteit te onderscheiden, ontbreken).

Wat ik hier beschrijf is en vorm van meditatie, het hallucigene extreem komt overeen met een shamanistische extatische trance. Enerzijds hoef je niet zover te gaan, je kunt je sensorische prikkels net zover beperken dat je in een soort hypnagogische staat komt (de grens tussen slapen en waken). Maar aan de andere kant kun je nog verder gaan, in die zin dat je zelfs dat "6e zintuig" probeert af te sluiten en elke bewuste gedachte vermijdt (dit is zeer moeilijk en vergt veel oefening). Wat er dan overblijft is een tijdloos, ruimteloos, gedachteloos iets, dat simpelweg is; maw. de mystieke verlichting oftewel de "God experience".
Als experiment bv. alles zintuigen uitschakelen bij een paar proefpersonen en die personen allemaal in verschillende situaties deponeren (tussen veel mensen, veel planten, veel steen, ik noem maar wat) en kijken of die mensen nog iets waarnamen. Je gedachtenstroom zal echter niet stoppen maar dat maakt het misschien niet onmogelijk om dat 6e zintuig te ontdekken of 7e.
Ah, je wilt het nog geheimzinniger en onverklaarbaarder dan het "goddelijke" direct ervaren (dat is het doel van een mysticus).

Even serieus, er zijn tegenwoordig neurofysiologische theorieen die ESP (buitenzintuiglijke waarnemingen), OBE (uittreden), NDE (bijna-dood ervaringen) en zelfs AAE (ontvoeringen door aliens) aannemelijk verklaren. Die theorieen gaan zonder uitzondering er van uit dat sensorische deprivatie, soms in verband met andere zaken zoals slaapstoornissen, ontregeling van bepaalde hersengebieden veroorzaken die op hun beurt dit soort ervaringen veroorzaken.

Het is met computertomografische scans aangetoond dat de hersengebieden die volgens die theorieen ontregeld worden (vooral de temporale kwabben) exact de zelfde zijn als die die ontregeld worden in trance- en meditatie-toestanden. Mystici en occultisten zien dan weliswaar geen aliens, ze struikelen wel over de engelen en demonen, but whats in a name. Voor de rest maken ze ook "astrale" of "spirituele" reizen, oa. door tunnels van licht, en noem maar op.

Maw. je hoeft niet op zoek naar een parapsychologisch 6e zintuig, ons psychologische "6e zintuig" kan die parapsychologie al bijna naar de prullenmand verwijzen. (Maar dat maakt experimenteren met dat "6e zintuig" niet minder interessant.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 07:47
Hmmz, ik voel me nu heel dom, maar wat is introspectie? Het zogenaamde 6e zintuig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op donderdag 17 januari 2002 09:03 schreef morgoth het volgende:
Hmmz, ik voel me nu heel dom, maar wat is introspectie? Het zogenaamde 6e zintuig?
Na even lezen heb ik het idee dat het geen zintuig is die dingen van buitenaf opvangt, maar het waarnemen van je eigen gedachten. Dat het een zesde zintuig is klinkt een beetje raar, maar het is wel een waarneming.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien neemt het zesde zintuig een andere (toekomstige) tijd waar. Zal wel een hoop verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 06-07 00:17
Ik zou het wel verschrikkelijk handig vinden als ik mijn gehoor kon uitschakelen en inschakelen.
Vooral als ik wil gaan slapen.

Het zesde zintuig is met behulp van meditatie, waarbij je ook al je zintuigen uitschakelt te activeren, zodat je OOB kunt treden (heb ik gehoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 09:03 schreef morgoth het volgende:
Van Dale:
in·tro·'spec·tie (de ~ (v.))

1 innerlijke zelfwaarneming => zelfbeschouwing
Dit stel ik dus gelijk aan een 6e zintuig, er wordt immers iets waargenomen (je eigen mentale projecties). Dit "waarnemen van de eigen geest" wordt tegenwoordig gebruikt om allerlei paranomale zaken te verklaren, die door occultisten en mystici als waarneming met "het derde oog" cq. de 6e zin wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 15:24

Mx. Alba

hen/die/zij

Door alle andere zintuigen uit te schakelen zou je je inderdaad volledig op introspectie kunnen richten - op je geest. En je geest staat in verbinding met het alomaanwezige Goddelijke - de Akasha, Ohm, Wakantanka, afin, ik heb al meerdere malen zo'n rijtje namen opgedreund. Je zal dan dus nog wel degelijk iets waarnemen.

Om het anders te zeggen - als je de zintuigen van het lichaam uitschakelt, heb je nog steeds de zintuigen van de geest.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Reyn, heb je nou ook echt argumenten voor je geloofsovertuigingen? Ik heb al vaak rijtjes van jou voorbij zien komen, maar ik kan me weinig argumenten voor hun accuratie herinneren.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1