Tip voor FAQ?: repareren van lawaaimakende fan

Pagina: 1
Acties:

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 19:42

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
ff een tippie voor in de FAQ misschien:

Veel mensen klagen over dat hun fan zo'n kl*te-geluid maakt(bijvoorbeeld de Blue Orb). Dit ligt aan de smering van het asje in de fan zelf. Als je hier een zootje vet in duwt gaat hij weer een hele tijd mee.
Hier een korte omschrijving wat je moet doen:

Wat heb je nodig:
- Uiteraard: de zieke fan
- Een beetje lager-vet(kun je bij de autohandelaar of zelfs fietsenmaken halen, je krijgt zo een kwakkie van ze mee)
- Een potlood of iets dergelijks(om het vet mee "aan te stampen"

Doe het volgende:

Achterop de fan zit een rond stikkertje met merknaam, voltage en amperage. Haal dit stikkertje er voorzichtig af(hoeft nie stuk). Nu zie je als het goed is een stalen pennetje(het asje) en misschien dat er nog wel wat vet over is. Probeer nu met het potlood(of je vinger, of de poot van de kat: wees creatief) de hele ruimte langs het asje te vullen met het vet. Je mag best even aandrukken, zodat het vet goed overal komt, en er geen lucht meer in het lagerhuis zit.
Nadat het vet erin zit, moet je het plastic om het gaatje even vetvrij maken, en er een stukje rond plastic(plakband kan, fietsenbandrubber is aanbevolen) op plakken. Zorg dat dit goed dicht zit, anders loopt er straks allemaal vet uit, en dat wil je niet hebben.

Nog 1 laatste tip: DOE DIT WANNEER JE GELUID BEGINT TE HOREN!!! Het kan zijn dat je door te lang te wachten het interrieur van de fan beschadigt, zodat hij aan gaat lopen, en je dus voor niets bezig bent geweest.

Mijn Blue Orb werkte weer perfect na dit gedaan te hebben, dus ik denk wel dat dit voor meer mensen geldt.

MOD: kijk maar of je het kunt gebruiken, ik vind het iig wel bruikbaar :)

Owjah, als het al in de FAQ(of een andere) stond: Xsqueeze me!

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

:) Nice tip Alki :)
Bij mij werkte een druppie kruipolie ook perfect, al zul je dat iets vaker moeten doen :)

Owjah, en Karel wenst niet met zijn pootjes in het vet te belanden, dus het zal een tandenstoker worden voor mij :D

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

Verwijderd

Geldt dit ook voor de brakke Abit KT7A chipset fan ?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op woensdag 16 januari 2002 23:12 schreef Hitpoint het volgende:
Gewoon ff mailen, krijg je een hele nieuwe... maar het zal ook wel werken ja...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Xanax959

relax...

Het is mijn ervaring dat dat olie gedoe niet lang werkt, omdat je fan al is gaan slijten, als je geluid hoort. Op een gegeven moment werkt de kruipolie, de teflonspray of het vet niet meer, en kan je opnieuw beginnen, totdat de oplossing nog maar een paar dagen werkt. Er zijn hier ook wel meer topics over geweest.
Het is wel een handige tijdelijke noodoplossing. (vind ik)

Atari portfolio Dos 2.11

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:00

breinonline

Are you afraid to be known?

Tijdelijke noodoplossing? Indien ie lawaai gaat meken ben je eigenlijk al te laat. Maar een noodoplossing is het niet; je zou eigelijk gewoon onderhoud moeten plegen aan je fans. Gewoon om de zoveel tijd ff smeren. De meeste tweakers (inclusief mezelf) zijn hier echter te lui voor. :) Je fans zouden dan echter wel veel langer meegaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 19:42

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 23:12 schreef Hitpoint het volgende:
Ik heb zelf ook een KT7A, maar die fan maakt nog geen geluid. Ik zal er voor de zekerheid wel ff naar kijken, want je weet maar nooit. Als je die fan er los van kunt halen, dan kun je het smeerpunt ook bereiken, dus kun je hem smeren.

Het is volgens mij zo dat hij geluid gaat maken als hij een tijdje "droog" heeft gestaan. Dus regelmatig onderhoud plegen is eigenlijk een must...dus tweakers, zet het in je agenda(nigel ;) ):Om de 2 maanden vet vervangen!

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Pagina: 1