Toon posts:

php mysql select

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb meerdere categorienen in mijn database

maar hoe kan ik dit het beste uitlezen

select * from blabla where cat1=$categorie or cat1=$categorie or cat2=$categorie or cat3=$categorie or cat4=$categorie or cat5=$categorie or cat6=$categorie or cat7=$categorie or cat8=$categorie or cat9=$categorie or cat10=$categorie

cat1 | cat2 | cat3 | cat4 | cat5 | cat6 | cat7 | cat8 | cat9 | cat10

of kan ik beter een functie pakken en select * from blabla en die functie de juiste categorie uit een tabel pakken

voorbeeld tabel
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

wat is het snelste ??

optie 1 kan ik maken, maar optie 2 niet kan iemand dan eve een functie maken voor me thanks alvast...

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij helpen

het is belangrijk...

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 21:28 schreef hans_20 het volgende:
kan iemand mij helpen

het is belangrijk...
wat wil je nuk, gewoon die tabel uitlezen??
Behoorlijk vage tabel!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:42
hmm, lekker wazig idd :) tijd voor spoedcursus relationeel database ontwerp

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

Hoi Hans_20,

kan ik hier uit opmaken dat jij een tabel heb gecreeerd met een hoop kolommen waaronder:
cat1 | cat2 | cat3 | cat4 | cat5 | cat6 | cat7 | cat8 | cat9 | cat10
en dat jij als iemand in categorie 1 valt, dat je daar een extra waarde in zet, en zo ook in cat 2,...10?

in dat geval is het toch veel handiger om 1 kolom te nemen waar je opzlaat met welke categorie je zit, en een 2e kolom te nemen en daarin zet welke waarde je in die categorie hebt?

ook als je meerdere categorieeen hebt waar de row lid van kan zijn, dan is het makkelijker om een extra tabel te maken, en daar voor elke categorie waar deze dinges toe behoort daar een pointer naar deze dinges zetten, welke categorie en welke waarde?

dat is veel makkelijker querien etc. Dan heb je meteen een hint over database normalisatie. Niet dat ik er verstand van heb, maar wel dat je er zo voor zorgt dat je veel meer, sneller, flexibeler en beter met je database om kan gaan.

is dit een beetje duidelijker zo?