Toon posts:

Vcore van processor gaat vanzelf omlaag?????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat gisteren rond een uur of 11 gewoon te internetten. Opeens geeft pcalert3 (ik heb een msi k7t pro2a moederbord) een foutmelding en begint de alarm te gaan. Ik kijk ff en zie dat de vcore te laag zit. Voordat ik maar iets kan doen krijg ik een spontane reboot, waarna de pc niet meer opstart (zwarte scherm, licht van monitor blijft oranje en komt niet op groen).

Ik zet de computer uit, wacht 2 minuten en zet hem weer aan. Ik krijg de scandisk van xp nog te zien. Net wanneer hij zegt dat ik 5 seconden heb om scandisk te onderbreken, krijg ik een blauwe scherm een voordat ik de foutmelding kan lezen, gaat mijn computer automatisch uit. Ik weer 30 minuten wachten, daarna weer aangezet en meteen in de bios gekomen. Ik zie tot mijn verbazing dat de vcore automatisch en erg snel omlaag gaat. Hij begint bij 1.54v en gaat snel omlaag tot 1.41v. Wanneer hij bij 1.41v komt, loopt de pc vast.

Ik heb 12 uur gewacht en de pc weer aangezet. Nu komt er niets meer tevoorschijn, zwarte scherm, lampje van beeldscherm blijft oranje. Ik ben bang dat mijn processor kapot is. Ik hoop dat iemand een raad kan geven. Processor was niet overgeklockt ofzow, gewoon een amd thunderbird 1ghz. @ 1ghz. :'( :'( :'(

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. Ik verwacht dat je voeding brak is.. (dat zou in ieder geval het eerste zijn waar ik naar zou kijken!)

Heb je niet ergens een andere voeding waarmee je kunt testen (of bij iemand anders ofzo?)

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 19:17
msi :r

misschien ff formateren ofzo, ik heb zoiets al vaker gezien

Verwijderd

Op woensdag 16 januari 2002 20:50 schreef Xsion het volgende:

Wat is dit nouw weer voor een loze reactie...
De programmatuur heeft niets met de Vcore instellingen te maken |:(

• Twynn
Op woensdag 16 januari 2002 20:55 schreef kwweetnix het volgende:
Wat is dit nouw weer voor een loze reactie...
De programmatuur heeft niets met de Vcore instellingen te maken |:(
Inderdaad.. En als je goed leest komt de programmatuur (OS) niet eens op.. Het systeem is al eerder gecrashed!

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025

Hoe wil jij gaan formateren, als je de pc aanzet en alleen maar zwart beeld krijgt :?

Voor de rest, voeding checken, mobo checken en proc checken

Zal geheid 1 van die drie dingen zijn.

Verwijderd

Topicstarter

|:( |:( |:(

Idd, wat een lompe reactie zeg. Ik beschrijf in mijn post dat ik niet eens de bios kan opstarten, laat staan in dos komen om mijn pc te formatteren!!! Ik krijg nix in beeld, monitor blijft op oranje staan en springt niet meer op groen.

Ik dacht eerst ook aan die 3 dingen: Moederbord, processor of voeding. Maar ik ga d'r vanuit dat mijn processor brak is, of is dat een snel getrokken conclusie??? Want ik ben van plan om een nieuwe processor te kopen (als ik het niet kan oplossen). Ik wil straks niet voor niets een nieuwe processor kopen, dus als iemand mij exact kan vertellen of het aan de processor ligt.....

• Twynn
Op woensdag 16 januari 2002 21:14 schreef hcetiner het volgende:
Maar ik ga d'r vanuit dat mijn processor brak is, of is dat een snel getrokken conclusie???
Ik zou het zeer vreemd vinden..

De vcore wordt namelijk geleverd door jouw voeding, via het mobo.. De processor regelt daar verder niks aan..
De meting van die voltages gebeurt ook niet door de processor zelf, maar door de chipset, of een ander onboard chipje..

Verwijderd

Het moet haast wel aan de voeding-mobo liggen
probeer ff zonder iets in de kast...
Dat kan helpen en anders met leen voeding/mobo

Verwijderd

Topicstarter
Dan zit er maar 1 ding op: Morgen na school meteen naar de dichtsbijzijnde computerwinkel gaan (100 meter van m'n huis verwijdert :) ) en vragen of ze de voeding willen testen. Als ze de conclusie trekken dat de voeding brak is, een nieuwe voeding kopen. Maar ik wil nog 1 ding weten: Als de Vcore niets met de processor te maken heeft, waarom moet je die wijzingen als je de processor wilt overklokken??? Iemand nog suggesties???

• Twynn
Op woensdag 16 januari 2002 21:30 schreef hcetiner het volgende:
Als de Vcore niets met de processor te maken heeft, waarom moet je die wijzingen als je de processor wilt overklokken??? Iemand nog suggesties???
De vcore heeft wel degelijk met de processor te maken.. Maar hij kan hem niet regelen en meten..

Als je de Vcore van de processor verhoogd, krijg je hogere signaal-niveau's van de data-signalen in de processor. Bij overclocking kunnen die signalen vaag worden/ zwak worden waardoor het dus fout gaat (crashes enzo). Door de signalen dus wat sterker te maken, zorg je ervoor dat het ding nog wel werkt bij hogere frequenties!

Verwijderd

Yup, vcore is gewoon de spanning die jij over je processor zet, wanneer je wil overklokken kan de processor niet snel genoeg volgen als de vcore te laag blijft. Daarom wordt de vcore hoger gezet...

Verwijderd

Topicstarter
Dus het heeft niets met de processor te maken (mijn probleem)? Als dat zo is, ben ik daar zeer blij mee (als het dan maar niet de mobo is maar de voeding)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels naar een computerzaak geweest en ik heb na uitvoerig testen van voeding, processor en moederbord te horen gekregen dat het waarschijnlijk aan mijn mainbord ligt. Na wat langer testen bleek dat mijn processor en moederbord defect waren. Ik heb nu een nieuwe moederbord + duron 950mhz processor gekocht om het even vol te houden. Als ik wat meer geld heb, koop ik een amd xp 1900+ :P
Pagina: 1