[DV CAPTURE] Video bewerken op PC

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb sinds kort een JVC DV videocamera. Nu wil ik op de pc video gaan bewerken en deze terug zetten op de camcorder (heefd DV-out én in via firewire) en ik wil het opnemen met de videorecorder. Ik heb geen extreem enhanchte dingen nodig maar ook niet te weinig.

Ik heb door verschillende topics gescrolled en ik begrijp het verschil tussen een FireWire card en een DV card niet. En wat moet ik me er bij voorstellen? Heeft een DV card ook een TV-In waar je van kan "capturen" of...
En verder over de software die bij de cards zitten?

En is het nog speciale hardware nodig of OS eisen?

Kan iemand me een paar antwoorden geven of zijn er handige links?

Tnx

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 18:55

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Verwijderd

Ik heb zelf onlangs een Miro DV+ aangeschaft en gebruik ook een JVC camera om video-materiaal te capturen. Deze DV+ heeft 2 firewire-aansluitingen (in en out) waarop je je camera kan aansluiten. Verder heeft deze kaart ook nog een analoge uitgang om op je videorecorder aan te sluiten.

Deze kaart heeft dus geen tv-in om van te capturen. Als je dat wel zou willen zijn er ook nog duurdere kaarten die DV in/out en analoog in/out hebben.

Bij die DV+ krijg je een software-pakket waar goed mee te werken is.

Verder eisen aan je pc:
- Je harde schijf moet min 4 MB/s continue kunnen schrijven.
- Een snelle processor is wenselijk voor het renderen...

• iAR
  • Niet online
Tnx, al ben ik een mega leek op dit vlak dus:

Een DVPlus wordt het niet. Ik zag dat dat voor camcorders zonder DV-In is, dat moet ik wel hebben naast dat ik het op videotape (VHS) wil wegschrijven. Of is dat niet juist?

Wat is het verschil tussen die pakketten? Is dat op software of op hardware? En vanaf welke prijs (en type) beginnen ze ook met analoog in (en uit)? Ik ben op zich wel voor TV in :)

Hoe is die software van Pinnacle? Wat voor functies heeft het pakket.

Zijn er nog punten waar je op moet letten? Ik weet wat ik wil:
- van mijn digitale camera (JVC cam of the year) naar pc.
- in de pc knippen plakken wissen, tekst en overgangen en muziek toevoegen.
- van mijn pc naar de camera terug en naar de videorecorder (via DV/FireWire kaart of via TV-Out van mijn grafische kaart)
- het liefst TV-In (dat ik tv kan kijken op mijn pc)
Dat was het wel...

• iAR
  • Niet online
*oops*

had even verkeert gekeken... na ff de "vind wat je zoekt wizard" van pinnacle gebruikt te hebben is idd de Studio DV Plus (v7) wel een goede versie: DV-in, DV-out, Analoog-uit, ... helaas geen Analoog-in, maar goed.

Bij Norrod ligt ie voor €234,00... is wel goede keuze dus?!

Of? :?

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 11:08 schreef zerosignal het volgende:
*oops*

had even verkeert gekeken... na ff de "vind wat je zoekt wizard" van pinnacle gebruikt te hebben is idd de Studio DV Plus (v7) wel een goede versie: DV-in, DV-out, Analoog-uit, ... helaas geen Analoog-in, maar goed.

Bij Norrod ligt ie voor €234,00... is wel goede keuze dus?!

Of? :?
Voor jou is dat zeker genoeg. Kijk nog eens goed rond, volgens mij kan dat goedkoper. Even een opmerking op de reactie van Dennus. Een firewire verbinding is altijd in EN out. Het is de camera die je hierin beperkt. De DVP1 (die jij hebt denk ik) heeft geen DV-in, had je de DVP3 moeten kopen. Het verscil tussen een DV kaart en een gewone firewire kaart is dat die DV kaarten extra functionaliteit bieden. Meestal zit er wel een bewerkingschip op of 1 om te renderen. Een DVplus doet precies wat jij wilt. Je kunt dan digitaal alles over zetten naar de PC, bewerken en dan rechtstreeks vanaf de pc naar je video over zetten. Het hoeft niet eerst terug naar de camera.

• VivaAtloni
IK zal me hier toch even mee bemoeien, want ik vindt zo'n kaartje van 234 euro toch wel iets teveel van het goede. Ik heb namelijk ook een digitale camera, ook jvc. Ik gebruik een dynalink firewire kaartje wat ik destijds voor 139 gulden bij de vobis heb gekocht. Deze is prima om de dv naar de computer te plaatsen.
Voor de bewerking kun je verschillende programma's gebruiken. Ik gebruik altijd ulead mediastudio pro 6, omdat dit mij voldoende opties biedt. Dit is wel een duur programma dus die kun je misschien wel bij iemand lenen.
Verder maak ik van de bewerkte film altijd een divx en een svcd. De svcd om hem in dvd kwaliteit om een standalone dvd speler af te spelen en de divx om zijn superieure kwaliteit als back up. Je kunt de film indien je camera dv-in heeft geactiveerd ook weer bewerkt terugzetten (zonder kwaliteitsverlies) op de dv tape.

Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat je zo'n duurde kaart helemaal niet nodig hebt en dat je vaak betaald voor de software. Dus indien je ergens deze software (adobe premiere of mediastudio 6) kunt krijgen zou ik het zeker afraden en voor een goedkopere firewire kaart gaan. Tevens heeft zo'n chip volgens mij alleen invloed op analoge videobewerking, maar dat wit ik niet zeker.

Succes ermee

Verwijderd

Ik weet niet wat beter is:
bewerkte video op videoband zetten via DV+ of via de TV-out van je videokaart, heb ik geen ervaring mee, iemand anders??

Als dat echter niet uit maakt zou ik lekker een los firewire-kaartje kopen voor... eeeeh +/- 60 euro en als je perse tv wil kijken een goedkoop tv-in kaartje aanschaffen

• iAR
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 12:00 schreef Jamez_Joint het volgende:

Het verscil tussen een DV kaart en een gewone firewire kaart is dat die DV kaarten extra functionaliteit bieden. Meestal zit er wel een bewerkingschip op of 1 om te renderen. Een DVplus doet precies wat jij wilt. Je kunt dan digitaal alles over zetten naar de PC, bewerken en dan rechtstreeks vanaf de pc naar je video over zetten. Het hoeft niet eerst terug naar de camera.
Die chip he, is die nodig? Ik wil dus alleen wat knippen, plakken, wissen en verplaatsen. Wat muziek erbij, misschien een avi erin plakken.
Daarna én terug naar de camera én op videoband én op divx.
Kijk als die renderchip (or what!) de bewerking 3-en-een-halve seconde sneller maakt dan is dat dus niet nodig.

- Wordt zo'n camera als extra schijf gezien met zo'n firewire aansluiting?
- Welke software is goed voor de leek? ;)

• VivaAtloni
er is een makkelijker oplossing, want als je dv-in hebt kun je met de firewire het resultaat (bewerkte video) terug sturen naar de dv-tape. Bij mijn jvc camera kan ik gewoon de videocamera op de video of tv aansluiten en de dv-tape overspoelen naar een vhs band. En daarme krijg je toch echt het beste resultaat (wat op een tape haalbaar is iig)!

• iAR
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 15:05 schreef VivaAtloni het volgende:
er is een makkelijker oplossing, want als je dv-in hebt kun je met de firewire het resultaat (bewerkte video) terug sturen naar de dv-tape. Bij mijn jvc camera kan ik gewoon de videocamera op de video of tv aansluiten en de dv-tape overspoelen naar een vhs band. En daarme krijg je toch echt het beste resultaat (wat op een tape haalbaar is iig)!
[nitwit mode]
Ik neem aan dat dan de items in het scherm (batterij, status) niet op de video tape komt?
[/nitwit mode]

Een klasgenoot zei dat die "render chips" niet veel zijn omdat er 1op1 gekopieerd wordt...
Dus dan is een firewire een goede oplossing, maar welke ;)

• VivaAtloni
hoezo welke!!! Gewoon een goedkoop firewire kaartje. Dynalink doet het bij mij perfect.

En er komen verder geen zaken als batterij op het scherm, maar dat lijkt me duidelijk.

Verwijderd

Zolang ie een IEEE 1394 stempel heeft is het wel ok

• Wheels_Chrome
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-03-2024

Wheels_Chrome

Vergeten = n vorm van vrijheid

Ik mis een paar dingen, ok de topicstarter heeft er blijkbaar geen last van, maar dv-in is volgens de europese wetgeving niet toegestaan op dv camera's. Deze hebben doorgaans allen dv-out. Het nut van een duurdere dv kaart zit hem niet alleen in de software. Deze kaarten (bijv. de Miro DV500+ of de Canopus Raptor RT) hebben een eigen renderchip onboard. Deze hoeven dus niet alleen gebruik te maken van je processor maar doen het onboard. Dit scheelt heel veel tijd. En veel overgangen zitten al in de chip ingebakken zodat het letterlijk uren scheelt met het renderen van je filmpje. Een simpele firewire of goedkope Miro DV+ voldoet uitstekend als je niet teveel wilt bewerken en niet teveel titels etc. wilt toevoegen. Wil je dit wel, spaar dan even door of koop 2dehands. Het geld is het waard! Anders zet je 's avonds om 01:00 je film aan het renderen en als je de volgende dag uit je werk/school komt is ie klaar. Werkt ook........

Kijk ook eens op:

http://www.abcdv.com/

Alles over digitaal filmen en bewerken *D

AMD 1900+, ABIT KR7A, 1GB DDR, Matrox G550, Adaptec 2930U, Plextor 12/4/32 SCSI, Plextor 40 SCSI, Alienware DA-01-SLD, DigiDoc 5, iiyama 19", HP 17", Barracuda 60GB, IBM 40GB, Miro DV 500, 2x 3Com 10/100, Hercules Game Theater XP, HP DDS3 12/24,

Verwijderd

DV-in zit er standaard inderdaad niet op, maar bij elke klusjesman op de hoek kan je je camera om laten bouwen.
Enig nadeel is dat de garantie vervalt... :)

• iAR
  • Niet online
:? jO, krijg je dat weer... waarom "claimt" JVC op de irritante stikkers (en dozen) wel dat hij DV-In heeft. Ik heb de GR-DVP3 en er staat ook duidelijk DV ingang/uitgang (i.Link, IEEE 1394)

Ik begrijp dat het niet mag, maar dan botst er hier toch wel heel wat, toch?! Hoe kom ik er nu achter of het ding wel DV-In of niet heeft!? Als consument zou je toch aannemen dat DV-In wel werkt.

Ik zou de Studio DV Plus (v7) kopen zijn er mensen die statestieken hebben van deze kaart en een firewire kaart?
Ik wil namelijk wel veel knippen, plakken en verplaatsen dus...

* iAR krijgt geen hoogte van deze materie... :(

• iAR
  • Niet online
Kan iemand nog ff wat duidelijkheid geven?! Ik ben de weg kwijt :?

Verwijderd

Of je camera echt DV-in heeft kan je alleen achter komen door het te proberen of na te vragen bij de winkel waar je hem hebt gekocht.
Maar als ie geen DV-in heeft zou ik hem om laten bouwen, anders heb je niet zoveel aan je DV+.

Wat voor statistieken wil je hebben? In principe is je DV+ een firewire-kaart met een extra video-out.

Edit: knippen en plakken zal prima gaan met de software die je bij je DV+ krijgt...

• Jack_The_Ripper
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:02
Ik heb deze topic ff door gelezen en ben tot de volgende conclusie gekomen.

Als ik het goed begrijp heb ik genoeg aan een nieuwe soundblaster Audigy kaart(heeft een IEEE® 1394 poort) en een geleend videobewerkings programma om de DV beelden van mijn DV camera te bewerken en op te slaan naar DV- en VHS-tape (via DV-in op de cam.)?

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
misschien niet geheel overbodig:

tot voor kort gaven enkele JVC camera's problemen in combi met Pinnacle DV kaarten! check hun website (http://www.pinnaclesys.com) voor meer info

ps. ik weet niet precies om welke kaarten en camera's het gaat, maar er zijn iig problemen geweest

• iAR
  • Niet online
Op vrijdag 18 januari 2002 15:15 schreef Dennus het volgende:
Wat voor statistieken wil je hebben? In principe is je DV+ een firewire-kaart met een extra video-out.

Edit: knippen en plakken zal prima gaan met de software die je bij je DV+ krijgt...
Wat voor statestieken?! Nou als ik Wheels_Chrome mag geloven dan duurt het allemaal wel ff... Een paar minuten maakt me niet uit, maar als het echt uren gaat kosten om een film terug op mijn camera te zetten.
Omdat ik niet weet wat er gerenderd moet worden na wat bewerkingen en ik helemaal niet weet hoe die DV standaard in elkaar zit wil ik wel goed voorgelicht iets kopen.

Ik wil best die DV+ kopen maar als het ook met een firewire kaartje zonder chip kan en dan maybe een half uurtje langer duurt heb ik daar geen problemen mee.

En over die software van pinnacle zit ik niet in... ik hoor net van klasgenoot dat ie erg goed is... :)

Verwijderd

Op donderdag 17 januari 2002 15:58 schreef VivaAtloni het volgende:
hoezo welke!!! Gewoon een goedkoop firewire kaartje. Dynalink doet het bij mij perfect.
Dynalink doet het perfect?

Heb je ook ervaring met het terugschrijven naar de camera?

Zo ja, welke camera en software gebruik je dan?

Ik heb het zelfde kaartje, maar terugschrijven werkt (in tegenstelling tot wat ik elders heb beweerd)voor geen meter! :(

• Jack_The_Ripper
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:02
Op zondag 20 januari 2002 23:28 schreef BinBong het volgende:

[..]

Dynalink doet het perfect?

Heb je ook ervaring met het terugschrijven naar de camera?

Zo ja, welke camera en software gebruik je dan?

Ik heb het zelfde kaartje, maar terugschrijven werkt (in tegenstelling tot wat ik elders heb beweerd)voor geen meter! :(
Heb je wel een werkende DV-in op je camcorder?

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 18:38 schreef Jack_The_Ripper het volgende:

[..]

Heb je wel een werkende DV-in op je camcorder?
Een beetje werkend zeker... dwz het beeld wordt in eerste instantie prima opgenomen, het beeld wordt echter af en toe blauw/grijs en het lijkt of de camera z'n opnamesnelheid aanpast aan de aangeboden data. Het lijkt mij meer een data-doorvoerprobleem of zo. Ik ben wel van plan de dv-in 'ns goed te testen met behulp van een andere dv camera en een 4 naar 4 pins kabeltje. Blijft een vreemd probleem, m'n video HDD haalt bij grote bestanden 37 mb/s :?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:26

paQ

kick

Tja...

Ik heb nu al een heleboel van deze topics gelezen, maar dan zit ik ook nog even met een vraagje...:

resume:
- Ik heb een firewire kaart in mijn laptop, dus kan ik de camera rechtstreeks aansluiten ... toch? :? (dat kan neem ik aan :? )

- ik wil de inhoud van zo'n DV tape bewerken op mijn PC, om uiteindelijk op een VHS tezetten, op (voor VHS) goede kwaliteit.

- er moet tevens nog wat geluid doorheen, met welke software kan ik voldoen? AUB zo simpel mogelijk :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1